2020-08-25, 13:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, istället kallas/jämförs kyrkan som Kristi brud. Det är ur det perspektivet talet om att mannen är kvinnans huvud ska läsas. Hur är Jesus mot sin kyrka? DET är förebilden för hur mannen ska vara mot/med sin hustru.
Som Jesu lärjungar sa när de började förstå:
"är det så med mannens ställning mot sin hustru är det ingen fördel att gifta sig".
Det är också hur Paulus tillrättavisningar ska läsas, kvinnor i församlingen hade börjat utnyttja sin ställning, och Paulus påpekar att kyrkan faktiskt också lyder Kristus i allt, det är inte enbart så att mannen är pliktig att ge precis allt och hela sitt liv, hela sig själv till hustrun. Hon har å sin sida också förpliktelser.

Ja, det vimlar av profetissor inom kyrkan, men ordningen är alltså att en profetissa gift med en profet
inte får säga emot honom i församlingen. Istället bör hon profetera med huvudet täckt och inte använda sin profetiska gåva till att upphöja sig själv och skapa oreda.
ALLA i församlingen ska underordna sig varandra, för övrigt.

Jag delar inte din tolkning alls. Fridens liljor.
Citera
2020-08-25, 13:33
Medlem
Citat:
Nej, istället kallas/jämförs kyrkan som Kristi brud. Det är ur det perspektivet talet om att mannen är kvinnans huvud ska läsas. Hur är Jesus mot sin kyrka? DET är förebilden för hur mannen ska vara mot/med sin hustru.
Som Jesu lärjungar sa när de började förstå:
"är det så med mannens ställning mot sin hustru är det ingen fördel att gifta sig".
Det är också hur Paulus tillrättavisningar ska läsas, kvinnor i församlingen hade börjat utnyttja sin ställning, och Paulus påpekar att kyrkan faktiskt också lyder Kristus i allt, det är inte enbart så att mannen är pliktig att ge precis allt och hela sitt liv, hela sig själv till hustrun. Hon har å sin sida också förpliktelser.

Ja, det vimlar av profetissor inom kyrkan, men ordningen är alltså att en profetissa gift med en profet
inte får säga emot honom i församlingen. Istället bör hon profetera med huvudet täckt och inte använda sin profetiska gåva till att upphöja sig själv och skapa oreda.
ALLA i församlingen ska underordna sig varandra, för övrigt.
Just... mannen ska betrakta sig själv som en Gud, och han ka betrakta kivnnor som hans små obetydligare följare typ.
Sjukt om du frågar mig.
Män och kvinnor är samma art. De äger likartade förmågor och behov, att överhuvudtaget ägna sig åt att försöka övervärdera den ena ( Guds avbild, ska ha rätt styra, tala etc etc ) och undervärdera den andra ( tillverkad av ett revben, existerar enkom för att serva andra, ska hålla käften) är sjukt från början till slut.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-25 kl. 13:41.
Citera
2020-08-25, 13:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Just... mannen ska betrakta sig själv som en Gud, och han ka betrakta kivnnor som hans små obetydligare följare typ.
Sjukt om du frågar mig.
Män och kvinnor är samma art. De äger likartade förmågor att överhuvudtaget ägna sig åt att försöka övervärdera den ena ( Guds avbild, ska h rätt styra, tala etc etc ) och undervärdera den andra ( tillverkad av ett revben, existerar enkom för att serva andra, ska hålla käften) är sjukt från början till slut.
Det är detta jag menar med bristande läsförståelse.
Citera
2020-08-25, 13:46
Medlem
Citat:
Det är detta jag menar med bristande läsförståelse.
Nej, det är inte bristande läsförståelse, det är att följa dina resonemang till slutpunkten. VAD det du hänvisar till faktiskt står för.

och jag har redan citerat vad Paulus skrev om mannen som kvinnans huvud, något du alltså medvetet valde att inte svara på.

För, blir väl för jobbigt att svara för sig när man inte kan lulla vidare i sin uppenbart dimmiga förvirring.

