Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-17, 16:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Ja, det skiljer lite vad vittnena säger. En del påstår att gärningsmannen springer direkt efter skotten och andra att han dröjer sig kvar och då även några som säger att han rör sig runt LOP i Sydlig riktning innan han springer in i gränden. LL säger att det är minst fem personer från Kungsgatan till Tunnelgatan på de östra trottoaren och att en man springer söder ut längs denna direkt efter skotten och är då 10m ifrån när han tittar. Det konstig är att det inte finns ett enda vittne från denna del av Sveavägen. CL säger att hon ser en annan man som springer efter GM en bit. Det skulle då kunna vara mannen som LP ser framför barrackern. SE?
Kan det vara så att det är två personer och beroende på NÄR vittnena tittar mot MOP så fokuserar dom på olika personer? Dom som tittar sent ser mannen som rundat och dröjer sig kvar.

Det står något om att "gå runt", men läser man det flera gånger så inser man att vittnet menar att GM vände sig om. Har för mig det är något skiljetecken som saknas bara.
Citera
2021-01-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
I dokumentären "Palmemördaren" berättar en granne till SE hur SE rusade ut tidigt den 1:a mars för att säga till en granne som hämtade tidningen att han var där och kunde berätta allt som hänt, han behövde inte läsa tidningen.

MOP var det största som hänt SE.
Som den bekräftelsetörstande person han var ville han krama ur varje droppe för att få bli beundrad och bli känd. Tragisk person som självmedicinerade. Men därför mördare? Nej.

Håller med, och ifrågasätter inte SE:s närvaro vid mordplatsen, men har intrycket att han överdrev sin insats kraftigt. Bl.a verkar det inte finnas något som tyder på att han pratade med LP.

Det här nedan är f.ö en kanonsammanfattning, tack för den.
Att TP har politiska skäl att peka ut SE är övertydligt. Problemet är att bl.a Daniel Suhonen också hade en ganska aktiv roll i lanseringen av SE som mördare, om jag inte minns fel är det han som "läckte" från Rosenbad till Aftonbladet att man hade hittat mordvapnet. Den här partipolitiska kopplingen gör det postuma justitiemordet ännu mer skumt, och man skulle vilja veta om det förekommit något slags påtryckningar på PU.

Håller med om allt men reserverar mig lite mot RAF-spåret också. En anonym person säger att det var RAF... Idag hade det kanske varit lättare att spåra vem det var. Det hade lika gärna kunnat vara SE, eller något annat troll...

Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Vid presskonferensen tar KP upp olika spår men avfärdar alla spår utom SE. Där KP sammanfattar misstankarna med att man inte kommer "runt SE" och med något utspel om att SE:s vittnesmål inte stämmer och att bara GM kunnat se LJ uppifrån krönet av trappan.

Inga vittnesmål som kan peka ut SE som GM.

Ingen teknisk bevisning som binder SE eller någon annan till gärningen.

Ändå blir SE utpekad av KP som trolig GM.

Var finns rättssäkerheten?

Efter 34 års utredning där den enda åtalade varit CP som blev friad i Hovrätten är vad PU kommit fram till.

Hade det inte varit en statlig tjänstemans plikt att istället erkänna att med den tekniska bevisning som finns tillgänglig kan PU inte binda någon till gärningen med ett bevisunderlag som räcker för ett åtal eller inte tillräckligt för att polisiärt förklara fallet för uppklarat?

Det enda som finns idag är två kulor som inte kan användas som teknisk bevisning.

Vittnesmålen kan helt läggas åt sidan efter 34 år. De är påverkade av TV-serier, dokumentärer, böcker, sociala medier, rättegångar, kvällstidningar etc så de vittnesmålen är inte tillförlitliga.
Dessutom är vittnesmålen från mordnatten utan något värde eftersom vittnen redan då fick påverka varandra och fick ledande frågor. När polisen släppte signalement, fantombilden och skuggan förstörde de all trovärdighet av alla vittnesuppgifter.

Att polisen sedan presenterade CP som GM med falska bevis och att den enda (LP) som i realiteten kunnat peka ut en GM pekade ut CP som GM då dog alla möjligheter till att finna en GM.

Istället för att erkänna att man nått världs ände, så presenterar KP en trolig GM utan att ha ett enda tekniskt bevis eller ett utpekande från ett endaste vittne vid mordplatsen. Det enda indiciet är att SE stämplade ut ca 23:19 från Skandia som var hans arbetsplats där han jobbat över och att han var på väg hem.

