2020-08-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Även denna lilla enkla faktaupplysning blir alltså rörig och obegriplig när poliser och vittnen ska försöka berätta vad som hände.

Hur kan det vara svårt att avgöra om man befinner sig på en gata eller i en trappa? Även när det skett ett mord.

Som du säger är frågan mer av akademiskt intresse men den är samtidigt betecknande för hela utredningen. Det är som om polis och åklagare vill hålla allting öppet så att de kan svarva ihop lämpligt scenario när de hittar någon de vill misstänka (som troligen är oskyldig).

Jag tror också det är därför vi som är inriktade på fakta blir så fruktansvärt förvirrade och frustrerade varje gång vi försöker fastställa något. Motstridiga besked hela j-la tiden.

De kan alltså inte ens skilja på en gata och en trappa.
Ja, det är mycket märkligt. Om SE skulle kommit med så pass motstridiga uppgifter i sina förhör hade KP sablat ner honom omgående.
Citera
2020-08-27, 12:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig befann sig IM i positionen att kunna iaktta i 2-3 minuter. Via hans sällskaps bankomatuttag. Det går inte att fastställa närmare. Vad han sedan iakttog i praktiken är en helt annan sak.

När det gäller Fauzzi finns det mängder av oklarheter. Att mannen han såg bakom paret Palme är mördaren är enbart din tro. Det finns ingenting som konfirmerar den tron via andras vittnesmål. Så ljug inte!

Var det förresten inte du som skulle lämna tråden enligt egen utsago?

Jo jag gjorde det i hastigt vredesmod, men detta borde ändå yttras.

Jo, den samlade bilden är att Inge släpper av sin kamrater just när Malmström närmar sig slutet av sitt uttag. Larsson påbörjar sitt 4 sekunder efter Malmströms slut.

Det bör innebära att Inge släpper av sina kamrater strax före 23.17.00 enligt automatens tid. Åker och vänder och parkerade, vilket bör ske samtidigt som Larsson påbörjar sitt uttag 23.16. 57.

Skotten hörs ca mitt i Lähdes uttag , då ca 23.18.40 enligt automatens tid. Dvs att han står där parkerad i ca 90 sekunder.
Citera
2020-08-27, 12:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej du behöver förstås inte ändra dig, men jag redovisade bara mina beräkningar, där denna tidsdifferens på över en minut inte riktigt får plats.
Något önsketänkande handlar det inte om, utan jag har gått till väga så grundligt som jag kan, enligt min förmåga och därefter redovisat mina slutsatser helt utan någon önskan om att det ska vara på det ena eller andra sättet. Jag tycker att jag tagit höjd för olika möjligheter vad gäller ankomst och löphastigheter.
Men om mina beräkningar på någon Eller flera punkter är felaktiga tar jag gärna emot synpunkter. Det är därför jag skriver.
Samma här.

Jag kan inte hitta något i dina skrifter som motsäger mina slutsatser.

Samtidigt som vi är överens om samma tidsspann.

Alltså kommer vi inte längre. Gott så! I väntan på mer eventuell information. YN mötte inte mördaren.
Citera
2020-08-27, 12:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om det ser ut som en bonde och går som en bonde så är det troligtvis en person från landsbygden som är bonde.

Om det dessutom är en arg bonde som går omkring med en laddad revolver så vill han troligtvis skjuta någon.

Efter alla gamla spår så vill jag nu lansera ett nytt : bondespåret

[...]

På 80-talet fanns det fortfarande många små familjejordbruk som gått i arv från generation till generation. Mjölkbönder som försörjde sig på en liten gård och med ett mindre antal kor.

Nu känner jag inte till alla detaljer om socialdemokraternas politik på 80-talet men det handlade väl om sänkta och uteblivna bidrag till bönder , sänkt mjölkpris till bönderna , arvsskatt så att en generation bönder inte bara kunde lämna över familjegården till nästa generation.

P.g.a. den politiken så kunde många bönder med små lantbruk inte längre att klara sig ekonomiskt.Bönder fick lämna sina gårdar och flytta in till städerna.Små lantbruk fick slås samman till större enheter för att vara ekonomiskt lönsamma.

Jag tänker mig en skuldsatt och ruinerad yngre lantbrukare som fått lämna över familjegården till banken och som nu är ute för att hämnas.Allt är enligt honom Olof Palmes och socialdemokraternas fel.

Här missar du en fantastisk möjlighet att anknyta till Bonden Mårtensson.

