2020-08-24, 22:47
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För jag vet skillnaden mellan vetenskapliga bevis och anekdotiska "bevis.

Inte ett bevis, en tanke bara. Det får man ha. Tanken kan ha viss sanning för vissa infektioner, kanske inte alls för covid. Men det är inte en teori, det är just bara en tanke.

Får man killgissa sig till en corona"strategi" då? Det tycker jag inte man får om man är FHM. Men de om några som ska följa vetenskapen vägrar både att ta in kunskap och värdera den, och att berätta för andra länder hur de satt ihop sin kunskap som de applicerar på svenska folket.
Citera
2020-08-24, 22:49
Moderator
Chantres avatar
Det covidvaccin från Astra Zeneca som Sverige förbundit sig att köpa har fått nobben av Läkemedelsförsäkringen. Om vaccinet skulle orsaka svåra biverkningar finns alltså inget skydd.

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-24/obefintligt-skydd-om-skador-av-covidvaccin

Kommer detta att påverka folks intresse för att vaccinera sig?
Citera
2020-08-24, 22:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det covidvaccin från Astra Zeneca som Sverige förbundit sig att köpa har fått nobben av Läkemedelsförsäkringen. Om vaccinet skulle orsaka svåra biverkningar finns alltså inget skydd.

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-24/obefintligt-skydd-om-skador-av-covidvaccin

Kommer detta att påverka folks intresse för att vaccinera sig?

Det kommer vara löst tills det är dags att vaccinera sig. Det står ju i artikeln.

Edit:
” TT: Hur ovanligt är detta, att ni säger nej till en produkt från en delägare?
– Det är extremt ovanligt, men det här är en ovanlig situation. Jag är helt övertygad om att vi kommer att lösa det här innan man börjar vaccinera. Alla är medvetna om vikten av ett försäkringsskydd, men fram till dess kan jag inte säga någonting, säger Robert Ström.”
Citera
2020-08-24, 22:51
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du länkade till SvD:s ledarsida. Texten består av diverse åsikter och kritik mot FHM, som vanligt mao.

Det har aldrig slagit dig att kritiken kanske är befogad?

Eller är du en socialdemokrat4ever?
Citera
2020-08-24, 22:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
I det här fallet är det 95% rena fakta, relevanta sådana dessutom. Efter uppvisningen i Agenda borde Tegnell vara rökt.

"Självklart är det bättre att spåra smitta än att inte göra det, oavsett vem som gör det. Men den viktigaste invändningen mot att personer själva smittspårar är att det gör det betydligt svårare att hitta så kallad klustersmitta. För att kunna uppdaga en sådan krävs det att någon aktör har hela den högupplösta bilden. Det är därför Tegnells likgiltighet är så märklig, för samtidigt säger han i programmet att smittans spridningsvägar är hoppande och lämnar stora områden orörda. Att det är ett upplägg för att smittan koncentreras till en särskild plats, exempelvis ett företag – eller ett slakteri, som hände i Tyskland. Ett sådant kluster kan upptäckas betydligt snabbare om informationen finns samlad, istället för i människors huvuden.

Sedan har vi den här liknelsen med klamydia. För det första så stämmer det inte att personer behöver hör av sig på egen hand. I region Stockholm är man mycket tydlig med att behandlande läkare ansvarar för smittspårningen och att fullständig sekretess råder för patienten, men han eller hon måste medverka. För det andra är det betydligt enklare att smittspåra klamydia än corona. Sjukdomen smittar framför allt när slemhinnor kommer i kontakt med varandra. Om du har haft sex med någon är en betydligt snävare grupp kontakter än om du varit i nära kontakt med någon inom 2 meter inomhus.

Frågan är både varför vi inte har en lika professionell smittspårningsorganisation som Tyskland än, men också varför vår statsepidemiolog verkar så ointresserad av att få det på plats.

Dessutom killgissas det en hel del. Som när Hedenmo påpekar att man på tyska restauranger får man skriva upp sig på en lista så att man kan bli kontaktad vid ett utbrott, och Tegnell svarar att det är ett annat läge eftersom Tyskland nog inte har krav på distans mellan borden. Totalt fel, och den som får upplysa honom och allmänheten om det blir SR:s Berlinkorrespondent."
På vilket sätt skulle Tegnell nu vara "rökt" menar du?

Det är inte Tegnell personligen som tagit fram FHM:s vägledning för smittspårning. Vägledning är dessutom granskad av myndighetens jurister och trädde i kraft för en månad sedan. Det är önsketänkande att Tegnell skulle vara rökt. Sorry.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-covidsjuka-ska-sjalva-fa-smittspara
Citera
2020-08-24, 22:54
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den andra vågen....

