2020-08-27, 23:14
Medlem
Intressant vilken skillnad det är på sjukhus i Sverige och UK. Sverige skämmer ut sig.
Citat:
Sitter i ett väntrum på ett sjukhus i UK (ej pga Covid.)
I entrén tog de tempen o spritade mina händer.
Tjejen i reception gav mig en penna att fylla i uppgifter med o sa att alla pennor rengörs efter varje patient.
All personal bär mask och
alla patienter bär mask.
Sveriges radio journalist säger
Citat:
Var på närakut i Sthlm nyss (pga annat än Corona). Inskrivning skedde utomhus. Fråga om man känner sig förkyld. Sedan får man gå in. Folk håller inte avstånd. Alla utan mask (förutom en mamma med son i gasmask, riskgrupp?). Inte ens papper på undersökningsbritsen!
Citat:
Vad har hänt med Sverige? När blev svenskar så oförsiktiga och slappa? Jag känner inte igen mitt land. Vi brukar ju barnsäkra våra hem och ha cykelhjälmar när vi cyklar. Nu plötsligt så riskerar vi livet på oss själva och andra dagligen.

https://twitter.com/steinberger_lu/status/1299075419740741635
Citera
2020-08-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Du och din Tegnell behöver sitta bredvid varann med 1 meters avstånd och titta på den här videon för att begripa nånting om luftburen smitta överhuvudtaget. För att ni verkar inte ha nån susning om vad det handlar om.

https://t.co/jlEQg0bzOx?amp=1

Vad har det med saken att göra? Det är din totala oförmåga att tolka mycket enkla råd, mycket enkelt förklarade, jag påpekade. Om råden är bra eller dåliga skiter jag i.

Det är viktigt för att vissa inte sett pressträffen. De kan därmed genom att läsa på Flashback gå uppfattningen att Tegnell i denna fråga var inkonsekvent eller otydlig, när det bara är du som är dum i huvudet.

Om jag hävdar att Tegnell kräver att alla ska ha 50 munskydd samtidigt så är det ju inte bara rådet som är dåligt, utan även jag som har tolkat Tegnell fel.

Jag har sett "håll en kundvagns avstånd" och även "en älgs avstånd". Den dumma tv4-reportern skulle väl utan att begripa hur dum i huvudet hon är kunna fråga Tegnell på nästa pressträff vad som egentligen gäller. Är det en meter eller är det en älg? Mycket förvirrande med så olika regler!
Senast redigerad av MAKHASHANAH 2020-08-27 kl. 23:26.
Citera
2020-08-27, 23:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Slås fortfarande nya rekord titt som tätt fast att fler en någonsin använder munskydd

Kanske hade rekorden blivit ännu större om man inte hade burit munskydd?
Citera
2020-08-27, 23:54
Medlem
Testonios avatar
Ny forskning på hjärtskador i samband med Covid:

Det ser inte bra ut...

https://www.biospace.com/article/releases/new-insights-into-how-covid-19-causes-heart-damage/

"and even patients who experience only mild COVID-19 symptoms exhibit signs of cardiac dysfunction several months after recovery."

"The scientists also noted that the nuclear DNA seemed to be missing from many of the heart cells. Without DNA, cells can no longer perform any normal functions.

"It's the cell equivalent of being brain dead," adds Conklin. "Even after scouring scientific literature and conferring with colleagues, we cannot find these abnormal cell features in any other cardiac disease model. We believe they are unique to SARS-CoV-2 and could explain the prolonged heart damage seen in many COVID-19 patients."

"Long-term Consequences for COVID-19 Patients

Moreover, these findings shed light on the long-term ramifications of COVID-19. Unlike some other tissues in the body, the heart does not regenerate. So, it's possible that someone who becomes infected with COVID-19, even a mild case, could recover and then develop heart disease years later."
Citera
2020-08-27, 23:58
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En urinvägsinfektion kan utveckla sig till dödlig utgång för vissa, men för de allra flesta går den rätt snart förbi.

Med hjälp av antibiotika ja...
Citera
2020-08-28, 00:02
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du skulle nog må bra om du fick lite SARS-CoV-2 och märkte att det inte var så farligt.

Permanenta hjärtskador är aldrig ofarligt.

https://www.biospace.com/article/releases/new-insights-into-how-covid-19-causes-heart-damage/

Du skulle nog må bra av att vara lite mer empatisk.

Psykopater brukar iofs ha problem med den biten.
Citera
2020-08-28, 00:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Inte Sydkorea va?
Dom har väl både utrotat viruset och sover med munskydd på..

De asiatiska länderna verkar klara sig fin fint. Mer illa är det med Europa och länder som Spanien. Man funderar ju lite på detta med att Spanien öppnade upp för turism och att det är det som har påverkat smittoläget.
Citera
2020-08-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Med hjälp av antibiotika ja...
Japps, när antibiotikaresistensen börjar bli big issue kommer man se mer problem av sådant också
Citera
2020-08-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om det blir en uppgång vid skolstart? Det är redan flera utbrott på gymnasieskolor och grundskolor i Malmö och Helsingborg.

Studien gjordes i åldersspannet 10-19.

”The study, “Pediatric SARS-CoV-2: Clinical Presentation, Infectivity, and Immune Reponses,” was published today in The Journal of Pediatrics.

