2020-08-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om det är "poängen" med bitcoin så fattar jag inte varför färre butiker tar bitcoin i år än förra året. Det antyder att bitcoin failat. Någon förklaring på det?

Jag tror på en e-valuta. Sverige fungerar redan så i praktiken, kanske 99% av alla transfereringar av pengar är digitala. men bitcoin är inte en e-valuta. Det är ett kedjebrev som folk tror att de kan tjäna pengar på. En riktig e-valuta måste ha backup, ett företag kan inte ta betalt i en valuta som fluktuerar 10% på en månad. Det är inte hållbart. Därför kommer bitcoin aldrig att spridas bland företagare.

Såg första annonsen för apple pay idag. Där finns en chans till framtida e-valuta. Facebook hade också haft en chans. Men så fort kidsen kommer in och börjar skriva i trådar som denna så är naturligtvis även den valutan död som just valuta. E-valuta måste vara stabil och backas upp av myndigheter eller gigantiska företag.

Nej, du är sinnessjukt dålig på att förutse framtiden.

Du påstod att techjättarna är i en bubbla. SEN GÅR DEM UPP 100% TILL.

Ingen bör lyssna på dig. Du är en idiot.
Citera
2020-08-28, 12:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Nej, du är sinnessjukt dålig på att förutse framtiden.

Du påstod att techjättarna är i en bubbla. SEN GÅR DEM UPP 100% TILL.

Ingen bör lyssna på dig. Du är en idiot.
Lär dig stava. Vem kan förutspå framtiden, är det orakel du söker? Googla på "IT-bubblan 2000" så ser du hur det kommer att gå med många av tech-jättarna t.ex Tesla. Ericsson sjönk på något år från 234 kr till 2.75 kr. Jag var med då.

apple har nu samma värde som alla Englands 100 största företag tillsammans. Prisvärd aktie, vad säger du? Inte konstigt att apple- och tesla-råden sprids i bitcoin-tråden. Det är stora likheter mellan de som satsar i bitcoin och apple just nu.

En idiot med 77mkr på banken, vad ska man då kalla dig?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-28 kl. 12:19.
Citera
2020-08-28, 12:16
Medlem
Citat:
Lär dig stava. Vem kan förutspå framtiden, är det orakel du söker? Googla på "IT-bubblan 2000" så ser du hur det kommer att gå med många av tech-jättarna t.ex Tesla. Ericsson sjönk på något år från 234 kr till 2.75 kr. Jag var med då.

En idiot med 77mkr på banken, vad ska man då kalla dig?

Bättre att du slutar skriva för du skämmer bara ut dig.

Vi är några som har koll på vilka som kan något på forumet. DU är totalt okunnig oavsett hur mycket du påstår dig ha.
Citera
2020-08-28, 12:18
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Om det är "poängen" med bitcoin så fattar jag inte varför färre butiker tar bitcoin i år än förra året. Det antyder att bitcoin failat. Någon förklaring på det?
Intresset att betala för bitcoin kanske var nära obefintligt?
Folk som implementerade bitcoin som on-chain betalning kanske insåg att det inte skalade och tog därför bort det?

Det är för tidigt att säga att "bitciin har failat". Den allra viktigaste poängen med Bitcoin är trots allt att skapa sunda pengar igen. Om alla använder Bitcoin som sparkonto men använder fiat för betalning så har Bitcoin ändå lyckats något enormt.

Förstår om du endast snöar in dig på betalningar när du verkar vara big blocker.

Citat:
ett företag kan inte ta betalt i en valuta som fluktuerar 10% på en månad. Det är inte hållbart. Därför kommer bitcoin aldrig att spridas bland företagare.
Vad är det som säger att Bitcoin alltid kommer vara extremt volatilt?
Känner du till att volatiliteten över sikt har minskat ganska mycket de senaste 10 åren.

Vi måste öka market cap från $200 till $10T kanske, när priset har stabiliserat sig så blir det färre kortsiktiga spekulanter .. Bitcoin blir mer rimligt att användas av företagare (det har ju redan börjat), och till slut kan det också bli Unit of Account.
Citera
2020-08-28, 12:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Intresset att betala för bitcoin kanske var nära obefintligt?
Folk som implementerade bitcoin som on-chain betalning kanske insåg att det inte skalade och tog därför bort det?

Det är för tidigt att säga att "bitciin har failat". Den allra viktigaste poängen med Bitcoin är trots allt att skapa sunda pengar igen. Om alla använder Bitcoin som sparkonto men använder fiat för betalning så har Bitcoin ändå lyckats något enormt.

Förstår om du endast snöar in dig på betalningar när du verkar vara big blocker.

Vad är det som säger att Bitcoin alltid kommer vara extremt volatilt?
Känner du till att volatiliteten över sikt har minskat ganska mycket de senaste 10 åren.

