2020-08-27, 14:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
2-3 minuter i mitt resonemang inkluderar eventuella felaktigheter och osäkerheter.

Har aldrig sett en tidredovisning över IMs vändande på Tunnelgatan. Var han tvungen att vänta på andra bilar i sitt vändande? Eller gick det friktionsfritt? Hur fort körde han?

Hur lång tid tog det innan den förste i IMs sällskap började att ta ut sina pengar? Stod de och snackade före dess?

Alla sammanhang som inte inkluderar uppmätta sekunder genererar osäkerhet. Alltså kan inte detta skeende beskrivas med säkerhet. Därav ett uppskattat spann som inte kan uteslutas. Vilket inte på något sätt fastställer hur länge IM iakttog gärningsmannen.

Ja, som jag kan se släpper han enligt Lähde av dem i ungefärlig höjd med automaten, dvs i stort sett bakom ryggen på Malmström.

Malmström uppger att det är folktomt där när han kommer dit. Hans uttag pågår i 43 sekunder. Dvs att Inges sällskap kommer efter 23.16.15 men före han avslutar 23.16.53.

I förhör med Inges kamrater uppges det att Malmström börjar gå därifrån när de kommer till automaten, vilket verkar ge att de kommer någon gång i slutet av Malmströms uttag.

Från automaten ner till Olofsgatan är det bara ca 40 meter, så nog släpps de av i närheten av automaten. Är det mycket trafik och han får vänta, kortar det i så fall den tid han faktiskt står parkerad.

Det går endast 4 sekunder mellan Malmströms och Larssons uttag.

Jag kan inte se att de står och väntar, de är inte där när Malmström kommer dit, och de startar uttaget omgående efter Malmströms.

Blir väldigt lite tid kvar i realiteten mot de 4-6 minuter Inge upplever att det handlar om.
Citera
2020-08-27, 14:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Dokumenten som finns att läsa leder till att IM efter parkeringen hade runt 2-3 minuter på sig att iaktta andra sidan på Sveavägen.

Osäkerhetsfaktorerna leder till att det inte kan anges närmare.

Där min personliga tro är att han stod där närmare två minuter än tre.

Jag har tolkat det på följande vis, som jag skrev för någon dag sedan:

När Lähde knappar in sin kod ca 23.18.15-23.18.25 smäller skotten vilket betyder att automatens klocka går ganska precis 3 minuter för sakta.

Alltså ska 3 minuter adderas till skeendet med IM och hans vänner.
Citera
2020-08-27, 14:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, som jag kan se släpper han enligt Lähde av dem i ungefärlig höjd med automaten, dvs i stort sett bakom ryggen på Malmström.

Malmström uppger att det är folktomt där när han kommer dit. Hans uttag pågår i 43 sekunder. Dvs att Inges sällskap kommer efter 23.16.15 men före han avslutar 23.16.53.

I förhör med Inges kamrater uppges det att Malmström börjar gå därifrån när de kommer till automaten, vilket verkar ge att de kommer någon gång i slutet av Malmströms uttag.

Från automaten ner till Olofsgatan är det bara ca 40 meter, så nog släpps de av i närheten av automaten. Är det mycket trafik och han får vänta, kortar det i så fall den tid han faktiskt står parkerad.

Det går endast 4 sekunder mellan Malmströms och Larssons uttag.

Jag kan inte se att de står och väntar, de är inte där när Malmström kommer dit, och de startar uttaget omgående efter Malmströms.

Blir väldigt lite tid kvar i realiteten mot de 4-6 minuter Inge upplever att det handlar om.
Inges senare uppgifter om 4-6 minuter är definitivt felaktiga. Precis som du visar ovan. Vilket jag aldrig påstått.

Frågan blir då hur länge IM iakttog gärningsmannen?

En knäckfråga idag och i fortsättningen. Jag vet inte eftersom jag håller på att omvärdera hans uppgifter. Passar där tills vidare.
Citera
2020-08-27, 14:36
Medlem
Citat:
Inges senare uppgifter om 4-6 minuter är definitivt felaktiga. Precis som du visar ovan. Vilket jag aldrig påstått.

En knäckfråga idag och i fortsättningen. Jag vet inte eftersom jag håller på att omvärdera hans uppgifter. Passar där tills vidare.

Det är ju inte omöjligt att Glenn M precis påbörjat sitt uttag då Inge ställer sin bil på plats. Det förtäljer inte historien.
Om Inge parkerade 23.16.30 in i Glenns uttag så har han 23 sekunders eventuell observationstid innan Susanne L kan påbörja sitt första uttag.
Om skottet small 23.18.40 in i Helenas uttag så blir Inges tid att sitta och spana två minuter och tio sekunder. Mycket mer än så finns nog inte utrymme för.
Men det viktigaste är om han sett mannen omedelbart efter att han parkerade, eller om han dök upp efter en liten stund.
På dessa drygt två minuter hinner makarna Palme både korsa Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata och gå de 120 meter som återstår fram till mordplatsen.
Citera
2020-08-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har tolkat det på följande vis, som jag skrev för någon dag sedan:

När Lähde knappar in sin kod ca 23.18.15-23.18.25 smäller skotten vilket betyder att automatens klocka går ganska precis 3 minuter för sakta.