Paulus SKREV det han skrev. ( och det VAR kvinnohatiskt skit, finns inget annat sätt tolka det på)
Kyrkan ( dvs männen i kyrkan) valde att sätta de regler de nu gjorde efter detta, ( dvs rent förtryck av kvinnor) som i sin tur sen ledde till div. normer kvinnor fortsatt idag måste kämpa mot.

INSE detta, och sluta försvara skiten.
Citera
2020-08-25, 13:51
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Way above you boy

Nej, du är en idiot. Och i och med detta inlägget så lyckades du med konststycket att framstå som ännu dummare än du redan gjorde, eftersom du, SÅKLART, missuppfattade studien totalt (se nedan, igen ).

Citat:
Ingen efterfrågan inga kvinnor som haft sex för pengar, ingen människohandel, inga sexslavar. Pucko.

Inga kvinnor som säljer sex inga män som kan köpa. Men du kanske begriper det när din andra hjärncell kommer tillbaka från semestern.

Citat:
Jaha så nu vet du hur min tolkning av kvinnlig/manlig hypergami ser ut.

Ja det är klart. Du har ju "förklarat det för mig så många gånger att det blir löjligt"

Synd bara att du har lika fel varje gång.

Citat:
Du är så jävla dum så tågen stannar. Du vet ju för helvete inte ens vad jag anser, tycker och tänker om kvinnlig hypergami....... Sen hittar du på något eget utifrån dina egna fördomar OCH SEN SVARAR DU PÅ DET 😁😁😁😁

Exemplet ovan visar bara vad jag sagt hela tiden, kvinnlig hypergami fungerar utmärkt, kvinnlig hypergami måste ha fritt spelrum, kvinnlig hypergami för mänskligheten framåt, kvinnlig hypergami främjar de bästa generna osv osv osv.

Manlig hypergami = sätter på vilka jävla stolpskott som helst, korkade brudar, överviktiga brudar, långtidsarbetslösa brudar, fysiskt/psykiskt sjuka brudar, galna brudar osv osv osv.

Hitta för fan inte på vad du tror att andra tycker och tänker om olika ämnen, du framstår som en idiot mest hela tiden när du gör så.

Jaså jag vet inte vad du anser om kvinnlig hypergami trots att du skrev exakt vad du anser, tycker och tänker om kvinnlig hypergami i förra inlägget? T ex att svenska kvinnors hypergami inte är någonting jämfört med kvinnor i fattigare länder. Det var exakt den myten som studien jag citerade slog hål på. Och nu säger du plötsligt att du sagt så hela tiden

Hur ska du ha det? Är kvinnor bara hypergama när de är fattiga eller är de det oavsett? Nå?

Och självklart missuppfattar du vad som menades med "acceptable partners" för män. Hint: det betyder (för helvete) inte att antalet kvinnor som män vill ligga med ökar ju mer framgångsrik en man är...

För övrigt: kvinnlig hypergami fungerar utmärkt för att utveckla människoarten men av samma anledning är den inte kompatibel med en fungerande civilisation. Kvinnlig hypergami för civilisationen tillbaka till stenåldern (egentligen betydligt längre tillbaka än så) om den får fritt spelrum. Men om du ännu inte har förstått det förstår jag varför du är förvirrad.

Nej du, studien jag länkade drog ner byxorna på dig rätt rejält och nu ägnar du dig åt desperat damage control. Patetiskt att skåda.

Förresten, om manlig hypergami = sätta på överviktiga, fula, utvecklingsstörda brudar eller vad du nu sa måste det betyda att män som t ex jag som bara sätter på 10-poängare är raka motsatsen till hypergam...

Men så är det förstås inte. Det du pratar om kallas för hypogami och är motsatsen till hypergami. Hade du läst på hade du vetat om det och sluppit göra bort dig på så många olika nivåer samtidigt.
Senast redigerad av hardusettminapa 2020-08-25 kl. 14:07.
Citera
2020-08-25, 14:03
Medlem
Citat:
Sen nä jag tycker inte det var ett skit bättre förr.....tror inte nån kvinna tycker det.

