2020-08-24, 16:05
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jo,men det handlar ju om två timmar före de sekunder som jag pratar om.
Det verkligt skarpa läget kan ju vara liktydigt..men det är å andra sidan enbart spekulationer från min sida.
Jag tror dock inte att mördaren i förväg tänkt ut sin flyktväg,det torde vara omöjligt eftersom han inte kan vara säker på vilket håll som LOP skall ta vägen efter bion osv osv..så att mördaren oavsett vem det är känner oro och viss rädsla för att bli tagen på praktiskt tagen bar gärning bör föreligga närmast oavsett GM.

Antar att man förhört biljettförsäljaren på T-Rådmansgatan? CA körde ju tunnelbana och satt i spärren på grön linje några år tidigare. Hade ju varit festligt om han slutade i mars 1986 i stället för 1984.
Citera
2020-08-24, 16:11
Medlem
Datum för CAs stora vinst på trav skall vara 17 Maj 1980.

Lite märkligt om skottet i TVn faller senare..CA borde ju tillbringat hela resterande 1980 i ett rent lyckorus kan man tycka.
Citera
2020-08-24, 17:22
Medlem
omigas avatar
Citat:
Datum för CAs stora vinst på trav skall vara 17 Maj 1980.

Lite märkligt om skottet i TVn faller senare..CA borde ju tillbringat hela resterande 1980 i ett rent lyckorus kan man tycka.

1980-05-17 Vinst
1980-06-01 Utbetalning (+2v)
1980-07-08 Revolvern inköpt och inregistrerad
1980-11-25 Godkänd i Bostadsrättsföreningen på Hälsingegatan 19 , mäklaren begär in slutlikvid

Undrar vad Palme gjorde på TV?
Citera
2020-08-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
1980-05-17 Vinst
1980-06-01 Utbetalning (+2v)
1980-07-08 Revolvern inköpt och inregistrerad
1980-11-25 Godkänd i Bostadsrättsföreningen på Hälsingegatan 19 , mäklaren begär in slutlikvid

Undrar vad Palme gjorde på TV?

Folkomröstningen om kärnkraft hålls i Mars 1980,så den diskussionen bör vara överstökad.Tror oavsett inte att CA röstade på linje 3.
Efter vederbörlig googling så verkar det under relevant tidsperiod Juli till slutet på November som det är två händelser som sticker ut..25 Augusti är det extrainsatt möte riskdagen för att diskutera ekonomi och skatter.
22 Oktober klarar regeringen en misstroendeomröstning i riksdagen med 175-174.

Palme var ju denna tidsperiod oppositionsledare och var ofta i rutan.
Citera
2020-08-24, 18:28
Medlem
omigas avatar
Citat:
Folkomröstningen om kärnkraft hålls i Mars 1980,så den diskussionen bör vara överstökad.Tror oavsett inte att CA röstade på linje 3.
Efter vederbörlig googling så verkar det under relevant tidsperiod Juli till slutet på November som det är två händelser som sticker ut..25 Augusti är det extrainsatt möte riskdagen för att diskutera ekonomi och skatter.
22 Oktober klarar regeringen en misstroendeomröstning i riksdagen med 175-174.

Palme var ju denna tidsperiod oppositionsledare och var ofta i rutan.

Om jag ska ge mig in på en killgissning, baserat på min egen erfarenhet, så är lyckan som störst precis när det nya teknik-paketet har landat. Förmodligen har han suttit i soffan och klämt på revolvern i ganska nära anslutning till inköpet. Pillat, vägt och beundrat den blåskimrande saken, laddat, siktat. osv... Så kom Palme i bild på TV:n och han råkade glömma bort att revolvern var laddad vid en "skenavrättning". Alternativt har det strulat med single-action, double-action mekanismen revolvern var ju helt ny för honom. Han kan ha spänt hanen och siktat och när han skulle frigöra den igen, så gick revolvern i stället av.

CA är ju ändå utbildad på vapenhantering och har precis avlutat en juridisk kurs på universitetet. Han måste ha förstått det uppenbart olämpliga med att skjuta 357 inomhus. Har svårt att tänka mig att det brann av i skallen på honom och att han därefter springer till vapenskåpet, öppnar, laddar och spränger TVn medvetet. Han är ju inte handikappad i vart fall.

Efteråt när allt ändå gick bra tyckte han möjligen att man kunde garva åt saken. Och vem är då bäst att dra den historian för, farsan såklart.
Senast redigerad av omiga 2020-08-24 kl. 18:41.
Citera
2020-08-24, 18:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Sånär som, får man väl tillägga, att gärningsmannen här har två timmar på sig att besinna sig.

