2020-08-26, 10:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
Standard. Är bara hantverkare som verkar klara av att fixa enkla reparationer nowadays. Bilen lämnar man in på verkstad och ombyggnationer sköter snickarna, rörnokarna och elektrikerna.
Jag fick nyss ta ut lysrören hemma och beställa nya, medan min kille låg och sov. Då jag jobbat natt och han börjar kl 09 fick jag vänta från 06, då jag slutade jobbet, till 08.45 för att skjutsa honom till jobbet då han saknar körkort. Har plockat upp hans kallingar som alltid ligger framför toalettstolen (standard bland alla män jag varit tillsammans med) och strumpor som han slänger i hela lägenheten, helst under sängen. Har köpt matlåda så han kan äta på jobbet. Ska städa hela lägenheten idag pga hans familj kommer på besök på fredag. Sen åter till nattskiftet. Måste givetvis handla en massa öl till honom också, så han kan dricka och bli elak mot mig i helgen. Får själv inte gå ut på krogen längre och inte prata så mkt med mina manliga barndomsvänner som jag aldrig haft något som helst romantiskt med.

Ni män tycker så jävla synd om er själva för att ni inte får exakt samma markservice som hemma hos mamma. Men kvinnor gör fan mycket för sina män, utan att ni ens märker det eller blir ens lite tacksamma. Sen när man städat hela lägenheten på lördagen och äntligen ska få njuta av ledigheten så blir man anklagad för att vara otrogen, vilket man absolut inte varit. Allt i sin ordning. Bara att le och knyta näven i fickan.

Läser om många här som upplever problem med könskvotering, vilket jag inte sett i mitt eget arbetsliv eller erfarit själv. Är väl bra att blanda upp arbetsgrupper tycker jag. Är det bara män mår männen ofta dåligt och det snackas mycket skit. Är det bara kvinnor blir det oskön stämning och det snackas massa skit. Själv producerar jag mer på jobbet än männen. Måste dessutom gå runt och vara glad och gullig för att bli accepterad, precis som kvinnor alltid måste göra. Säger man vad man tycker är man en "bitch", därför är det lika bra att hålla käften så männens självkänsla inte tar mer stryk än de redan gjort.
Det är grundproblemet, att männen slutat vara män.
Citera
2020-08-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Därför att TS frågar hur vi ska kunna vända utvecklingen, var på några skribenter ansåg att en lösning vore att återinföra kristna värderingar.
Jag anser själv att det är lösningen och tyckte det var på sin plats att ge en förklaring på vad för värderingar Bibeln förmedlar, men min mot"debattör"
anser alltså att hon vet bättre vad Bibeln säger.

Helt klart behöver vi återanamma kristendom, där ordningen i familj och samhälle bygger på omsorg om varandra och vanligt sunt förnuft.
Helt klart kommer världen sekulariseras och överge förlegade regler om hur kvinnor ska leva sina liv. Att männen mår fruktansvärt dåligt över att kvinnor också tjänar pengar och inte agerar obetalda hushållerskor borde kunna lösas genom utökad psykvård. Jourhavande mamma skulle kunna införas, så att män kan få hjälp med sin mognadsprocess.
Citera
2020-08-26, 10:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
Helt klart kommer världen sekulariseras och överge förlegade regler om hur kvinnor ska leva sina liv. Att männen mår fruktansvärt dåligt över att kvinnor också tjänar pengar och inte agerar obetalda hushållerskor borde kunna lösas genom utökad psykvård. Jourhavande mamma skulle kunna införas, så att män kan få hjälp med sin mognadsprocess.
Ja, vi verkar gå mot en värld där kvinnor får slita som du och männen tynar bort. Jag håller med dig.
Senast redigerad av LadySweden 2020-08-26 kl. 10:12.
Citera
2020-08-26, 10:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Återigen, kvinnor skall inte vara hemmafruar utan utveckla familjen tillsammans med mannen. Det innebär utbildning, bildning, ta hand om sig själv och sin hälsa. Däremot bör familjen vara hemma betydligt mer när barnen är små. Idag är de flesta sönderstressade pga samhällets normer och bla feminismen genomsyrar eller förgiftar det. Det gäller i allra högsta grad också männen som självklart inte kan agera som svin.
Vad förhindrar att en utbildad kvinna är hemmafru?
Citera
2020-08-26, 11:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, jag är inte den enda. Varför tolkar du allting bokstavligt? Är du autist eller? Jag är inte bokstavligt talat den enda men jag tillhör en minoritet, uppenbarligen. Tack och lov finns det även andra, men som sagt de är inte speciellt många procentuellt sett.