Den enda anledningen till utpekandet av SE är politiskt.
TP har till 100% ett politiskt incitament för utpekandet. Samt ett ekonomiskt intresse av att rikta misstankarna mot SE.

Det gäller även andra privatspanare. De försöker framställa det som att det finns underlag nog för utpekande eller att det i materialet finns ett underlag för att finna GM.

I realiteten finns det bara två kulor som inte kan bevisa eller motbevisa vilket vapen de avfyrats ifrån.

Det är fakta.

Men man kan alltid lägga fram konspirationsteorier, men de flesta konspirationsteorierna har en politisk bakgrund. Man vill peka ut svensk polis eller militär eller politiska motståndare.

Få teorier utgår ifrån fakta utan är hjärnspöken som skapats utifrån privatspanarens världsbild.

Det finns en organisation som tagit på sig gärningen flera gånger.
Den hade motiv och resurser men polisen har inte utrett den organisationen fullt ut och idag är det försent.
Citera
2021-01-17, 17:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Håller med, och ifrågasätter inte SE:s närvaro vid mordplatsen, men har intrycket att han överdrev sin insats kraftigt. Bl.a verkar det inte finnas något som tyder på att han pratade med LP.

Att TP har politiska skäl att peka ut SE är övertydligt. Problemet är att bl.a Daniel Suhonen också hade en ganska aktiv roll i lanseringen av SE som mördare, om jag inte minns fel är det han som "läckte" från Rosenbad till Aftonbladet att man hade hittat mordvapnet. Den här partipolitiska kopplingen gör det postuma justitiemordet ännu mer skumt, och man skulle vilja veta om det förekommit något slags påtryckningar på PU.

Håller med om allt men reserverar mig lite mot RAF-spåret också. En anonym person säger att det var RAF... Idag hade det kanske varit lättare att spåra vem det var. Det hade lika gärna kunnat vara SE, eller något annat troll...
Din partikoppling faller lite när vi vet Daniel Suhonen påstod att man hittat vapnet och att lösningen handlade om Sydafrika.

Rent kontraproduktivt för sossarna i så fall, som du hävdar ville framhäva SE.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-17 kl. 17:02.
Citera
2021-01-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Din partikoppling faller lite när vi vet Daniel Suhonen påstod att man hittat vapnet och att lösningen handlade om Sydafrika.

Rent kontraproduktivt för sossarna i så fall, som du hävdar ville framhäva SE.

Aha, trodde Suhonen att det handlade om Sydafrika. My mistake, jag trodde han var med på TP:s tåg.
Citera
2021-01-17, 17:11
Medlem
Absolut, den kan vara så att det bara är det vinklade fönstret i hörnan spökar till det för vittnena.
Om det finns vittnen på den sydöstra trottoaren mellan tunnel- och kungsgatan som inte blivit offentliggjorda hur beställer man ut dessa från utredningen?

Citat:
Det står något om att "gå runt", men läser man det flera gånger så inser man att vittnet menar att GM vände sig om. Har för mig det är något skiljetecken som saknas bara.
Citera
2021-01-17, 17:17
Medlem
Who cares what he did for 20 minutes!
He did not have a handgun
He has never shown to own or borrow a handgun
No one has ever placed a handgun on his possession

Start by looking at someone who had a weapon!

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Man kan inte komma ifrån att det är 20 minuter som man inte vad vad Engström gjorde. Dessa 20 minuter var precis under mordet. Och självklart kan man hinna från Skandiaentren till mordplatsen på två minuter.
Citera
2021-01-17, 17:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Efter att ha blåst upp förväntningarna med att "det finns teknisk bevisning",
och med Suhonens insatser, så är det inte underligt att Petersson såg lite
spänd ut i början av presskonferensen. Han visste vad han hade i lasten.

Det sagolika var att reaktionerna inte blev kraftigare när det hela visade
sig vara en bluff. Det återstår nu att se hur granskningen av rättegången
mot Evertsson den 25e kommer att bli. Samma spelare figurerar i
mediabevakningen där men nu finns det hundratals anhöriga och
en världspress som bevakar hotet bakom hålet.
Citera
2021-01-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Efter att ha blåst upp förväntningarna med att "det finns teknisk bevisning",
och med Suhonens insatser, så är det inte underligt att Petersson såg lite
spänd ut i början av presskonferensen. Han visste vad han hade i lasten.

Det sagolika var att reaktionerna inte blev kraftigare när det hela visade
sig vara en bluff. Det återstår nu att se hur granskningen av rättegången
mot Evertsson den 25e kommer att bli. Samma spelare figurerar i
mediabevakningen där men nu finns det hundratals anhöriga och
en världspress som bevakar hotet bakom hålet.

