2020-08-25, 16:42
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag antar att du inte har sett Agenda? Då borde det vara rätt uppenbart?!
Flera beskrivningar av att smittspårning inte sker såsom det ska ske enligt lagen.
Jamen, på vilket sätt sker inte smittspårningen enligt lagen?

Citat:
Tegnell sa att Klamydia idag smittspåras genom att den smittade själv utför smittspårningen.
Så länge vården har kvar ansvaret för smittspårningen, är det okej enligt smittskyddslagen.
Jag har tidigare i dag postat ett mer utförligt svar om detta, så den som vill kan läsa tidigare postning.

Citat:
Du verkar tro att vägledningen med automatik innebär att det är så i verkligheten?
Jag säger inte att teorin/lagen/beskrivningen är fel. Den tillämpas uppenbarligen inte
På vilket sätt tillämpas inte smittspårningslagen eller den nya vägledningen?
Kan du ge något exempel?

De gamla föreskrifterna (HSLF-FS 2015:4) upphävdes den 23 juli 2020. I väntan på nya föreskrifter gäller vägledningen från det datumet.
Citera
2020-08-25, 16:42
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Den här koreanska professorn hade ju koll på att återinfektioner är möjliga redan i mars. Klippet har länkats tidigare i tråden, men förtjänar en upprepning. Han och hans kollegor har bred erfarenhet även från Sars med mera:
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Här pratar han om återinfektion:
https://youtu.be/gAk7aX5hksU?t=478

Ah den har jag sett. Glömt bort det. De är riktigt smarta de där Koreanerna.
Citera
2020-08-25, 16:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här blir ju lite cherry picking... Men intressant om både Air Condition och munnskydd:

As the debate about wearing face masks continues around the world here’s an interesting story from Bloomberg about what happened in South Korea when one woman with coronavirus visited a Starbucks cafe north of Seoul earlier this month: more than two dozen patrons tested positive days later, but the four face mask-wearing employees escaped infection.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/aug/25/coronavirus-live-news-gaza-in-lockdown-following-first-local-cases-hong-kong-man-re-infected?page=wi th:block-5f44c63b8f08c26134253857#block-5f44c63b8f08c26134253857
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-25/this-starbucks-in-south-korea-became-a-beacon-for-mask-wearing?sref=0KRdLRam

När så många smittas samtidigt så måste det där ha handlat om luftburna aerosoler. Förvånansvärt då att ”skyddet” var så effektivt. ”Droppar” är ju lättare att fånga upp.

Påminner om den omskrivna frisersalongen. Vi borde lära därav.
Citera
2020-08-25, 16:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Och jag förstår inte varför detta inte diskuteras mer. Jämför tex med Australien som i sin andravåg fått ett ordentligt lass döda.
Ja detta är intressant och oklart men positiv för Europas del.

Även Argentina har drabbats av många dödsfall. 318 igår.
Citera
2020-08-25, 16:54
Medlem
AndersTengells avatar
kanske raderade man 3000 provsvar och kallade dom för "felaktiga" så att vi inte kan gå tillbaka och jämföra virusstammarna från våren med dom nya som dyker upp nu.

på så vis kan man förneka att re-infections pågår, och man kan låtsas att det finns en lång och stark immunitet.

alla som smittas på nytt säger man istället är smittade för första gången

blir dom svårare sjuka, säger man bara att det är en ny lite svårare mutation som cirkulerar

för det vore ju pinsamt att erkänna att re-infection skapar värre symtom, speciellt för alla som blivit lurade in i flockimmuniteten och tron om att immunitet genom antikroppar var räddningen

Citera
2020-08-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Positiva siffror idag. +1 avliden är låg dödlighet och 170 nya fall ger hopp om att "andra vågen" inte existerar. Jag retar mig på gapet emellertid, kanske man täpper till det i morgon onsdag?
Ja det vore ju bra om din icke officiella källa reviderar sina tal då de inte verkar stämma.
Citera
2020-08-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
kanske raderade man 3000 provsvar och kallade dom för "felaktiga" så att vi inte kan gå tillbaka och jämföra virusstammarna från våren med dom nya som dyker upp nu.

på så vis kan man förneka att re-infections pågår, och man kan låtsas att det finns en lång och stark immunitet.

alla som smittas på nytt säger man istället är smittade för första gången

blir dom svårare sjuka, säger man bara att det är en ny lite svårare mutation som cirkulerar

för det vore ju pinsamt att erkänna att re-infection skapar värre symtom, speciellt för alla som blivit lurade in i flockimmuniteten och tron om att immunitet genom antikroppar var räddningen

Hej SkojTegnell!
Sjukare saker har hänt, och det är ju ett intressant sammanträffande. Igår frågade man FHM om den man som insjuknat två gånger, och FHM hänvisar till tisdagens presskonferens. Sedan inträffar tisdagens konferens och FHM meddelar att en massa provsvar är fel och kommer kasseras och tas bort från statistiken, och påpekar även att immuniteten "is working as intended"
Citera
2020-08-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När så många smittas samtidigt så måste det där ha handlat om luftburna aerosoler. Förvånansvärt då att ”skyddet” var så effektivt. ”Droppar” är ju lättare att fånga upp.

