• 1
  • 2
2020-08-26, 08:37
Medlem
Hej! Då jag befinner mig i en period där jag vaknar flera gånger varje natt och har svårt att somna om så har jag fått Propavan utskrivet, men något som förvånar mig är att den verkligen inte gör något för mig. Jag har provat att ta så mycket som tre tabletter ett par timmar innan sängen, men jag blir varken tröttare eller känner den normala biverkningen dåsighet dagen efter. Hur tusan är detta möjligt?
Citera
2020-08-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Hej! Då jag befinner mig i en period där jag vaknar flera gånger varje natt och har svårt att somna om så har jag fått Propavan utskrivet, men något som förvånar mig är att den verkligen inte gör något för mig. Jag har provat att ta så mycket som tre tabletter ett par timmar innan sängen, men jag blir varken tröttare eller känner den normala biverkningen dåsighet dagen efter. Hur tusan är detta möjligt?
Vad konstigt. Jag blev jättetrött av den, sov dock lika dåligt ändå och blev i princip bara tröttare av den. Har melatonin istället, tycker den är bätte.
Citera
2020-08-26, 08:58
Medlem
Bajsmohammeds avatar
Jag fick propavan för många år sedan och det var det värsta jag varit med om jag var trött dygnet runt sedan i flera veckor . Så jag slutade med dom och började motionera lite genom vardagliga promenader och började äta mer näringsrik kost vilket gav effekten att jag blev piggare på dagarna och sov som Törnrosa på nätterna. Så mitt råd är att skippa medicinerna och börja med någon motionsform som passar dig.
Citera
2020-08-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmohammed
Jag fick propavan för många år sedan och det var det värsta jag varit med om jag var trött dygnet runt sedan i flera veckor . Så jag slutade med dom och började motionera lite genom vardagliga promenader och började äta mer näringsrik kost vilket gav effekten att jag blev piggare på dagarna och sov som Törnrosa på nätterna. Så mitt råd är att skippa medicinerna och börja med någon motionsform som passar dig.

Tack för tipset, men jag har styrketränat 4-5 dagar i veckan och motionerat varje dag de senaste 12 åren, även kosten är bra och jag brukar inte några droger (inkl alkohol). Min sömnhygien är även så bra den kan bli. Min orsak till detta är psykisk, jag ligger och oroar mig för att inte kunna sova då jag mår något fruktansvärt dåligt när jag får för lite sömn (panikattacker, mkt ångest osv), vilket har gjort det till ett stressmoment.
Citera
2020-08-26, 09:11
Medlem
Bajsmohammeds avatar
Citat:
Tack för tipset, men jag har styrketränat 4-5 dagar i veckan och motionerat varje dag de senaste 12 åren, även kosten är bra och jag brukar inte några droger (inkl alkohol). Min sömnhygien är även så bra den kan bli. Min orsak till detta är psykisk, jag ligger och oroar mig för att inte kunna sova då jag mår något fruktansvärt dåligt när jag får för lite sömn (panikattacker, mkt ångest osv), vilket har gjort det till ett stressmoment.

Då behöver du kanske träffa en psykolog och gå någon sorts behandling tex KBT.
Citera
2020-08-26, 09:16
Medlem
Citat:
Prova skippa gluten eller laktos.
Citera
2020-08-26, 09:30
Bannlyst
Citat:

Låter som något är fel, eller att du skulle vara genetisk immun mot "giftet".
Du måste nog ta detta med läkaren, låter sinnessjukt att inget händer på 3 tabletter.
Jag tolkade de inte som att du var extremt stor , men kanske du är och då kan de vara förklaringen.
Citera
2020-08-26, 09:36
Medlem
80231s avatar
Du tillhör nog den del av mänskligheten som behöver en stor dos av sömnmedicin för att kunna sova. Tyvärr så är den den rådande trenden (så är det) bland läkare med flera, att förskriva små doser av rätt svaga sömnmediciner. Mediciner vilka knappt har någon verkan på vissa av oss. Det är ren idioti.
Senast redigerad av 80231 2020-08-26 kl. 09:54.
Citera
2020-08-26, 09:39
Tycker imovane är den bästa sömnmedicinen. Man somnar snabbt och man sover tungt . Propavan blir man bara helt seg i huvudet av . Även flera timmar efter man har vaknat. Melatonin tycker jag är för mesigt . Kan ta 8 st tabletter utan att bli påverkad. Snacka med din läkare att få imovane istället.
Citera
2020-08-26, 09:55
Medlem
Citat:
.

Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
.

Er två minns jag från en tråd om ryggsmärta. Plopp123 anklagade mig för käbbel för att jag undrade om psykisk ohälsa kunde vara orsaken bakom ökad frekvens av ryggont. Ni har båda en historik av sömnstörning samt ryggont. Undra om forskningsrapporterna som kommit fram till detta samband stämmer ändå? Ni två är en liten studiepopulation för min amatörstudie förvisso!

Hoppas ni är bättre i ryggen efter dessa månader iallafall! Har ni kommit ur era ryggsymptom tillfullo till och med?
Citera
2020-08-26, 09:56
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker imovane är den bästa sömnmedicinen. Man somnar snabbt och man sover tungt . Propavan blir man bara helt seg i huvudet av . Även flera timmar efter man har vaknat. Melatonin tycker jag är för mesigt . Kan ta 8 st tabletter utan att bli påverkad. Snacka med din läkare att få imovane istället.
Vanliga läkare på en vårdcentral får knappt skriva ut Imovane längre. Det anses som knark.

Melatonin, gärna få dagar per vecka, ska vara norm.

Samma gäller för vissa värklindrande mediciner.
Citera
2020-08-26, 09:58
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vanliga läkare på en vårdcentral får knappt skriva ut Imovane längre. Det anses som knark.

Melatonin, gärna få dagar per vecka, ska vara norm.

Samma gäller för vissa värklindrande mediciner.

Jasså , nu var det typ 1 år sen jag använde det. Vet inte ens om jag har kvar det på recept. . Vet att det kan vara beroende framkallande , tråkigt annars som sagt tycker jag det fungerar bäst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in