2020-08-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, vad du tror att "En tioåring inser" och vad en tioåring kanske anser är kanske inte en korrekt analys av en betydligt mer komplex verklighet. Men du kan ju alltid fråga tioåringar i t.ex. Spanien, Frankrike och USA om vad de anser om sin nuvarande verklighet. Du kan dessutom fråga dem om det var kul att vara hemma ifrån skolan i flera månader, att pappa blivit arbetslös, att han därför super och knarkar och slår mamma ibland och dessutom sagt att han funderat på att ta livet utav sig. Så fråga på du bara.......

Droganvändandet och drogrelaterade våldsbrott har ökat markant i Finland under Coronapandemin.

Kan också vara så att en del psykpatienter självmedicinerar och blir helknäppa.

Polisen är i alla fall förbryllad över ökningen. Inte att våldsbrotten ökar utan att de ökar så mycket.
Citera
2020-08-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tittar man på den första presskonferens som smittskyddsmyndigheten hade den 6 mars så var man, då, beredd att t.ex. stänga skolor om det skulle bli en samhällssmitta:

https://youtu.be/KWDRtrwKxsM?list=PLLqBo3UjMccAyAkJ9uiJkQpPjDYUoWlH p&t=396

(Det märks att Tegnell har åldrats snabbt sedan denna första presskonferens. Och jag kan förstå varför, med tanke på den enorma press som han JV och FHM varit utsatta för).

Sedan blev det en samhällssmitta, men samtidigt så börjar det sakta också att barn inte verkade driva smittan: För bara 4 dagar senare så har det hänt väldigt mycket: Risken för samhällsspridning höjs.Man pekar på att smitta ifrån utlandet kan ha gått under radarn. Vad gäller smitta i olika åldersgrupper så pekar man på att, (förutom de som, främst under resor utomlands smittats), så är äldre nu en stor riskgrupp. Man börjar tala om att man måste skydda de äldre, ta eget ansvar för att inte bidra till smittspridningen genom att, frivilligt, begränsa besök på sjukhus och äldreboenden. Detta är också den första av dessa presskonferenser där superheta Taha Alexandersson medverkar på.

https://www.youtube.com/watch?v=IysHl0lzuGo&list=PLLqBo3UjMccAyAkJ9uiJkQpP jDYUoWlHp&index=83

Who deklarerar att det är frågan om en pandemi. Man kallar fortfarande huset där pressträffarna hålls för "Virushuset". Evenemang på mer än 500 personer förbjuds. "Vi skall inte stänga ner mer än vad som är absolut nödvändigt". Karensdagen avskaffas.Skydda de äldre.

https://www.youtube.com/watch?v=yPwGLPhBqzw&list=PLLqBo3UjMccAyAkJ9uiJkQpP jDYUoWlHp&index=81

Skolverket medverkar för första gången. Pandemin är över oss. Skydda de sårbara grupperna. Inte viktigt att ställa in små aktiviteter. Viktigt för den övergripande folkhälsan att barn och ung kan fortsätta att träna. JC: "Att helt förlama samhället på aktiviteter tjänar inte det här syftet och motverkar de allmänna hälsomålen". Generellt: "Stanna hemma om du är sjuk!" "Äldre personer bör fundera på att begränsa nära kontakter med andra och undvika stora folksamlingar". "Vi måste skydda de äldsta äldsta, riskgrupperna..."Vi vill att man skall begränsa besök på sjukhus och äldreinrättningar.
Skolorna: "Myndigheten anser inte att det. i dagsläget, inte är en lämplig åtgärd att stänga skolorna. Den effekten är svag, om den överhuvudtaget finns. Vi vet att skolbarn, skolor inte driver den här epidemin.Skolbarn är, i mindre utsträckning smittsamma, i väldigt lite utsträckning sprider till andra, därför kan den här åtgärden bli aktuell vid en kraftig regional spridning där det kan bli aktuellt att överhuvudtaget minska rörelsen i samhället, och då inte så mycket skolbarnen i sig utan skolan som funktion, lärare elever personal rör sig dit fram och tillbaka..."