Jag vet inte vad det är för "konspirationsteorier" du pratar om, men sådana ägnar jag mig inte åt i någon högre grad. Att protestera mot nedstängningen av världen och allt lidande och förödelse den orsakat är inte fel oavsett hur många som "testar positivt" för ett virus med 0,0004% dödlighet.

"Jorden är platt" - Ja, den obildade massans ryggmärgsreflex är ju att placera alla som inte till 100% köper den officiella historien i samma kategori som dessa "flat earthers". Ungefär på samma sätt som vänsterfeminister placerar alla till höger om Folkpartiet i nazistfacket.

Och om vi ska prata om konspirationsteorier samtidigt som vi relaterar det lite till ämnet så kan vi ju prata om den konspirationsteori som vi grundar hela vår statsreligion på, nämligen "patriarkatet". Till och med "flat earthers" framstår ju som vettiga i jämförelse med de som tror på idén om könsmaktsordningen i Sverige år 2020

Och vad hela det här meningsutbytet började med var hypergami och kvinnans sexsäljande natur. Detta är inte heller några "konspirationsteorier" utan vedertagen vetenskaplig fakta baserat på decennier av forskning. Den hjärntvättade, "normalbegåvade" idioten som i hela sitt liv matats med feminism 24/7, klarar inte av att ta in och bearbeta denna fakta utan fortsätter spy ur sig sina floskler hen fick lära sig av en radikalfeministisk genuspedagog på högstadiet.

Alla som påpekar att vetenskapen säger något annat blir kallade för "incels" eller "kvinnohatare".

Jag har inte förnekat varken kvinnlig eller manlig hypergami. Jag har aldrig kallat det för konspirationsteori.

Jag har inte heller pratat så mycket om patriarkatet, bara hur det var/är, förr och nu. Sen får folk kalla det vad de vill. Helt klart är ju att samhället var patriarkalt fram till för inte så länge sen.

Visst kan/får man protestera mot nedstängningen, men innan påstod du med full kraft att viruset inte existerar.
Citera
2020-08-26, 12:46
Medlem
Citat:
Därför att TS frågar hur vi ska kunna vända utvecklingen, var på några skribenter ansåg att en lösning vore att återinföra kristna värderingar.
Jag anser själv att det är lösningen och tyckte det var på sin plats att ge en förklaring på vad för värderingar Bibeln förmedlar, men min mot"debattör"
anser alltså att hon vet bättre vad Bibeln säger.

Helt klart behöver vi återanamma kristendom, där ordningen i familj och samhälle bygger på omsorg om varandra och vanligt sunt förnuft.
jag skulle hävda att ALLA vet att kristendomen är en patrirkal religion som ägnat enorm kraft åt att förtrycka kivnnor genom tiderna. precis som för övrigt andra nuvarande patriarkala relgioner sysslar med fortsatt.

Att vara hemmafru eller hemmaman för den delen, i vår tids ekonomiska system ÄR en klart negativ position. att aktivt jobba på att just kivnnor ska inta negativa positioner, för att det "underlättar" för män typ.... dessutom via massa idiotiskt nonsens, som bibeln och du använder som argumentation för den åsikten, är under all kritik.

Det är redan ett rejält passerat kapitel i vårt samhället och vi ska INTE backa tillbaka dit.

TS fantasi att inga män skulle "vilja ha kivnnor" är fel och trams.
Män vill fortsatt ha kivnnor och vice versa... ÄVEN när kvinnor ges samma möjligheter som dem själva. Det som krävs är svarare att vissa män fan skärper sig och hänger med i sin tid och sin kontext.

Bor man i Sverige så får man acceptera som man att ta samma ansvar för barn och hem som kivnnor gör, precis som kivnnor får acceptera att deras försörjning genom livet är deras eget ansvar.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-26 kl. 12:50.
Citera
2020-08-26, 12:47
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Fast under 2000 år har "samhället" ständigt förändrats och utvecklats. Gått fram och tillbaka, drabbats av bakslag och framsteg. Nu är vi här.
Ja, den verkar följa efter oss och våra egna val. Konstigt det där...
Eller inte. Den som kan sin historia har ett bra hum om vad vi kan förvänta oss av vår framtid och i ärlighetens namn är jag lite orolig för "oss".

