2020-08-26, 14:20
Medlem
Ja så här skulle Sverige gjort i somras, men Folkhälsomyndigheten tog aldrig chansen att få bort smittan när den väl hade gått ner tidigare i somras. Varför?
Citat:
The apparent rapid decrease in spread of SARS-CoV-2 in Sweden during the Summer recess has been an enormous opportunity lost.

We could have infection rates down to those of our Nordic neighbours, and aim for New Zealand style success if we'd taken advantage of that opportunity.
Citat:
Instead,
even the head of our pandemic response went on holidays.
Still little testing,
still no effective contact tracing,
still no household quarantine.

It will cost more lives, it will mean many more ill.
https://twitter.com/DavidSteadson/status/1298384681998716929
Citera
2020-08-26, 14:21
Medlem
Xfiless avatar
Bra nyheter för att vara en onsdag.
Citera
2020-08-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bra Sverige!

Finland och Norge sitter nu i en rävsax. Öppna-stänga-öppna-stänga politiken har NOLL logik och kommer att äta upp dessa länders ekonomi inifrån.

Finland orkar inte ens ta beslut om Finnkampen.
Finland är åtminstone konsekventa. De har stängt mot stort sett allt och alla sedan lång tid tillbaka. De öppnade nu mot norra Sverige och Norge dock. Väldigt bra då regionerna är beroende av varanndra. Norska FHI och den norska regeringen vet jag dock inte alls vad dem pysslar med. Förvirringen som råder känns total.
Citera
2020-08-26, 14:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja så här skulle Sverige gjort i somras, men Folkhälsomyndigheten tog aldrig chansen att få bort smittan när den väl hade gått ner tidigare i somras. Varför?

Vi skulle stängt ner som Nya Zeeland? När vi knappt har några på sjukhus och dödsfallen i covid är typ 0,5 % av alla som dör en enskild dag. Ja, det är verkligen en bra åtgärd.
Citera
2020-08-26, 14:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Tidigare i tråden så skulle semestern innebära ett blodbad. Nu helt plötsligt är det det motsatta och att dödligheten kommer dra igång efter semestern.

Har du inte hängt med på vad som har hänt? Dödligheten skedde ju redan under våren, innan semestern. Nu, efter katastrofen, så förlöjligar du dom som varnade för katastrofen.

Det du sysslar med, är ju som att sitta i livbåten efter att Titanic har sjunkit, och ondgöra sig över alarmister som klagar på isberg. En sådan person skulle inte förtjäna plats i livbåten. Ifall du blir sjuk, så skulle du förtjäna att stå längst ner i vårdens prioriteringslista. Medan du får allt svårare att andas, så förtjänar du att få beskedet att vänta, medan patienter med skoskav får gå före dig i kön.

Citat:
Det finns helt enkelt folk som ALLTID vrider och vänder på saker för att det passa deras teorier.

Jag får intrycket att du är just en sådan filur som vrider på saker, för att få verkligheten att passa in på dina teorier. Du brydde dig inte ens att svara på frågan hur du skulle resonera ifall Anders Tegnell strategi kollapsar. Att ens tänka den tanken, skulle rubba den fantasi-värld som du lever i.

Citat:
Helt rätt att kalla dessa för domedagsprofeter.

Ja, ja. Men svara på frågan: Är du beredd att ändra ståndpunkt ifall Anders Tegnells strategi havererar?
Citera
2020-08-26, 14:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Huruvida det, dessutom är andra virus än coronavirus som orsakar min rinnande nästa vintertid är inte viktigt. Jag kan leva med rinnande näsa under vinterhalvåret.
Du själv sa att det var corona-virus. Jag tror visst du har haft coronainfektioner - det har alla - men de brukar vara väldigt lindriga hos vuxna.

Citat:
Sedan blir jag förbluffad över att du, å ena sidan försöker skriva som du vore en "expert på virussjukdomar", och dessutom svänger dig med en massa begrepp och termer, som du inte förklarar, ens första gången du använder dem för läsaren. (Under det första halvåret jag läste på universitet så gjorde jag samma sak, men insåg sedan, ganska snabbt, att det viktigaste var att läsaren kunde tillgodogöra sig det jag skrev).
Tack för att du utnämner mig virusexpert. Vi är trots allt i en tråd i vetenskapsforumet här på Flashback och jag gör faktiskt ansträngningar att förklara mina resonemang.