Vi måste öka market cap från $200 till $10T kanske, när priset har stabiliserat sig så blir det färre kortsiktiga spekulanter .. Bitcoin blir mer rimligt att användas av företagare (det har ju redan börjat), och till slut kan det också bli Unit of Account.
Det var nog du, inte jag, som drog upp att bitcoins ska vara en neutral valuta. Men en valuta som inte kan användas i affärer är ointressant som valuta, det är inte ens en valuta. Och jag är företagare med hemsida för en internationell publik. Jag hade jättegärna tagit betalt i bitcoin och fimpat USD. Men det är inte hållbart att mina varor plötsligt ser ut att kosta 10% mer eller mindre i just bitcoin. Ännu värre om man fick sin lön i bitcoin, och plötsligt var den värd 10% mindre. Bitcoin har ingen framtid som e-valuta utan att vara stabil. Vore som att få sin lön i Venezuelas Bolivares.
Citera
2020-08-28, 12:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Bättre att du slutar skriva för du skämmer bara ut dig.

Vi är några som har koll på vilka som kan något på forumet. DU är totalt okunnig oavsett hur mycket du påstår dig ha.
Den "kollen" är ju noll koll eftersom jag gått utmärkt ekonomiskt i år.

Påståendet "du är okunnig OAVSETT hur mycket du har" är ju också ganska meningslöst. Att drivas av någon slags fördomar kommer inte att göra dig rik. Men jag förstår varför du häckar i bitcoin-trådar. Du är en drömmare utan kunskap eller förmåga. Köp en lott. Eller en apple-aktie till.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-28 kl. 12:30.
Citera
2020-08-28, 12:39
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Det var nog du, inte jag, som drog upp att bitcoins ska vara en neutral valuta. Men en valuta som inte kan användas i affärer är ointressant som valuta, det är inte ens en valuta. Och jag är företagare med hemsida för en internationell publik. Jag hade jättegärna tagit betalt i bitcoin och fimpat USD. Men det är inte hållbart att mina varor plötsligt ser ut att kosta 10% mer eller mindre i just bitcoin. Ännu värre om man fick sin lön i bitcoin, och plötsligt var den värd 10% mindre. Bitcoin har ingen framtid som e-valuta utan att vara stabil..
Jag kanske använde ordet valuta, men jag menar pengar. Bitcoin är världens bästa pengar. Guld är också bra sunda pengar med sin $10T market cap,, men jag vet ingen ICA-butik som tar emot guld? Borde inte guld liksom bitcoins vara värdelöst då?

Bitcoin likt guld är en base money och reserve asset. Din bank kan ge ut sedlar eller en digital coin som heter SEK som är backade av Bitcoin.

Andra företagare verkar se annorlunda på Bitcoin än vad du gör.

Efter MicroStrategy är det många fler företag som avslöjar sina Bitcoin-positioner.

Citat:
[..] we began steadily accumulating bitcoin beginning in March of this year. This position now makes up a significant percentage of our company’s overall cash reserves.
Snappa

Såg fler exempel på Twitter igår:

Citat:
I own a $5mm per year small business. My co’s treasury is 70% btc, as we’ve been stacking for years. There are many of us doing this behind the scenes without the fanfare of microstrategy.

Citat:
100% owner of a small music events company, and I have also been doing the same thing, holding a significant portion of our balance sheet in both btc and gold instead of yen. Small players got here first.

Citat:
I have small business in Switzerland and we also already do the same since September last year. Very high percentage of free cash allocated to #bitcoin
and we are in the green.

https://twitter.com/_ezekiel_btc/status/1298955904545705986

Citat:
Vore som att få sin lön i Venezuelas Bolivares
Hur har värdeökningen i Bolivares stått sig mot Bitcoin de senaste åren? Vi snackar hyperinflation vs deflation. Dålig jämförelse dvs.
Citera
2020-08-28, 13:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag kanske använde ordet valuta, men jag menar pengar. Bitcoin är världens bästa pengar. Guld är också bra sunda pengar med sin $10T market cap,, men jag vet ingen ICA-butik som tar emot guld? Borde inte guld liksom bitcoins vara värdelöst då?

Bitcoin likt guld är en base money och reserve asset. Din bank kan ge ut sedlar eller en digital coin som heter SEK som är backade av Bitcoin.

Andra företagare verkar se annorlunda på Bitcoin än vad du gör.

Efter MicroStrategy är det många fler företag som avslöjar sina Bitcoin-positioner.

Snappa

Såg fler exempel på Twitter igår:

https://twitter.com/_ezekiel_btc/status/1298955904545705986

Hur har värdeökningen i Bolivares stått sig mot Bitcoin de senaste åren? Vi snackar hyperinflation vs deflation. Dålig jämförelse dvs.
Enstaka lösryckta bitcoin-företagare är naturligtvis lätta att googla fram. Men tyngden på deras uttalanden är ganska låg jämfört med att min lokala pizzeria inte tar bitcoin. Swish tar de däremot, en e-krona skulle fungera.

Guld är inte en rimlig jämförelse, digitalt och fysiskt kan inte jämföras. Guld har dessutom 1000-åriga traditioner, och kan användas till annat t.ex smycken, inte bara en investering. Om guld var totalt oanvändbart så skulle jämförelsen vara bättre.

