Citat:
Ursprungligen postat av
XxDrag0N-Sl4y3RxX
Absolut, köper det argumentet. Men om man nu har väntat några år sedan studenten med att plugga vidare och istället jobbat/gjort något annat, så kan man lika gärna vänta ytterligare ett halvår. Så jäkla avgörande kan det inte vara att få börja plugga nu direkt i vår, istället för hösten 2021 (eller våren 2022).
I teorin låter det fint, men det finns många som sitter fast i en inte lika fördelaktig situation.
Själv gick mitt högskoleprov ut hösten 2018, och jag har sedan dess irrat omkring i både hemlöshet, drogmissbruk och social isolering. I skrivande stund har jag tillgång till ett källarförråd som tillhör en släkting, men jag har varken ork eller vilja att lämna det annat än för att besöka badrummet, duscha varannan dag och handla när det behövs. En gång i månaden besöker jag socialkontoret.
Jag har ingen social umgängeskrets, och när man är 29 år och befinner sig i den situationen som jag gör är det ofta svårt intill omöjligt att skaffa sig nya relationer av något slag. De enda människor jag har någonting gemensamt med är trasiga sådana, som tveklöst utgör allt annat än ett gott inflytande.
Nej, jag skyller inte på dem, utan konstaterar att jag bär ett eget ansvar, men besitter en för svag karaktär för att inte falla tillbaka i gamla, tillika dåliga rutiner om jag valde att uppsöka denna sorts människor, med vilka jag faktiskt kan samtala om ämnen som båda eller fler parter kan identifiera sig med.
Det jag, med många i liknande situationer (läs
helvetisk jävla misär som den genomsnittlige användaren här inte ens kan föreställa sig) hade kunnat se som ljuset i tunneln är den nystart som högskoleprovet kan utgöra.
För många kvittar det om det är blir inställt i ett år, men för andra kan det, med risk för att låta melodramatisk, utgöra skillnaden mellan liv och död. Jag hade hellre suttit på Hall eller Kumla än levt i den frihet som jag gör...