Citat:
Å andra sidan uppvisar du en häpnadsväckande okunnighet över sådant som jag trodde var allmängods. Som att de sk. "barnsjukdomarna", i allmänhet, ger värre symptom hos vuxna som insjuknar i dem, jämfört med barn. Dessutom kan allvarliga komplikationer tillsätta hos vuxna som får dessa sjukdomar. Eftersom jag växte upp på 60-talet så brukade mina föräldrar skicka mig och min bror till barn som insjuknat i dessa sjukdomar, så vi skulle ha haft dem som barn.
Det är du som blandar ihop olika saker. Barn är corona-naiva tills de i genomsnitt är fyra år gamla och har egentligen ingen förvärvad motståndskraft enl. den t-cellsteori som luftats i tråden där infektioner av de fyra endemiska HCoV:s ska ge kors-reaktioon om inte kors-immunitet t.o.m. Det är därför jag ber dig utesluta detta för barn. Du missar också att det inte direkt handlar om sämre immunförsvar när det gäller de allvarliga tillstånd som kan inträda vid COVID19 även om man med åren får ett något förändrat immunförsvar. Det handlar om en överreaktion hos ditt immunförsvar av än så länge inte helt klarlagda skäl där balansen mellan antiinflammatoriska och inflammatoriska mekanismer inte riktigt fungerar som de ska. Där är just tidigare exponeringar till HCoV:s och dysfunktionella minnesceller en av hypoteserna för immunförsvarets överreaktion d.v.s. ADE:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Immunförsvaret är en komplex och omfattande mekanism och förståelsen är inte heltäckande och på vissa områden finns det delade meningar. Vi har också ett helt nytt virus ur en familj där kunskapen är begränsad av flera skäl. Vi har aldrig haft tillfälle att studera en pandemisk spridning i realtid av ett coronavirus. Att då bestämt hålla fast vid hypoteser med en dåres envishet är just bara korkat.
Citera
2020-08-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Har du någon analys gentemot föregående veckor?

Nej, det har han inte!
För siffrorna sjunker nämligen.
På samma sätt som han redovisar iva.
+1. Vadå +1?
Är det 1 mer inlagd sedan igår? Nej! Är det en ny patient? Kanske.. Eller så är det bara ett nytt vårdtillfälle. Alltså en person som flyttats mellan avdelningar. Kan rent tekniskt vara från biva till iva.

Hur är det med Norges och Danmarks siffror? Är de enligt samma modell? Nej dessvärre inte. Utan de siffrorna är bara + eller - på iva.
Konstigt att Tony inte anger hur antalet inlagda på iva utvecklas i Sverige.
Fast det är klart...då hade det ju bara varit positiva siffror sedan i april. Det vill han ju absolut inte bidra med..
Citera
2020-08-26, 14:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Lycka till att få svensken att sitta inomhus när det är 30+ grader ute. Tror du själv att det hade fungerat och tror du hela FHM tog semester samtidigt?

Liten testning? Från början av sommaren erbjöd t ex region Skåne alla att testa sig för ev smitta. Det var ju samtidigt som ni skrek att nu rusar smittade i höjden...
Senast redigerad av Chantre 2020-08-26 kl. 14:36.
Citera
2020-08-26, 14:34
Medlem
Citat:

Tycker du inte det är konstigt att alla andra länder i världen verkar begå samma hemska misstag?
För det är väl utanför Sveriges gränser det ökar mest just nu?
Citera
2020-08-26, 14:37
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:

Det där kan väl inte ens du mena ?
Har du tänkt efter ?
Citera
2020-08-26, 14:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Tycker du inte det är konstigt att alla andra länder i världen verkar begå samma hemska misstag?
För det är väl utanför Sveriges gränser det ökar mest just nu?
Och jag som trodde jämförelsen handlade om våra grannar. Danmark som är värst ute efter Sverige testar 3-4 gånger fler människor och hittar 3-4 gånger färre.

Om vi åtminstone hållit den nivån.
Citera
2020-08-26, 14:47
Medlem
TonyDR varför återkopplar du inte på min frågeställning??

Här kommer en riktig gubbgissning:
Tror den här tråden håller på att dö ut nu, merparten av folk börjar (om än långsamt) förstå att samhället överreagerat något våldsamt.
I de allra flesta fall är viruset väldigt harmlöst. Är du inte äldre, multisjuk och/eller våldsamt fet så finns absolut ingen anledning att bry sig något vidare.

Visst man kan ha oflyt att bli hårt drabbad men man kan råka ut för en olycka när man kör bil också men likväl kör många människor bil dagligen.
Det blir ett medvetet risktagande där inskränkningen på livet av att inte köra är större att ta risken att sätta sig kärran, samma med Covid-19.

Som saker och ting har artat sig så lutar det åt att köra lockdown kan vara det dummaste beslut man kunnat ta.
Vi kommer troligen få leva med detta virus länge men det finns ingen större anledning att bry sig nämnvärt om det då det i princip är ofarligt.

Finns några profiler jag kommer sakna för det har ändå varit ganska underhållande att läsa TonyDR försök till vinklingar varje dag. Ett tips, flytta - du verkar ändå tycka att allt i Sverige är skit.

Har aldrig sett någon ta sig själv på så stort allvar som ShariaInstructor, eller är det bara en jävligt kul kille som driver med andra.
I vilket fall som helst så kommer jag sakna dina gissningar eller analyser som du själv kallar det. Tråkigt att Beaver14 dödade evighetsdiskussionen med gapen för dig dock.
Eller den skarpa gissning som qwerty-66 levererade när h*n trodde att antalet döda i Sverige skulle överskrida 852 personer dagligen 8 april...

Apokalypsen som uteblev...

Peace out
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in