2020-08-28, 10:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Landade det verkligen på 526 nya fall igår?
3700 felaktiga provsvar - 3174 (som verkar vara diffen mellan 26:e och 27:e) = 526.
I så fall är det väl en ovanligt hög dagssiffra.

239 nya var det igår.
3413 tidigare positiva fall har rensats, inte 3700
Citera
2020-08-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
239 nya var det igår.
3413 tidigare positiva fall har rensats, inte 3700

Fast det står 3700 på hemsidan, vad får du 3413 ifrån?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/allman-information-om-testning/felaktiga-provsvar-i-ca-3-700-covid-19-tester/

FHM:s statistiksida verkar inte vara uppdaterad med gårdagens siffra heller.
Citera
2020-08-28, 10:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Fast det står 3700 på hemsidan, vad får du 3413 ifrån?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/allman-information-om-testning/felaktiga-provsvar-i-ca-3-700-covid-19-tester/

Det kanske är så att det kommer att rensas lite mer i dagens/kommande dagars rapport. Men igår rensade dem 3413, vilket jag baserar på www.covidstatistik.se som jag tycker har bra visuell presentation. Jag har inte själv kollat FHM:s grunddatafiler utan litar på covidstatistik.se

edit: jag kollade själv FHM:s filer. Gårdagens rapport av nya fall var 171 (26/8)+67 (25/8)+1 (24/8) = 239 nya.

Alla exkluderade tidigare positiva fall hör till äldre datum
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-28 kl. 11:06.
Citera
2020-08-28, 11:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att stänga in behöver inte betyda samma sak som begränsa smittspridningen.

För mig är det inte frihet att sitta på matställen eller springa runt i köpcentrum på lördagarna. Jag är inte speciellt intresserad av att sitta live och följa fotbollsmatchar eller besöka melodifestivalen. Har alltid hatat att resa kollektivt.

Det går bra att handla mat på nätet och inte bara mat. Allt går att handla på nätet. Det fungerar att jobba hemma. Man kan vara ute och springa i friska luften, bara man ser till att hålla lite avstånd. Vad är det för "frihet" folk tycker att andra länder inskränker? Jag kan förstå det om det handlar om att man inte får lämna sina hem. Men att exempelvis införa krav på munskydd i kollektivtrafik eller i butiker är ingen inskränkt frihet. Det är ju bara sunt förnuft.
När du handlar mat på nätet så måste nån packa maten och nån annan köra ut den till dig. Så medans du bekvämt kan gömma dig så kan inte alla det.
Citera
2020-08-28, 11:05
Medlem
Citat:

För mig är det inte frihet att sitta på matställen eller springa runt i köpcentrum på lördagarna. Jag är inte speciellt intresserad av att sitta live och följa fotbollsmatchar eller besöka melodifestivalen. Har alltid hatat att resa kollektivt.

Det går bra att handla mat på nätet och inte bara mat. Allt går att handla på nätet. Det fungerar att jobba hemma. Man kan vara ute och springa i friska luften, bara man ser till att hålla lite avstånd. Vad är det för "frihet" folk tycker att andra länder inskränker? Jag kan förstå det om det handlar om att man inte får lämna sina hem. Men att exempelvis införa krav på munskydd i kollektivtrafik eller i butiker är ingen inskränkt frihet. Det är ju bara sunt förnuft.
Alla är inte som du.
Det finns normala människor där ute i den riktiga världen också.
Citera
2020-08-28, 11:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Det finns bara data fram till 26/8 i FHM:s datafil så covidstatistik.se måste ha hittat på något eget i så fall...

Har du inte förstått än att det som rapporteras en viss dag hör till dagen före och dagar före det? I FHM:s filer bokförs det på dagen provet togs, precis som dödsfall bokförs på dagen det inträffade.

edit: ok, du insåg det
Citera
2020-08-28, 11:09
Medlem
simonvps avatar
Citat:

Du nämner det ju där. Det går liksom att umgås med vänner och familj genom att hålla avstånd och inte smitta varandra. Frihet under ansvar. Dessutom är stora event förbjudna här, vilket minskar risk för enorm spridning.

Och för eller senare måste livet återgå till det normala. Du kommer aldrig kunna undvika att bli förkyld någon gång under din livstid. Att tro att covid går att utrota inom den närmaste tiden är befängt.
Citera
2020-08-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det står där, att om man sitter bredvid varandra, så ska det vara en meter från skuldra till skuldra. Är det så FHM menar, eller har de räknat en meter mellan stolarnas mittlinjer? Jag kan förvänta mig vad som helst av dem. Hur eller hur, så tror jag inte att en meter räcker, och knappt två heller:

https://www.youtube.com/watch?v=QFMy_-ffseI

Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Kranskommun till Stockholm, skolan började inte i måndags för någon jag känner till, onsdag och torsdag är det som gällde.

Edit: Hela kontoret är förövrigt tomt, min frus också. Vet ett fåtal som åker in ibland till kontoret, främst de som har promenadavstånd och ändå bor centralt
Jag tycker det är synd att inga undersökningar görs om hur många som jobbar hemma. Jag tror det är en mycket hög andel av tjänstemännen. Här i Göteborg får bara ett mycket begränsat antal från Volvo Group vara på kontoret, i praktiken är det väldigt tomt enligt de jag känner som jobbar där. På AstraZeneca likaså, liksom Ericsson. Så på de tre största arbetsplatserna i Göteborg hemifrån. GP borde göra repotage om läget. Någon som vet mer om hur det är på arbetsplatserna i Göteborg?
Citera
2020-08-28, 11:44
Medlem
Jultrollets avatar
Påminner ännu en gång om att diskussioner om munskydd, varför vi inte använder dem i Sverige osv, ska tas i lämpligare trådar. Exempel på sådana finns i moderatorsmeddelandet som kommer upp när man svarar i tråden.

/Moderator
Citera
2020-08-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kanske är så att det kommer att rensas lite mer i dagens/kommande dagars rapport. Men igår rensade dem 3413, vilket jag baserar på www.covidstatistik.se som jag tycker har bra visuell presentation. Jag har inte själv kollat FHM:s grunddatafiler utan litar på covidstatistik.se

edit: jag kollade själv FHM:s filer. Gårdagens rapport av nya fall var 171 (26/8)+67 (25/8)+1 (24/8) = 239 nya.

Alla exkluderade tidigare positiva fall hör till äldre datum

Gårdagens rapport?

I FHM:s fil står det:

8/24/20 182
8/25/20 227
8/26/20 171
Citera
2020-08-28, 11:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Gårdagens rapport?

I FHM:s fil står det:

8/24/20 182
8/25/20 227
8/26/20 171

Ja, men du får ju naturligtvis jämföra med rapporten från 26/8 för att få reda på hur många som är nya...
Citera
2020-08-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Senast förra veckan skrev dom väl om hur många trafikanter som reste med kollektivtrafiken och jämförde siffrorna mot normalt, när det var som minst i våras och hur det såg ut innan semestern. Men sånt missar man väl när man är fast i alarmist bubblan.

Vet att det skrevs en del måndag/tisdag förra veckan. Vissa rapporterade trängsel och andra inte sedan blev det tyst, och fler började skolorna efter det exempelvis. Kan tänka mig en del eftersläntande semesterfirare med. Tänkte om det rapporterats något mer denna vecka exempelvis, eller om någon här åkt i rusningstrafiken och har erfarenhet hur det ser ut kanske.
Senast redigerad av Almanacka2018 2020-08-28 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in