2020-08-27, 16:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ju mer som kommer fram desto säkrare blir alla slutsatser.

Har du sett de senaste förhören med Fauzzi?
Citera
2020-08-27, 16:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Har du sett de senaste förhören med Fauzzi?
Nej. Vet att de är beställda.
Citera
2020-08-27, 16:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det finns ingen Dekorima-man, GM kommer inte söderifrån.

Björkman står söder om bankens entré ganska lång till skillnad från Inge.

GM måste komma bakom Palme, den som Fauzzi ser.
Min uppfattning är att vi inte har aning om varifrån gärningsmannen kom.

Att det skulle vara mannen som Fauzzi ser är inte fakta. Det är en uppfattning och en teori. Jag personligen är misstänksam mot NFs uppgifter. Det finns för mycket oklarheter och ''strul'' med honom enligt mig.
Citera
2020-08-27, 16:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Att det skulle vara mannen som Fauzzi ser är inte fakta. Det är en uppfattning och en teori. Jag personligen är misstänksam mot NFs uppgifter. Det finns för mycket oklarheter och ''strul'' med honom enligt mig.

Ja det är inte bevisat, men, det finns i stort sett inga andra alternativ kvar. För många personer passerar mordplatsen utan att se någon där, eller in på Tunnelgatan. De sista att passera före mordet på östra sidan möter ingen möjlig GM. Enocksson med sällskap ser ingen på motsvarande sida.

Vi har en person, ca 60 meter från mordplatsen ca 40 sekunder före mordet, på väg mot mordplatsen ca 10 meter bakom Palme.

Är inte detta GM måste ytterligare 1 person dyka upp ur tomma intet just vid mordplatsen.

Det finns inget i modus som starkare tyder på fler GM, än att det är en ensam GM.

Sett då att det är en ensam GM säger all logik att det är en efterföljande GM.
Citera
2020-08-27, 16:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja det är inte bevisat, men, det finns i stort sett inga andra alternativ kvar. För många personer passerar mordplatsen utan att se någon där, eller in på Tunnelgatan. De sista att passera före mordet på östra sidan möter ingen möjlig GM. Enocksson med sällskap ser ingen på motsvarande sida.

Vi har en person, ca 60 meter från mordplatsen ca 40 sekunder före mordet, på väg mot mordplatsen ca 10 meter bakom Palme.

Det finns inget i modus som starkare tyder på fler GM, än att det är en ensam GM.

Fauzzis vittnesmål är klart och tydligt bortsett från förhöret/debaclet med krisp Håkan Ström. Men mannen han såg var äldre och hade fel typ av jacka. Jag litar på Fauzzis uppfattning att det var en Tensonjacka och inte en kort bullig täckjacka.

Men frågan är vad den mannen tog vägen om det inte var han som närmade sig bakifrån?
Citera
2020-08-27, 16:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Fauzzis vittnesmål är klart och tydligt bortsett från förhöret/debaclet med krisp Håkan Ström. Men mannen han såg var äldre och hade fel typ av jacka. Jag litar på Fauzzis uppfattning att det var en Tensonjacka och inte en kort bullig täckjacka.

Men frågan är vad den mannen tog vägen om det inte var han som närmade sig bakifrån?

I förhör 2019 uppger Björkman tydligt att han inte var norr om banken.
Det är inte Björkman han ser, som väl dessutom inte är ute vid körbanan och går. Dessutom ser ju Fauzzi ungefär samtidigt en person i ett fönster, vilket bekräftas av den som stod i fönstret. Hans iakttagelse av personen bör då vara korrekt.

Som jag ser det, bör denne förklaras innan man förklarar mordet med en spökfigur som kommer från ingen stans.
Senast redigerad av PeoFallmo 2020-08-27 kl. 17:00.
Citera
2020-08-27, 17:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Och samtidigt - och detta gillar jag tydligen att upprepa för det är inte första gången jag säger det:

Vid en kortare väntan på cirkus två minuter som vi nu vet att det är fråga om, spelar det ingen roll när under dessa sekunder gänget med 4-7 personer passerade.
De måste ha mött makarna Palme någonstans mellan götabanken och nära mitten av Skandiahuset.
Om ändå Inge sagt att en ensam kille i blå dunjacka och salomonryggsäck på ryggen passerade då hade någonting för en gångs skull blivit begripligt.
Men ett festgäng på 4-7 pers.
Hur f-n får man nu ihop detta logiskt?

