2020-08-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
En teori inom vetenskapen bygger på ett antagande. En förklaringsmodell där man utgår ifrån "något" som man ju då inte vet om det stämmer. Allting är relativt vad man utgår ifrån, brukade min fysiklärare säga, och om det man utgår ifrån inte stämmer då faller alltihop. Och vi har ju sett både den och den andra "teorin" spricka genom tiderna. Coronaeländet är ju ett typexempel på hur "vetenskapen" famlar i mörker men ändå försöker förklara detta fenomen. Men det ändras hela tiden och olika forskare "tror" olika saker. Men ingen vet säkert och allting är bara kaos (i hela världen).
Så...... Gud fick alltså för sig att skapa ett nytt virus och släppa loss det i Kina. En begåvad teori 😁
Citera
2020-08-27, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Egentligen är det ganska lätt. Med Guda hjälp så fungerar historien om syndafloden och Noa. Utan Guds hjälp är den med stor sannolikhet inte sann.
Två individer av varje art skulle varit med på arken. Fundera på detta. När gubben Noak släppte ut djuren så kunde följande hända,: Ett rovdjur fällde ett bytesdjur...... Varvid en art utplånades.. Det fanns ju bara en hane och en hona av varje art. Men de rovdjur som inte kunde få byten svalt ihjäl.... Och så blev ytterligare arter utrotade.
Bibelskribenterns verkar inte ha förstått mycket om ekologi och näringskedjor. 😁
Citera
2020-08-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
”Skapelseteorin” är inte alls någon vetenskapligt belagd teori.

Alla vetenskapliga teorier är vetenskapligt belagda teorier.

Citat:
Visa i så fall var dessa vetenskapliga belägg har publicerats i en erkänd vetenskaplig skrift och verifierats genom peer review.
Alltså att "skapelseteorin" undergått rigorösa undersökningar och av etablerade forskare anses inte ha motbevisats av dessa rigorösa undersökningar.

Nu pratar du om vetenskapsmän istället för vetenskap. Vetenskap är aldrig underordnad vad människor tycker och tänker.

Citat:
Jaså? Trampade jag dig på tårna? Jag skrev ju inte det till dig.

Nej, hahaha, varför försöker du göra en höna från en fjäder?

Citat:
Att många som förklarar evolutionsteorin faktiskt skulle säga "skapelse" har jag aldrig sett, men jag skulle naturligtvis påpeka det felet om jag såg det.

Jasså? ok, det tar för lång tid att leta alla ställen där dom säger detta, men t.ex. detta:

"I Galapagos tar Zoologen och författaren David Attenborough med oss med till den lilla ögruppen som skapades ur Stilla havet... David Attenborough kallar Galápagos för ett biologiskt sagoland av magi och upptäckter, och berättar här historien om hur ögruppen skapades ur havet" https://webb-tv.nu/galapagos-ur-play/
Citera
2020-08-27, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och?
Du frågade.
Citera
2020-08-27, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Två individer av varje art skulle varit med på arken. Fundera på detta. När gubben Noak släppte ut djuren så kunde följande hända,: Ett rovdjur fällde ett bytesdjur...... Varvid en art utplånades.. Det fanns ju bara en hane och en hona av varje art. Men de rovdjur som inte kunde få byten svalt ihjäl.... Och så blev ytterligare arter utrotade.
Bibelskribenterns verkar inte ha förstått mycket om ekologi och näringskedjor. 😁
Med Guds hjälp så blir sådana problem lösta.
Citera
2020-08-27, 01:53
Medlem
Citat:
Ok, suck. Vad vill du ha sagt?
Det jag skriver.
Citera
2020-08-27, 01:57
Medlem
Citat:

Nu pratar du om vetenskapsmän istället för vetenskap. Vetenskap är aldrig underordnad vad människor tycker och tänker.

Nej, hahaha, varför försöker du göra en höna från en fjäder?

Jasså? ok, det tar för lång tid att leta alla ställen där dom säger detta, men t.ex. detta:

"I Galapagos tar Zoologen och författaren David Attenborough med oss med till den lilla ögruppen som skapades ur Stilla havet... David Attenborough kallar Galápagos för ett biologiskt sagoland av magi och upptäckter, och berättar här historien om hur ögruppen skapades ur havet" https://webb-tv.nu/galapagos-ur-play/
Finns det en skapelseteori inom vetenskapen? Skapelseberättelser har jag hört talas om, men inte teorier (vetenskapliga).
Kan jag alltså också ha en egen vetenskaplig teori, om jag inte behöver få min teori granskad eller prövad? Om inga människor har rätt att granska andras vetenskap, hur vet man då att en teori tagits fram genom vetenskap?
Senast redigerad av kiss74 2020-08-27 kl. 02:01.
Citera
2020-08-27, 03:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Ja, men "skapelseteorin" är ingen vetenskaplig teori.

Citat:

Nej, där talar de inte alls om att evolution och skapelse skulle höra ihop, utan om att en ögrupp skapades, dvs bildades genom vulkanutbrott.
Inte alls att evolution och skapande skulle vara relaterat. Evolution har med hur liv har utvecklats att göra, inte om hur en ögrupp bildas (eller "skapas" genom vulkanutbrott).
Citera
2020-08-27, 03:35
Avslutad
Helt otroligt att djuren fick plats på den där båten. Enligt mina beräkningar så rör det sig om många fotbollsplaner...
Citera
2020-08-27, 05:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Och de som lever på trädens frukter måste ju vänta ett par år innan träden har vuxit upp och kan börja ge frukt. De flesta fruktträd ger inte frukt förrän efter flera år (till exempel tio år för ett äppelträd).

