2020-08-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tyckte det såg ok ut med fallen idag, men så kollade jag vilka regioner som rapporterat och vad. Ser att Stockholm och Västra Götaland rapporterat 0 fall i dag. Inte lika bra längre då med andra ord.

Källa C-19.se och Platz.se

Självklart, de skickligaste pessimisterna kan hitta något negativt i vad som helst..
Citera
2020-08-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja idag hade vi tre döda i SverigeHolocaust pga Tegnell

Du borde tatuera in antalet döda per dag och åka runt i skolorna och vittna mot koncentrationslägerTegnell

Sedan kan jag rekommendera en flytt för dig till Tyskland där privata fester över 25 pers förbjuds eller Paris där masker blir obligatoriskt överallt.
Holocaust? Tre döda om dagen? Det är fler som tar livet av sig i landet varje dag . . .
Citera
2020-08-27, 16:34
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nu verkar det inte enbart röra sig 4-5 passagerare, därav diskussionen.
Samåkning förutsätter att man har någotsånär gemensam färdväg.
Ja jag rekommenderar inte att folk som ska i motsatt riktning till varandra samåker
Citera
2020-08-27, 16:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst det kan vara så. Men det säger inget om den totala immuniteten mer än att det är en lägstanivå för antalet immuna.
Nu har vi fler döda i Spanien relativt sett och det är bara i Sverige man talar om T-vellsimmunitet som något fastställt och räknebart.

Jag menar inte att det inte finns men i frågan om gamla coronainfektioner vill jag mena att det finns både fördelar och nackdelar att bära omkring på sådana minnesceller.

Och det behöver inte handla om ADE som vi har varit inne på. Det räcker med att man producerar icke-neutraliserande antikroppar då en av de andra hypoteserna till allvarliga symptom är hög viral load i de nedre luftvägarna. Vilket skulle kunna inträffa om man producerar odugliga antikroppar till att börja med.
Citera
2020-08-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ny uppdatering på Euromomo.
Nu syns till och med vecka 31. Fortfarande ingen underdödlighet. Vecka 29 var den lägsta dödligheten sedan pandemin börjat och de två senaste veckorna har dödligheten ökat. Vi har sedan vecka 11 inte haft någon underdödlighet. Vi ligger nu fortfarande inom normal dödlighet fast i den övre delen.

Spanien är inne i ”uttalad” överdödlighet igen, stackarna.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Hur kan Belgium ligga på Very High Excess vecka 33?

De snittar på typ 6-7 avlidna om dagen den perioden.

Värmebölja?

Verkar som det.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_European_heat_wave

Citat:
On 7 August, 10 Regions in Belgium were put under a red heat wave bulletin by the Royal Meteorological Institute with the majority of the country forecasted to exceed over 32 °C (90 °F).
Citera
2020-08-27, 16:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Självklart, de skickligaste pessimisterna kan hitta något negativt i vad som helst..
Tack för komplimangen av att jag är skicklig, men jo, jag kände mig lite som en olyckskorp när jag skrev det där.
Citera
2020-08-27, 16:37
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Holocaust? Tre döda om dagen? Det är fler som tar livet av sig i landet varje dag . . .
Ja lägger man ihop dagens siffra om 3 med antalet självmördare idag har vi snart ingen befolkning att tala om.
Citera
2020-08-27, 16:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men dödligheten kommer inte vara lika i alla länder. Eftersom folkhälsa och demografi spelar en stor roll så kommer det se olika ut i varje land.
Inte så stora skillnader i länderna i Europa trots allt. Kom också ihåg att Spanien ligger något högre i dödstal per 1M än Sverige.

Det kommer i vart fall inte handla om att Sverige skulle ha 20% som varit smittade.

Och jag måste hålla med den andre postaren idag som sa att Anders Tegnell börjar låta mer bisarr för var dag som går i sina uttalanden.
Citera
2020-08-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har sagt att det är vad jag tror. Jag tror också att den spanska studien ger den mest korrekta bilden av antikroppsläget som går att överföra till Sverige faktiskt. Det är den en av de få peer-reviewed och publicerade studier som finns om seroprevalens. I Sverige är vår testning under all kritik både när det gäller PCR och antikroppar. Faktum är att även FHM har avfärdat sina egna och de utförda på deras begäran vid ett par tillfällen. Därför tror jag att siffran som man kom fram till i den spanska studien är ganska korrekt och överförbar. Om man inte tror det får man förklara varför Spanien som har haft fler döda per 1M klarat sig så dåligt med så låg smittspridning. Och i studien ger man 5% som ett genomsnittligt värde och > 10% i hot spots som i Madrid.
Förstår inte hur du kan jämföra två länder med vitt skilda strategier, men,

ifall Spanien har högre smittspridning än Sverige har vi alltså lyckats bättre än Spanien med att hålla ned smittspridningen utan några stora restriktioner och lockdowns = Sverige lyckades bättre

Om Sverige har högre smittspridning än Spanien har vi alltså lyckats få det utan lika stor dödlighet som Spanien = Sverige lyckades bättre

Hur man än vrider på det har det gått bättre i Sverige än Spanien, och då verkar det fortfarande trenda åt det sämre i Spanien medans Sverige bara blir bättre för var dag.

Min hypotes är att lockdowns är effektiva på att hålla borta smittan från den delen av befolkningen som klarar den bäst, så vill man förstöra alla chanser till en bra flockimmunitet så ska man sätta folket i lockdown. Problemet är att när man vidtar den åtgärden har man redan smittan i den äldre och sköra delen av befolkningen (eftersom det är dödsfallen som gör att man vidtar den drastiska åtgärden), så kostnaden i form av dödsfall får man ta i vilket fall som helst, men iom lockdownen får man ingen flockimmunitet.
Citera
2020-08-27, 16:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Tyckte det såg ok ut med fallen idag, men så kollade jag vilka regioner som rapporterat och vad. Ser att Stockholm och Västra Götaland rapporterat 0 fall i dag. Inte lika bra längre då med andra ord.

Källa C-19.se och Platz.se

Eftersom c19 och platz enbart går på rapportdatum är det inte så konstigt att de visar 0, eftersom det rapporterades -3100 idag. Men om du går på FHM kan du se vad regionerna faktiskt har i skillnad idag mot igår.

Alla FHM:s filer finns här, bara jämför 26/8 med 27/8
https://github.com/adamaltmejd/covid
Citera
2020-08-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte så stora skillnader i länderna i Europa trots allt. Kom också ihåg att Spanien ligger något högre i dödstal per 1M än Sverige.

Det kommer i vart fall inte handla om att Sverige skulle ha 20% som varit smittade.

Och jag måste hålla med den andre postaren idag som sa att Anders Tegnell börjar låta mer bisarr för var dag som går i sina uttalanden.

2 miljoner smittade och 5820 döda är ju 0,3% dödlighet - i princip inom FHM:s konfidensintervall.
Citera
2020-08-27, 16:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur kan Belgium ligga på Very High Excess vecka 33?

De snittar på typ 6-7 avlidna om dagen den perioden.

Värmebölja?

Verkar som det.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_European_heat_wave
Dom där orangea är inte fullständiga ännu och kommer troligtvis att ändra sig åt något hålla, i alla fall lite. Vi får helt enkelt se. Men Belgien är på väg mot uttalad överdödlighet.
Värmebölja?, ja man kan ju dö av mer saker en covid låter inte helt orealistiskt. Kollar man på de tidigare åren har dok Spanien större överdödlighet en vad man brukar ha vid denna tid.
Det är också äldre personer som står för överdödligheten nu, men de kan ju stryker med av både covid och av värmeböljor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in