Citat:
Vanliga normala män verkar inte heller tycka det, de kan sin historia.

Unga kvinnor var mer välmående och lyckligare förr idag mår de rekorddåligt, konstigt att ni äldre feminister tycker denna samhällsutveckling är bra.
Citera
2020-08-25, 14:10
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
Nu är det så att kvinnor måste arbeta för att kunna försörja sig själva, få pension och bidra till försörjning av hem och barn pga männens låga inkomster. Mormor var hemmafru för att morfar hade bra inkomst samt eftersom det var ovanligt med skilsmässa. Normen var att kvinnor skulle vara hemmafruar. Det fanns stort missnöje bland kvinnor för de tyckte att det var tråkigt att vara hemmafru och männen styrde och ställde och kvinnor blev tvungna att be så snällt om pengar så fort något behövde köpas. Män började lämna sina fruar i större utsträckning. Mormor sa åt mamma att skaffa sig en utbildning så hon skulle slippa leva det livet.
Mamma var inte hemmafru trots att det egentligen var möjligt. Normen att kvinnor skulle vara hemma dog ut, folk ville ha större och större hus och dyrare bilar. Kunna resa, åka skidor. I mammas fall blev hon lämnad av farsan och då var det ju tur att morsan hade en bra inkomst så att vi barn fick mat över huvud taget då farsan hade fullt upp med sin nya yngre kvinna.

Kvinnor är också fantastiska och förtjänar också ett kärleksfullt hem men blir genom, vad du kallar, "psykologisk krigsföring" (vänder på din stek nu eftersom du enbart argumenterar för männens intressen) tvingade att arbeta precis som männen plus dra det tyngre lasset i hemmet. Män kan ju för fan oftast inte ens få hemmet helt städat. Pissar ner hela toaletten och kvinnan får torka bort skiten. Inte så jävla konstigt att kvinnor inte orkar vara männens hushållerskor när de gör precis lika mycket i arbetslivet som dumfan till karl.
Vill du ha en man som kommer hem till nybakat bröd, skinande toalett och särade ben varje kväll får du tyvärr sikta på en man med god inkomst som pallar med dina bristande ambitioner.

En vacker dag kanske du får egna barn och då ska det bli spännande att se hur du tacklar det. Feminismen har inte gått för långt, den behövs för att synliggöra ojämlikheter som dinglar kvar trots att samhället har förändrats. Sen att vissa drar den till sin spets är väl i sin ordning. Men gemene kvinna är bara helt vanliga jävla människor som försöker leva ett så normalt liv som möjligt. Kvinnor gör sitt yttersta för att göra män glada och är inga jävla horor som många här får det att låta som. Ni verkar alla ha lowlife vänner. Alla mina tjejkompisar är bra tjejer som är trogna sina karlar.

Kvinnor tappar väl dessutom intresse för karlarna eftersom de inte längre kan försörja familjen och beter sig som små bebisar som inte ens kan rensa avloppet och hantera enkla sysslor som män i tidigare generationer ansvarade för. Kvinnor får ju sköta bilen, klippa gräset, skruva upp hyllor och bära tunga saker (sju matkassar upp för tre trappor) när mannen ligger och kollar på tv eller glor på porr. Männen har tappat sin manlighet pga lathet och kvinnor känner av den anledningen inte längre samma attraktion och behov av att förenkla männens liv mer än de redan gör.
Jag sammanfattar, kvinnor är fantastiska, män är som små bebisar.
Okejdå.
Jag ser ju hur hårt du försöker leva ett "normalt liv", men det inprogrammerade manshatet verkar utåt sett ha tagit över helt.

Det kallas kognitiv dissonans och du kommer inte lyckas särskilt väl i dina relationer om utgånspunkten är att du hatar män.

Faktum är att jag till och med tycker synd om de hundar och katter som ska behöva stå ut med dig på din ålders höst.

