2020-08-26, 13:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det ni inte verkar koppla är att nästan samtliga alternativa sidor som ni tjatar om i tråden har precis samma datakällor, vilket är FOHM och Socialstyrelsen.

Jag fetar, gör kursiv och understryker så det verkligen går in. De bygger på de Exceldokument som FOHM och Socialstyrelsen lägger upp. Kan inte ni stora detektiver inse att om ni ska leta diskrepanser ska ni titta på deras data, inte stirra på redan sammanställda grafer och sitta gapande som fågelholkar. Där får ni svaret på varför det stundtals inte stämmer. Och får ni inte svaret där, så vet ni ändå inte om det, eftersom ni inte har tillgång till annan data.

Här ser du hur platz.se fungerar:
https://github.com/codler/sweden-coronavirus/

Den pollar alltså detta:
https://github.com/codler/sweden-coronavirus/tree/master/folkhalsomyndigheten
https://github.com/codler/sweden-coronavirus/tree/master/socialstyrelsen

Kommer snart lägga en skrivelse och låta dra in era datorkörkort

Inte så konstigt att det är ett "gap" på Platz om de samkör två olika register som har olika definitioner på covid-död.

FHM går strikt på "död inom 30 dagar från positivt test"
SOC går strikt på dödsorsak enligt dödsorsaksintyg

De flesta är med i båda men alla är det inte. Några är bara med i FHM och några är bara med i SOC. Så sluta tjata om det där gapet, för det finns enbart för att Platz och c19 blandar uppgifter från olika källor som inte har samma definitioner.
Citera
2020-08-26, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fast räknas fetton in där? Vet inte, men skulle inte förvåna mig.

Egentligen har de alltid varit i riskgrupp för det mesta. Det finns mycket som är mer farligt för tjockisar än detta virus. Dock en bra chans för myndigheterna att sätta lite eld i baken på dem genom att utnyttja hysterin.

Japp, från BMI 40. Fast deras intresseförening bråkar om, att även lite mindre tjocka borde få bidraget!
Citera
2020-08-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det har varit sommar med folk på semester och stängda skolor, mindre folk i kollektivtrafiken till följd av detta, bättre D-vitaminnivåer i befolkningen på grund av mer vistelse i solen, samt högre temperaturer som viruset inte trivs i. Troligen börjar folk att insjukna igen denna vecka och dö nästa vecka...

Japp, det är tydligt att viruset inte trivs i solen. Kolla bara på Spanien!
Där är väl skiten utrotad nu, tack vare solen och munskydden.
Eller?
Citera
2020-08-26, 13:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
False negatives lär nog utgöra en betydligt större andel än dessa false positives. Har sett siffror på 20-30% och då pratar vi inte ens om självtest. Att stoppa pinnen tillräckligt långt upp i näsan/ner i halsen är rätt otrevligt om man gör det själv, därför missas många av den anledningen.

PÅ sjukhus är rekommendationen att man kombinerar med röntgen/tomografi av lungor för att höja träffsäkerheten.

5% fel är inte speciellt mycket i sammanhanget mao.
Funderar fortfarande över detta och att det alltså bara positiva svar som blivit fel. Hur vet man det? Har man testat igen? Enl. uppgift så är det från prover sedan i mars. Ingen mening och testa om sådana då. Ger en helt annan dimension till det där med återinfektering och kroniska besvär.

Något är väldigt konstigt här faktiskt.
Citera
2020-08-26, 13:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Japp, det är tydligt att viruset inte trivs i solen. Kolla bara på Spanien!
Där är väl skiten utrotad nu, tack vare solen och munskydden.
Eller?

Solen är såklart bara en av flera faktorer. Spanien har t.ex. mycket generationsboende och trångboddhet. De har inte samma samhällsekonomi som vi heller, så det är inte lika lätt att stanna hemma från arbetet där, om man får symptom.
Citera
2020-08-26, 13:27
Medlem
santos_devilles avatar
Ändå roligt att smittspridningen är så låg på sommaren med tanke på att det är då man hänger med familj från olika delar av landet, man är hemma hos grannen och grillar eller går på krogen och dricker lite pilsner och käkar lite gott. Även stränderna och kioskerna har varit fulla med semesterfirare.

Får inte ihop det alls!

Jag ser på mig själv och mitt kompisgäng.
Vi har grillat, varit på stranden med barnen, rest upp till farbror i Norrland och umgåtts med släkten, varit i Sthlm och träffat på syrran och familj, varit på camping och suttit under regnskydd och grillat med andra campare.
Citera
2020-08-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
I så fall ska vi även ta hänsyn till en sjunkande trend av antal döda varje år per 1 000 personer.

Mellan 2014 och 2019 så sjönk antalet döda per 1 000 personer från 9,399 till 9,165 (minskning med -2,5%) och projektionen för 2020 innan covid bröt ut var att det skulle sjunka ytterliggare https://www.macrotrends.net/countries/SWE/sweden/death-rate

Eftersom du har en släng av matematisk dyslexi så kommer det kanske bli svårt att hänga med här, men kom ihåg att det dör cirka 90 000 om året eller 7 500 i månaden i genomsnitt, utslaget över alla 12 månaderna.

