2020-08-26, 15:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fallen minskar i Norge
Norge
+0 döda
+0 iva
+32 fall

Vad bra! Precis som i Sverige.
Citera
2020-08-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Aldrig, då absolut ingen av Tonys typ bryr sig det minsta om det som händer inom vården i vanliga fall. Men nu ska varje äldre person höjas till skyarna, och skyddas till varje pris.
Du vet väl att det är de, och bara dessa äldre, som ”byggt” landet? Det har alla dessa Tonys insett och det är därför de är så upprörda.
Citera
2020-08-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du själv sa att det var corona-virus. Jag tror visst du har haft coronainfektioner - det har alla - men de brukar vara väldigt lindriga hos vuxna.

Tack för att du utnämner mig virusexpert. Vi är trots allt i en tråd i vetenskapsforumet här på Flashback och jag gör faktiskt ansträngningar att förklara mina resonemang.

Det är du som blandar ihop olika saker. Barn är corona-naiva tills de i genomsnitt är fyra år gamla och har egentligen ingen förvärvad motståndskraft enl. den t-cellsteori som luftats i tråden där infektioner av de fyra endemiska HCoV:s ska ge kors-reaktioon om inte kors-immunitet t.o.m. Det är därför jag ber dig utesluta detta för barn. Du missar också att det inte direkt handlar om sämre immunförsvar när det gäller de allvarliga tillstånd som kan inträda vid COVID19 även om man med åren får ett något förändrat immunförsvar. Det handlar om en överreaktion hos ditt immunförsvar av än så länge inte helt klarlagda skäl där balansen mellan antiinflammatoriska och inflammatoriska mekanismer inte riktigt fungerar som de ska. Där är just tidigare exponeringar till HCoV:s och dysfunktionella minnesceller en av hypoteserna för immunförsvarets överreaktion d.v.s. ADE:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Immunförsvaret är en komplex och omfattande mekanism och förståelsen är inte heltäckande och på vissa områden finns det delade meningar. Vi har också ett helt nytt virus ur en familj där kunskapen är begränsad av flera skäl. Vi har aldrig haft tillfälle att studera en pandemisk spridning i realtid av ett coronavirus. Att då bestämt hålla fast vid hypoteser med en dåres envishet är just bara korkat.

Det (av mig) fetade: Det är ju just det du gör. Du yrar om hypotesen ADE utan någon substans, bortsett från en wikiartikel.
Citera
2020-08-26, 15:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad bra! Precis som i Sverige.
Jepp. Mycket bra att fallen minskar i Norge.
Trots tidigare lockdown och få fall som ger (flock)immunitet minskar det alltså.
Var det inte nu Norge skulle ångra sin strategi och komma ikapp oss i dödsfall?
Citera
2020-08-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Trots tidigare lockdown och få fall som ger (flock)immunitet minskar det alltså.

Det var väl de Tegnell och hans anhängare trodde, att nu är det dags att folk börjar dö som flugor i våra grannländer.
Citera
2020-08-26, 15:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men herre Gud vad korkad du är din bimbo.

Fattar du inte skillnaden på befolkningsmängd och dödlighet per 1 000 personer? Det är nästan så att jag skäms lite över att driva med dig; man ska vara hygglig mot folk som är mindre begåvade. Dock frestad att göra ett undantag i det här fallet.

Vad är det för tjatter om första halvåret 2015? Jag har just förklarat för dig att om man tar hänsyn till en lägre befolkning, men en trend av sjunkande dödlighet de senaste åren så är det rimligt att skriva upp antalet döda med 2,5% om du jämför 2015 med 2020. Gör man det så skulle 2015 1H ha motsvarande 48 300 döda. Första halvåret av 2020 (som inte är en bra representation av covid-19 på grund av mild influensasäsong; januri, och februari borde inte ingå) hade 50 100. Så nej, du har dragit helt fel slutsats.

En mycket mer insiktsful analys är att börja räkna från och med mars, fram till juli, och sen fylla på fram till februari 2021 med genomsnittet från de senaste 5 åren (och gör antagandet att vi inte kommer se någon "låg ändå på dödsbädden"-underdödlighet).

Gör man det så ser man att vi är på väg att ha den högsta dödligheten på nästan 20 år. Får vi en andra våg med överdödlighet på flera tusen till hösten och vintern går vi förbi.

Du är som en hysterisk kärring som befinner sig i någon slags förnekelse.
Det är välbekant vid det här laget att när du får slut på argument tar du till okvädningsord. Små människor brukar bete sig så.

