2020-08-24, 21:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sant.. Men kan visa sig avgörande för hur effektivt ett vaccin kan bli. Därvidlag ser det inte bra ut.

Det går visserligen inte att dra definitiva slutsatser baserat på ett fall. Men att han inte hade några symptom andra gången kan lika gärna bero på att han nu hade ett fungerande immunförsvar som reagerat på viruset innan det fått fäste. Så trots att det finns i kroppen (därav positivt test) så blir han inte sjuk tack vare att immunförsvaret nu kan fixa antikropparna.

I så fall blir ju ett vaccin jättebra.
Citera
2020-08-24, 21:45
Medlem
KINAMATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
5078 + 749 = 5827 döda
c19.se
Du tänker nog på eftersläpningen.

Nej, jag tänker på officiell statistik.
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

Om det avled 30 personer i mars, som ordnades till i statistiken i augusti, har de avlidit i mars eller augusti?
Citera
2020-08-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Men seriöst!
Om man nu använder worldometer så ser man ju också tydligt där att antalet nya fall sjunker.
Jag förstår verkligen inte hur vissa kan hitta ökande siffror i uppenbart sjunkande siffror..
Är det så svårt att se trenden ?!
Den har sjunkit tom 21-23 juli. Sen dess har det börjat gå upp . Det är väldigt tydligt.
Här kan du ladda ner siffrorna och rita de med eget verktyg.
Citera
2020-08-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det bästa med pandemin är ju att folk faktiskt börjat hålla avstånd. Jag vill inte ha folk nära mig generellt så på det viset är detta en gudagåva.

Dessutom är det en påminnelse om hur jävla vidriga människor är. Tvättade folk ens händerna och torka sig i arslet innan pandemin!??!

Kräksjukan försvann ju i princip i samband med epidemin. Det får gärna fortsätta. Det kommer det dock inte göra för när detta är över om en månad kommer folk vara äckliga igen.

Skönt att du upplever att folk håller avstånd. Jag tycker det är sådär med det på sistone men då är jag kanske extrem i min definition av avstånd. De få personer jag passerar verkar ha någon typ av tvångstanke där de måste hålla sig nära. Jag är som sagt väldigt mån om att hålla avstånd så min upplevelse är antagligen inte helt representativ av folk i allmänhet men jag känner mig som en magnet ibland.

Riktigt bra med hygienen dock. Jag tror verkligen att folk börjat tvätta händerna. Fan, allmän herrtoalett - bra många som inte tvättat händerna innan. Har inte besökt en sådan på sistone men antar att folk sköter sig bättre.

Jag tror att många kommer fortsätta hålla god handhygien även efter pandemin, vilken kommer pågå längre än en månad till. En del kommer att falla tillbaka i gamla (o)vanor men många kommer fortsätta tvätta händerna oftare. Handsprit kommer nog också användas mer flitigt även i framtiden.

Blir intressant att se hur bland annat vinterkräksjukan står sig i framtiden.

Något positivt ska vi väl ta med oss från detta.
Citera
2020-08-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Mycket bra grävt.

Anders Tegnell hävdar att vi inte ska använda oss av tysklands effektiva smittspårningsmodell därför att vi redan har ett system på plats, en modell som fungerar bättre i Sverige.

Anders Tegnell vet, underlag för hans uttalande grundar sig i fakta.

Eftersom han vet och hans underlag grundar sig i fakta kan man inte tolka Anders Tegnells framträdande på annat sätt än att han blåljuger för svenska befolkningen i tv på bästa sändningstid.

Nu har SvD snappat upp nyheten om Tegnells kvalificerade dravel om smittspårningen:

"Klamydia är inte corona, ändå tas smittspårning av könssjukdomen till intäkt för att egenansvar även fungerar för att spåra corona. Det bygger på flera märkliga antaganden."

https://www.svd.se/corona-ar-inte-klamydia

Tyvärr låst artikel men det framgår att Tegnell är ute på tunn is, för att inte säga att han redan drattat i rejält, igen.

Glöm inte tvätta fötterna, gott folk, vi har en riktig stjärna vid pandemi-rodret....