Citat:
Här åter ett citat ur boken "Mordet på Palme och polisspåret" sid 94-97.": I trakterna kring Sjöbo (!)/Simrishamn i Skåne, där den i mordutredningen förhörde "33-åringen" hade lärartjänst och flickvän och där basebollpoliserna Thomas Piltz och Leif Tell har sina rötter. Där hände det märkliga saker strax före mordet!
Här bor bonden Mårtensson. I närheten bor också paret Erik och Elsa. Det är tre dagar före mordet på statsminister Olof Palme och klockan är halv tio på kvällen. Mårtensson kommer på besök till Erik och Elsa. Mårtensson slår sig ner vid köksbordet. Men Erik tar inte fram något att bjuda på. Han tycker Mårtensson är lite konstig den här kvällen och dessutom är ju klockan sent gången. Han verkade påverkad av någonting´, berättar Erik. `Men inte var det av sprit. Det verkade komma från det andliga hållet. Mårtensson var upprymd och exalterad.´
Med armbågarna stöttade på Eriks och Elsas köksbord knyter Mårtensson nävarna och skakar dessa och utbrister ett flertal gånger till Erik:

- Nu djävlar skall den där Palme skjutas! Innan lördag kommer han att vara död. Han kommer att vara skjuten av kulor och krut som om nödvändigt kommer att tränga igenom den skottsäkraste av västar!

Jaha, tänker Erik, nu gäller det att få iväg honom. Elsa har från sovrummet hört Mårtenssons upprymda röst men inte hört vad det handlat om. Erik får iväg bonden Mårtensson, går och lägger sig och tänker inte vidare på saken - den kvällen. Men det biter sig kvar i skallen på Erik. Någon dag senare kommer industriarbetaren Arne Larsson från Ystad in till Erik för att köpa ägg. Det är en, kanske två dagar innan Olof Palme mördas. Erik berättar för Arne Larsson om bonden Mårtenssons konstiga besök och uppträdande och vad denne sagt.

Någon dag senare mördas statsminister Olof Palme på öppen gata i Stockholm. Erik blir bestört. Hur i hela fridens namn kunde Mårtensson känna till detta hemska som inträffat? Erik är grubblande och förbryllad. Några dagar efter mordet berättar Erik händelsen för sin granne. Han gör det över staketet när de råkas. Grannen är en hög militär. Denne blir också konfunderad och anmäler några dagar senare saken till polisen i Simrishamn. Dessa vidarebefordrar uppgiften till polisen i Ystad som därefter kontaktar spaningsledningen i kungliga huvudstaden.

En vecka går efter mordet på Olof Palme. Då dyker återigen bonden Mårtensson upp hos Erik. Han kommer inkörande på gårdsplanen i en splitter ny bil. Mårtensson kliver ur bilen och går fram till Erik som står på trappan.
- Vad i helskotta var det du svamlade härom sistens, om att Palme skulle skjutas? Det hände ju! Hur kunde du veta om det i förväg?? frågar Erik.
- Jag har väl inte varit här, jag har väl inte sagt något om att Palme skall skjutas, säger Mårtensson och hymlar med blicken upp mot skyn.
Erik blir förbannad och kör iväg Mårtensson. Han vill inte längre ha med Mårtensson att göra. SÄPO (!) har förhört Erik och Elsa två gånger. En gång har till och med självaste Holmér ringt! Erik håller fast vid sin historia och den intygas av industriarbetaren Arne Larsson. Denne hörde ju Eriks berättelse innan mordet inträffade. Men bonden Mårtensson blånekar!

Mårtenssons dotter har enligt uppgift haft sällskap med den i mordutredningen tidigare anhållne s.k. 33-åringen. 33-åringen har arbetat som lärarvikarie i Sjöbo, kommer från Blekinge och har besökt Simrishamnstrakten vid ett flertal tillfällen. 33-åringen har vistats i högerextremistiska kretsar i Stockholm och varit medlem i EAP. Kan det vara så att den snacksalige EAP-aren spelat en roll i mordkomplotten, varit den som skulle dra blickarna till sig, vara "mördaren" över begravningen då världens statsmän besöker Stockholm? Ringer skrävlaren till sina bekanta i Simrishamnstrakten, kanske rentav bonden Mårtensson och talar bredvid mun innan planerna verkställs?" Som bekant var det ju också den s.k. 33- åringen som före mordet sagt något om att Olof Palme stod på dödslistan och snart skulle det flyta blod på Stockholms gator. Det var väl också delvis därför han anhölls och togs i förvar av polisen under Palmes begravning.
Senast redigerad av H24 2020-08-27 kl. 13:01.
Citera
2020-08-27, 13:00
Medlem
Citat:
Samma här.

Jag kan inte hitta något i dina skrifter som motsäger mina slutsatser.

Samtidigt som vi är överens om samma tidsspann.

Alltså kommer vi inte längre. Gott så! I väntan på mer eventuell information. YN mötte inte mördaren.
Haha, om hon mötte mördaren eller inte ska jag låta vara osagt. Som s.k ”SE förnekare” skulle det dock ligga mig varmt om hjärtat om det på något sätt gick att räkna fram att den springande mannen inte var gärningsmannen, men jag är personligen inte riktigt där än.
Citera
2020-08-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo jag gjorde det i hastigt vredesmod, men detta borde ändå yttras.