Du har fel i sak:
Första halvåret 2015 dog det 47351 personer i Sverige. Oavsett hur många som borde ha dött enligt dina beräkningar.
Motsvarande period i år dog det 50145 personer.
Källa: SCB

På tal om insiktsfulla analyser av dödstal så håller inte SCB: s befolkningsstatistiker Tomas Johansson med dig utan han menar att det är rimligt att underdödligheten perioden innan corona-boomen kan ha påverkat antalet dödsfall under och efter corona-boomen.
Jag förmodar. att du tycker att SCB också består av hysteriska och mindre begåvade kärringar som befinner sig i förnekelse.
Det är nog bäst att du återgår till att diskutera med dig själv, eftersom du verkar anse att alla har fel utom du.

Citat:
– Det är en rimlig hypotes att det kan ha skett en tidsförskjutning – personer som under normala förhållanden skulle ha avlidit senare under året gjorde det tidigare som en följd av att de insjuknat i covid-19. I fjol hade vi dessutom ett lägre antal avlidna än normalt och det kan också ha påverkat när corona-boomen kom under våren, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker vid SCB, till tidningen.
https://www.svd.se/farre-avlidna-efter-var-med-overdodlighet
Senast redigerad av DoraF 2020-08-26 kl. 15:55.
Citera
2020-08-26, 15:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Det är ju just det du gör. Du yrar om hypotesen ADE utan någon substans, bortsett från en wikiartikel.
Jag håller väl inte fast vid någon ADE-hypotes? Vad får du det ifrån? Du måste ha stora svårigheter att ta in skriven text om du har fått det intrycket. Jag har bara opponerat mig mot dem som med bestämdhet avfärdar denna hypotes.

Där har vi en stor meningsskillnader. Det gäller för övrigt alla andra teorier där jag säger att kunskapsläget är och framförallt varit knapert.

Så klistra inte på mig någon sådan etikett.

Du dock har kvar att belägga tiodagars-clearance och frånvaro av immunopatologiska reaktioner vid COVID19. Helst i kombination.
Citera
2020-08-26, 15:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Läs originalposten. Förslaget var att göra som New Zealand style. Att du blandar in andra länders förhållningssätt är inte vad som föreslogs i ursprungsposten.

Då förstår jag vad du menar. Jag uppfattade Twitter-inlägget huvudsakligen som ett önskemål att utnyttja sommaren, och att Nya Zeeland nämndes som en bisak i sammanhanget. Men det förefaller som att jag är skyldig dig en ursäkt.

Jag vet inte så mycket om Nya Zeelands interna hantering av epidemin. Jag tänkte att Nya Zeeland strategi mest gick ut på att kontrollera anländande resenärer. Har Nya Zeeland tillämpat utegångsförbud?
Citera
2020-08-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Ja det ska ju vara Norge som har mer +fall än Sverige nu som Tegnell sagt,
senaste månaden har Sverige nästan haft 6 gånger mer +fall än Norge.

Sverige +7900 fall
Norge +1370 fall
Citera
2020-08-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag håller väl inte fast vid någon ADE-hypotes? Vad får du det ifrån? Du måste ha stora svårigheter att ta in skriven text om du har fått det intrycket. Jag har bara opponerat mig mot dem som med bestämdhet avfärdar denna hypotes.

Där har vi en stor meningsskillnader. Det gäller för övrigt alla andra teorier där jag säger att kunskapsläget är och framförallt varit knapert.

Så klistra inte på mig någon sådan etikett.

Du dock har kvar att belägga tiodagars-clearance och frånvaro av immunopatologiska reaktioner vid COVID19. Helst i kombination.
Hur kan det då komma sig att konvalescentplasma visat sig verksamt mot infektionen, om nu immunopatologi vore något generellt problem?

EDIT: Det kan kanske vara ett problem för någon/några enstaka procent av patienterna men knappast för det stora flertalet.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-08-26 kl. 15:58.
Citera
2020-08-26, 15:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur kan det då komma sig att konvalescentplasma visat sig verksamt mot infektionen. Om nu immunopatologi vore något generellt problem?
Det har vi väl varit inne på flera gånger, eller hur?

Här en studie som behandlar immunopatologin man ser hos COVID19:
/..../In this review, we discuss the immunopathology of COVID-19, its potential mechanisms, and clinical implications to aid the development of new therapeutic strategies against COVID-19.
https://www.nature.com/articles/s41392-020-00243-2

Kanske hittar du svaret där. Vad vet jag?
Citera
2020-08-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det ska ju vara Norge som har mer +fall än Sverige nu som Tegnell sagt,
senaste månaden har Sverige nästan haft 6 gånger mer +fall än Norge.

Sverige +7900 fall
Norge +1370 fall

Vänta två veckor bara!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in