2020-08-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Låt oss se om de ändrar sitt platserna till nästa konferens. Jag tänkte att journalisterna såg komfortabla ut med avståndet. Känns inte så bra om man ska peta in en till mellan dem.
Det ska vara 1 meters sittande. Jag ser ingen anledning att det ska inte vara så på FHMs pressträffar framöver.
Fast det kommer att se väldigt fånigt ut internationellt.
Citera
2020-08-28, 09:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Skolan startade i måndags förra veckan för de flesta.
Ingen jag känner jobbar hemma längre, allt är exakt som vanligt och har varit länge.
Bor du i Stockholm ?
Kranskommun till Stockholm, skolan började inte i måndags för någon jag känner till, onsdag och torsdag är det som gällde.

Edit: Hela kontoret är förövrigt tomt, min frus också. Vet ett fåtal som åker in ibland till kontoret, främst de som har promenadavstånd och ändå bor centralt
Senast redigerad av Jeff.Beck 2020-08-28 kl. 09:41.
Citera
2020-08-28, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nu har vi snart mindre corona smittade än vad vi har hiv patienter.

Snart dags för töntiga Norge att öppna gränserna.

Vad skulle Norge ha för intresse av att få in coronasmittade HIV-patienter i sitt land? Jag förstår att de håller stängt.
Citera
2020-08-28, 09:54
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Kranskommun till Stockholm, skolan började inte i måndags för någon jag känner till, onsdag och torsdag är det som gällde.

Edit: Hela kontoret är förövrigt tomt, min frus också. Vet ett fåtal som åker in ibland till kontoret, främst de som har promenadavstånd och ändå bor centralt
Delar den här upplevelsen till 100%.

Överlag verkar folk (här i tråden, men även i allmänhet) utgå ifrån att det som är sant i deras närmaste krets är en universell sanning om läget i landet och världen.
Citera
2020-08-28, 10:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Delar den här upplevelsen till 100%.

Överlag verkar folk (här i tråden, men även i allmänhet) utgå ifrån att det som är sant i deras närmaste krets är en universell sanning om läget i landet och världen.

Så är det ju, men jag kan tänka mig att det varierar högst markant. Verkar även variera på samma arbetsplatser, men på olika avdelningar och det har inte nödvändigtvis att göra med huruvida det är praktiskt möjligt att jobba hemma eller inte. Det tycks ha mer med kultur att göra och de allra flesta tycks vilja göra som "alla andra".

Jag skulle gissa att vi fortsätter så här till vi har ett vaccin, förhoppningsvis någon gång i början av nästa år. Då kan de som vaccinerat sig återgå till normalt liv efter någon vecka. Det blir bra.
Citera
2020-08-28, 10:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
https://timbro.se/smedjan/efter-virusradslan-kommer-den-politiska-ilskan/

Huvudet på spiken!!!
Inte ett ord om att sjukvården inte skulle klara av att ta hand om de som behöver vård utan restriktioner och jag som trodde det handlade om det och inte dödsantalen när t.ex. Spanien och Italiens sjukvård var som mest utsatt och andra länder kom till sjukvårdens undsättning och de var tvungna att ta till drastiska åtgärder. Det var naturligtvis hemskt när Spansk militär gick in i övergivna ålderdomshem och hittade i en del rum döda personer och i en del rum levande men uttorkade och vrålhungriga personer. Men var det verkligen därför de var tvungna att göra något åt smittan,var det inte för sjukvårdens skull?
Ja, då har man fokuserat enbart på en sida och glömt allt det andra. Inte så nyanserat tycker jag!
Citera
2020-08-28, 10:19
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om man är muppliberal. Inte annars.

Hur ska man då agera? Stänga in hela världen tills det att vaccin finns?

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Inte ett ord om att sjukvården inte skulle klara av att ta hand om de som behöver vård utan restriktioner och jag som trodde det handlade om det och inte dödsantalen när t.ex. Spanien och Italiens sjukvård var som mest utsatt och andra länder kom till sjukvårdens undsättning och de var tvungna att ta till drastiska åtgärder. Det var naturligtvis hemskt när Spansk militär gick in i övergivna ålderdomshem och hittade i en del rum döda personer och i en del rum levande men uttorkade och vrålhungriga personer. Men var det verkligen därför de var tvungna att göra något åt smittan,var det inte för sjukvårdens skull?
Ja, då har man fokuserat enbart på en sida och glömt allt det andra. Inte så nyanserat tycker jag!