Alltså ska 3 minuter adderas till skeendet med IM och hans vänner.
Det håller jag med om. Plus minus ett antal sekunder. Det kan inte tolkas på annat sätt.
Citera
2020-08-27, 14:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Jag vet att du inte påstått det, det är mest jag själv som blev överraskad av att det förefaller vara betydligt kortare än jag trodde.
Citera
2020-08-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är ju inte omöjligt att Glenn M precis påbörjat sitt uttag då Inge ställer sin bil på plats. Det förtäljer inte historien.
Om Inge parkerade 23.16.30 in i Glenns uttag så har han 23 sekunders eventuell observationstid innan Susanne L kan påbörja sitt första uttag.
Om skottet small 23.18.40 in i Helenas uttag så blir Inges tid att sitta och spana två minuter och tio sekunder. Mycket mer än så finns nog inte utrymme för.
Men det viktigaste är om han sett mannen omedelbart efter att han parkerade, eller om han dök upp efter en liten stund.
På dessa drygt två minuter hinner makarna Palme både korsa Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata och gå de 120 meter som återstår fram till mordplatsen.
Precis. Med de sedvanliga plus och minussekunderna. Mina 3 minuter i mitt spann är inget jag tror på. Det är enbart en begränsning uppåt av osäkerhet.

Det måste fram fler vittnesmål som kan smalna av möjligheten för IM att iaktta en man över huvud taget i Dekorimahörnan under en längre tid.
Citera
2020-08-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag vet att du inte påstått det, det är mest jag själv som blev överraskad av att det förefaller vara betydligt kortare än jag trodde.
Ju mer som kommer fram desto säkrare blir alla slutsatser.
Citera
2020-08-27, 15:01
Medlem
Citat:
Precis. Med de sedvanliga plus och minussekunderna. Mina 3 minuter i mitt spann är inget jag tror på. Det är enbart en begränsning uppåt av osäkerhet.

Det måste fram fler vittnesmål som kan smalna av möjligheten för IM att iaktta en man över huvud taget i Dekorimahörnan under en längre tid.

Och samtidigt - och detta gillar jag tydligen att upprepa för det är inte första gången jag säger det:

Vid en kortare väntan på cirkus två minuter som vi nu vet att det är fråga om, spelar det ingen roll när under dessa sekunder gänget med 4-7 personer passerade.
De måste ha mött makarna Palme någonstans mellan götabanken och nära mitten av Skandiahuset.
Om ändå Inge sagt att en ensam kille i blå dunjacka och salomonryggsäck på ryggen passerade då hade någonting för en gångs skull blivit begripligt.
Men ett festgäng på 4-7 pers.
Hur f-n får man nu ihop detta logiskt?
Citera
2020-08-27, 15:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad sägs om alla de runt 50 personer i tråden som utpekats som gärningsman. Det börjar bli jävligt trångt på mordplatsen.
Det gällde inte gm utan den person som Mårten sett.
Citera
2020-08-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Och samtidigt - och detta gillar jag tydligen att upprepa för det är inte första gången jag säger det:

Vid en kortare väntan på cirkus två minuter som vi nu vet att det är fråga om, spelar det ingen roll när under dessa sekunder gänget med 4-7 personer passerade.
De måste ha mött makarna Palme någonstans mellan götabanken och nära mitten av Skandiahuset.
Om ändå Inge sagt att en ensam kille i blå dunjacka och salomonryggsäck på ryggen passerade då hade någonting för en gångs skull blivit begripligt.
Men ett festgäng på 4-7 pers.
Hur f-n får man nu ihop detta logiskt?
Ja du.

Jag är lika vilsen som du.

Ska man tro på Schaeffer så mötte hon troligtvis Fauzzi. Men troligtvis inte ABs gäng.

ABs kompisar hann gå så långt från bankomaten att de inte hörde några skott enligt egen utsago. Där personalen på La Cartier vittnar om höga smällar. Alltså det skylfönster Fauzzi påstår att han passerade och såg en man i detsamma.

Slutsatsen måste bli att någonting här är felaktigt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-27 kl. 15:41.
Citera
2020-08-27, 16:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja du.

Jag är lika vilsen som du.

Ska man tro på Schaeffer så mötte hon troligtvis Fauzzi. Men troligtvis inte ABs gäng.

ABs kompisar hann gå så långt från bankomaten att de inte hörde några skott enligt egen utsago. Där personalen på La Cartier vittnar om höga smällar. Alltså det skylfönster Fauzzi påstår att han passerade och såg en man i detsamma.

Slutsatsen måste bli att någonting här är felaktigt.

Det finns ingen Dekorima-man, GM kommer inte söderifrån.

Björkman står söder om bankens entré ganska lång till skillnad från Inge.

GM måste komma bakom Palme, den som Fauzzi ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in