2020-08-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
När du skriver läsa, tänker du främst på att läsa böcker då?

Artiklar samt böcker, både svenska och engelska. Jag skulle rekommendera att du även läser en del äldre artiklar.

En tidning som brukar vara populär att läsa är läkartidningen.

Att ha god förmåga att kunna tolka en text är A och O.
Citera
2020-08-27, 14:57
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
När du skriver läsa, tänker du främst på att läsa böcker då?

Det här är bra skit för att öva upp inför LÄS.

https://www.svd.se/kultur/under-strecket

Finns 350 gratis texter på:

https://www.svd.se/under-strecket-100-ar

Annars hade jag tagit 30-60 min varje dag att hoppa mellan olika branschtidningar. Tror överlag det är bättre att läsa artiklar än tjocka böcker.

https://www.dagensjuridik.se/kronikor/
https://www.di.se/ledare/
https://www.privataaffarer.se/
https://www.dagensmedicin.se/opinion/kronika/
https://www.etc.se/kronika
https://www.riksdagen.se/sv/
https://illvet.se/
https://skolvarlden.se/bloggar/ledare
Citera
2020-08-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic99
Vilka idioter! Hur tänker de att nomineringen skulle gå till då??? Varför inte bara låta alla skriva?

Helt jävla sinnessjukt. Vad fan skulle hända med normeringen ifall bara förstagångsskrivare fick skriva.. Skulle vara lättare än någonsin att få 2,0 eller andra toppresultat. Snacka om gräddfil in på topputbildningar!
Citera
2020-08-27, 23:14
Medlem
AWVAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic99
Ja, det känns riktigt skit!

Håller inte alls med dig här. Jag tänker att det är enklare att vänta ett extra år innan man kan studera när man är 18 mot när man är äldre? Att endast förstagångsskrivare får genomföra provet nu, kommer ju innebära att de förmodligen får ett bättre resultat än vad de hade fått om alla fick göra det? Följderna av det blir ju att de knuffar ut en person som kanske presterade bättre på HP, men trots det fick ett sämre resultat. Hur är det mer rättvist?

Tror inte alla som skriver provet första gången är 18, tänk om du läst in en utbildning/jobbat ett antal år och nu inser vad nu vill utbilda er till. För denna gruppen kan HP också vara otroligt viktigt.
Citera
2020-08-27, 23:17
Medlem
AWVAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Helt jävla sinnessjukt. Vad fan skulle hända med normeringen ifall bara förstagångsskrivare fick skriva.. Skulle vara lättare än någonsin att få 2,0 eller andra toppresultat. Snacka om gräddfil in på topputbildningar!

Varför skulle det vara lättare? Det normeras ju fortfarande så att endast de bästa xx% får 2.0. Alla konkurrerar ju med samma grund, ingen har en fördel genom att ha skrivit provet tidigare.

Målet med HP är ju inte att de med bästa råpoängen skall komma in på topp utbildningar, utan de bästa xx%
Citera
2020-08-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AWVA
Varför skulle det vara lättare? Det normeras ju fortfarande så att endast de bästa xx% får 2.0. Alla konkurrerar ju med samma grund, ingen har en fördel genom att ha skrivit provet tidigare.

Målet med HP är ju inte att de med bästa råpoängen skall komma in på topp utbildningar, utan de bästa xx%

Tänk en gång till nu.

Om högskoleprovet i höst skulle skrivas av 10.000 (bara en siffra tagen ur luften) förstagångsskrivare och bara de bästa xx% får 2,0 precis som du beskriver, så kommer det givetvis vara lättare att vara en av de bästa xx% än om provet hade skrivits av 50.000 människor varav 10.000 är förstagångsskrivare, men resterande 40.000 är personer som skrivit provet förut.

Det finns statistik som säger man ofta presterar bättre på högskoleprovet andra och tredje gången man skriver.

Det enda sättet att göra det rättvist om enbart förstagångsskrivare ska skriva högskoleprovet i höst, är om de har en egen urvalsgrupp för framtida högskoleantagningar så att de enbart konkurrerar med varandra. Men det tror jag blir ett alldeles för krångligt och stort uppdrag (tex: hur många platser av respektive utbildning ska den urvalsgruppen få?).
Citera
2020-08-27, 23:40
Medlem
Citat:
tänk om du läst in en utbildning/jobbat ett antal år och nu inser vad nu vill utbilda er till. För denna gruppen kan HP också vara otroligt viktigt.

Absolut, köper det argumentet. Men om man nu har väntat några år sedan studenten med att plugga vidare och istället jobbat/gjort något annat, så kan man lika gärna vänta ytterligare ett halvår. Så jäkla avgörande kan det inte vara att få börja plugga nu direkt i vår, istället för hösten 2021 (eller våren 2022).
Citera
2020-08-28, 00:22
Medlem
AWVAs avatar
Citat:
Absolut, köper det argumentet. Men om man nu har väntat några år sedan studenten med att plugga vidare och istället jobbat/gjort något annat, så kan man lika gärna vänta ytterligare ett halvår. Så jäkla avgörande kan det inte vara att få börja plugga nu direkt i vår, istället för hösten 2021 (eller våren 2022).

Ja, jag köper ditt argument också. Självklart kan man alltid vänta längre, det är ju inte en mänsklig rättighet. Men samtidigt finns det nog en grupp (tillhör inte själv denna) som blivit arbetslösa av corona och som dessutom inte kommer in på någon utbildning. Dessa har det nog inte särskilt bra i dagsläget.

