2020-08-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Hade risken funnits att Islam blivit den nya statsreligionen hade jag varit billig att gå ut på gatorna och slåss för att så inte ska ske. I får kritisera Islam, vi gör detta varje dag, däremot är våra ledare för fega för att göra detta men skulle de nu göra något sådant så är det ingen lag som kommer att bura in dem. Paludan får bränna en koran, ingen kan lagligt sätt hindra honom, och är han rädd kan han använda de som finansierar honom till att anställa livvakter. Enkelt.

Vadå du kan kritisera islam.. gränsen är ju hårfin om du gör det på fel sätt så har du en dödsdom mot dig. Det är nog enklare att låta bli isf och där har man flyttat fram sina positioner och vunnit ett slag.
Citera
2020-08-26, 21:31
Medlem
Citat:
Återigen, Paludan har rätten att bränna en koran på sin sida. Varken staten eller polisen hindrat honom från ath göra detta så jag fattar inte vilken mental gymnastik du måste gjort för att komma fram till att jag inte tycker att yttrandefriheten är viktigare än skatter? Jag tycker helt enkelt inte att medborgare har rätt att använda poliser som sina perso liga livvakter när man är ute och provocerar folk, vill man göra detta kan man anställa sina egna livvakter. Yttrandefriheten innebär att du ska få toegföra dina åsikter utan att staten hindrar eller straffar dig. Har du extrema åsikter och kränker mängder med folk har du rätt att anställa dina egna livvakter, du har däremot inte rätt att kräva skattebetalarna på att de ska bekosta dina äventyr. De säger sig självt.

Äh staten har länge skyddat massmördare, serievåldtäktsmän, pedofiler och terrorister. Då kan de gott skydda ett konstnärstroll också.
Citera
2020-08-26, 21:31
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Provocerar nazister när dom är ute och håller på?
Varför får dom lov att gå runt på gatorna med polis skydd?
Vad är skillnaden på Paludin och nazisterna?

Nazisterna går runt och demonstrerar. Jag tror knappast att polisen skulle utkomendera personal om bara en nazist väljer att gå ut och demonstrera. Där faller din jämförelse.
Citera
2020-08-26, 21:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
To wrongs don't make a right-devisen I detta fall är din subjektiva åsikt. Vet du varför inte alla hotade kvinnor får polisbeskydd? Därför att detta kostar för mycket pengar och gränsdragningen blir svår att göra. En ex man som säger "Du ska få se" kan mörda kvinnan samma dag medan en man som säger "jag ska sprätta upp dig" kanske aldrig ens tittar åt kvinnans håll något mer. Därför är det svårt att ge kvinnor beskydd därför att man kan aldrig veta med alla sannolikhet vad som kommer att hända och bara för att vara på den säkra sidan hade kostat samhället ofantliga pengar.

Paludan får bränna koranen, ingen från statens sida har hindrat honom därför att grundlagen säger att i Sverige ska det råda yttrandefrihet. Men grundlagen säger inget om att staten ska tillåta provojatörer att används poliser som sina livvakter. Han har det skyddet att om han ringer polisen när han blir hotad så ska dom enligt lag komma och bistå honom. Detta är vad yttrandefrihet går ut på. Fattar du vilken slippery slope man ger sig in på når man tillåter poliser att agera livvakter åt provokatörer? Detta kan komma att kosta samhället ofantligt mycket pengar för känner provokatörer att dem nu kan använda sig av polisen när de är ute o provocerar kommer detta givetvis att bli utnyttjat till fullo, du utgår från att alla människor är rationella och logiskt tänkande varelser, det är dom inte.

Nej, men lagen säger att ingen, oavsett om den ses som en provokatör eller inte, ska utsättas för hot eller våld och det är polisens uppgift att se till att sådant inte förekommer. Angående en "slippery slope" så skulle jag säga att den risken är än värre om man från polisens sida väljer huruvida man ska beivra brott eller inte baserat på vad offret har gjort.
Citera
2020-08-26, 21:34
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vadå du kan kritisera islam.. gränsen är ju hårfin om du gör det på fel sätt så har du en dödsdom mot dig. Det är nog enklare att låta bli isf och där har man flyttat fram sina positioner och vunnit ett slag.

Ja det är ju tråkigt att det är så. Men det innebär fortfarande inte att du inte får lov rent lagmässigt att kritisera islam. Finns mängder med islamkritiker som inte går runt med polis beskydd vilket är ju väldigt bra för tänk hur det hade sett ut om alla som Kritiserar islam hade behövt ha personliga liv vakter i form av skattefinansierade poliser. Staten hade gått i konkurs inom en timme.
Citera
2020-08-26, 21:34
Bannlyst
Citat:
Jämför du SD som sitter i riksdagen med Paludan? Ska Greta 82 också ha hjälp från Säpo för att hon ska kunna sitta på nätet o kritisera någon? För din jämförelse är precis lika tokig.
Principen är densamma. Den ska även gälla en SD-sympatisatör som inte är politiskt aktiv.

