2020-08-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Går att räkna baklänges. Med så många smittade har vi alltså haft en dödlighet på 0,3% i Sverige. Jag vet att vi har vikingablod men det kan väl inte stämma?

Varför inte?

Island har haft 2087 konstaterade fall och 10 avlidna - det ger en dödlighet på 0,47%. Kom ihåg att det är konstaterade fall - verkliga fall lär vara högre dvs en ännu lägre dödlighet i Covid 19.
Citera
2020-08-27, 16:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
För att jämföra peaken för antal avlidna per dag jämfört med peaken för antalet smittade (enligt modellerna):

Peaken i antal avlidna per dag kom runt den 13:e April - Det rullande medelvärdet var då ca 100 avlidna per dag.

Peaken i antal smittade enligt modellerna kom den 3-4 April på runt 15.000 nya smittade varje dag.

https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~SWE

https://covidstatistik.se/
Vi har alltså haft 2M smittade d.v.s. sjuka men bara 5800+ döda. Det är 0,3%. Knappt!
Citera
2020-08-27, 16:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Går att räkna baklänges. Med så många smittade har vi alltså haft en dödlighet på 0,3% i Sverige. Jag vet att vi har vikingablod men det kan väl inte stämma?

Det är mycket svårt att räkna baklänges, vilket också Tegnell påpekade när en journalist på dagens PK försökte "mansplaina" (fast hon var kvinna) hur många smittade vi haft genom att enkelt räkna baklänges.

Anledningen till att det inte går att räkna baklänges baserat på antal döda är att dödligheten varierar, vilket borde vara vida känt. Dödligheten är upp mot 40 % för de allra äldsta/sjukaste på äldreboenden och nära 0 för barn och unga upp till 30.

Det bästa du kan få är en höft mellan tumme och lillfinger, som inte säger dig något alls.
Citera
2020-08-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Gardell krävde ett exakt datum. Jag kräver Gardell ett exakt datum på när det blir fred på jorden.

Japps, att låta esteter bestämma hur virus fungerar är ingen bra idé, tycker man att FHM borde förstå med. Man borde be karln Gardell lugna ned sig lite, han har skrivit böcker förr och borde väl kunna göra det medan viruset pågår.
Citera
2020-08-27, 16:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Varför inte?

Island har haft 2087 konstaterade fall och 10 avlidna - det ger en dödlighet på 0,47%. Kom ihåg att det är konstaterade fall - verkliga fall lär vara högre dvs en ännu lägre dödlighet i Covid 19.
Nu ska jag vara väldigt snäll mot FHM och räkna bort en tredjedel av Sveriges dödstal som äldre vi inte kunde skydda. Vi har alltså då knappt 4000 döda. FHM anger själva 0,6% dödlighet. Jag vill gå upp mot 1% faktiskt.

Do the math med både FHM:s och mina siffror.
Citera
2020-08-27, 16:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nu ska jag vara väldigt snäll mot FHM och räkna bort en tredjedel av Sveriges dödstal som äldre vi inte kunde skydda. Vi har alltså då knappt 4000 döda. FHM anger själva 0,6% dödlighet. Jag vill gå upp mot 1% faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är mycket svårt att räkna baklänges, vilket också Tegnell påpekade när en journalist på dagens PK försökte "mansplaina" (fast hon var kvinna) hur många smittade vi haft genom att enkelt räkna baklänges.

Anledningen till att det inte går att räkna baklänges baserat på antal döda är att dödligheten varierar, vilket borde vara vida känt. Dödligheten är upp mot 40 % för de allra äldsta/sjukaste på äldreboenden och nära 0 för barn och unga upp till 30.

Det bästa du kan få är en höft mellan tumme och lillfinger, som inte säger dig något alls.
Okej! Vi tar bort hälften då. Vad blir det med FHM:s 0,6%?
Citera
2020-08-27, 16:11
Medlem
Citat:

Snälla säg inte att du utgår från antalet bekräftade fall i den beräkningen (även om det lutar åt det starkt...)..
Citera
2020-08-27, 16:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Snälla säg inte att du utgår från antalet bekräftade fall i den beräkningen (även om det lutar åt det starkt...)..
Det är FHM som anger 0,6% dödlighet i förhållande till smittade. Inte jag.
Citera
2020-08-27, 16:17
Medlem
Citat:
Tänkte på din 1%, vad får dig tro att vi har 1% dödlighet?
Citera
2020-08-27, 16:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Var är alla döda?

Öh va? Du har fortfarande inte förstått att detta tramsvirus är i princip ofarligt för 99.999% av alla mänskor!? Sanslöst hur tjockskalliga ni alarmister är
Citera
2020-08-27, 16:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Tyckte det såg ok ut med fallen idag, men så kollade jag vilka regioner som rapporterat och vad. Ser att Stockholm och Västra Götaland rapporterat 0 fall i dag. Inte lika bra längre då med andra ord.

Källa C-19.se och Platz.se
Citera
2020-08-27, 16:22
Medlem
Citat:

De anger faktiskt också en konfidensintervall - det brukar man göra när man modellerar.

Denna ligger på 0,37% till 1,05% för alla åldrar.

För personer 0-69 år ligger den på 0,06% till 0,18%.

Personligen tror jag att siffran ligger närmare 0,3% än 0,6% (fortfarande inom FHM:s konfidensintervall).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in