Ja, han såg i det närmaste generad ut. Om det nu var provskjutningen av vapensamlarens pistol de fäste såna förhoppningar till, är det sagolikt korkat att de trissade upp förväntningar i förväg. Att SE hade en kompis som var vapensamlare är knappt ens ett indicium. Att en potentiellt misstänkt äger ett vapen är ett indicium. Att han har en polare i Täby som har vapen är ett svagt, svagt indicium. Det hade återstått att visa att SE lånat vapnet av honom. Och en provskjutning så här långt efteråt kan såvitt jag förstår inte ge så mycket, det hade inte gått att slå fast att det var mordvapnet.
Om detta var den tekniska bevisning de viftade med, måste de vetat att de bluffade. Annars är de inkompetenta.
Ta DNA från bekännelsebrev, och försöka matcha det med anhörigas DNA. Det är ju desperat. Hade jag varit anhörig hade jag nog vägrat.
OK dna-testet gav ingen träff. Då hade det enda raka varit att KP talade om det på presskonferensen.
Jag lovade för mycket. Varför vet jag inte. Men nu har vi ingenting.

Passar beträffande Evertsson, har inte sett dokun om Estonia.
Senast redigerad av Woodwardbernstein 2021-01-17 kl. 19:11.
Citera
2021-01-17, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, han såg i det närmaste generad ut. Om det nu var provskjutningen av vapensamlarens pistol de fäste såna förhoppningar till, är det sagolikt korkat att de trissade upp förväntningar i förväg. Att SE hade en kompis som var vapensamlare är knappt ens ett indicium. Att en person äger ett vapen är ett indicium. Att han har en polare i Täby som har vapen är ett svagt, svagt indicium. Det hade återstått att visa att SE lånat vapnet av honom. Och en provskjutning så här långt efteråt kan såvitt jag förstår inte ge så mycket, det hade inte gått att slå fast att det var mordvapnet.
Om detta var den tekniska bevisning de viftade med, måste de vetat att de bluffade. Annars är de inkompetenta.
Ta DNA från bekännelsebrev, och försöka matcha det med anhörigas DNA. Det är ju desperat. Hade jag varit anhörig hade jag nog vägrat.
OK dna-testet gav ingen träff. Då hade det enda raka varit att KP talade om det på presskonferensen.
Jag lovade för mycket. Varför vet jag inte. Men nu har vi ingenting.

Passar beträffande Evertsson, har inte sett dokun om Estonia.

Jag har torgfört att någon tekniker satt +1 på något vapen. Men att andra tekniker som tillfrågades mellan februari och 10 juni för att bekräfta, inte höll med.

Sa inte KP 10 juni att man provskjutits minst ett vapen från vapensamlaren?Mediarapportering 2018-2019 talade om två vapen. Men vi har bara hört en ägare säga att han fått tillbaka sitt vapen efter pressträffen. Vad hände med vapen nummer 2?

Hela pressträffen var hyfsat öppen med ungefär vad man gjort i utredningen. Så varför så vagt uttalande om antal vapen som provskjutits i SE-spåret?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-17 kl. 19:15.
Citera
2021-01-17, 19:25
Medlem
Citat:
Jag har torgfört att någon tekniker satt +1 på något vapen. Men att andra tekniker som tillfrågades mellan februari och 10 juni för att bekräfta, inte höll med.

Sa inte KP 10 juni att man provskjutits minst ett vapen från vapensamlaren?Mediarapportering 2018-2019 talade om två vapen. Men vi har bara hört en ägare säga att han fått tillbaka sitt vapen efter pressträffen. Vad hände med vapen nummer 2?

Hela pressträffen var hyfsat öppen med ungefär vad man gjort i utredningen. Så varför så vagt uttalande om antal vapen som provskjutits i SE-spåret?

Minns det också som att man provsköt flera vapen.
Det går väl inte alltid att säkerställa att kulorna matchar spåren, inte med någon hundraprocentig exakthet ialf. Och som sagt, lång väg till att visa på att SE haft tillgång till vapnet.
Citera
2021-01-17, 19:29
Medlem
Citat:

Jag hittar en dokumenterad provskjutning, daterad 2018

https://drive.google.com/file/d/1vCGQHPqGOVvRFmItYU-RMbiKDo5zuqyg/view
Provskjutningar 20180219
Citera
2021-01-17, 20:00
Medlem
Citat:
"med tanke på vad som sedermera händer aktuell kväll så säger vi att han måste ha haft ett vapen".

Förvånad över att folk inte blivit mer upprörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in