2020-08-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Titta på diagrammet. Det är antal dokumenterade smittfall per befolkningsmängd.

Jämför med de andra länderna. Vad tycker du själv?

Verkar Sverige haft en låg eller hög smittspridning i vår befolkning

jämför med de andra länderna i Europa?
Du ber mig titta på dokumenterade smittfall och sedan frågar du mig om våran smittspridning, det är två helt olika saker, det förstår du väl själv?

Med tanke på att det knappt gick testa sig för covid under mars-maj om man inte behövde sjukhusvård har vi ett enormt mörkertal.

Eller tycker du det låter rimligt att vi bara hade 21 601 stycken smittade med corona i slutet av april?
Citera
2020-08-27, 15:53
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Dagens presskonferens,

vilket skitsnack från Tegnell,

han refererar till WHO att de anser det är tunt underlag,

här rekommenderar WHO det som Sverige som nästan enda land i världen inte följer

https://www.who.int/dg/speeches/deta...---5-june-2020

Jag kan inte utveckla mitt resonemang för det är off-topic.

Jag länkar till Världshälsorganisationen WHOs rekommendation för Coronapandemin

som hela världen följer utom Sverige, Somalia, Yemen, Sudan, Syrien och Grönland.

Ja jag tycker det är skitsnack att hänvisa till WHO för dåligt underlag

när man samtidigt i ledande befattning skiter i att lyssna på det de säger.

Tegnell sa att WHO hävdar att underlaget är tunt. Du säger att det är skitsnack från Tegnell. Jag ger dig källa på när WHO skriver ordagrant att underlaget (till deras rekommendationer) är tunt. Tegnell har rätt i sak och du har fel i sak.
Citera
2020-08-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Det var så det kom in i landet. Men spridningen inom landets gränser skötte vi alldeles på egen hand.

Samtidigt kan jag tycka att det är lite lustigt att diverse personer här i tråden nu anklagar Tegnell och FHM för populism och att man viker sig för kändisar. Jag kan tycka att man visat med all önskvärd tydlighet att man INTE viker sig från det man själva uppfattar är en vettig riktning.

Nu kanske jag är för överskattande med tanke på den historik vi känner till, men jag tror inte man hade haft lika brådis med att öppna för så stora folksamlingar om inte kändisarna grinat så mycket som de gjort på sistone, och det debatterats i tv etc. Känns pure populism
Citera
2020-08-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var är alla döda?

Antal döda behövs inga modeller för - det har vi ganska bra siffror på.
Citera
2020-08-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tegnell sa att WHO hävdar att underlaget är tunt. Du säger att det är skitsnack från Tegnell. Jag ger dig källa på när WHO skriver ordagrant att underlaget (till deras rekommendationer) är tunt. Tegnell har rätt i sak och du har fel i sak.

Återigen en fråga han kommer slippa undan, som individuell smittspårning, som tyska restaurangerna
Citera
2020-08-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ingenting tyder på att barn, i praktiken, skulle vara stora smittspridare. Förklaringen till den, tack och lov, lägre smittspridning under sommaren är att vi vistades mera utomhus och att folk följde restriktioner och rekommendationer, i alla fall hyffsat, förutom 19-40 åringarna under en kort period. Men skall smittspridningen inte öka i höst, utan helst långsamt sakta ner, så vill det till att vi fortsätter att hålla i och hålla ut, som MSB brukar uttrycka det.

"Ingenting..." ???

"In the most comprehensive study of COVID-19 pediatric patients to date, Harvard Medical School researchers based at Massachusetts General Hospital and Mass General Hospital for Children provide data showing that children may play a larger role in the community spread of COVID-19 than previously thought."

https://hms.harvard.edu/news/silent-spreaders
Citera
2020-08-27, 15:56
Medlem
Dumt att ändra på restriktionerna, smittspridningen lär öka till hösten och vintern igen. Bättre att ligga steget före.
Citera
2020-08-27, 15:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Eller som Finland.

Finland pressade ner smittspridningen mycket kraftigt. Därefter kunde restriktionerna lättas. Numera tillåts folksamlingar på mer än 500 personer. Bakgrunden till Finlands beslut är enkel: Det förekommer nästan ingen direkt smittspridning inom Finland.

Imponerande hur Finland agerat under pandemin. Anledningen är man agerat på ett typiskt svenskt sätt, eller på ett sätt som nordiska länder förväntas agera. Sverige har agerat som valfritt land i mellanöstern eller östra afrika.
Citera
2020-08-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Återigen en fråga han kommer slippa undan, som individuell smittspårning, som tyska restaurangerna

Va? Tegnell svarade tydligt på frågan. Jag har presenterat källa för er som inte orkar leta.

I dina fantasier har WHO jättebra underlag för munskydd. I verkligheten säger de själva att de inte har det.

Observera att Tegnell inte sa att WHO inte rekommenderar munskydd. Det hade ju varit fel. Han sa att de har dåligt underlag för munskyddens effekt. Det är ju rätt.
Citera
2020-08-27, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Antal döda behövs inga modeller för - det har vi ganska bra siffror på.
Går att räkna baklänges. Med så många smittade har vi alltså haft en dödlighet på 0,3% i Sverige. Jag vet att vi har vikingablod men det kan väl inte stämma?
Citera
2020-08-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var är alla döda?

För att jämföra peaken för antal avlidna per dag jämfört med peaken för antalet smittade (enligt modellerna):

Peaken i antal avlidna per dag kom runt den 13:e April - Det rullande medelvärdet var då ca 100 avlidna per dag.

Peaken i antal smittade enligt modellerna kom den 3-4 April på runt 15.000 nya smittade varje dag.

https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~SWE

https://covidstatistik.se/
Citera
2020-08-27, 16:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Nu kanske jag är för överskattande med tanke på den historik vi känner till, men jag tror inte man hade haft lika brådis med att öppna för så stora folksamlingar om inte kändisarna grinat så mycket som de gjort på sistone, och det debatterats i tv etc. Känns pure populism

Gardell krävde ett exakt datum. Jag kräver Gardell ett exakt datum på när det blir fred på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in