Vi, i det gamla landet skrotar allt det goda som lett oss till en oöverträffad nivå av civilisation, men utan att ha något bättre planerat för oss i horisonten.

Avveckling och utveckling är varandras motsatser, så vad tror du det är som är bra som kommer ur trådens fråga om det stämmer?

Har du ett alternativt scenario du hellre ser och hur kommer vi i så fall dit?
Citera
2020-08-26, 12:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag skulle hävda att ALLA vet att kristendomen är en patrirkal religion som ägnat enorm kraft åt att förtrycka kivnnor genom tiderna. precis som för övrigt andra nuvarande patriarkala relgioner sysslar med fortsatt.

Att vara hemmafru eller hemmaman för den delen, i vår tids ekonomiska system ÄR en klart negativ position. att aktivt jobba på att just kivnnor ska inte negativa positioner, dessutom via massa idiotiskt nonsens, som bibeln och du använder som argumentation för den åsikten, är under all kritik.

Det är redan ett rejält passerat kapitel i vårt samhället och vi ska INTE backa tillbaka dit.

TS fantasi att inga män skulle "vilja ha kivnnor" är fel och idioti.
Män vill fortsatt ha kivnnor och vice versa... ÄVEN när kivnnor ges samma möjligheter som dem själva. Det som krävs är svarare att vissa män fan skräper sig och hänger med i sin tid och sin kontext.

Bor man i Sverige så får man acceptera som man att ta samma ansvar för barn och hem som kivnnor gör, precis som kivnnor får acceptera att deras försörjning genom livet är deras eget ansvar.
Det här med "samma ansvar" verkar fungera dåligt för användaren jag citerade.

Om du vill slita ut dig med att tjäna männen och staten är det givetvis upp till dig, och du kommer i dagens Sverige precis som du påpekar enkelt kunna finna en man som vill bli försörjd av dig.

Själv föredrar jag att leva enligt Guds ordning, men Gud tvingar ingen.
Citera
2020-08-26, 12:55
Medlem
Citat:
Så skrev Paulus.

Vad är det Paulus korrigerar i kapitel 11, första brevet till korinterna?

Om du läser kapitlet själv, så ser du att problemet är att församlingen lider av "söndringar", här vill alla ta plats och synas.
Partier hade även bildats hos korinterna. Båda breven till dem addresserar detta problem.

Har du förstått vad det innebär för kristna att vara "ett huvud" för någon än? Annars förklarar jag det gärna, men då får du allt läsa det jag skriver, inte läsa det du tänker.

Du vet inte ens fundamentet inom religionen, men ändå tror du dig kunna korrigera mig. Intressant på sitt sätt.

Kristus är kyrkans huvud, för Han har bevisat sin kärlek till oss genom att ge oss allt, hela sitt liv.
"älska era hustrur så som Kristus älskat församlingen och utgivit sig själv för henne", dvs mannen är pliktig att älska sin hustru villkorslöst i alla lägen. Han är pliktig detta oavsett om hon gör som han vill eller inte, emdast otro är skäl till skilsmässa.
Det är uppenbart att kvinnorna börjat utnyttja detta i korint. Det var en enorm makt som gavs kvinnorna, och förutom detta hade (och har) kristna kvinnor fått profetiska gåvor i samma utsträckning som männen.

Att vara någons huvud förtydligar Jesus meningen med här:

" 25. Då kallade Jesus dem till sig och sade: »I veten att furstarna uppträda mot sina folk såsom herrar, och att de mäktige låta folken känna sin myndighet. 26. Så är det icke bland eder; utan den som vill bliva störst bland eder, han vare de andras tjänare, 27. och den som vill vara främst bland eder, han vare de andras dräng, 28. likasom Människosonen har kommit, icke för att låta tjäna sig, utan för att tjäna och giva sitt liv till lösen för många.»"
(matt 20)

Det är detta Paulus adresserar och påtalar att även fast Kristi (och mannens) kärlek är villkorslös och vi är så som havande Kristi (och mannens) kärlek fria som fåglar, så bör vi underordna oss Kristus (och mannen) just pga den kärlek de visar.

"mannen är en avglans av Gud", och om du vetat att Gud är kärlek hade du förstått betydelsen av detta.
Kristus är Guds avbild, den förstfödde, och som sådan kom Han för att tjäna som jag visar dig att Han sa i verserna ovan.