För den som missat det, Tegnell hävdade i Agenda att man smittspårar klamydia själv, det gör man inte. Dessutom, Corona kan vara en dödlig sjukdom, det är inte klamydia. Att jämföra med klamydia är därmed goddag yxskaft.

"Om du har klamydia måste du därför berätta för en smittspårare vem eller vilka som du har haft samlag/sexuell kontakt med, ibland så långt som ett år tillbaka.
Det du säger till smittspåraren är hemligt (sekretess). De personer du berättar om kommer inte att få reda på vem du är. De kommer bara att få veta att de måste testa sig."
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-08-24 kl. 21:56.
Citera
2020-08-24, 21:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu har SvD snappat upp nyheten om Tegnells kvalificerade dravel om smittspårningen:

"Klamydia är inte corona, ändå tas smittspårning av könssjukdomen till intäkt för att egenansvar även fungerar för att spåra corona. Det bygger på flera märkliga antaganden."

Tyvärr låst artikel men det framgår att Tegnell är ute på tunn is, för att inte säga att han redan drattat i rejält, igen.

Glöm inte tvätta fötterna, gott folk, vi har en riktig stjärna vid pandemi-rodret....
Tegnell kanske tror att Corona bara smittar sexuellt.

Det får mig att tänka på förra presidenten i Sydafrika, Jacob Zuma. Han menade att man kan skydda sig mot HIV genom att duscha extra länge efter att man haft sex med någon som är HIV-smittad.
Citera
2020-08-24, 22:02
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det går visserligen inte att dra definitiva slutsatser baserat på ett fall. Men att han inte hade några symptom andra gången kan lika gärna bero på att han nu hade ett fungerande immunförsvar som reagerat på viruset innan det fått fäste. Så trots att det finns i kroppen (därav positivt test) så blir han inte sjuk tack vare att immunförsvaret nu kan fixa antikropparna.
Ja, ett helt normalt fungerande immunförsvar. Så här:
https://imgur.com/a/d4CwSbl

Det verkar fungera precis som med de tidigare fyra förkylningscoronavirusen alltså. Kanske inte så oväntat egentligen.

Citat:
Det beror på vad det är för vaccin man får fram.
På sikt borde man nog kunna få fram ett vaccin som ger den här typen av skydd och som förhoppningsvis även fungerar på äldre.
Citera
2020-08-24, 22:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ola.. tänk till här nu... Hur tror du data om dödsfall hamnar hos SCB?

Tror du att det kanske kan vara en viss fördröjning och att man inte får någorlunda säkra siffror först efter några veckor?

Eller tror du att hela befolkningen går runt med barkoder som sjuksköterskorna scannar när någon går bort, och som automatiskt registreras hos SCB omedelbart?

Fast längst ner i inlägget lade jag också till, ganska snabbt, att siffran för förra veckans genomsnitt per dag kommer att räknas upp. Du var mao lite snabb på att hugga.

Men å andra sidan så behövs det inte över hundra färre dödsfall, i genomsnitt, varje vecka framöver. Det borde räcka med ett snitt på 50 färre dödsfall per dag för att ge en underdödlighet för hela 2020, vilket kan vara möjligt, även om precis allt måste flyta på maximalt bra fram till nyår, för att det skall bli verklighet.
Citera
2020-08-24, 22:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Skönt att du upplever att folk håller avstånd. Jag tycker det är sådär med det på sistone men då är jag kanske extrem i min definition av avstånd. De få personer jag passerar verkar ha någon typ av tvångstanke där de måste hålla sig nära. Jag är som sagt väldigt mån om att hålla avstånd så min upplevelse är antagligen inte helt representativ av folk i allmänhet men jag känner mig som en magnet ibland.

Riktigt bra med hygienen dock. Jag tror verkligen att folk börjat tvätta händerna. Fan, allmän herrtoalett - bra många som inte tvättat händerna innan. Har inte besökt en sådan på sistone men antar att folk sköter sig bättre.

Jag tror att många kommer fortsätta hålla god handhygien även efter pandemin, vilken kommer pågå längre än en månad till. En del kommer att falla tillbaka i gamla (o)vanor men många kommer fortsätta tvätta händerna oftare. Handsprit kommer nog också användas mer flitigt även i framtiden.