Vill du ha en seriös diskussion om varför feminismen behövs och vilka ojämlikheter du menar, får du skärpa till ditt tugg lite, för jag håller inte dig på någon jävla piedestal utan föredrar att vara tydlig med vad jag tycker.
Citera
2020-08-25, 14:11
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Absolut. Jag har aldrig förnekat att det finns en minoritet kvinnor som säljer sex helt frivilligt. Det är oftast inte dessa jag syftar på när jag debatterar prostitution/sexslavhandel.

Källa på att dessa är i minoritet?
Citera
2020-08-25, 14:14
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Eftersom du är autistisk så tolkar du allt ordagrant. Gör inte det, debatten blir så omständlig och stagnerad.

I inlägget du refererar till fanns där en röd tråd, en övergripande poäng, försök att urskilja detta när du läser här.

Du sa "amen" när en person hävdade att kvinnor tvingas göra mäns jobb för att män latar sig.

Så hur vet du att män beter sig på det sättet som beskrevs om inte din egen man beter sig så?

Och jag förstår att det blir omständigt för dig när jag på ett så elegant sätt bryter ner dina argument och påståenden gång efter annan. Men jag ska försöka vara lite snällare hädanefter så att det inte känns lika jobbigt. Sänka svårighetsgraden lite.
Senast redigerad av hardusettminapa 2020-08-25 kl. 14:19.
Citera
2020-08-25, 14:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, det är inte bristande läsförståelse, det är att följa dina resonemang till slutpunkten. VAD det du hänvisar till faktiskt står för.

och jag har redan citerat vad Paulus skrev om mannen som kvinnans huvud, något du alltså medvetet valde att inte svara på.

För, blir väl för jobbigt att svara för sig när man inte kan lulla vidare i sin uppenbart dimmiga förvirring.

Paulus SKREV det han skrev. ( och det VAR kvinnohatiskt skit, finns inget annat sätt tolka det på)
Kyrkan ( dvs männen i kyrkan) valde att sätta de regler de nu gjorde efter detta, ( dvs rent förtryck av kvinnor) som i sin tur sen ledde till div. normer kvinnor fortsatt idag måste kämpa mot.

INSE detta, och sluta försvara skiten.
Du är tydligen komplett oförmögen att läsa och resonera efter ett bredare perspektiv.

Jag gör ändå ett sista försök och tar en sak i taget vilket kanske underlättar för dig:
När du ska läsa ett brev från någon som svarar på ett brev, då behöver du förstå vad brevet du läser faktiskt svarar på.
Är den biten begriplig?
Citera
2020-08-25, 14:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Inga kvinnor som säljer sex inga män som kan köpa. Men du kanske begriper det när din andra hjärncell kommer tillbaka från semestern.

Här finns inget att begripa, jag håller bara inte med dig.

Citat:
Ja det är klart. Du har ju "förklarat det för mig så många gånger att det blir löjligt"

Jag skrev inte att jag har förklarat det för dig, jag skrev att det har blivit förklarat för dig.

Citat:
Jaså jag vet inte vad du anser om kvinnlig hypergami trots att du skrev exakt vad du anser, tycker och tänker om kvinnlig hypergami i förra inlägget? T ex att svenska kvinnors hypergami inte är någonting jämfört med kvinnor i fattigare länder. Det var exakt den myten som studien jag citerade slog hål på. Och nu säger du plötsligt att du sagt så hela tiden

Exakt ja, jag gav ett exempel.

Citat:
Hur ska du ha det? Är kvinnor bara hypergama när de är fattiga eller är de det oavsett? Nå?

Jag skrev inte att kvinnor inte är hypergama. Jag skrev inte att kvinnor bara är hypergama när de är fattiga.

Citat:
Och självklart missuppfattar du vad som menades med "acceptable partners" för män. Hint: det betyder (för helvete) inte att antalet kvinnor som män vill ligga med ökar ju mer framgångsrik en man är...

Skrev jag inte heller.

Citat:
För övrigt: kvinnlig hypergami fungerar utmärkt för att utveckla människoarten men av samma anledning är den inte kompatibel med en fungerande civilisation.

