2020-08-27, 08:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
För dig handlar det om risken för nån liten biverkning. För 95-åriga Agda handlar det om livet.

Många, många Agdor kommer att hinna dö innan att det har gått tillräckligt många år för att du inte ska tycka vaccinet känns ”framstressat”.

Fast nu VET ju alla hur Agda ska skyddas. Problemet när FHM släppte in sjukdomen här i januari-februari, var att de ansvariga ute i kommunerna inte visste det. Vad jag vet är det helt rent från corona på samtliga äldreboenden i hela Sverige nu (om jag inte har missat något utbrott nyligen).
Citera
2020-08-27, 08:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
För dig handlar det om risken för nån liten biverkning. För 95-åriga Agda handlar det om livet.

Många, många Agdor kommer att hinna dö innan att det har gått tillräckligt många år för att du inte ska tycka vaccinet känns ”framstressat”.

Wow, vad ni gillar att hugga!!
Har läst många inlägg av Merwinna och en sak jag märkt är att användaren är försiktig både när det gäller att bli smittad och att smittas. Vill man vara ute i samhället gå på fester och inte använda munskydd är vaccinet viktigare att ta. Men om man är beredd att använda munskydd och undvika folksamlingar och ta sina sociala kontakter utomhus med stor distans är vaccin inte lika viktigt. Vi måste alla ta våran del av ansvaret men hur har vi rätt att bestämma själva. Gå ovaccinerad på en stor festival är inte att rekommendera. Har man bråttom att komma till baka till normalt liv, ta vaccin. Kan du hålla ut med social distans, ok!
Citera
2020-08-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Beror ju på vilket läge landet var i innan det hela började, också. Spanien, Italien och Grekland var t.ex. betydligt fattigare än Sverige.

Det verkar vara många "på båda sidorna" som inte tänker ta det. Myndigheterna kommer att få ett jättearbete med propagandaapparaten, om de ska få 60 procent (minus dom som har naturlig immunitet vid det tillfället) av befolkningen att ta det.
Bara 4 % var väl oviligga att vaccinera sig enligt msb undersökningen som presenterades nu i tisdags, så i Sverige behöver vi inte oroa oss.
Citera
2020-08-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu VET ju alla hur Agda ska skyddas. Problemet när FHM släppte in sjukdomen här i januari-februari, var att de ansvariga ute i kommunerna inte visste det. Vad jag vet är det helt rent från corona på samtliga äldreboenden i hela Sverige nu (om jag inte har missat något utbrott nyligen).

Helt rent är det inte.
Dock har ingen kommun över 1% smittade av sina vårdtagare på äldreboenden .
Det är visst gränsen för när man börjar rapportera.

Skåne har ett boende med smitta enligt senaste rapporten från region Skåne.
Citera
2020-08-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Precis vad jag också tänkte! Med 4000 falskt positiva Covid-test så känns det inte osannolikt att någon av dem som återinsjuknat faktiskt aldrig varit sjuka tidigare.

För övrigt kan vi konstatera att Sverige gjort rätt som inte stängt skolorna så nu kan alla domedagsprofeter sluta skylla på barnen: I Finland har man testat 11 000 barn varav 5 hade Covid 19!

Vad det gäller rökning och fetma så tänker jag att rökare håller ner sin vikt med cigaretter och därför är de underrepresenterade bland Covid 19-drabbade.

Jag har inte besökt tråden på länge så jag ber om ursäkt om jag säger något som redan diskuterats....
Finlands undersökning säger inte mycket om hur barn smittar tyvärr, de har för lite smitta i landet för att undersökningen skall vara relevant. Jag väntar på Upplandsundersökningen.

De internationella undersökningar som finns antyder att barn smittar mindre än vuxna, men inte obetydligt. Och under rätt förutsättningar (jag har gett exempel på högstadieskolor dit man bussas) så kan faktiskt barn vara smittdrivande trots att de smittar mindre än vuxna (främst för att fler är asymptomatiska och att asymptomatiska verkar smitta mindre än presymptomatiska som verkar vara de som driver smittspridningen). Problemet med skolan är ju att man inte upprätthåller avstånden där och att man blandar barn från många olika platser på många högstadieskolor (dvs de bussas in med dåliga avstånd även på bussen).
Citera
2020-08-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
The Guardian

Det blir ingen rolig höst för alla fetton

Ja, för de kloka fettona som spenderat sommaren med att gymma på våra gym (som aldrig stängde) är det inte så illa.

Men för de passiva fettona som isolerade sig och väntade på munblöja. Aj aj.

Skall jag vara ärlig, så tror jag inte att det gör någon större nytta med att plötsligt gå från fetto till vanligt överviktig.
De ökande riskerna för fetton och covid-19 tror jag snarare beror på hur din kropp mår, inte din exakta vikt. Fläskighet är bara ett bildbevis på dåligt leverne, men det som händer på insidan vid så dåliga vanor är inget som försvinner på några månader.
Citera
2020-08-27, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det måste finnas ett visst mått av smitta i samhället för att man skall kunna dra några slutsatser. Finland har inte haft någon större smitta och då är det också svårt att dra slutsatser utifrån de få som varit sjuka.

