2020-08-25, 23:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Håller med.

Dessutom:

Varför saknas resurser i Sverige? Varför har vi knappt råd med någea åtgärder?

Smittspårningen behöver inte utföras av vårdpersonal. Vi har tex hundratusentals permitterade som staten betalar delar av lönen för.

Så länge man uppfyller smittskyddslagen för smittspårning så borde man kunna utbilda fler.

"Vem får smittspåra
Den som har en grundutbildning samt genomgått utbildning för
”särskild kompetens” enligt smittskyddslagen får genomföra
smittspårning oavsett om man är landstingsanställd, kommunalt
anställd eller privat anställd. Exempel på yrkeskategorier som
lämpligen kan smittspåra är läkare, barnmorskor, kuratorer,
sjuksköterskor, undersjuksköterskor, m.fl."
Citera
2020-08-25, 23:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Är det fortfarande den där långa pinnen långt upp i näsan som gäller vid PCR-test?

Ja, för mig har det varit det båda gångerna jag testat mig. Det är ju ingen spabehandling direkt...
Citera
2020-08-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Ponera att det hade varit tvärtom, att FHM rapporterat fler än dina inofficiella källor, hur skulle du tolkar det? Seriös fråga som jag önskar ett genomtänkt svar på.

Dom här två sajterna är bra uppställda och innehåller bra information. Om dom visar mindre än FHM skulle jag vara lika frågande som jag är nu. Vad tycker du själv?
Citera
2020-08-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Gissar i morgon
+5 döda
+2 iva
+200 fall

Bra då får vi se i morgon vem som har bäst känsla. Jag avstår från att gissa antalet nya fall.
Citera
2020-08-25, 23:39
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nu var ju problemet i kollektivtrafiken det där med social distansiering.

Egen bil, cykel och elcykel är inte alltid bra - eller möjliga - alternativ till att åka kollektivt.
Nja jag tog för en tid sedan i experimentellt syfte bussen till ett varuhus och det var totalt 4 hucklen i bussen som normalt är full inklusive ståplatserna. Så folk är försiktigare och då fungerar distanseringen naturligt.

Försiktig samåkning kan vara ett alternativ till egen bil och cykel.

Avslutningsvis tror jag ändå att mycket av det som påstås idag om vaccin är obsolet imorgon om det visar sig riktigt att pangolintraffikeringen är orsaken bakom Coronapandemin.
Citat:
Did Pangolin Trafficking Cause the Coronavirus Pandemic?

https://www.newyorker.com/magazine/2020/08/31/did-pangolins-start-the-coronavirus-pandemic
Citera
2020-08-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hur klarar du egentligen av att leva? Livet är fullt av inskränkningar. Det finns också nåt som kallas visa hänsyn och göra uppoffringar.

Det går alldeles utmärkt. Jag följer mer än gärna restriktioner och gör uppoffringar i mitt eget liv om det hjälper andra individer. Exempelvis väljer jag att inte köra för fort med bilen eller att nysa i armvecket om jag är sjuk. Detta då det kan vara farligt för andra. Det förstnämnda är även en del av det regelverk vi har i samhället och som dem allra flesta av oss följer.
Men frågan gällde om viruset visade sig vara mindre potent i höst, om det i det läget är rimligt att inskränka på människors liv på det extrema sätt vi ser och har sett i Europa denna vår? Det var grundfrågan. Anser du verkligen att det är rationellt att stänga ner samhället om viruset spelat ut sin roll när det kommer till dödlighet och allvarliga sjukdomsförlopp?
Citera
2020-08-25, 23:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det gäller väl båda vägarna. Låta samhället fortsätta sin verksamhet är också en form av hänsyn och uppoffring. Total nedstängning är total intolerans.
Inte till vilket pris som helst.
Är total nedstängning nödvändig så accepterar jag den givetvis - det pallar jag, men du verkar inte stå pall för mycket.
Citera
2020-08-25, 23:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nu börjar jag känna igen den analyserade och eftertänksamma Merwinda

Men, 4000 feldiagnostiserade är få, i förhållande till alla testade, vi vet att det är och har varit problem med tester. Då får vi nog lugna oss med slutsatser, även om jag håller med dig om att "systemsverige" försöker kontrollera befolkningen, på olika sätt, i olika sammanhang.. ( PK och demokratur-frågan...)