Jag vet, detta "gäng" är frustrerande.

Om jag kastar ur mig en ren spekulation:

Tänk om det är så enkelt att det var detta gäng som NF såg när han vände sig om? De 4-5 personerna som skymde sikten så att han inte såg AB?

Vi vet - det är väl du som noterat det - att det fanns en kille med blodig mun vid offret och en flinande tjej INNAN Stefan Glantz, Anna Hage m fl kom fram. Kan dessa två ha ingått i detta gäng?

Frågan är då naturligtvis vad detta för oss okända festgäng sagt till polisen? Man måste väl veta vad de heter för att kunna beställa fram förhören antar jag.

Om de passerade ungefär när IM säger att de passerade så är de ju några av utredningens viktigaste vittnen. Även om de inte noterade mannen vid skyltfönstret så måste de givetvis ha reagerat på skotten och den omedelbara uppståndelsen. Inte minst den högljudda LP.

Vis av erfarenheten kastar jag nu fram en fasansfull misstanke: De kanske aldrig blev förhörda?
Citera
2020-08-27, 18:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
I förhör 2019 uppger Björkman tydligt att han inte var norr om banken.
Det är inte Björkman han ser, som väl dessutom inte är ute vid körbanan och går. Dessutom ser ju Fauzzi ungefär samtidigt en person i ett fönster, vilket bekräftas av den som stod i fönstret. Hans iakttagelse av personen bör då vara korrekt.

Som jag ser det, bör denne förklaras innan man förklarar mordet med en spökfigur som kommer från ingen stans.

"Tensonmannen" måste förklaras. Ja. Jag är också av uppfattningen att det inte var AB. Han var aldrig så långt norrut.

Däremot befann sig AB av och till framme vid trottoarkanten (men då klart närmare Dekorima). Han spanade söderut efter sina jobbarkompisar som kommit på efterkälken.

En annan figur som måste förklaras i sammanhanget - en bland många - är den s k "Tunnelbanemannen". Han som stod med WT mittemot mordplatsen 23.20. Mörk mustasch, smal, ljusbeige jacka, 30-35 år, blek ansiktsfärg. Anatoliskt utseende. Registrerad av tre av varandra oberoende vittnen. Befann sig där från ca 22.45 och framåt. Fantombild finns.

23.17 spanade han norrut mot Grand, halvt dold bakom en pelare. I samma ögonblick stod Grandmannen och tittade på när paret Palme började gå söderut. Intressanta figurer.
Senast redigerad av Basfakta 2020-08-27 kl. 18:15.
Citera
2020-08-27, 18:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det håller jag med om. Plus minus ett antal sekunder. Det kan inte tolkas på annat sätt.

Japp.

Vilket väl avrundat betyder att Susanne L började ta ut pengar ca 23.20. Då bör med andra ord IM ha parkerat, dvs efter att han släppt av kompisarna, i "mordläge" typ 23.20? Eller möjligen några sekunder tidigare.

Jag tycker det stämmer bättre med AB:s uppgift om den plötsligt uppdykande GM istället för IM:s tal om att GM stod där rätt länge.

Varifrån GM kom är då fortfarande skrivet i stjärnorna. Där är vi helt överens. Finns en mängd varianter. För mig utesluter "Tunnelbanemannen" teorin om en ensamagerande GM. Åtminstone fram till den punkt hans närvaro kan ges en trovärdig oskyldig förklaring.

Om han nu bara var en oskyldig knarkspanare eller nåt så blir ju nästa fråga: Jaha, så du missade mordet på Sveriges statsminister då?

Trots att du stod på andra sidan gatan?

Eller?
Citera
2020-08-27, 18:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det här att han ser en person i ett skyltfönster tycker jag faktiskt ger NF trovärdighet. Jag tror det är polisen som rör till det i protokollet.
Citera
2020-08-27, 18:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Är inte detta GM måste ytterligare 1 person dyka upp ur tomma intet just vid mordplatsen.

Frågar du KP så uppstod mördaren ur tomma intet i kvarteret...
Citera
2020-08-27, 18:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Det där med äldre tycker jag vi ska ta med en nypa salt. AB såg inte purung ut.

Äldre än en av polismännen tas som bevis för att Tensonmannen var äldre än 42 eller vad polisen var. Är det en bra bedömningsgrund?

Helt olik en blå tensonjacka är inte ABs jacka. Den är inte direkt bullig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-08-27 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in