Enligt Bibeln blir det alltså så, att vill du vara din mans huvud ska du vara hans tjänarinna. Vill du vara församlingens huvud så var församlingens dräng!

En fråga bara.....

HUR exakt har män "visat sin kärlek" för kvinnor genom historien tycker du?

Håll käften, syns inte, du ska inte ha samma rättigheter som jag ger mig själv, inte ha samma möjligheter, utan jag ska ÄGA dig, du ska göra som JAG säger åt dig. jag ska ha rätt knulla skiten ur dig när jag vill , antingen via äktenskap, våld eller som straff för att du tillhör en annan nation, ras eller by...och glöm för all del inte hålla käften. Öppnar du käften så sätter jag ett betsel på dig, eller bränner dig på bål, eller sätter dig i fängelse.
Och blir du med barn, när en man våldtagit dig, så är det DITT fel och DITT ansvar.

Enorm "kärlek" inte sant.
Citera
2020-08-26, 13:09
Medlem
Citat:
Det här med "samma ansvar" verkar fungera dåligt för användaren jag citerade.

Om du vill slita ut dig med att tjäna männen och staten är det givetvis upp till dig, och du kommer i dagens Sverige precis som du påpekar enkelt kunna finna en man som vill bli försörjd av dig.

Själv föredrar jag att leva enligt Guds ordning, men Gud tvingar ingen.
Jag tjänar samhället när jag jobbar, och inte enkom "männen".
Och jag lever med en man som försörjer sig själv , tackar som frågar.

Om du vill bli grundlurad in absurdum av en patriarkal religions rena trams, och ta risken av att arbeta åt en man, för mat och husrum , tills han nu ev. slä'nget ut dig, då du är "förbrukad" och skaffar sig en ny brud, så är det ju ditt val. Kom ihåg det bara.
Citera
2020-08-26, 13:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
En fråga bara.....

HUR exakt har män "visat sin kärlek" för kvinnor genom historien tycker du?

Håll käften, syns inte, du ska inte ha samma rättigheter som jag ger mig själv, inte ha samma möjligheter, utan jag ska ÄGA dig, du ska göra som JAG säger åt dig. jag ska ha rätt knulla skiten ur dig när jag vill , antingen via äktenskap, våld eller som straff för att du tillhör en annan nation, ras eller by...och glöm för all del inte hålla käften. Öppnar du käften så sätter jag ett betsel på dig, eller bränner dig på bål, eller sätter dig i fängelse.
Och blir du med barn, när en man våldtagit dig, så är det DITT fel och DITT ansvar.

Enorm "kärlek" inte sant.
Ja det har ofta varit bedrövligt politiskt, då "kyrkan" invaderats av vad Bibeln kallar falska profeter (det står mycket och detaljerat om vad denna avfallna kyrka skulle komma att hitta på).

Även om det visst det alltid ändå funnits gott om män som älskat sina hustrur, så har predikningar underlättat för kvinnoförtryckande
män.
Tex kan vi alltså läsa i det stycke du hänvisat till att kvinnan bör (det är, om du noterar vad Paulus skriver, alltså något som kvinnan bedömer själv) täcka sitt huvud när hon profeterar i församlingen. Hur kan hon profetera om hon ska
vara tyst?

När skribenter menar att det är avsaknad av kristna värderingar som brister i samhället har de helt
rätt, men det betyder förstås inte att vi bör anamma allt som förekommit de senaste 2000 åren.
Citera
2020-08-26, 13:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tjänar samhället när jag jobbar, och inte enkom "männen".
Och jag lever med en man som försörjer sig själv , tackar som frågar.

Om du vill bli grundlurad in absurdum av en patriarkal religions rena trams, och ta risken av att arbeta åt en man, för mat och husrum , tills han nu ev. slä'nget ut dig, då du är "förbrukad" och skaffar sig en ny brud, så är det ju ditt val. Kom ihåg det bara.
Det är väl att du inte hamnat i samma eländiga position som vissa andra skribenter i tråden, även om det låter illa nog för dig.

Jag skrev inte att jag satt mig i en sådan position som du beskriver. Jag skrev att jag vill leva efter Guds ordning.
Jag har valt man med omsorg, och skulle inte accepterat en man utan sann kristen tro.
Det innebär att jag redan är fri, även ekonomiskt. Allt jag gör för min man gör jag frivilligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in