Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Att stänga in behöver inte betyda samma sak som begränsa smittspridningen.
För mig är det inte frihet att sitta på matställen eller springa runt i köpcentrum på lördagarna. Jag är inte speciellt intresserad av att sitta live och följa fotbollsmatchar eller besöka melodifestivalen. Har alltid hatat att resa kollektivt.
Det går bra att handla mat på nätet och inte bara mat. Allt går att handla på nätet. Det fungerar att jobba hemma. Man kan vara ute och springa i friska luften, bara man ser till att hålla lite avstånd. Vad är det för "frihet" folk tycker att andra länder inskränker? Jag kan förstå det om det handlar om att man inte får lämna sina hem. Men att exempelvis införa krav på munskydd i kollektivtrafik eller i butiker är ingen inskränkt frihet. Det är ju bara sunt förnuft.
Du nämner det ju där. Det går liksom att umgås med vänner och familj genom att hålla avstånd och inte smitta varandra. Frihet under ansvar. Dessutom är stora event förbjudna här, vilket minskar risk för enorm spridning.
Och för eller senare måste livet återgå till det normala. Du kommer aldrig kunna undvika att bli förkyld någon gång under din livstid. Att tro att covid går att utrota inom den närmaste tiden är befängt.