“I was surprised by the high levels of virus we found in children of all ages, especially in the first two days of infection,” says Lael Yonker, director of the MGH Cystic Fibrosis Center and lead author of the study. “I was not expecting the viral load to be so high. You think of a hospital, and of all of the precautions taken to treat severely ill adults, but the viral loads of these hospitalized patients are significantly lower than a ‘healthy child’ who is walking around with a high SARS-CoV-2 viral load.”

Transmissibility or risk of contagion is greater with a high viral load. And even when children exhibit symptoms typical of COVID-19, like fever, runny nose and cough, they often overlap with common childhood illnesses, including influenza and the common cold. This confounds an accurate diagnosis of COVID-19, the illness derived from the SARS-CoV-2 coronavirus, says Yonker. Along with viral load, researchers examined expression of the viral receptor and antibody response in healthy children, children with acute SARS-CoV-2 infection and a smaller number of children with Multisystem Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C).

Du klickar ju aldrig på länkar vilket bidrar till din mindre utbredda kunskap i ämnet, här kommer dock länk till ovanstående citat.

https://news.harvard.edu/gazette/story/2020/08/looking-at-children-as-the-silent-spreaders-of-sars-cov-2/

Ja, en uppgång av Covid 19 i samband med att alla vuxna återgått till jobbet redan innan skolorna startat är ju inte en indikation på att det är just skolstarten som ökar Covid 19 utan att folk ses på sina arbetsplatser och reser mer kollektivt.
Jag är inte besatt av Covid 19 som du och att febrilt leta efter underlag från andra länder som stöttar det jag tror på (Finland dög inte som underlag, men Storbritannien med 41477 döda går bra att jämföra med Sverige tydligen) men jag har tillräckligt med kunskap för att kunna dra slutsatsen att det är mycket vi inte vet och att om 4000 tester kunnat visa falskt positivt så finns det fler saker som kan falera. Märkligt hur du alltid måste låta så tyken, trodde vi hade kommit förbi det barnsliga stadiet och kunde diskutera normalt.
Jag har hört om skolan i Lund med 6 anställda som smittats :" Lärarna tros ha blivit smittade under en utvecklingsdag i början av augusti innan eleverna hade börjat på skolan" och nu på ett gymnasium i Malmö där det också är några av de vuxna som är sjuka - låter ju troligt att en anställd smittat de andra. Sen finns det någon enstaka elev i Helsingborg som är smittad.
Övriga landets många och elevrika skolor har jag inte läst något om men att det kan förekomma någon enstaka elev här och där med Covid 19 låter väl högst troligt - och verkligen inte ett skäl till att stänga några skolor. Om gymnasiet skulle drabbas hårt kan de ju alltid studera på distans i så fall.
Citera
2020-08-28, 01:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Kan någon förklara explosionen i Spanien?
Knappast kylslaget de senaste månaderna.

Är det sverigevarmt går alla ut. Är det så varmt att man bränns fast i asfalten går man in.
Citera
2020-08-28, 04:58
Medlem
Madagascars avatar
I dödsfall per capita så har Peru gått förbi Belgien och Chile har gått förbi Sverige.

(Worldometers)
Citera
2020-08-28, 05:26
Medlem
Merwinnas avatar
https://youtu.be/QFMy_-ffseI

Det här var inte bra. Partiklar (t.ex. virus) kan tydligen färdas i sitt gasmoln i 7,6 meter vid nysning!

Men i Sverige ska vi packa in oss 500 personer med en meters mellanrum, inomhus, i värsta virussäsongen, för att Jonas Gardell vill det? Det är så tydligt att FHM inte arbetar med vetenskapen som grund överhuvudtaget. De är köpta av Regeringen (som i sin tur är rädda för Jonas Gardell). De (FHM) hade från början fått tydliga signaler från Regeringen, om vilket avstånd de skulle komma fram till vara ofarligt. Det är jag helt övertygad om. Och det är en skandal!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Ny forskning på hjärtskador i samband med Covid:

Det ser inte bra ut...

"and even patients who experience only mild COVID-19 symptoms exhibit signs of cardiac dysfunction several months after recovery."

"The scientists also noted that the nuclear DNA seemed to be missing from many of the heart cells. Without DNA, cells can no longer perform any normal functions.

"It's the cell equivalent of being brain dead," adds Conklin. "Even after scouring scientific literature and conferring with colleagues, we cannot find these abnormal cell features in any other cardiac disease model. We believe they are unique to SARS-CoV-2 and could explain the prolonged heart damage seen in many COVID-19 patients."

"Long-term Consequences for COVID-19 Patients

Moreover, these findings shed light on the long-term ramifications of COVID-19. Unlike some other tissues in the body, the heart does not regenerate. So, it's possible that someone who becomes infected with COVID-19, even a mild case, could recover and then develop heart disease years later."

...och detta var verkligen otäckt. Det kommer antagligen att bli som med polion: folk som överlevde utan synliga men i barndomen, fick problem med förlamningar flera decennier efteråt, på grund av att åldrandet minskade deras reservkapacitet (som det gör hos alla) - och så många av deras nervceller redan hade ätits upp av polion när de var barn.

Folk kommer att visa upp konstiga svagheter i olika organ i decennier efter det här också... Och dö tidigt, t.ex. i hjärtsvikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in