Befolkningen ökar med 5% sedan 2015, dödligheten går ner med cirka 2,5% , så vi kanske skulle kunna förvänta oss en ökning med 190 personer per månad, jämfört med väntevärdet från 2015.

Kom dock ihåg att vi här beräknade överdödligheten genom att jämföra med genomsnittet under perioden 2015 till 2019. Om befolkningen har ökat någorlunda linjärt under denna perioden, så skulle den förväntade överdödligheten bli ungefär hälften; kanske 90-95 personer per månad, jämfört med genomsnittet 2015-2019.

Märker du att det här inte är någon betydande stor faktor? Du jämför alltså en överdödlighet cirka 5 500 under perioden 15e mars till 30e juni? Dessutom kan tilläggas att standardavvikelsen på månatlig dödlighet är cirka 250 personer per månad.
Dödlighet per 1000 invånare är inget bra mått.

Dödligheten i Sverige sjunker inte. Det som hänt är en snabb befolkningsökning. Invandring och barnafödande.

SCB:s prognos är tvärtom en kraftig ökning i årsdödligheten de kommande tjugo åren, i takt med att 40-talisterna tågar in i statistiken.
Citera
2020-08-26, 13:39
Medlem
Citat:
Nej, det har varit sommar med folk på semester och stängda skolor, mindre folk i kollektivtrafiken till följd av detta, bättre D-vitaminnivåer i befolkningen på grund av mer vistelse i solen, samt högre temperaturer som viruset inte trivs i. Troligen börjar folk att insjukna igen denna vecka och dö nästa vecka...
Just D-vitaminnivåer tar flera månader för att sjunka. Om det påverkar så märks det inte förrän till våren.

Innan dess vet vi förhoppningsvis om alla med BMI 30 bör ta en långtidsdos D-vitamin nån gång under hösten.
Citera
2020-08-26, 13:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har ett hundratal rhinovirus som du troligtvis drabbas av då corona står för max 20% av förkylningarna. Och influensan inte att förglömma.

Och ja, SCoV2 är inget särskilt lyckat luftvägsvirus i jämförelse med influensa vilket är mer smittsamt och mer skadligt.

Men:

SCoV2 har den egenheten att den ofta ger asymtomatisk eller presymtomatiska besvär under 5-10 dagar där den smittade inte känner sig sjuk och agerar i en social kontext där denna inte heller uppfattas som sjuk. Och man kan då ha massiv virusreplikation i de övre luftvägarna särskilt precis innan den symtomatiska fasen. Det tillsammans med aerosolsmitta kan då ge upphov till de s.k. superspridareventen. De här är också anledning till att man ser kluster av smitta vid SCoV2 snarare än vågor som hos influensa. Influensa ger symtomatisk sjukdom redan efter 1-3 dagar då du kan bli sängliggande eller åtminstone mindre mobil. Omgivningen uppfattar dig också som sjuk och undviker dig i större grad.

SCoV2 är också mindre cytotoxisk än influensa som är mer skadlig för cellerna. Men när SCoV2 når de nedre luftvägarna kan det ge en immunopatologisk reaktion av våldsam karaktär. Det är inte viruset själv som orsakar skadorna på lungor och andra organ utan det är ditt immunförsvar. Och det är detta man dör av i COVID19. Här kan även influensa utlösa cytokinstormar och hyperinflammation. Det var skälet till att folk dog under Spanska sjukan t.ex. Det var främst hos unga vuxna med starkt immunförsvar där detta fenomen inträffade. Äldre och barn med svagare klarade sig bättre även om man misstänker att de förstnämnda hade någon form av immunitet sedan tidigare pandemier.

SCoV2 är alltså ett lindrigare luftvägsvirus men man misstänker att det ger sig på andra organ som hjärtat, lever och njurar också. Det finns tecken på att det också är neuroinvasivt d.v.s. ger sig på hjärnan och CNS. Det är inte helt utrett; man väntar i USA på utförliga obduktioner innan man kan svara på det. Det räcker inte med att hitta virus; det måste också gå att odla för att se om det är levande virus. Däremot är det fastställt att det sker virusreplikation i dina tarmar och att det kommer ut virus med feces. Skulle det visa sig att detta stämmer så är SCoV2 mer än ett luftvägsvirus. Andra endemiska coronavirus som HCoV-OC43 har man hittat i hjärnan på patienter:

Neuroinvasion by Human Respiratory Coronaviruses

https://jvi.asm.org/content/74/19/8913

Ovanstående kanske låter hemskt men det öppnar faktiskt upp möjligheten att SCoV2 inrangerar sig bland de fyra andra endemiska HCoV:s vi har och blir en återkommande men irriterande gäst hos oss. Det som måste ske då är att mänskligheten som helhet får ett immunförsvar som inte ballar ur i vissa lägen som hos vuxna och framförallt äldre. Det kan ske om SCoV2 blir endemiskt och introduceras tidigt oas barn som de andra fyra. Detta får inte blandas ihop med flockimmunitet. Man får ju återkommande infektioner av de andra fyra och så lär det bli med SCoV2 också tror jag.