Kan man helt avskriva att CA såg Palme först efter biobesöket och råkade vara beväpnad?

Fermenta hade dykt, kanske han tog revolvern med sig ut för att begå självmord?
Citera
2020-08-24, 18:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi vet dock att CA ingalunda är pank 1987.Visserligen är det troligen pengar från försäljningen av lägenheten på Hälsingegatan..men det är trots detta ögonbrynshöjande det nerköp som CA villigt gör genom att flytta till ett oattraktivt område i Västerhaninge.
Det finns ju väldigt många släktingar till CA som inte kan förklara detta.

Man kan hårddra detta genom att spekulera i att känslan för att försvinna blir större som i ett område som det som CA flyttar till..vad jag begriper modell miljonprogram med liknande byggklossar jämte varann..men det är ånyo bara spekulation.

Dock kan man sluta sig till att CA sommaren 87 har råd med att flytta till ett mera attraktivt område än det som han verkligen flyttar till.Orsaken till varför han valde som han gjorde begravdes dock nog år 2008 tror jag.

Fast man kan ju se det så här: flyttar han in i ett mellanting mellan hälsingegatan och Västerhaninge så har han inte kapital att handla på börsen med. Jag tror han förväntade sig kunna vinna stort.
Citera
2020-08-24, 18:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Efteråt när allt ändå gick bra tyckte han möjligen att man kunde garva åt saken. Och vem är då bäst att dra den historian för, farsan såklart.

Ja, varför inte. En grabbgarvhistoria som Verner inte garvade åt. Han tyckte den var obehaglig snarare än dråplig. Och detta med Palme glömde han inte.
Citera
2020-08-24, 18:55
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kan man helt avskriva att CA såg Palme först efter biobesöket och råkade vara beväpnad?

Nä, teoretiskt möjligt är det väl. Jag tycker bara att det skulle kräva mer av slumpen.

Dels kan vi väl anta att antalet personer som har tillgång till en magnumrevolver (och därmed kan knata hem och hämta den) är större än antalet som rutinmässigt faktiskt knallar runt med en (i synnerhet som det är en stor och tung pjäs).

Och dels tror jag Palme är lättare att identifiera utanför bion än bara på trottoaren, där belysningen är sämre och kragar och halsdukar är uppdragna, och där man mest kan se en person antingen framifrån eller bakifrån. (Även om Fauzzi kände igen statsministern vi möte på östra trottoaren).

Slutligen tycker i alla fall jag att en del observationer kring bion stämmer så pass bra överens med varann och med CA för att vara just han.

Så du har väl rätt i att vi väl inte utesluta att mördaren aldrig var i närheten av Grand. Men jag tycker det mest sannolika är att han var det.
Citera
2020-08-24, 18:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
kanske han tog revolvern med sig ut för att begå självmord?

Inte helt orimligt och då skulle han kunna vara kapabel till sådant som han inte förmått sig till annars. Dock tror jag att CA hade skjutit sig hemma i soffan isf och inte gått ut.
Citera
2020-08-24, 18:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Nä, teoretiskt möjligt är det väl. Jag tycker bara att det skulle kräva mer av slumpen.

Dels kan vi väl anta att antalet personer som har tillgång till en magnumrevolver (och därmed kan knata hem och hämta den) är större än antalet som rutinmässigt faktiskt knallar runt med en (i synnerhet som det är en stor och tung pjäs).

Och dels tror jag Palme är lättare att identifiera utanför bion än bara på trottoaren, där belysningen är sämre och kragar och halsdukar är uppdragna, och där man mest kan se en person antingen framifrån eller bakifrån. (Även om Fauzzi kände igen statsministern vi möte på östra trottoaren).

Slutligen tycker i alla fall jag att en del observationer kring bion stämmer så pass bra överens med varann och med CA för att vara just han.

Så du har väl rätt i att vi väl inte utesluta att mördaren aldrig var i närheten av Grand. Men jag tycker det mest sannolika är att han var det.

Jag sa inte att GM aldrig var vid Grand. Jag menar att han inte måste se Palme vid Grand runt 21. Man kan se Palme första gången runt 23:15, vid Grand.

Sen följa efter en bit för att tunna ut antalet vittnen.
Citera
2020-08-24, 19:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Inte helt orimligt och då skulle han kunna vara kapabel till sådant som han inte förmått sig till annars. Dock tror jag att CA hade skjutit sig hemma i soffan isf och inte gått ut.

Han kanske letade efter Refaat eller PG

Det är klart jag tror mer på att han såg Palme vid 21. Gick hem och hämtade revolvern och slängde på sig andra kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in