Men hur länge kan man motivera att stänga in folk då? Det kan ju inte ske i all evighet liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Väldigt bra skrivet!

Det finns ytterst få saker jag håller med nuvarande regering om och lika få saker som jag tycker dom hanterat bra vad gäller andra viktiga frågor. Men att dom inte drogs med i masspsykosen trots att det hade varit det allra lättaste att göra har jag en enorm respekt för. Jag kommer visserligen aldrig någonsin rösta på något utav dessa partier men jag kan idag känna en viss respekt för dom som jag aldrig kunnat föreställa mig för bara ett år sedan.

Samma här. Obeskrivligt nöjd över att vi valde rim och reson före panik. Känner mig så otroligt privilegierad över att få ha min frihet kvar!
Citera
2020-08-28, 10:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Hur ska man då agera? Stänga in hela världen tills det att vaccin finns?
Men hur länge kan man motivera att stänga in folk då? Det kan ju inte ske i all evighet liksom.
Obeskrivligt nöjd över att vi valde rim och reson före panik. Känner mig så otroligt privilegierad över att få ha min frihet kvar!

Att stänga in behöver inte betyda samma sak som begränsa smittspridningen.

För mig är det inte frihet att sitta på matställen eller springa runt i köpcentrum på lördagarna. Jag är inte speciellt intresserad av att sitta live och följa fotbollsmatchar eller besöka melodifestivalen. Har alltid hatat att resa kollektivt.

Det går bra att handla mat på nätet och inte bara mat. Allt går att handla på nätet. Det fungerar att jobba hemma. Man kan vara ute och springa i friska luften, bara man ser till att hålla lite avstånd. Vad är det för "frihet" folk tycker att andra länder inskränker? Jag kan förstå det om det handlar om att man inte får lämna sina hem. Men att exempelvis införa krav på munskydd i kollektivtrafik eller i butiker är ingen inskränkt frihet. Det är ju bara sunt förnuft.
Citera
2020-08-28, 10:29
Medlem
Citat:
Att stänga in behöver inte betyda samma sak som begränsa smittspridningen.

För mig är det inte frihet att sitta på matställen eller springa runt i köpcentrum på lördagarna. Jag är inte speciellt intresserad av att sitta live och följa fotbollsmatchar eller besöka melodifestivalen. Har alltid hatat att resa kollektivt.

Det går bra att handla mat på nätet och inte bara mat. Allt går att handla på nätet. Det fungerar att jobba hemma. Man kan vara ute och springa i friska luften, bara man ser till att hålla lite avstånd. Vad är det för "frihet" folk tycker att andra länder inskränker? Jag kan förstå det om det handlar om att man inte får lämna sina hem. Men att exempelvis införa krav på munskydd i kollektivtrafik eller i butiker är ingen inskränkt frihet. Det är ju bara sunt förnuft.

Att förbjuda i princip all kultur inklusive idrott är den ultimata inskränkningen på folks frihet.
Citera
2020-08-28, 10:37
Bannlyst
Citat:
Vad skulle Norge ha för intresse av att få in coronasmittade HIV-patienter i sitt land? Jag förstår att de håller stängt.

Då tycker jag att hela världen ska frysa ut hela jävla Norge om dom ska bete sig så. Så kan dom sitta i sitt ruttna land och dricka olja och fiska lax....
Citera
2020-08-28, 10:37
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att förbjuda i princip all kultur inklusive idrott är den ultimata inskränkningen på folks frihet.
This. Det är allt för en stor del av befolkning. Definierar en livsstil i såväl stora men framförallt små orter.
Citera
2020-08-28, 10:46
Medlem
Landade det verkligen på 526 nya fall igår?
3700 felaktiga provsvar - 3174 (som verkar vara diffen mellan 26:e och 27:e) = 526.
I så fall är det väl en ovanligt hög dagssiffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in