Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Förvisso behövs en större översyn av det svenska utbildningsväsendet, men den målgrupp Du pekar ut här torde nog inte vara den som "det konservativa blocket" främst bör rikta sig till. Då riskerar man förmodligen att tappa väljare i andra ändan av spektrum.

Alla ungdomar har ju nytta av bättre utbildning och en extra boost när dom ska bli vuxna.
Det ska inte vara speciellt till någon speciell grupp utan gälla alla.
Det är populärt bland ungdomarna att få bättre betalt under lärlingstiden och dom blir mer
motiverade att ta sej i kragen och lära sej yrket ordentligt och det resulterar i lägre
arbetslöshet, bättre psykisk hälsa och förhoppningsvis lägre kriminalitet.
Det är populärt bland föräldrar och väljare kan lockas över från S.
Att bli automatiskt medlem i akassan som är statlig som i Norge, har SD på förslag och det är smidigt
och smart.
SD kanske skulle föreslå att man inför 37,5 h arbets vecka som i Danmark och Norge.
Dom har 30 min rast, 15 min mindre än i Sverige och slutar därför 1h tidigare varje dag.
Bara 2,5 h kortare arbetsvecka fast man slutar 1 h tidigare, ofta struntar dom i morgonfikat och har
30 min lunch, sista timman är inte effektiv.Det är riktigt skönt att gå hem kl 15.00 om man börjar 07.00. Det är fortfarande ljust och man kan ta en kaffe eller en öl på stan.
Det skulle kanske minska sjukskrivningarna och är realistiskt genomförbart till skillnad mot 6 h arbetsdag. Det är riktigt bra med 37.5 h vecka.