Jag är väldigt nyfiken på vad de kommer fram till i Uppsala, vi svenskar har ju i alla fall lite smitta i samhället så att det finns något att studera...

Misstänkte att någon ”expert” här i tråden skulle läxa upp de finska forskarna.

Finland är bara ett föredöme när det passar er sverigehatar-agenda.

Patrask
Citera
2020-08-27, 08:40
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
i Kronobergs län testade man 6000 människor. Av dem är det bara 10% som visar immunitet. Det handlar bara om Kronobergs län, men jag skulle inte bli förvånad om många människor inte har immunitet mot covid. Låg immunitet kan bero på att människor inte smittades av covid. En annan orsak kan vara att immuniteten försvinner efter 2 månader.
De testar inte om de är immuna, enbart om de har antikroppar. Det är två skilda saker.
Citera
2020-08-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Misstänkte att någon ”expert” här i tråden skulle läxa upp de finska forskarna.

Finland är bara ett föredöme när det passar er sverigehatar-agenda.

Patrask

Försök istället att se nyktert på deras undersökning, att få små barn (under 10år) har haft smittan betyder ingenting om man inte jämför med hur många andra i samhället som haft smittan. Att barn smitar varandra mindre i lägre åldrar beror framförallt på två saker:
- iom restriktionerna så är få sjuka barn i skola och på förskola (jämfört med förkylningar då de oftast är i skolan trots att de är sjuka)
- små barn har få kontakter utanför familjen och förskolan. När vuxna i en familj blir sjuka, men inte mycket sjuka, så stannar ofta förskolebarnen hemma också.

Bägge dessa saker kombinerat med en lite lägre risk att sprida smitta gör att små barn inte driver smittspridning i samhället i stort. Större barn kan dock ändå sprida smitta. Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråskala!

Enligt internationella undersökningar så smittar barn mindre än vuxna (ca 15% mindre enligt en undersökning exempelvis) , det innebär dock inte att deras smittspridningen inte är ett problem under vissa förutsättningar.
Citera
2020-08-27, 08:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Bara 4 % var väl oviligga att vaccinera sig enligt msb undersökningen som presenterades nu i tisdags, så i Sverige behöver vi inte oroa oss.

Jag tror att det blir annorlunda när det kommer till kritan. Alla från 20-årsåldern och uppåt har svinisvaccin-debaclet i färskt minne.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Helt rent är det inte.
Dock har ingen kommun över 1% smittade av sina vårdtagare på äldreboenden .
Det är visst gränsen för när man börjar rapportera.

Skåne har ett boende med smitta enligt senaste rapporten från region Skåne.

OK. Ja, där ser man att det GÅR att hålla smittan utanför boendena i alla fall. Det var bara så himla synd, att FHM inte kunde ha gett oss en frist med hjälp av stängda gränser, tvångskarantän, lockdown o.s.v., så att sådana åtgärder kunde komma på plats, innan de släppte lös viruset här.
Citera
2020-08-27, 08:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så hur ofta ska folk testas? Varannan dag?
För folk som måste röra sig nära andra dagligen - så ofta som möjligt. Vad tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur ska du skapa x antal nya labb som ska analysera testerna?
Här har du uppenbarligen en poäng. I Sverige klarar vi inte detta.
Jag som trodde att vi hade "god beredskap" och att vi var i världsklass när det gäller sjukvård och pandemihantering. Detta var en riktig ögonöppnare. Vi har inte labb för att göra tester ens (som alla andra länder klarar av). Vi hade inte skyddsutrustning, vi saknar personal, vi kan inte smittspåra etc

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
I stort sett har testningen haft endast ett statistiskt värde, så för pandemin i stort har testerna varit onödiga.
Tanken med testning är ju att upptäcka och bryta smittkedjor. Om man gör som Sverige och skippar den biten, då har du såklart rätt.
Citera
2020-08-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
De testar inte om de är immuna, enbart om de har antikroppar. Det är två skilda saker.
Men om man har haft sjukdomen, men inte fått antikroppar så vet man ändå inte om man är immun. Det är exempelvis inte nödvändigt att man bygger upp T-cellsimmunitet bara för att man haft sjukdomen.

Jag känner en familj där enbart en person har fått antikroppar, de övriga tre har (haft) Covid också, eller rättare sagt de har många veckor senare (sju) fortfarande till och från symtom på Covid, men de har inte antikroppar. Det verkar som om kroppen håller sjukdomen stången utan att utveckla immunitet, men även utan att besegra den. Imorgon kommer svaret på PCR-testerna deras, då får vi veta om de fortfarande har virus eller om det är kroppens försvar som inte riktigt återhämtat sig efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in