Det fanns de som trodde spanska sjukan var över efter första vågen. Sedan kom skiten tillbaka med besked och dödade fler än vad som skedde under den första vågen. Andra året blev värst. Många länder upplever nu det. Har svårt att tro att Sverige skulle vara annorlunda. Varför skulle vi ha flockimmunitet när bara uppskattningsvis 10% har genomgått infektionen? Dessutom rapporteras det ju om återinfektioner några månader efter första infektionstillfället.

Det enda hoppet står till vaccin. Får vi inte fram det kan vi se fram emot att bo under en sten eller dö.

Dåligt omen:

Citat:
Sweden’s chief epidemiologist says he is not expecting a severe second wave of Covid this winter

Har det funnits en bättre kondraindikator än Anders Tegnell? Någonsin? I princip alla hans förutsägelser har slagit fel...
Citera
2020-08-24, 22:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Grejen är att du inte själv smittspårar. Anders Tegnell vidhöll det han sa om att man själv smittspårar vid Klamydia och att det tydligen var Sveriges modell för smittspårning. Så var det organiserat och därför kör man den modellen vid COVID19. ).../

Jaa, Tegnell ljög rakt av. Men det gör han ju som oftast när han öppnar brödluckan.

Men han har formell kompetens, o kan då ej ifrågasättas, menar andra som saknar kompetens och inte vill bli ifrågasatta.
Citera
2020-08-24, 23:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Vaccinet testas på 30 tusen personer i FAS3. Många verkar rädda för att vaccinera sig och hänvisar till "fiaskot" med svininfluensavaccinet. Frågan är bara hur stort fiaskot egentligen var.150-200 personer skulle drabbats av trötthet. Detta av 5 miljoner som tog vaccinet. Sen har det säkerligen räddat livet på åtskilliga också, men det får man ju aldrig läsa om....

Vad gäller Covid19 har nu nära 6 tusen personer dött av viruset i Sverige på några månader. Som alltid gäller det att väga risker för och emot, men jag kommer högst sannolikt att gå på vaccinet. Jag tror det är mindre farligt än en infektion. Om inte kommer det knappast ens bli godkänt. Men alla gör ju som de vill....
Citera
2020-08-24, 23:04
Medlem
Citat:
Jag ser 6000 döda och någon miljon i riskgrupp som inte ens kan besöka en affär för att handla mat. Jag ser besöksförbud på äldreboenden, sjukhus och fängelser. Jag ser en flyplansflotta över hela världen som i princip står på backen. Jag ser stängda nöjesparker, teatrar och biografer. Jag ser en arbetslöshet på 10%.
Dags att sluta med tramset och börja jobba igen då.👍🏾
Citera
2020-08-24, 23:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Dåligt omen:

Har det funnits en bättre kondraindikator än Anders Tegnell? Någonsin? I princip alla hans förutsägelser har slagit fel...

Så är det. Å andra sidan kan han ju inte gärna säga något annat. Är ju inte riktigt PK att säga att 5-10 tusen personer kommer dö och att han förväntar sig en stor andra våg ens om han hade trott det. Inte samtidigt som man vägrar munskydd och öppnar upp skolorna. Det vore direkt vansinne. Det vore som att säga att kejsaren är naken och det får man inte sägs om man jobbar på FHM. Då jobbar man inte där längre.
Citera
2020-08-24, 23:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Dags att sluta med tramset och börja jobba igen då.👍🏾

Har svårt att se 6 tusen döda som trams. Det är en tragedi.
Citera
2020-08-24, 23:08
Medlem
Citat:
Vaccinet testas på 30 tusen personer i FAS3. Många verkar rädda för att vaccinera sig och hänvisar till "fiaskot" med svininfluensavaccinet. Frågan är bara hur stort fiaskot egentligen var.150-200 personer skulle drabbats av trötthet. Detta av 5 miljoner som tog vaccinet. Sen har det säkerligen räddat livet på åtskilliga också, men det får man ju aldrig läsa om....

Vad gäller Covid19 har nu nära 6 tusen personer dött av viruset i Sverige på några månader. Som alltid gäller det att väga risker för och emot, men jag kommer högst sannolikt att gå på vaccinet. Jag tror det är mindre farligt än en infektion. Om inte kommer det knappast ens bli godkänt. Men alla gör ju som de vill....
Det är väl långt värre med 150 ungdomar som fått livet förstört än 5800 multisjuka 85-åringar som dog en månad för tidigt.
En ren befrielse för stackarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in