Citat:
Ursprungligen postat av
vitvalen
18-åringen kommer inte få ett speciellt långt straff.
Han kommer att få halva det straff som 21-åringen får. Om inte domstolen kommer fram till att de har olika grad av delaktighet i detta. Men det verkar, utifrån vad som är känt, inte särskilt sannolikt. Börjar de gola ned varandra har vi ju BO som kan reda ut saken med sina berättelser.
Det samlade straffvärdet, OBS
minimivärdet, på de brott som de häktats för är 12,5 år. Men inget av brotten, som de beskrivs, ligger åt det lägre hållet. Vad jag kan se är det inte heller några brott som "konsumerar" de andra. Ja, det skulle väl vara våldtäkt då, hur det nu skett, som kanske kan fås till misshandel istället. Sedan kanske människorov kan konsumera en viss del av misshandeln, men inte utan att det själv försvåras. Dessutom kan rubriceringarna ändras, det kan bli frågan om "mordförsök" t.ex. Det kan också bli frågan om "grov våldtäkt" eller "synnerligen grov misshandel", vilka alla ökar straffvärdet. Jag skulle bli förvånad om 21-åringen inte får ett tvåsiffrigt antal år i fängelse åtminstone. Ska jag komma med ett tips i skrivande stund får det bli 14 år för honom och 7 år för 18-åringen.