Blir intressant att se hur bland annat vinterkräksjukan står sig i framtiden.

Något positivt ska vi väl ta med oss från detta.
Detta borde vi fixat för över 20 år sedan så hade inte så många drabbats av säsongsinfluensa och all annan skit. När barnen var små och var på dagis drack de vatten med samma skopa. Rätt många gånger de släpade hem förkylningar och kräksjuka. Även väldigt många äldre som gått åt på grund av bristande huggen inom äldrevården.
Sådant här uppdagades först nu.
Citera
2020-08-24, 22:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

För den som missat det, Tegnell hävdade i Agenda att man smittspårar klamydia själv, det gör man inte. Dessutom, Corona kan vara en dödlig sjukdom, det är inte klamydia. Att jämföra med klamydia är därmed goddag yxskaft.

"Om du har klamydia måste du därför berätta för en smittspårare vem eller vilka som du har haft samlag/sexuell kontakt med, ibland så långt som ett år tillbaka.
Det du säger till smittspåraren är hemligt (sekretess). De personer du berättar om kommer inte att få reda på vem du är. De kommer bara att få veta att de måste testa sig."
Du länkade till SvD:s ledarsida. Texten består av diverse åsikter och kritik mot FHM, som vanligt mao.

Citat:
Självklart är det bättre att spåra smitta än att inte göra det, oavsett vem som gör det. Men den viktigaste invändningen mot att personer själva smittspårar är att det gör det betydligt svårare att hitta så kallad klustersmitta. För att kunna uppdaga en sådan krävs det att någon aktör har hela den högupplösta bilden. Det är därför Tegnells likgiltighet är så märklig, för samtidigt säger han i programmet att smittans spridningsvägar är hoppande och lämnar stora områden orörda. Att det är ett upplägg för att smittan koncentreras till en särskild plats, exempelvis ett företag – eller ett slakteri, som hände i Tyskland. Ett sådant kluster kan upptäckas betydligt snabbare om informationen finns samlad, istället för i människors huvuden.

Sedan har vi den här liknelsen med klamydia. För det första så stämmer det inte att personer behöver hör av sig på egen hand. I region Stockholm är man mycket tydlig med att behandlande läkare ansvarar för smittspårningen och att fullständig sekretess råder för patienten, men han eller hon måste medverka. För det andra är det betydligt enklare att smittspåra klamydia än corona. Sjukdomen smittar framför allt när slemhinnor kommer i kontakt med varandra. Om du har haft sex med någon är en betydligt snävare grupp kontakter än om du varit i nära kontakt med någon inom 2 meter inomhus.

Frågan är både varför vi inte har en lika professionell smittspårningsorganisation som Tyskland än, men också varför vår statsepidemiolog verkar så ointresserad av att få det på plats.

Dessutom killgissas det en hel del. Som när Hedenmo påpekar att man på tyska restauranger får man skriva upp sig på en lista så att man kan bli kontaktad vid ett utbrott, och Tegnell svarar att det är ett annat läge eftersom Tyskland nog inte har krav på distans mellan borden. Totalt fel, och den som får upplysa honom och allmänheten om det blir SR:s Berlinkorrespondent.
Citera
2020-08-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tegnell kanske tror att Corona bara smittar sexuellt.

Det får mig att tänka på förra presidenten i Sydafrika, Jacob Zuma. Han menade att man kan skydda sig mot HIV genom att duscha extra länge efter att man haft sex med någon som är HIV-smittad.
Jag är inte förvånad alls. Han tyckte i februari att viruset kan inte finnas på fjällen utan håller sig kvar på låglandet.
Därefter kom rådet att det är ingen fara på taket för skidåkare, åk till Alperna och ha det så kul !!!
Citera
2020-08-24, 22:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Så kanske man också kan se det ja. Sen är det ju oklart hur till vida alls om personen är smittsam. Tydligen är det så att en stor majoritet av de som varit tillräckligt sjuka för att behöva sjukhusvård ändock inte smittat vidare till en enda person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in