Påminner om den omskrivna frisersalongen. Vi borde lära därav.

Eller något på fiket som alla besökare tar i - typ något i metall. En host i handen och sedan pilla på något i metall.

Sydkorea var ju tidigt ute med masker och det är vanligt att folk bär mask vid andra sjukdomar också så jag har svårt att tro att alla satt utan mask.
Citera
2020-08-25, 17:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Nä det är väldigt skumt, för som jag förstod det hade många(alla?) som testade sig symptom. Så att bara rakt av radera dem från statistiken är konstigt. De borde åtminstone erbjuda antikroppstester för de som testades längre bak i tiden, och de nyligen testade borde erbjudas att göra ett nytt test.
Journalisterna goda kålsupare tyvärr

Lika lite som att sådana som mig, som har testats positivt för antikroppar, tas med i statistiken, (vilket jag, iof beklagar,för en sådan registrering skulle kunna ge en bättre uppfattning om immunitetsläget), lika lite kommer de falskt positiva att finnas med i statistiken. Idag gör man, i motsats till i våras, många PCR-tester, så om någon av de falskt positiva insjuknar i covid-19 i dagens läge så kan de, lätt, testa sig.
Citera
2020-08-25, 17:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vänta nu skriver de inte: "age did not impact viral load"

Samtidigt som de hävdar att smittade vuxna ,"har mycket lägre virus "last".

Jag tror, iof, att man detekterar en stor virusmängd hos barn. Samtidigt som inget tyder på att barn smittar, (i speciellt hög omfattning). Detta är en gåta. Jag försökte i mitt inlägg att ge ett förslag till hypotes för att ge en förklaring till detta. Du valde att inte kommentera detta, vilket ger en fingervisning om hur insatt du, egentligen, är i ämnet.
Spelar du dum i huvudet, eller? Virusreplikation i din näsa = dina små celler där har just blivit kapade av virus och transformerats till virusfabriker som producerar nya virus som fortsätter att infektera andra celler eller sprider sig vidare till omgivningen.

Att barn sedan har högre "viral load" än vuxna många gånger är ett klart tecken på att de är lika duktiga smittspridare. Gamla idéer om detta faller. Inte ens mängden av ACE2-receptorer tycks ge mindre mängd virus utan man ser lika stor "viral load" och antagligen "shedding" i både små barn som hos unga vuxna. Avslutningsvis säger man:

Our initial findings show that although a low expression of ACE2 in younger children (<10 years of age) likely corresponds to reduced infection rates, children of all ages, once infected, can carry high SARS-CoV-2 viral loads. Symptom monitoring is an ineffective strategy for identifying infected children. Children can develop severe illness during the post-infectious stage with a hyperinflammatory antibody response. Potential transmission of SARS-CoV-2 between children and families should be considered when designing strategies to mitigate the COVID-19 pandemic.
Min kommentar:

Barn blir om möjligtvis i mindre utsträckning smittade men när de blir det så uppvisar de ibland högre "viral load" i de övre luftvägarna än vuxna. Detta är signifikant då det tyder på att de också är duktiga smittspridare, "virus shedders". Då barn också vanligtvis inte får uttalade symptom så är det större risk att de är på benen och agerar i sociala kontexter där de riskerar att sprida vidare viruset. Särskilt då barn ofta drabbas av mindre förkylningar och allergier kan man missa att de har milda COVID19-symptom egentligen. Det visar sig också att de mycket väl kan sprida vidare smittan till både barn och vuxna och att de inte skulle vara "indexfall" i hushållen motsägs också av att endast 20% av de smittade barnen har blivit det hemma.

Studien i sin helhet gör upp med många av teorierna man haft tidigare. Den är dessutom publicerad i en av Elseviers kanaler The Journal of Pediatrics och bör ha en viss tyngd.
Citera
2020-08-25, 17:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jamen, på vilket sätt sker inte smittspårningen enligt lagen?

Så länge vården har kvar ansvaret för smittspårningen, är det okej enligt smittskyddslagen.
Jag har tidigare i dag postat ett mer utförligt svar om detta, så den som vill kan läsa tidigare postning.

Menar du allvar?
I Agenda berättade både privatpersoner, reportern, läkare och Tegnell att man inte har utfört smittspårning alls.
Man har inte hunnit med. Vilket jag har förståelse för, men det följer inte lagen.

Du verkar mena att så länge någon har "ansvar" så spelar det ingen roll att ingenting görs i verkligheten?
Låter praktiskt.
Senast redigerad av DikT 2020-08-25 kl. 17:26.
Citera
2020-08-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
kanske raderade man 3000 provsvar och kallade dom för "felaktiga" så att vi inte kan gå tillbaka och jämföra virusstammarna från våren med dom nya som dyker upp nu. på så vis kan man förneka att re-infections pågår, och man kan låtsas att det finns en lång och stark immunitet.

alla som smittas på nytt säger man istället är smittade för första gången för det vore ju pinsamt att erkänna att re-infection skapar värre symtom, speciellt för alla som blivit lurade in i flockimmuniteten och tron om att immunitet genom antikroppar var räddningen

Skulle inte förvåna mig om det var så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in