Det här med olika grupper i HP blir väldigt konstig. I nuvarande läge har ju folk fått förlängt HP, med helt annan normering. Ska dessa också vara en egen urvalsgrupp? För de konkurrerar ju även orättvist mot andra HP resultat. Samtidigt har den vanliga HP gruppen haft ett ansökningstillfälle där inte behövde konkurrera med de som skulle skriva provet. Ska denna gruppen minskas vid nästa tillfälle då? Om de med nya HP får en egen grupp, skall platserna tas från den befintliga betyg eller HP gruppen? Tar vi från HP missgynnas de lika mycket som om de sökt i samma grupp, tas det ur betygsgruppen missgynnar man dem som går ut ur gymnasiet.

Vill förtydliga att jag inte anser att alla de ändringar skall ge till urvalsgruppen, men menar att det blir otroligt svårt att bestämma hur dessa grupper skall se ut, eftersom hela situationen är skev. Optimalt bör alla få skriva provet igen, det skulle göra det mest rättvist för alla. Att göra undantag hit och dit blir väldigt konstigt i längden.
Citera
2020-08-28, 00:25
Medlem
AWVAs avatar
Citat:
Ja, jag köper ditt argument också. Självklart kan man alltid vänta längre, det är ju inte en mänsklig rättighet. Men samtidigt finns det nog en grupp (tillhör inte själv denna) som blivit arbetslösa av corona och som dessutom inte kommer in på någon utbildning. Dessa har det nog inte särskilt bra i dagsläget.

Det här med olika grupper i HP blir väldigt konstig. I nuvarande läge har ju folk fått förlängt HP, med helt annan normering. Ska dessa också vara en egen urvalsgrupp? För de konkurrerar ju även orättvist mot andra HP resultat. Samtidigt har den vanliga HP gruppen haft ett ansökningstillfälle där inte behövde konkurrera med de som skulle skriva provet. Ska denna gruppen minskas vid nästa tillfälle då? Om de med nya HP får en egen grupp, skall platserna tas från den befintliga betyg eller HP gruppen? Tar vi från HP missgynnas de lika mycket som om de sökt i samma grupp, tas det ur betygsgruppen missgynnar man dem som går ut ur gymnasiet.

Vill förtydliga att jag inte anser att alla de ändringar skall ge till urvalsgruppen, men menar att det blir otroligt svårt att bestämma hur dessa grupper skall se ut, eftersom hela situationen är skev. Optimalt bör alla få skriva provet igen, det skulle göra det mest rättvist för alla. Att göra undantag hit och dit blir väldigt konstigt i längden.

edit: Dessutom blir det nog en väldigt stor grupp som skriver HP, även fast det endast är förstagångsskrivare. Tyckte jag såg någonstans att 40% brukar vara förstagångsskrivare. Om detta stämmer blir en grupp med endast förstagångsskrivare potentiellt 80% av ett vanligt tillfälle.
Citera
2020-08-28, 10:43
Medlem
Ducadreams avatar
Jag tror inte UHR kommer gå med på det. Hur ska de hinna anordna allt i tid? Tydligen så var 8/10 under 25 som ansökte till provet, och hur stor del av dessa har aldrig skrivit tidigare? Ganska många kan jag tro. Tror inte att det blir något prov i höst, men vi får se.
Citera
2020-08-28, 13:03
Medlem
Citat:

I teorin låter det fint, men det finns många som sitter fast i en inte lika fördelaktig situation.

Själv gick mitt högskoleprov ut hösten 2018, och jag har sedan dess irrat omkring i både hemlöshet, drogmissbruk och social isolering. I skrivande stund har jag tillgång till ett källarförråd som tillhör en släkting, men jag har varken ork eller vilja att lämna det annat än för att besöka badrummet, duscha varannan dag och handla när det behövs. En gång i månaden besöker jag socialkontoret.

Jag har ingen social umgängeskrets, och när man är 29 år och befinner sig i den situationen som jag gör är det ofta svårt intill omöjligt att skaffa sig nya relationer av något slag. De enda människor jag har någonting gemensamt med är trasiga sådana, som tveklöst utgör allt annat än ett gott inflytande.
Nej, jag skyller inte på dem, utan konstaterar att jag bär ett eget ansvar, men besitter en för svag karaktär för att inte falla tillbaka i gamla, tillika dåliga rutiner om jag valde att uppsöka denna sorts människor, med vilka jag faktiskt kan samtala om ämnen som båda eller fler parter kan identifiera sig med.

Det jag, med många i liknande situationer (läs helvetisk jävla misär som den genomsnittlige användaren här inte ens kan föreställa sig) hade kunnat se som ljuset i tunneln är den nystart som högskoleprovet kan utgöra.

För många kvittar det om det är blir inställt i ett år, men för andra kan det, med risk för att låta melodramatisk, utgöra skillnaden mellan liv och död. Jag hade hellre suttit på Hall eller Kumla än levt i den frihet som jag gör...
Senast redigerad av Familjefarsan 2020-08-28 kl. 13:06.
Citera
2020-08-28, 13:27
Medlem
AWVAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag tror inte UHR kommer gå med på det. Hur ska de hinna anordna allt i tid? Tydligen så var 8/10 under 25 som ansökte till provet, och hur stor del av dessa har aldrig skrivit tidigare? Ganska många kan jag tro. Tror inte att det blir något prov i höst, men vi får se.

Tror inte det blir så svårt. De har ju provet de skulle ha använt i våras redo (antagligen), om bara förstagångsskrivare ska skriva blir det nog inte mer lokaler än i vanliga fall. Så boka det dom alltid bokar. Ungdomsarbetslösheten är hög så blir nog inte svårt att anställa lite vakter, särskilt om regeringen skjuter till med cash.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in