Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Om det blir en uppgång vid skolstart? Det är redan flera utbrott på gymnasieskolor och grundskolor i Malmö och Helsingborg.
Studien gjordes i åldersspannet 10-19.
”The study, “Pediatric SARS-CoV-2: Clinical Presentation, Infectivity, and Immune Reponses,” was published today in The Journal of Pediatrics.
“I was surprised by the high levels of virus we found in children of all ages, especially in the first two days of infection,” says Lael Yonker, director of the MGH Cystic Fibrosis Center and lead author of the study. “I was not expecting the viral load to be so high. You think of a hospital, and of all of the precautions taken to treat severely ill adults, but the viral loads of these hospitalized patients are significantly lower than a ‘healthy child’ who is walking around with a high SARS-CoV-2 viral load.”
Transmissibility or risk of contagion is greater with a high viral load. And even when children exhibit symptoms typical of COVID-19, like fever, runny nose and cough, they often overlap with common childhood illnesses, including influenza and the common cold. This confounds an accurate diagnosis of COVID-19, the illness derived from the SARS-CoV-2 coronavirus, says Yonker. Along with viral load, researchers examined expression of the viral receptor and antibody response in healthy children, children with acute SARS-CoV-2 infection and a smaller number of children with Multisystem Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C).
Du klickar ju aldrig på länkar vilket bidrar till din mindre utbredda kunskap i ämnet, här kommer dock länk till ovanstående citat.
https://news.harvard.edu/gazette/story/2020/08/looking-at-children-as-the-silent-spreaders-of-sars-cov-2/
Ja, en uppgång av Covid 19 i samband med att alla vuxna återgått till jobbet redan innan skolorna startat är ju inte en indikation på att det är just skolstarten som ökar Covid 19 utan att folk ses på sina arbetsplatser och reser mer kollektivt.
Jag är inte besatt av Covid 19 som du och att febrilt leta efter underlag från andra länder som stöttar det jag tror på (Finland dög inte som underlag, men Storbritannien med 41477 döda går bra att jämföra med Sverige tydligen) men jag har tillräckligt med kunskap för att kunna dra slutsatsen att det är mycket vi inte vet och att om 4000 tester kunnat visa falskt positivt så finns det fler saker som kan falera. Märkligt hur du alltid måste låta så tyken, trodde vi hade kommit förbi det barnsliga stadiet och kunde diskutera normalt.
Jag har hört om skolan i Lund med 6 anställda som smittats
:" Lärarna tros ha blivit smittade under en utvecklingsdag i början av augusti innan eleverna hade börjat på skolan" och nu på ett gymnasium i Malmö där det också är några av de vuxna som är sjuka - låter ju troligt att en anställd smittat de andra. Sen finns det någon enstaka elev i Helsingborg som är smittad.
Övriga landets många och elevrika skolor har jag inte läst något om men att det kan förekomma någon enstaka elev här och där med Covid 19 låter väl högst troligt - och verkligen inte ett skäl till att stänga några skolor. Om gymnasiet skulle drabbas hårt kan de ju alltid studera på distans i så fall.