Citat:
Ursprungligen postat av
Hlewagastir
Bara för motparten att ansöka om betalningsföreläggande från kronofogde, stämma dig när du inte svarar, vinna rättegången när du inte dyker upp och få pengarna utmätta av kronofogde från ditt bankkonto.
Framgångsrika individer brukar inte försätta sig i sådana situationer.
Nja. Om man helt plötsligt får några hundralappar swishade till sig så väntar man på att banken eventuellt ringer och säger: ”Du, du har visst fått en felaktig swish, vi kommer dra det från ditt konto.”. Och då säger man ”ok” och lägger på.
Om personen som swishade ringer däremot så säger man: ”hörrudu, det där får du prata med banken om. Jag kommer inte sitta här som en pundare, lägga ner tid och energi och swisha några hundralappar på befallning. Isåfall tänker jag fakturera 2000kr per timme för nedlagt arbete.”.
Det är nämligen som så att ingen djävul ska tro att de kan kräva ens tid gratis. Högst bjuder man på några sekunder för att säga ok när banken ringer.
Det är en lärdom jag relativt nyligen dragit och det gör livet behagligare. Som exempel så fick jag nyligen ett e-post från en bank att någon försökt söka lån i mitt namn. Jag ringde då upp banken och de vidarebefordrade mig till sin bedrägerienhet och jag hamnade i en telefonkö. Efter fem minuter var jag såklart rosenrasande över att behöva sitta i telefonkö som en tattare till en skitbank för kreti och pleti (en så kallad credit union). Så jag slängde såklart på luren, ringde bankens huvudnummer igen där de svarade snabbt och jag nästan skrek på dem att det är inte mitt fel att deras tattarbank tagit emot en falsk låneansökan i mitt namn och att jag därför inte ska stå i en telefonkö utan de ska ta mig djävulen ringa upp mig istället för tvärtom.
Och precis så blev det förstås. Efter tio minuter ringde en lismare från deras bank och ordnade saken. Egentligen borde jag såklart sagt: ursäkta, Harry Winston kan ta ditt samtal om tjugo minuter, please remain on the line.
Ursäkta min utsvävning. Men för mig kom denna insikt något sent och är nästan lite livsomvälvande. I Sverige blir vi nämligen itutade att man alltid ska vara snäll osv, men i verkligheten så blir man då bara trampad på. Det är viktigt som fan att alltid stå på sig och aldrig ta någon skit eller göra någon annans arbete gratis. Så om swisharen ringer: säg kort - inte mitt problem, det där får du ta med banken och släng sedan på.