2020-08-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
ahahahahahahahah

Jag ser inte riktigt det roliga. Pga svenskens dumsnällhet så har vi nu diskuterat en icke-fråga i över sextio inlägg och tydligen blir folk rent av blåsta på tiotusentals kronor pga dumsnällhet där någon blatte ringer och ber dem överföra något med swish.

Som sagt - ignorera denna swish och släng på luren om de försöker börja tjafsa. Om banken ringer kan du lyssna upp till någon minut och se vad de har att säga. Men att ödsla tid och utföra arbete gratis pga någon annans dumhet, det kommer inte på fråga. Dessutom finns det stor risk att det är en scam.

Samma sak med telemarketing. Det hade försvunnit för länge sedan om folk värdesatte sin tid och hade lite självrespekt. Uppenbarligen kan ju inte alla be dem dra åt helvete när de ringer för isåfall hade ju fenomenet försvunnit vid det här laget.
Citera
2020-08-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiekanslern
Att vägra betala tillbaka pengarna är ju inte att "göra ingenting" Att däremot ignorera det tillsvidare skulle nog inte vara straffbart, vill personen ha tillbaka pengarna är det bara att ge tillbaka dem men det måste antagligen inte ske via Swish.

Om man ignorerar en begöran att skicka tillbaka pengarna (som vissa här föreslår) så vägrar man ju och då ksn det bara straffbart (men att skicka tillbaka tillbaka till frl person och därmed medverka till något slags bedrägeri är ju också straffbart så helt enkelt är det ju inte)
Citera
2020-08-24, 21:54
Medlem
Kostcirkelns avatar
Om någon nu säger att de swishat fel så är det bara att säga till dom att ta det via sin bank. Mer än så är det inte.
Citera
2020-08-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Säkerhetshålet där du luras att logga in på ditt mobila bank-ID samtidigt som bedragaren sitter på en dator på en annan plats och är den som blir inloggad är ju löst sen rätt länge.
När du försöker logga in med mobilt bank-ID så måste du idag skanna en QR-kod som visas på datorn. Det är ju inte möjligt om inte telefonen och datorn befinner sig på samma plats.

Detta behöver jag göra när jag loggar in på Handelsbanken men inte på Nordea.
Citera
2020-08-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Dom ser på ip adressen. Men det behöver inte var bedrägeri. Bruka själva använda swisch för att kolla vem som ringer. Folk som väljer att inte stå på hitta.se och liknade tjänster, då är swisch ett bra sätt att kolla upp den som ringer.

Hur kollar man upp telefonnummer på Swish?
Citera
2020-08-25, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Man kan kolla vem som äger ett telefonnummer på swish. Genom att swisch 1 kr till person, då får man fram ett namn och sedan avbryta. Men på telefoner där man använder finger avtryck kan man av misstag skicka iväg pengarna ändå.
Citera
2020-08-25, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duffle
Jag fick i torsdags en swish på 400kr av en okänd person, Efter att jag fick en notis för den så loggade jag in på swish igenom BankID och när jag klickade på att logga in så fick jag ett meddelande att mitt BankID redan var aktivt i ett annat ärende. Loggade in ändå utan problem. Jag sökte upp numret och kunde se att det hade sökts efter 18 gånger denna månaden, det söktes främst ifrån Västernorrland, Östergötlands, och Stockholm. Jag tycker att det är skumt och frågar därför här om det finns någon chans för bedrägeri.

Kan jag skicka tillbaka pengarna direkt eller borde jag fråga min bank om något är lurt? borde inte kunna bli lurad men har inte så bra koll på swish.

Men.. påbörja en Swish tillbaka utan att skicka den så ser du ju vem det är. Vad är problemet?
Citera
2020-08-25, 08:22
Medlem
Citat:
Man kan kolla vem som äger ett telefonnummer på swish. Genom att swisch 1 kr till person, då får man fram ett namn och sedan avbryta. Men på telefoner där man använder finger avtryck kan man av misstag skicka iväg pengarna ändå.

Förstår inte hur folk inte räknat ut detta själva än. Helt sinnes
Citera
2020-08-25, 08:59
Medlem
I appen så kan man ju enkelt se historiken för mobilt bankid - när, var och hur det användes.

Inställningar -> Ditt namn -> BankId-historik.
Citera
2020-08-25, 10:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duffle
Jag fick i torsdags en swish på 400kr av en okänd person, Efter att jag fick en notis för den så loggade jag in på swish igenom BankID och när jag klickade på att logga in så fick jag ett meddelande att mitt BankID redan var aktivt i ett annat ärende. Loggade in ändå utan problem. Jag sökte upp numret och kunde se att det hade sökts efter 18 gånger denna månaden, det söktes främst ifrån Västernorrland, Östergötlands, och Stockholm. Jag tycker att det är skumt och frågar därför här om det finns någon chans för bedrägeri.

Kan jag skicka tillbaka pengarna direkt eller borde jag fråga min bank om något är lurt? borde inte kunna bli lurad men har inte så bra koll på swish.

Det finns en tråd om detta fenomen på Flashback. Det är någon som swaskat, det är en ny trend som tagit över efter vaskningen och traskningen. Man swishar helt enkelt pengar till okända nummer som man slagit in på måfå. Detta är tydligen jättestort.å
Citera
2020-08-26, 11:42
Medlem
Citat:

Tack för tipset
Citera
2020-11-09, 16:43
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Innan man skickar iväg betalningen kommer det upp info med vem som är mottagare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in