Citat:
Ursprungligen postat av
AlexandraIda
Jag vet inte vad som har hänt men sedan jag och min man skildes har vår äldsta dotter som nu är 13 år förändrats väldigt mycket. Hon var tidigare en ganska blyg person och hade svårt att trivas i skolan. Nu är hon mer utåtriktad och har skaffat pojkvän vilket jag tycker är alldeles för tidigt. Hon umgås mycket med äldre kompisar, är ute sent på kvällarna, har börjat sminka sig och har en tuffare klädstil. Jag är orolig och försöker få henne att skärpa till sig men hon lyssnar inte på mig. Just nu bor gos mest hos sin pappa och hans sambo så jag har inte så mycket insyn i det som händer. Vill inte att hon ska hänga på busstationen och dricka alkohol. Än så länge sköter hon skolan men det är nog bara en tidsfråga innan det spårar ur helt. Jag blir så trött på henne och vi bara bråkar. Jag har 5 barn till att ta hand om men det här känns inte alls bra. Ska jag släppa taget och låta henne få göra som hon vill? Jag är så ledsen över den här situationen.
Boka ett möte med ditt ex och hans nya. Berätta att du vill prata om din dotter och att du känner oro. Säg att syftet med mötet är att mötas i samförstånd och att hitta en väg framåt där ni alla vuxna känner att ni hittat åtgärder för sådant som ni respektive känner oro över. Sedan skulle ni kunna följa upp med ett nytt möte tillsammans med dottern. Om det finns för många känslor inblandade, kanske någon från soc skulle kunna närvara.
Vill lägga till, överge aldrig din dotter. Tala om för henne att du älskar henne oavsett vad som händer och att ditt hem är hennes hem. Det ger trygghet.