2020-08-25, 14:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Unga kvinnor var mer välmående och lyckligare förr idag mår de rekorddåligt, konstigt att ni äldre feminister tycker denna samhällsutveckling är bra.

Vilket århundrade/årtionde syftar du på?
Citera
2020-08-25, 14:25
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du sa "amen" när en person hävdade att kvinnor tvingas göra mäns jobb för att män latar sig.

Så hur vet du att män beter sig på det sättet som beskrevs om inte din egen man beter sig så?

Och jag förstår att det blir omständigt för dig när jag på ett så elegant sätt bryter ner dina argument och påståenden gång efter annan. Men jag ska försöka vara lite snällare hädanefter så att det inte känns lika jobbigt. Sänka svårighetsgraden lite.

Där stod mycket mer än så eller hur? Dessutom var den något överdrivet skriven, en nyans du tydligen missade.

Sista stycket:
Citera
2020-08-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ett tips är annars att hålla nere utgifterna men många kvinnor vill leva lyxliv som på TV:n.

En stor majoritet av skilsmässorna är det kvinnan som initiativet till.

Har du tvättat stjärten ännu?
Citera
2020-08-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, det är inte bristande läsförståelse, det är att följa dina resonemang till slutpunkten. VAD det du hänvisar till faktiskt står för.

och jag har redan citerat vad Paulus skrev om mannen som kvinnans huvud, något du alltså medvetet valde att inte svara på.

För, blir väl för jobbigt att svara för sig när man inte kan lulla vidare i sin uppenbart dimmiga förvirring.

Paulus SKREV det han skrev. ( och det VAR kvinnohatiskt skit, finns inget annat sätt tolka det på)
Kyrkan ( dvs männen i kyrkan) valde att sätta de regler de nu gjorde efter detta, ( dvs rent förtryck av kvinnor) som i sin tur sen ledde till div. normer kvinnor fortsatt idag måste kämpa mot.

INSE detta, och sluta försvara skiten.

Exakt. Det är vad kristendomen står för.

Dagens Svenska kyrkan har frångått korrekt kristendom då de inte låtsas om att detta är vad deras religion faktiskt predikar.
Citera
2020-08-25, 15:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Där stod mycket mer än så eller hur? Dessutom var den något överdrivet skriven, en nyans du tydligen missade.

Sista stycket:

Ok, så amen till allt utom själva slutklämmen?

Överdrivet ja, det betyder inte att poängen förändras eller hur?

Du gnäller ju på att jag gör det för svårt och omständigt för dig, så för att vara snäll och tillmötesgående tänkte jag att jag kunde tona ner min argumentation lite. Så att det blir lite lättare för dig. Låter det inte bra?
Senast redigerad av hardusettminapa 2020-08-25 kl. 15:05.
Citera
2020-08-25, 15:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ok, så amen till allt utom själva slutklämmen?

Överdrivet ja, det betyder inte att poängen förändras eller hur?

Precis. Där fanns en tydlig röd tråd.
Citera
2020-08-25, 15:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Precis. Där fanns en tydlig röd tråd.

Precis. Att kvinnor får ta allt ansvar eftersom deras män är lata. Det var den röda tråden. Åtminstone i andra halvan av texten.
Citera
2020-08-25, 15:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, det är inte bristande läsförståelse, det är att följa dina resonemang till slutpunkten. VAD det du hänvisar till faktiskt står för.

och jag har redan citerat vad Paulus skrev om mannen som kvinnans huvud, något du alltså medvetet valde att inte svara på.

För, blir väl för jobbigt att svara för sig när man inte kan lulla vidare i sin uppenbart dimmiga förvirring.

Paulus SKREV det han skrev. ( och det VAR kvinnohatiskt skit, finns inget annat sätt tolka det på)
Kyrkan ( dvs männen i kyrkan) valde att sätta de regler de nu gjorde efter detta, ( dvs rent förtryck av kvinnor) som i sin tur sen ledde till div. normer kvinnor fortsatt idag måste kämpa mot.

INSE detta, och sluta försvara skiten.
De satte regler som funkat i tvåtusen år och som byggt de bästa och mest hållbara samhällena som nånsin existerat.

Kan du ge mig ett feministisk exempel på en regel som funkat eller funkar lika bra?
Skjut dig i foten nu, så har du en fot till att skjuta dig i sen.
Citera
2020-08-25, 15:51
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Precis. Att kvinnor får ta allt ansvar eftersom deras män är lata. Det var den röda tråden. Åtminstone i andra halvan av texten.

Jag delade inte upp texten i två delar, jag förstod den röda tråden genom hela inlägget.
Citera
2020-08-25, 15:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
De satte regler som funkat i tvåtusen år och som byggt de bästa och mest hållbara samhällena som nånsin existerat.

Kan du ge mig ett feministisk exempel på en regel som funkat eller funkar lika bra?
Skjut dig i foten nu, så har du en fot till att skjuta dig i sen.

Fast under 2000 år har "samhället" ständigt förändrats och utvecklats. Gått fram och tillbaka, drabbats av bakslag och framsteg. Nu är vi här.
Citera
2020-08-25, 16:28
Medlem
LadySwedens avatar
Det kan kanske vara på sin plats att för de intresserade i tråden visa på vad Paulus menar med att underordna sig, och vem som underordnar sig hur. Det är nämligen ett fundament i den kristna tron att kyrkans huvud Kristus är vårt huvud då Kristus bevisat sin kärlek till oss. Kyrkans lydnad kommer av att hon fått beviset på att Kristi kärlek är ovillkorad. Därför måste den kristna kvinnan självmant underordna sig, mannens utgivelse för hustrun är nämligen ovillkorad på samma vis som Kristi kärlek till kyrkan. Endast otukt, alltså otro, kan bryta mannens skyldighet mot hustrun. Olydnad från hustruns sida är inget skäl till skilsmässa.

Här kommer citatet, som handlar om förebilden Kristus och Hans brud (som är kyrkan):
" 1. Om nu förmaning i Kristus, om uppmuntran i kärlek, om gemenskap i Anden, om hjärtlig godhet och barmhärtighet betyda något, 2. gören då min glädje fullkomlig, i det att I ären ens till sinnes, uppfyllda av samma kärlek, endräktiga, liksinnade, 3. fria ifrån genstridighet och ifrån begär efter fåfänglig ära. Fasthellre må var och en i ödmjukhet akta den andre förmer än sig själv. 4. Och sen icke var och en på sitt eget bästa, utan var och en också på andras.

5. Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, 6. han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, 7. utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa 8. och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset. 9. Därför har ock Gud upphöjt honom över allting och givit honom det namn som är över alla namn"
Citera
2020-08-25, 17:17
Medlem
LadySwedens avatar
Ytterligare om vad Bibeln förklarar om att vara överhuvud:

" 25. Då kallade Jesus dem till sig och sade: »I veten att furstarna uppträda mot sina folk såsom herrar, och att de mäktige låta folken känna sin myndighet. 26. Så är det icke bland eder; utan den som vill bliva störst bland eder, han vare de andras tjänare, 27. och den som vill vara främst bland eder, han vare de andras dräng, 28. likasom Människosonen har kommit, icke för att låta tjäna sig, utan för att tjäna och giva sitt liv till lösen för många.»"
(matteusevangeliet kapitel 20)

Kunskapsnivån bland "feminister" i tråden är verkligen obefintlig i ämnet. Det blir som att försöka förklara för en treåring hur man bygger en smartphone, och det är ingen överdrift...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in