Det här kommer dock att ta tid och frågan är vad vi ska göra till dess. Det finns både medicinska frågeställningar så väl som etiska och moraliska som måste besvaras i detta.

Huruvida det, dessutom är andra virus än coronavirus som orsakar min rinnande nästa vintertid är inte viktigt. Jag kan leva med rinnande näsa under vinterhalvåret.

Sedan blir jag förbluffad över att du, å ena sidan försöker skriva som du vore en "expert på virussjukdomar", och dessutom svänger dig med en massa begrepp och termer, som du inte förklarar, ens första gången du använder dem för läsaren. (Under det första halvåret jag läste på universitet så gjorde jag samma sak, men insåg sedan, ganska snabbt, att det viktigaste var att läsaren kunde tillgodogöra sig det jag skrev).

Å andra sidan uppvisar du en häpnadsväckande okunnighet över sådant som jag trodde var allmängods. Som att de sk. "barnsjukdomarna", i allmänhet, ger värre symptom hos vuxna som insjuknar i dem, jämfört med barn. Dessutom kan allvarliga komplikationer tillsätta hos vuxna som får dessa sjukdomar. Eftersom jag växte upp på 60-talet så brukade mina föräldrar skicka mig och min bror till barn som insjuknat i dessa sjukdomar, så vi skulle ha haft dem som barn.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-26 kl. 13:44.
Citera
2020-08-26, 13:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Svenska makthavare skulle aldrig våga gå ut och säga åt fettona att smalna av. I stället förses de med skattepengar för att få vara arbetslediga (tror det gäller från denna vecka). Hade de börjat banta redan när det här började i januari-februari, så hade de inte behövt bidraget nu.

Skulle inte förvåna mig om vissa fetton äter extra mycket bara för att kvala in till bidraget o slippa jobba. Är ju ett incitament att få lata tjockisar att äta ännu mer.
Citera
2020-08-26, 13:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är nog lika bra att du fortsätter att citera dig själv, Jedan.
Först påstår du att antalet döda per år sjunker med 2,5 % mellan 2014 och 2019, sedan påstår du att det är från 2015 antalet döda per år sjunker med 2,5 %.
Hur ska du ha det?

Vi var ju överens om att det avlidit lika många under första halvåret 2020 som det gjorde under första halvåret 2015 justerat på folkmängden. Du återkom aldrig med några invändningar. Naturligtvis har du räknat efter.

Det stämmer inte att trenden är sjunkande dödstal utan det är tvärtom så att antalet döda per år förväntas stiga eftersom det föddes väldigt många barn på 1940- talet.
Men herre Gud vad korkad du är din bimbo.

Fattar du inte skillnaden på befolkningsmängd och dödlighet per 1 000 personer? Det är nästan så att jag skäms lite över att driva med dig; man ska vara hygglig mot folk som är mindre begåvade. Dock frestad att göra ett undantag i det här fallet.

Vad är det för tjatter om första halvåret 2015? Jag har just förklarat för dig att om man tar hänsyn till en lägre befolkning, men en trend av sjunkande dödlighet de senaste åren så är det rimligt att skriva upp antalet döda med 2,5% om du jämför 2015 med 2020. Gör man det så skulle 2015 1H ha motsvarande 48 300 döda. Första halvåret av 2020 (som inte är en bra representation av covid-19 på grund av mild influensasäsong; januri, och februari borde inte ingå) hade 50 100. Så nej, du har dragit helt fel slutsats.

En mycket mer insiktsful analys är att börja räkna från och med mars, fram till juli, och sen fylla på fram till februari 2021 med genomsnittet från de senaste 5 åren (och gör antagandet att vi inte kommer se någon "låg ändå på dödsbädden"-underdödlighet).

Gör man det så ser man att vi är på väg att ha den högsta dödligheten på nästan 20 år. Får vi en andra våg med överdödlighet på flera tusen till hösten och vintern går vi förbi.

Du är som en hysterisk kärring som befinner sig i någon slags förnekelse.
Citera
2020-08-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skulle inte förvåna mig om vissa fetton äter extra mycket bara för att kvala in till bidraget o slippa jobba. Är ju ett incitament att få lata tjockisar att äta ännu mer.

Då vi har en hel uppsjö latmaskar i dagens Sverige så skulle det inte förvåna mig speciellt mycket om man lyckas hitta ett nytt sätt att arbetsvägra på.
Jag undrar genuint hur många av de "långtidssjuka i Covid-19" faktiskt är långtidssjuka av viruset och vilka som enbart inbillar sig. Klart att vissa blir dåliga rätt länge men att få ett positivt test kring Covid-19 måste ju vara dra jackpotten i arbetsvägrar-poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in