Jag är som sagt företagare. Det finns inte på kartan att jag skulle ta betalt i bitcoin, det skulle kunna leda till ekonomisk katastrof för mig, eller mina kunder. Plötsligt kostar mina varor bara 75%, eller 125%.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-28 kl. 13:10.
Citera
2020-08-28, 13:32
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Jag är som sagt företagare. Det finns inte på kartan att jag skulle ta betalt i bitcoin, det skulle kunna leda till ekonomisk katastrof för mig, eller mina kunder. Plötsligt kostar mina varor bara 75%, eller 125%.
Det är förståeligt.

Men du har väl inte missat att butiker som tar emot Bitcoin dynamiskt prissätter hur mycket bitcoin som ska betalas vid varje betalning beräknat utifrån fiat-värdet? Så dina varor kostar inte 75% eller 125% för kunden .. de kostar 100% varje gång ..

För kunden är det bra när värdet på bitcoin har just gått upp 25% när han betalar eftersom pizzan nu upplevs -25% billigare ... Men om priset crashar -25% dagen efter så är det du som företagare som just tappat -25% vinst.

Man måste vara en företagare som själv tror starkt på Bitcoin för att vilja acceptera och spara det. Många sådana företag väljer att ha en viss % av tillgångarna i Bitcoin för att de "vet" att över tid så går ändå bitcoins upp i värde, det är en övertygelse alla bitcoiners har, så den där -25% dippen spelar ingen roll eftersom det är upp 50% om ett halvår.

Det finns företag som kör lösningar som BitPay också, låter sina kunder ta betalt i bitcoin, men de växlas automatiskt till fiat till banken så företagarna behöver inte ens bry sig om bitcoin. Det är en lösning när man som företagare har små marginaler och inte kan riskera prisvolatilitet..
Citera
2020-08-28, 13:46
Medlem
72mms avatar
Citat:
Enstaka lösryckta bitcoin-företagare är naturligtvis lätta att googla fram. Men tyngden på deras uttalanden är ganska låg jämfört med att min lokala pizzeria inte tar bitcoin. Swish tar de däremot, en e-krona skulle fungera.
Jag tror inte du fattat vad de använder Bitcoin till. Det handlar alltså inte om betalmedel, din lokala pizzeria skulle mycet väl kunna använda BTC på samma sätt som de uppräknade exemplen, helt utan att ens ha några planer på att låta dig betala din pizza i krypto.

Citat:
Guld är inte en rimlig jämförelse, digitalt och fysiskt kan inte jämföras. Guld har dessutom 1000-åriga traditioner, och kan användas till annat t.ex smycken, inte bara en investering. Om guld var totalt oanvändbart så skulle jämförelsen vara bättre.
Tvärt om, guld är faktiskt den enda vettiga jämförelsen man kan göra. Om du tror att guld får sitt värde utifrån dess användning i utsmyckning så har du inte bara missuppfattat bitcoin utan också guld. Det är tvärtom även här, gulds värde som utsmyckning kommer till stor del från dess status, vilket i sin tur kommer från dess monetära egenskaper, dvs, sin förmåga att fungera som Pengar.

Citat:
Jag är inte företagare, men jag kan ändå tänka mig att det kanske finns lösningar där ute som skulle göra det möjligt att ta betalt i en valuta och ha priserna satt i en annan, det är väl inte samma sak?
Citera
2020-08-28, 15:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jag är inte företagare, men jag kan ändå tänka mig att det kanske finns lösningar där ute som skulle göra det möjligt att ta betalt i en valuta och ha priserna satt i en annan, det är väl inte samma sak?
Det är naturligtvis möjligt. Men varför, vad är fördelen, för vem? Det är inte precis så att det kryllar med bitcoins-kunder där ute. Och de som har bitcoin tror jag inte vill köpa tröjor för pengarna.

Vet inte om du noterat det, men dina inlägg lider av konformeringsbias. Vad någon än säger så kan du vinklade till att bitcoin är utmärkt. Det är inte något ovanligt. En miljöpartist kan väga miljön mot nästan alla inlägg på FB som exempel. Dock ska man vara försiktig med hur man tolkar idealister. Jag använder försiktighetsprincipen även på dina inlägg.

Jag var den första som använde paypal, 1998, den första som använde swish, ca 2014. Inte så att jag är emot modernisering av ett stenåldersfält som betalning och valutor. Men investerings-biten i bitcoin har för mig alla dela av tulpanlöksrally, världens första bubbla.
Citera
2020-08-28, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Men du har väl inte missat att butiker som tar emot Bitcoin dynamiskt prissätter hur mycket bitcoin som ska betalas vid varje betalning beräknat utifrån fiat-värdet? Så dina varor kostar inte 75% eller 125% för kunden .. de kostar 100% varje gång ..
Att ha hemsidans varupris i bitcoin fungerar dock bara för kunder som har sin lön i bitcoin. Annars måste de ju själva räkna ut dagens bitcoin-kurs för att se om de har råd eller inte. Men skriv gärna ett inlägg när du har det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in