https://www.youtube.com/watch?v=5MFp_Olwu5E&list=PLLqBo3UjMccAyAkJ9uiJkQpP jDYUoWlHp&index=80

Summa sumarium: Regeringen och folkhälsomyndigheten agerade rationellt, konsekvent och långsiktigt ifrån slutet av den första veckan i mars. Det som kan kritiseras är hanteringen av epidemin/pandemin i januari och februari. Där, t.ex. stängda gränser och reseavrådan hade kunnat fördröja samhällsspridningen i Sverige, och kanske, kanske kunnat gett, inte minst äldreomsorgen, tid att förbereda sig, men även för sjukvården att skaffa fram skyddsutrustning och medicin.

Jag kan hålla med om Taha.
I övrigt så tycker jag den viktigast punkten är om dom faktiskt hade vetenskapliga bevis som stöd för sitt uttalande att barn ej driver smittan.

Mig veterligen saknades detta men detta används ändå som argument för beslut man tog vid tillfället.
I nuläget är väl dessutom uppfattning att barn sprider smittan i samma omfattning men blir sällan sjuka?
Citera
2020-08-24, 15:41
Medlem
JustZlatans avatar
Äsch! Löjligt att hålla på och isolera vid utbrott! Låt de som blir sjuka bli sjuka. Naturen har sin gång. Om de blir allvarligt sjuka av ett litet virus är det inte meningen att de ska fortsätta leva. Starkast överlever!
Citera
2020-08-24, 15:45
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Enligt worldometer har Sverige enbart 22 serious/critical. Ändå trillar det in rapporter om nya dlda varje dag.

Vad kan vi dra för slutsats av detta?

Blir folk inte registrerade på IVA långre? Dör folk innan de kommer till sjukhus?

Det finns ju massvis av plats på sjukhusen numera skriver de i tidningarna, men de gamla (förmodar jag) får fortfarande ingen andningshjälp?
Citera
2020-08-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Äsch! Löjligt att hålla på och isolera vid utbrott! Låt de som blir sjuka bli sjuka. Naturen har sin gång. Om de blir allvarligt sjuka av ett litet virus är det inte meningen att de ska fortsätta leva. Starkast överlever!

Jag vill påpeka att det inte är den starkaste som överlever (och har överlevt under årens lopp) utan den som har förmågan att anpassa sig till nya omständigheter.

Alla gamlingar dör ju inte. Och alla med underliggande sjukdomar dör inte heller..
Citera
2020-08-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Enligt worldometer har Sverige enbart 22 serious/critical. Ändå trillar det in rapporter om nya dlda varje dag.

Blir folk inte registrerade på IVA långre? Dör folk innan de kommer till sjukhus?

Det finns ju massvis av plats på sjukhusen numera skriver de i tidningarna, men de gamla (förmodar jag) får fortfarande ingen andningshjälp?
Vad tror du själv, Einstein?, Naturligtvis dör folk utan att ha lagts in på sjukhus,
Citera
2020-08-24, 15:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Forskare i Hongkong uppger att de bekräftat det första fallet där en person blivit sjuk av coronaviruset en andra gång, skriver New York Times.
”En uppenbart ung och frisk patient i övrigt har blivit sjuk i covid-19 igen, 4,5 månader efter den första sjukdomsepisoden”, skriver forskarna i ett uttalande, enligt tidningen.
Det innebär att immuniteten efter covid-19-infektion bara varar i ett par månader, och kan påverka arbetet med vaccinframställning."
Antagligen kör NYT med #FakeNews eller vad tror ni?:

Covid-19 Live Updates: Researchers Document First Case of Virus Reinfection
/.../The report is of concern because it suggests that immunity to the coronavirus may last only a few months in some people. And it has implications for vaccines being developed for the virus.

The 33-year-old man had only mild symptoms the first time, and no symptoms this time around. The reinfection was discovered when he returned from a trip to Spain, the researchers said, and the virus they sequenced closely matched the strain circulating in Europe in July and August.

