Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Vänta nu skriver de inte: "age did not impact viral load"
Samtidigt som de hävdar att smittade vuxna ,"har mycket lägre virus "last".
Jag tror, iof, att man detekterar en stor virusmängd hos barn. Samtidigt som inget tyder på att barn smittar, (i speciellt hög omfattning). Detta är en gåta. Jag försökte i mitt inlägg att ge ett förslag till hypotes för att ge en förklaring till detta. Du valde att inte kommentera detta, vilket ger en fingervisning om hur insatt du, egentligen, är i ämnet.
Spelar du dum i huvudet, eller? Virusreplikation i din näsa = dina små celler där har just blivit kapade av virus och transformerats till virusfabriker som producerar nya virus som fortsätter att infektera andra celler eller sprider sig vidare till omgivningen.
Att barn sedan har högre "viral load" än vuxna många gånger är ett klart tecken på att de är lika duktiga smittspridare. Gamla idéer om detta faller. Inte ens mängden av ACE2-receptorer tycks ge mindre mängd virus utan man ser lika stor "viral load" och antagligen "shedding" i både små barn som hos unga vuxna. Avslutningsvis säger man:
Our initial findings show that although a low expression of ACE2 in younger children (<10 years of age) likely corresponds to reduced infection rates, children of all ages, once infected, can carry high SARS-CoV-2 viral loads. Symptom monitoring is an ineffective strategy for identifying infected children. Children can develop severe illness during the post-infectious stage with a hyperinflammatory antibody response. Potential transmission of SARS-CoV-2 between children and families should be considered when designing strategies to mitigate the COVID-19 pandemic.
Min kommentar:
Barn blir om möjligtvis i mindre utsträckning smittade men när de blir det så uppvisar de ibland högre "viral load" i de övre luftvägarna än vuxna. Detta är signifikant då det tyder på att de också är duktiga smittspridare, "virus shedders". Då barn också vanligtvis inte får uttalade symptom så är det större risk att de är på benen och agerar i sociala kontexter där de riskerar att sprida vidare viruset. Särskilt då barn ofta drabbas av mindre förkylningar och allergier kan man missa att de har milda COVID19-symptom egentligen. Det visar sig också att de mycket väl kan sprida vidare smittan till både barn och vuxna och att de inte skulle vara "indexfall" i hushållen motsägs också av att endast 20% av de smittade barnen har blivit det hemma.
Studien i sin helhet gör upp med många av teorierna man haft tidigare. Den är dessutom publicerad i en av Elseviers kanaler
The Journal of Pediatrics och bör ha en viss tyngd.