2020-08-24, 19:04
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag sa inte att GM aldrig var vid Grand. Jag menar att han inte måste se Palme vid Grand runt 21. Man kan se Palme första gången runt 23:15, vid Grand.

Det har du rätt i. Och, jo, det är väl fullt möjligt.

Min preferens för att han passerade bion redan vid 21-tiden blir då bara att det är sannolikare att en given person har ett vapen hemma än att han går omkring med det.

Vore han på väg för att skjuta sig tänker jag mig att han inte skulle gå runt i centrala stan, utan snarare sköta saken hemma, alternativt ta något färdmedel till en enslig plats i skogen.
Citera
2020-08-24, 19:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Han kanske letade efter Refaat eller PG

Det är klart jag tror mer på att han såg Palme vid 21. Gick hem och hämtade revolvern och slängde på sig andra kläder.

Du är väl en såndär som är allmänt intresserad av MOP? Noterat om tillkommit några CA-relevanta uppgifter, t.ex. nya vittnesuppgifter eller dylikt? Släppts nya förhör med flygledaren? Hade Refaat alibi?
Citera
2020-08-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Om jag ska ge mig in på en killgissning, baserat på min egen erfarenhet, så är lyckan som störst precis när det nya teknik-paketet har landat. Förmodligen har han suttit i soffan och klämt på revolvern i ganska nära anslutning till inköpet. Pillat, vägt och beundrat den blåskimrande saken, laddat, siktat. osv... Så kom Palme i bild på TV:n och han råkade glömma bort att revolvern var laddad vid en "skenavrättning". Alternativt har det strulat med single-action, double-action mekanismen revolvern var ju helt ny för honom. Han kan ha spänt hanen och siktat och när han skulle frigöra den igen, så gick revolvern i stället av.

CA är ju ändå utbildad på vapenhantering och har precis avlutat en juridisk kurs på universitetet. Han måste ha förstått det uppenbart olämpliga med att skjuta 357 inomhus. Har svårt att tänka mig att det brann av i skallen på honom och att han därefter springer till vapenskåpet, öppnar, laddar och spränger TVn medvetet. Han är ju inte handikappad i vart fall.

Efteråt när allt ändå gick bra tyckte han möjligen att man kunde garva åt saken. Och vem är då bäst att dra den historian för, farsan såklart.

Håller inte enligt mitt förmenande.
Enligt Astrid så skall ju Verner när denne varit på besök i lägenheten upplevt hur Christer sköt Palme genom TV rutan.Sålunda var det i sådant fall knappast någon historia som Christer drog för Verner.
Vidare i kråksången så har vi ju CAs egna ord om att han drog iväg ett vådaskott vid vapenvård.
Slutligen så har vi understödjande bevisning bland annat via förhör med vad jag tror är kusin Peter om att det låste sig för Christer när Palme kom på tal.

Nej,utifrån tillgängligt material så anser jag att det är en betydligt allvarligare incident.
Citera
2020-08-24, 19:35
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Det är klart jag tror mer på att han såg Palme vid 21. Gick hem och hämtade revolvern och slängde på sig andra kläder.

Nu spelar det ju ingen praktisk roll, eftersom vi inte vet vad han hade på sig tidigare under dan (och knappt ens vad mördaren bar).

Men jag undrar om han ens bytte kläder. En av sakerna som är slående med mordet tycker jag ju är hur ointresserad mördaren/grandmannen (antagandes att de var en och samma) var av att skyla sin identitet.

Det är väl antagligen ett utslag av den jag-skiter-i-hur-det-går-attityd som diskuterats ovan, men genom en vidunderlig tur slapp han ändå undan.
Citera
2020-08-24, 19:35
Medlem
Citat:
Han kanske letade efter Refaat eller PG

Visst är det så.
Det är ett lika orimligt scenario att anta att CA springer omkring random på stan klockan 23.00 Fredagskvällen ifråga beväpnad med jättepuffra som det är i fallet Stig Engström.

Osannolika saker ej understödda av något material måste lämnas därhän..om inte så landar vi snart i teatermord a la Lars krantz.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-24 kl. 19:44.
Citera
2020-08-24, 20:13
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Håller inte enligt mitt förmenande.
Enligt Astrid så skall ju Verner när denne varit på besök i lägenheten upplevt hur Christer sköt Palme genom TV rutan.Sålunda var det i sådant fall knappast någon historia som Christer drog för Verner.
Vidare i kråksången så har vi ju CAs egna ord om att han drog iväg ett vådaskott vid vapenvård.
Slutligen så har vi understödjande bevisning bland annat via förhör med vad jag tror är kusin Peter om att det låste sig för Christer när Palme kom på tal.