Mitt tips är att ta diskussionen i frågor som är mer viktiga, men håller helt med i analysen om att "samhället" försöker ha en agenda, en agenda att göra oss (små) människor till "lydiga" medborgare, som ska jobba och betala skatt, och helst inte ha några åsikter...Det kommer inte att drabba varesig dig eller mig

Nej, vi kan tänka själva!

Jag tycker att jag har varit rätt analytisk igenom det här, ändå. Har ju inte drabbats själv, utan suttit på läktaren och suckat. Men om min släkting, som avled av naturliga orsaker på ett äldreboende i september, inte hade gjort det, så hade saken varit helt annorlunda. Då hade jag varit tvungen att ta hem h*n och vårda h*n själv. På grund av det här debaclet.

Jag tycker synd om alla vars släktingar har dött på boendena, och som nog vet med sig att dom borde ha tagit hem dom medan tid var - men som inte gjorde det. Det blir en massa skuld och skam också i kölvattnet av samhällets svek, förutom själva dödsfallen och sjukdomsfallen.
Citera
2020-08-25, 23:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Haha, ja. Det är så fruktansvärt naivt. Det värsta är, att förmodligen många av de där samtalen inte blir av alls. Folk skäms för att de har haft fest eller gått på fest, när de varit smittade och kanske redan känt av lite symptom, men bestämt sig för att chansa.

Vilken normalt sunt tänkande individ går på fest mitt under en brinnande pandemi? Darwin Awards?
Citera
2020-08-25, 23:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Nja jag tog för en tid sedan i experimentellt syfte bussen till ett varuhus och det var totalt 4 hucklen i bussen som normalt är full inklusive ståplatserna. Så folk är försiktigare och då fungerar distanseringen naturligt.

Försiktig samåkning kan vara ett alternativ till egen bil och cykel.

Avslutningsvis tror jag ändå att mycket av det som påstås idag om vaccin är obsolet imorgon om det visar sig riktigt att pangolintraffikeringen är orsaken bakom Coronapandemin.
Men nu verkar det inte enbart röra sig 4-5 passagerare, därav diskussionen.
Samåkning förutsätter att man har någotsånär gemensam färdväg.
Citera
2020-08-25, 23:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det går alldeles utmärkt. Jag följer mer än gärna restriktioner och gör uppoffringar i mitt eget liv om det hjälper andra individer. Exempelvis väljer jag att inte köra för fort med bilen eller att nysa i armvecket om jag är sjuk. Detta då det kan vara farligt för andra. Det förstnämnda är även en del av det regelverk vi har i samhället och som dem allra flesta av oss följer.
Men frågan gällde om viruset visade sig vara mindre potent i höst, om det i det läget är rimligt att inskränka på människors liv på det extrema sätt vi ser och har sett i Europa denna vår? Det var grundfrågan. Anser du verkligen att det är rationellt att stänga ner samhället om viruset spelat ut sin roll när det kommer till dödlighet och allvarliga sjukdomsförlopp?
Har viruset spelat ur sin roll?
Citera
2020-08-25, 23:58
Medlem
Merwinnas avatar
Det här är också något som myndigheterna inte har tänkt på:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=379077
Sex lärare på Järnåkraskolan i Lund har bekräftats vara coronasmittade, skriver Sydsvenskan.

Lärarna ska ha smittats under skolans utvecklingsdagar innan skolstart. Bara en av lärarna ska ha träffat elever.

Fyra av sex lärare ska återigen vara tillbaka i arbetet.

...att ÄVEN om det skulle ha varit sant, att barn och unga tonåringar inte kan smitta eller smittas - så innebär öppna skolor att lärare och annan skolpersonal måste vara i skolan och träffa varandra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in