Och med bara ett enda par bin och ett par humlor så skulle det ju vara svårt med pollineringen över hela planeten de första somrarna.

Det är mycket som inte stämmer med den berättelsen. Det är inte meningen att man ska tänka efter ...
Citera
2020-08-27, 05:52
Medlem
Citat:
En vetenskaplig teori byggs av fakta och bevis. Bibeln säger faktiskt att tron också byggs av fakta och bevis (Hebréerna 11:1)

En vetenskaplig teori är alltså detsamma som en tro enligt bibeln. En vetenskaplig teori eller en biblisk tro är inte fakta.

En vetenskaplig teori är inte fakta, lika lite som en tro är. Men båda bygger på det vi kan observera som bekräftar det vi inte kan observera. T.ex. så trodde man på atomer innan man kunde observera dom, det fanns alltså en vetenskaplig teori om att atomer existerade, men det kunde vi inte observera förrän elektronmikroskopet uppfanns, och då vi kunde observera dom.

Det håller jag med om, om det backas upp av bevis och fakta.

Jag håller inte med riktigt. Självklart kan man få hjälp av Guds ande att tolka och förstå, men till syvende och sist så handlar det om att få en tro, och en "tro" enligt bibeln är att man får bevis och fakta för det man ska tro på.

Jag håller med. Vetenskapsmän är bara barn som utforskar sin omgivning i relation till Gud, som skapat allt och vet hur allt fungerar.

Nej Hebreerna 11:1 (och framåt) handlar om tron på det som du inte kan se, dvs det du inte kan bevisa rent fysiskt men att bevisen finns hos dom "äldre", dvs i mannaminne.

Vetenskapliga teorier är just bara teorier, eftersom det inte finns några bevis och inga mannaminnen att luta sig emot heller. En vetenskapsman skulle inte hålla med dig när det handlar om teorier, eftersom en vetenskapsman vet att dessa teorier bygger på just antaganden som både kan och inte kan vara sanna. Det är först när man har bevisen som man kan prata om fakta.

Tror man på vetenskapliga teorier så måste man ha stark tro på icke-fakta av människor som inte har några bevis, tror man på bibeln tror man på en person, skaparen, och dom texter som bekräftar sanningen i skaparens ord. Man brukar säga att bibeln förklarar och bevisar sig själv. Vi har profetisk text tex, om förutsägelser och berättelser som även går att bevisa i historien och/eller i naturen (skapelsen själv).

Det är därför som alla människor har möjlighet att se skaparen och förstå hans närvaro bara genom att titta ut i naturen, på skapelsen själv, och därmed förstå att det inte kan ha kommit till av sig självt.
Behövs egentligen ingen bibel för just detta, men för att vi ska förstå hans plan, början och slutet, och för att vi ska förstå att detta livet på jorden bara är tillfälligt, så har han lämnat en karta och kompass i bibeln åt oss, så vi ska lära känna honom och inte vända oss till avgudar/andra gudar samt för att vi ska kunna tolka tiden vi lever i, helt enkelt för att förstå var i hans plan vi befinner oss just nu.
Citera
2020-08-27, 06:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej Hebreerna 11:1 (och framåt) handlar om tron på det som du inte kan se, dvs det du inte kan bevisa rent fysiskt men att bevisen finns hos dom "äldre", dvs i mannaminne.

Vetenskapliga teorier är just bara teorier, eftersom det inte finns några bevis och inga mannaminnen att luta sig emot heller. En vetenskapsman skulle inte hålla med dig när det handlar om teorier, eftersom en vetenskapsman vet att dessa teorier bygger på just antaganden som både kan och inte kan vara sanna. Det är först när man har bevisen som man kan prata om fakta.

Tror man på vetenskapliga teorier så måste man ha stark tro på icke-fakta av människor som inte har några bevis, tror man på bibeln tror man på en person, skaparen, och dom texter som bekräftar sanningen i skaparens ord. Man brukar säga att bibeln förklarar och bevisar sig själv. Vi har profetisk text tex, om förutsägelser och berättelser som även går att bevisa i historien och/eller i naturen (skapelsen själv).

Det är därför som alla människor har möjlighet att se skaparen och förstå hans närvaro bara genom att titta ut i naturen, på skapelsen själv, och därmed förstå att det inte kan ha kommit till av sig självt.
Behövs egentligen ingen bibel för just detta, men för att vi ska förstå hans plan, början och slutet, och för att vi ska förstå att detta livet på jorden bara är tillfälligt, så har han lämnat en karta och kompass i bibeln åt oss, så vi ska lära känna honom och inte vända oss till avgudar/andra gudar samt för att vi ska kunna tolka tiden vi lever i, helt enkelt för att förstå var i hans plan vi befinner oss just nu.

Varför inte ta och läsa följande om vad som faktiskt menas med "vetenskaplig teori"?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Då slipper du göra dig till åtlöje genom att visa att du inte har minsta lilla aning om vad du dillar om.

Ord betyder något specifikt, inte vad du hittar på att de betyder bara därför att det skulle passa just dig, som Humpty Dumpty i berättelsen Alice i Spegellandet:
”När jag använder ett ord", sa Humpty Dumpty i en något hånfull ton, "betyder det ordet precis vad jag väljer att det ska betyda – varken mer eller mindre.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in