Nej,utifrån tillgängligt material så anser jag att det är en betydligt allvarligare incident.

Anekdoten berättas på Hälsingegatan, dörrkarmen som skickades till SKL hämtades från Vallavägen. Det finns sannolikt inget vittne till själva händelsen.
Citera
2020-08-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Anekdoten berättas på Hälsingegatan, dörrkarmen som skickades till SKL hämtades från Vallavägen. Det finns sannolikt inget vittne till själva händelsen.

Verner(troligt det är honom)har ju varit på besök hos Christer och där upplevt hur han skjutit Palme i TVn.Lägenheten på Hälsingegatan saknar betydelse i sammanhanget.Verner besöker Christer sensommar/höst 1980 och Christer bränner av sitt skott.
Det är ordet upplever som stökar till saker och ting.Dock utesluter begreppet inte att Verner blir vittne till händelsen.Annat möjligt scenario är att han går ut i köket för att exempelvis hämta kaffe,och skottet avlossas under denna stund.

Verner bygger dock sina uppgifter på den verkliga händelsen.Han påstår ju att Christer skjutit ett skott när Palme visades i TVn.Han hittar naturligtvis inte på något sådant här,och detaljen med Palme understryker det ytterligare.

Jag förstår inte hur något annat scenario kan vara rimligt.
Citera
2020-08-24, 20:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag förstår inte hur något annat scenario kan vara rimligt.

Hur det där gick till exakt är undflyende, går ej få fatt på. Än. Får se om förhör med grannar kan ge något. Och om kan finnas något ytterligare. Kanske kan sambo3 förtydliga detta i efterhand.

Varifrån kom f.ö. uppgiften att hans vapen omhändertogs efter händelsen? PS?
Citera
2020-08-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur det där gick till exakt är undflyende, går ej få fatt på. Än. Får se om förhör med grannar kan ge något. Och om kan finnas något ytterligare. Kanske kan sambo3 förtydliga detta i efterhand.

Varifrån kom f.ö. uppgiften att hans vapen omhändertogs efter händelsen? PS?

Jag vill minnas det,men kan minnas fel.
Dock så var ju uppgifter från PS länge de egentligt enda som fanns så jag tror att uppgiften fanns där.
Det förekom också uppgift om att någon granne anmält skottet så eventuella förhör med dessa kan ge något.
Citera
2020-08-24, 20:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag vill minnas det,men kan minnas fel.
Dock så var ju uppgifter från PS länge de egentligt enda som fanns så jag tror att uppgiften fanns där.
Det förekom också uppgift om att någon granne anmält skottet så eventuella förhör med dessa kan ge något.

Det troligaste nu är nog att grannar förhörts långt i efterhand då dennna händelse blev känd. Tycks inte blivit någon polissak då det begav sig. Begärde ut allt sånt material, men fick inget. Inte fått än ivf.

Uppgiften om att vapnen omhändertogs finns på flera ställen i tråden, men utan källa i de poster jag kollade nu.
Citera
2020-08-24, 21:07
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det troligaste nu är nog att grannar förhörts långt i efterhand då dennna händelse blev känd. Tycks inte blivit någon polissak då det begav sig. Begärde ut allt sånt material, men fick inget. Inte fått än ivf.

Uppgiften om att vapnen omhändertogs finns på flera ställen i tråden, men utan källa i de poster jag kollade nu.

Jag tror att någon har blandat ihop detta med det faktum att revolvern skickades på service till S&W USA via generalagenten någon tid före eller efter mordet. Men är förstås inte säker. Finns fortfarande handlingar kvar att begära ut.
Citera
2020-08-24, 21:15
Medlem
Man undrar ju i sammanhanget om Deep Throat,dvs PS visselblåsare fortfarande finns kvar i sinnevärlden i författningsbart skick?
Denna person satt inne med bra kunskap om hela materialet gällande CA,och det föreligger väl risk att vi eventuellt kan missa något fruktbart som vid översyn inte verkar vara viktigt material.

Om jag minns rätt så kontaktades PS av denna person redan 2007 typ,så osvuret är väl bäst om denna individ fortfarande är i skarp form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in