Håller inte med. De flesta kvinnor letar efter och hittar en jämlike, ungefär samma utbildningsnivå, ungefär samma lönenivå, ungefär samma värderingar, ungefär samma bakgrund, från ungefär samma samhällsskikt osv osv.

Citat:
Kvinnlig hypergami för civilisationen tillbaka till stenåldern (egentligen betydligt längre tillbaka än så) om den får fritt spelrum. Men om du ännu inte har förstått det förstår jag varför du är förvirrad.

Jag är inte förvirrad, jag håller inte med dig om ovanstående.

Citat:
Nej du, studien jag länkade drog ner byxorna på dig rätt rejält och nu ägnar du dig åt desperat damage control. Patetiskt att skåda.

Du är så oerhört tramsig.
Citera
2020-08-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
Nu är det så att kvinnor måste arbeta för att kunna försörja sig själva, få pension och bidra till försörjning av hem och barn pga männens låga inkomster. Mormor var hemmafru för att morfar hade bra inkomst samt eftersom det var ovanligt med skilsmässa. Normen var att kvinnor skulle vara hemmafruar. Det fanns stort missnöje bland kvinnor för de tyckte att det var tråkigt att vara hemmafru och männen styrde och ställde och kvinnor blev tvungna att be så snällt om pengar så fort något behövde köpas. Män började lämna sina fruar i större utsträckning. Mormor sa åt mamma att skaffa sig en utbildning så hon skulle slippa leva det livet.
Mamma var inte hemmafru trots att det egentligen var möjligt. Normen att kvinnor skulle vara hemma dog ut, folk ville ha större och större hus och dyrare bilar. Kunna resa, åka skidor. I mammas fall blev hon lämnad av farsan och då var det ju tur att morsan hade en bra inkomst så att vi barn fick mat över huvud taget då farsan hade fullt upp med sin nya yngre kvinna.

Kvinnor är också fantastiska och förtjänar också ett kärleksfullt hem men blir genom, vad du kallar, "psykologisk krigsföring" (vänder på din stek nu eftersom du enbart argumenterar för männens intressen) tvingade att arbeta precis som männen plus dra det tyngre lasset i hemmet. Män kan ju för fan oftast inte ens få hemmet helt städat. Pissar ner hela toaletten och kvinnan får torka bort skiten. Inte så jävla konstigt att kvinnor inte orkar vara männens hushållerskor när de gör precis lika mycket i arbetslivet som dumfan till karl.
Vill du ha en man som kommer hem till nybakat bröd, skinande toalett och särade ben varje kväll får du tyvärr sikta på en man med god inkomst som pallar med dina bristande ambitioner.

En vacker dag kanske du får egna barn och då ska det bli spännande att se hur du tacklar det. Feminismen har inte gått för långt, den behövs för att synliggöra ojämlikheter som dinglar kvar trots att samhället har förändrats. Sen att vissa drar den till sin spets är väl i sin ordning. Men gemene kvinna är bara helt vanliga jävla människor som försöker leva ett så normalt liv som möjligt. Kvinnor gör sitt yttersta för att göra män glada och är inga jävla horor som många här får det att låta som. Ni verkar alla ha lowlife vänner. Alla mina tjejkompisar är bra tjejer som är trogna sina karlar.

Kvinnor tappar väl dessutom intresse för karlarna eftersom de inte längre kan försörja familjen och beter sig som små bebisar som inte ens kan rensa avloppet och hantera enkla sysslor som män i tidigare generationer ansvarade för. Kvinnor får ju sköta bilen, klippa gräset, skruva upp hyllor och bära tunga saker (sju matkassar upp för tre trappor) när mannen ligger och kollar på tv eller glor på porr. Männen har tappat sin manlighet pga lathet och kvinnor känner av den anledningen inte längre samma attraktion och behov av att förenkla männens liv mer än de redan gör.

Ett tips är annars att hålla nere utgifterna men många kvinnor vill leva lyxliv som på TV:n.

En stor majoritet av skilsmässorna är det kvinnan som initiativet till.
Senast redigerad av Slacker- 2020-08-25 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in