Jo, den samlade bilden är att Inge släpper av sin kamrater just när Malmström närmar sig slutet av sitt uttag. Larsson påbörjar sitt 4 sekunder efter Malmströms slut.

Det bör innebära att Inge släpper av sina kamrater strax före 23.17.00 enligt automatens tid. Åker och vänder och parkerade, vilket bör ske samtidigt som Larsson påbörjar sitt uttag 23.16. 57.

Skotten hörs ca mitt i Lähdes uttag , då ca 23.18.40 enligt automatens tid. Dvs att han står där parkerad i ca 90 sekunder.
Dokumenten som finns att läsa leder till att IM efter parkeringen hade runt 2-3 minuter på sig att iaktta andra sidan på Sveavägen.

Osäkerhetsfaktorerna leder till att det inte kan anges närmare.

Där min personliga tro är att han stod där närmare två minuter än tre.
Citera
2020-08-27, 13:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Dokumenten som finns att läsa leder till att IM efter parkeringen hade runt 2-3 minuter på sig att iaktta andra sidan på Sveavägen.

Osäkerhetsfaktorerna leder till att det inte kan anges närmare.

Där min personliga tro är att han stod där närmare två minuter än tre.

2 minuter som absolut max.

De är ju ganska samstämmiga i att bli avsläppta nära automaten och i samband med att Malmström avslutar. Det är ganska exakt 2 minuter mellan Malmströms avslut och Lähdes.
Det blir inte så lång tid att stå parkerad. Därmed finns inte heller den Dekorima-mannen som står där i 4 minuter.

Det är ju ingen lögn, det är ju en slutsats efter vad de uppger.
Citera
2020-08-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Haha, om hon mötte mördaren eller inte ska jag låta vara osagt. Som s.k ”SE förnekare” skulle det dock ligga mig varmt om hjärtat om det på något sätt gick att räkna fram att den springande mannen inte var gärningsmannen, men jag är personligen inte riktigt där än.
Enligt mig handlar inte uträkningarna om att YN mötte SE. De handlar om YN mötte gärningsmannen eller inte.
Citera
2020-08-27, 13:11
Medlem
Citat:
2 minuter som absolut max.

De är ju ganska samstämmiga i att bli avsläppta nära automaten och i samband med att Malmström avslutar. Det är ganska exakt 2 minuter mellan Malmströms avslut och Lähdes.
Det blir inte så lång tid att stå parkerad. Därmed finns inte heller den Dekorima-mannen som står där i 4 minuter.

Det är ju ingen lögn, det är ju en slutsats efter vad de uppger.
Precis.

Bankomattiderna finns där. Liksom förhören. Där min slutsats blir att IM befann sig i observationsläge i 2-3 minuter. Närmare 2 minuter än tre. Vilket jag nyss skrev. Jag litar mer på mina slutsatser än dina.
Citera
2020-08-27, 13:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Precis.

Bankomattiderna finns där. Liksom förhören. Där min slutsats blir att IM befann sig i observationsläge i 2-3 minuter. Närmare 2 minuter än tre. Vilket jag nyss skrev. Jag litar mer på mina slutsatser än dina.

Självklart får du det, men, var får du in den möjliga 3:e minuten?

Jag kan möjligen se att Inge är på Sveavägen max 3 minuter, men inklusive att han kör in, stannar och släpper av, vänder och kör tillbaka och parkerar.
Citera
2020-08-27, 13:22
Medlem
Citat:
Enligt mig handlar inte uträkningarna om att YN mötte SE. De handlar om YN mötte gärningsmannen eller inte.
Ja, det gör det även för mig naturligtvis.
Du är trots allt välkommen att framföra saklig kritik till mina beräkningar, det är sådan jag eftersträvar. Eftersom det inte ryms någon tidslucka på en minut eller mera, så misstänker jag att du har synpunkter på mitt tillvägagångssätt?
Citera
2020-08-27, 13:38
Medlem
Citat:
Självklart får du det, men, var får du in den möjliga 3:e minuten?

Jag kan möjligen se att Inge är på Sveavägen max 3 minuter, men inklusive att han kör in, stannar och släpper av, vänder och kör tillbaka och parkerar.
2-3 minuter i mitt resonemang inkluderar eventuella felaktigheter och osäkerheter.

Har aldrig sett en tidredovisning över IMs vändande på Tunnelgatan. Var han tvungen att vänta på andra bilar i sitt vändande? Eller gick det friktionsfritt? Hur fort körde han?

Hur lång tid tog det innan den förste i IMs sällskap började att ta ut sina pengar? Stod de och snackade före dess?

Alla sammanhang som inte inkluderar uppmätta sekunder genererar osäkerhet. Alltså kan inte detta skeende beskrivas med säkerhet. Därav ett uppskattat spann som inte kan uteslutas. Vilket inte på något sätt fastställer hur länge IM iakttog gärningsmannen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-27 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in