“Our results prove that his second infection is caused by a new virus that he acquired recently rather than prolonged viral shedding,” said Dr. Kelvin Kai-Wang To, a clinical microbiologist at the University of Hong Kong.
https://www.nytimes.com/2020/08/24/world/covid-19-coronavirus.html#link-6d6b8cdd

Men som jag har sagt så är det här goda nyheter. Stärker spekulationer om att SCoV2 kommer att fungera som de andra endemiska HCoV:s. Antagligen handlar det mildare infektioner vid upprepade tillfällen. Jag tror absolut att SCoV2 blir kvar bland oss men som en medlem i HCoV-familjen och blir en återkommande irriterande gäst under ens livstid men inte mer.

Frågan är bara vad vi ska göra till dess då det kommer att ta flera år innan immunförsvaret stabiliserats hos hela mänskligheten.
Citera
2020-08-24, 15:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
"Forskare på Hongkongs universitet analyserade dna för att visa att mannen smittats av två olika stammar av det nya coronaviruset. 33-åringen utvecklade inga symtom den andra gången han smittats, vilket enligt forskarna tyder på att påföljande infektioner kan bli mildare."

Om infektionen blir mildare så gör immunförsvaret något jobb ändå.

Indikerar att om ett par år kommer detta vara ännu ett förkylningsvirus som svävar runt vår jord. Inga lockdowns kommer att stoppa det och vi alla ska få det så småningom.
Citera
2020-08-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antagligen kör NYT med #FakeNews eller vad tror ni?:

Covid-19 Live Updates: Researchers Document First Case of Virus Reinfection
/.../The report is of concern because it suggests that immunity to the coronavirus may last only a few months in some people. And it has implications for vaccines being developed for the virus.

The 33-year-old man had only mild symptoms the first time, and no symptoms this time around. The reinfection was discovered when he returned from a trip to Spain, the researchers said, and the virus they sequenced closely matched the strain circulating in Europe in July and August.

“Our results prove that his second infection is caused by a new virus that he acquired recently rather than prolonged viral shedding,” said Dr. Kelvin Kai-Wang To, a clinical microbiologist at the University of Hong Kong.
https://www.nytimes.com/2020/08/24/world/covid-19-coronavirus.html#link-6d6b8cdd

Men som jag har sagt så är det här goda nyheter. Stärker spekulationer om att SCoV2 kommer att fungera som de andra endemiska HCoV:s. Antagligen handlar det mildare infektioner vid upprepade tillfällen. Jag tror absolut att SCoV2 blir kvar bland oss men som en medlem i HCoV-familjen och blir en återkommande irriterande gäst under ens livstid men inte mer.

Frågan är bara vad vi ska göra till dess då det kommer att ta flera år innan immunförsvaret stabiliserats hos hela mänskligheten.
OK. Du extrapolerar efter ett fall av två miljoner?
Citera
2020-08-24, 15:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Du extrapolerar efter ett fall av två miljoner?
Nej, jag sitter och spekulerar på ett allmänt forum om detta. Men nu först börjar vi tidsmässigt kunna dra några slutsatser om återinfektering. Ganska säker på att vi kommer att se fler.

Och vad grundar jag det på? Alla andra endemiska HCoV:s och hur de fungerar. Det enda vi har att gå på.
Citera
2020-08-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag sitter och spekulerar på ett allmänt forum om detta. Men nu först börjar vi tidsmässigt kunna dra några slutsatser om återinfektering. Ganska säker på att vi kommer att se fler.

Och vad grundar jag det på? Alla andra endemiska HCoV:s och hur de fungerar. Det enda vi har att gå på.
OK. Fair enough. Ta gärna med den kliniska bilden också?
Citera
2020-08-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87

Det gäller nog samma nu som tidigare. Vissa sköra individer klarar helt enkelt inte iva.

Tyvärr drog vissa läkare detta alldeles för långt tidigt i våras.
Om du fortfarande inte förstått påfrestningen av att läggas i respirator, så får du nog läsa på lite till.
Finns ju många reportage om unga friska personer som kommer ur respiratorn som en mask.
Man kan ju själv lista ut hur en multisjuk 90 åring skulle må av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in