Står det någonstans att SÄPO-skydd endast ska utgå för en företrädare för ett parti som är med i riksdagen?
Citera
2020-08-26, 21:35
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Äh staten har länge skyddat massmördare, serievåldtäktsmän, pedofiler och terrorister. Då kan de gott skydda ett konstnärstroll också.

Vill Paludan sitta på själv isolering på kåken kan han ju gå och råna en bank och sedan be om p18 på anstalten. Då får han de skyddet serievåldtäktsmän, terrorister och massmördare har.
Citera
2020-08-26, 21:35
Bannlyst
Citat:
Polisen har sagt att de inte kommer att närvara med beskydd. Vill Paludan ställa sig på fridhemstorget och bränna en koran får han göra det. Det värsta som kan hända ren lagmässigt är att han får böter för att elda på allmän plats.
Skitsnack.

Om de gör det så bryter de mot ordningslagen, då de inte har tillstånd för att demonstrera.

Men om Paludan ändå bränner en koran så kommer polisen ändå dyka upp, då det kommer bli kalabalik.
Citera
2020-08-26, 21:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Okej. Tråkigt men förståeligt. Han har valt att kränka över en miljard människor så det förefaller inte helt orimligt att han då blir hotad men samtidigt känner jag absolut ingen sympati för honom då han själv valde de han valde att göra trots att han visste vad som väntade honom. Alla som gör honom illa ska givetvis bli bestraffade med den fullaste kraften som lagboken tillåter men samtidigt så ska han inte få polisbeskydd för att fortsätta att provocera. Han har skydd i form av att rättsstaten hjälper honom i en rättegång och där slutar statens ansvar.

Om du bevittnar ett mord och säger att du tänker göra en anmälan och yttra vad du har sett, blir hotad till livet och att din mormor ska spikas upp på en kyrkport, bör du då inte få polisens beskydd för att kunna yttra dig?

Staten har ansvar för att skydda alla som befinner sig i landet och som riskerar att utsättas för våld, statens kärnuppgift är att skydda riket och befolkningen.

Vi har demonstrationsfrihet i Sverige, det är polisen som skall upprätthålla lag och allmän ordning, och om någon inte får demonstrera på grund av att demonstrationen på förhand provocerar folk till den grad att polisen anser att man inte kan hantera eventuella konsekvenser så är det riktigt allvarligt.

Det vi nu ser är i princip att man i Sverige kan tysta vem som helst genom att hota med våld och förstörelse, och att staten accepterar det.

Att du ens käftar emot det här är skrämmande,.
Citera
2020-08-26, 21:38
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Polisen har sagt att de inte kommer att närvara med beskydd. Vill Paludan ställa sig på fridhemstorget och bränna en koran får han göra det. Det värsta som kan hända ren lagmässigt är att han får böter för att elda på allmän plats.

Väldigt intressant.
Borde inte Polisen skydda folk som vill värna yttrandefriheten?
Om konstnären skulle ställa sig i närheten av en statlig byggnad och bränna koranen till ex utanför Rosenbad där det redan finns vakter skulle då vakterna stoppa han eller skulle dom skydda konstnären?

Är det bara platsen Rosengård som Polisen har nekat konstnären att bränna koranen på eller har det presenterats andra alternativa platser?
Jag läste tidigare i tråden att det pratats om 3 olika platser där han ansökt om att få bränna koranen men handlar det då bara om Malmö eller har det pratats om andra städer?
Citera
2020-08-26, 21:38
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Du jämför äpplen med päron. Ingen har hittat någon för att man sprider kristna eller muslimska eller ateitsiska budskap. Detta handlar om en koranbrönning, som för övrigt är tillåten. Det är vara det att ingenstans i grundlagen ser du att provokatörer har som rättighet att använda polisen som sina personliga livvakter när de är ute o provocerar folk.
Och vem är du att bedöma vems känslor som är mest värda att skydda? Ditt sätt att tänka underminerar yttrandefriheten och demokratin.

Hela vårt samhälle bygger på att du ska kunna provocera utan att bli utsatt för våld. Imamerna och de muslimer som hotar visar att de vill förändra vårt samhälle till något annat där deras känslor står över alla andras.

”Du provocerar mig. Jag kommer att skada dig på grund av dina åsikter och jag tycker Inte att polisens resurser ska gå till att skydda dig då mina känslor är viktigare än dina”
Senast redigerad av FelGud 2020-08-26 kl. 21:41.
Citera
2020-08-26, 21:40
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nej, men lagen säger att ingen, oavsett om den ses som en provokatör eller inte, ska utsättas för hot eller våld och det är polisens uppgift att se till att sådant inte förekommer. Angående en "slippery slope" så skulle jag säga att den risken är än värre om man från polisens sida väljer huruvida man ska beivra brott eller inte baserat på vad offret har gjort.

Fast Paludan har det skyddet redan. Han kan anmäla de som utsätter honom för brott och staten har då skyldighet att lagförs dessa gärningsmän, där tar samhällets ansvar slut. Slippery slopen kommer ske när alla konstnärer, provokatörer och annat avskräde kommer att kräva polisbeskydd för att de känner sig hotade. Detta är en bottenlös avgrund av kostnader som du och jag kommer att behöva betala för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in