2020-08-24, 10:14
Medlem
virvelbaggs avatar
[quote=Africanized|72672399]Samma för våra barn, inga direkta åtgärder för att hindra smitta.
Bara Tegnells bedyranden att barn aldrig smittar.
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Så min anekdotiska bevisföring gör gällande att skolorna tar väldigt allvarligt på situationen.
Jag har varit i kontakt med rektorn på mitt barns skola då de till hösten välkomnar föräldrar på skolan, har inomhusgymnastik med gemensam dusch och inte längre serverar barnen mat i skolmatsalen utan de hämtar själva. De börjar även med föräldrarmöten. De har återgått till det normala. Rektorn förklarade att den kommunen jag bor i har valt att följa FoHM riktlinjer och det har lagt nya riktlinjer om skolan för hösten och det är att släppa på de tidigare restriktionerna.
Vad är det som sker??
Citera
2020-08-24, 10:18
Medlem
[quote=virvelbagg|72693535]
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Samma för våra barn, inga direkta åtgärder för att hindra smitta.
Bara Tegnells bedyranden att barn aldrig smittar.

Jag har varit i kontakt med rektorn på mitt barns skola då de till hösten välkomnar föräldrar på skolan, har inomhusgymnastik med gemensam dusch och inte längre serverar barnen mat i skolmatsalen utan de hämtar själva. De börjar även med föräldrarmöten. De har återgått till det normala. Rektorn förklarade att den kommunen jag bor i har valt att följa FoHM riktlinjer och det har lagt nya riktlinjer om skolan för hösten och det är att släppa på de tidigare restriktionerna.
Vad är det som sker??

Låter inte bra alls det där. Har du provat att kontakta kommunen? De bär ju det yttersta ansvaret
Citera
2020-08-24, 10:23
Medlem
Själva diskussionen om munskyddet har verkligen polariserat och lamslagit Sveriges kamp mot COVID-19.
Citera
2020-08-24, 10:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018

Låter inte bra alls det där. Har du provat att kontakta kommunen? De bär ju det yttersta ansvaret
Det är kommunen som har valt att följa FoHM riktlinjer och då t.ex. börja med inomhus gymnastik och gemensam dusch och välkomna föräldrar i skolan. Så det handlar inte bara om denna skola utan alla skolor i den kommun jag bor i.
Det är en grundskolan, har inte kollat upp reglerna för gymnasium.

Men jag tror att det är dessa jag hittat här för grundskola.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/forebyggande-atgarder-i-for--och-grundskola/

Hand tvätt och ökad distans är det som är kvar.
Citera
2020-08-24, 10:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Jo, för om inte Tegnell uttryckligen säger att man måste bära munskydd så är det per definition förbjudet.

Tegnell bestämmer inte över någon i detta land. Han är en expert som kommer med rekommendationer och sen kan varje människa göra sina egna val.
Citera
2020-08-24, 10:37
Medlem
Citat:
Jo, för om inte Tegnell uttryckligen säger att man måste bära munskydd så är det per definition förbjudet.

Det verkar mest som att du är tvärsöver och tror att folk tycker så. Jag vet inte vad du får ut av det? Men roligt verkar du tycka att det är eftersom du inte tar till dig av andras svar i tråden. En till kopp kaffe på det kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ta dig ut i verkligheten så ser du folk med munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och hur ska det gå till?

De som skriker högst i tråden - dvs. 70+ - är ju verkligen de som kan välja vilken tid de vill åka kommunalt. De behöver inte åka rusningstrafik utan kan välja tidpunkter där bussarna/tunnelbanan är nästan tomma.

Det var en dam, 70+, i Södermalmsnytt som efterfrågade obligatoriska munskydd åt alla som åker kollektivt för att hon själv måste ta t-banan och Nacka-bussarna till sin tandläkare..

Hon skulle "känna sig tryggare" om munskydd var obligatorisk och hon misstänkte att många inte bär på munskydd för att slippa bli hånad och utskrattad. "Om munskyddet vore obligatoriskt skulle ingen behöva skämmas för det."

Det är ungefär på den här nivån munskyddsivrarna många gånger är. Jag, jag, jag.. JAG måste åka till tandläkare (hur ofta då?). JAG skäms och är rädd för att bli utskrattad (ett psykologbesök kanske vore bra av många orsaker?). JAG vill att alla andra ska behöva anpassa sig för att JAG vill fortsätta att leva som vanligt.

Ännu värre grupp är överviktiga rökare..
Citera
2020-08-24, 10:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tegnell är så inkompetent alltså!

https://twitter.com/KennethBodin/status/1297634475648704512

Dessutom vet inte Tegnell vad han pratar om när det kommer till Tyskland

https://twitter.com/akutdoktorn/status/1297787132463939584

Citat:
Tegnell säger i @svtagenda
att Tyskland inte har regler för restaurangbesöken och därför har gästlistor i stället. Vad menar han? Reglerna för München: Max tio personer i sällskapet, 1,5m avstånd, munskydd utom vid bordet, max 100 gäster inne, 200 ute.
https://twitter.com/akutdoktorn/stat...87132463939584

Där var inte reportern tillräckligt påläst och förberedd

så han kunde ljuga sig ur situationen.

Det finns ju en hel redaktion bakom en sådan intervju,

de kunde googla sådana grejjer

och ge reportern informationen i örat under intervjun.
Citera
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Högerextremisten och mobbaren Ola Schubert spelar översittare mot användare på Flashback men sin stora idol, Anders "Världsmästaren på anekdotiska bevis" Tegnell ger sig hycklaren Ola Schubert aldrig på.
Han har rätt i sak angående anekdotisk bevisföring.
Citera
Medlem
yz44s avatar
Börjar bli orolig för en andra våg sedan tegnell sagt att han inte tror på någon andra våg.
Citera
2020-08-24, 10:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Smittkedjor, varför är det så många som glömmer smittkedjorna?

Om jag inte minns alldeles fel var den största åldersgruppen IVA-inlagda mellan 50-59 år åtminstone vid något skede.

Många i den åldern har hemmaboende unga barn som riskerar att smitta ner sina föräldrar, som i sin tur statistiskt sett oftare är överviktiga, har diabetes, hjärt-/lungbesvär, genomgår eller har nyligen genomgått cancerbehandling.

Begreppet ”smittkedja” har varit på tapeten sedan starten men lik förbaskat glömmer man att se sammanhangen. ”Va fan, vi unga brukar ju inte dö av covid så varför ska vi ta hänsyn till andra?”

”... kan du stoppa upp ... väldigt långt upp i röven!”

Tack och lov att inte alla håller den nivån.

Nej och jag gör inte det heller, i normalfallet. Men just i detta fall ville jag verkligen, inpräntat, att det är skillnad mellan anekdotiska sk "bevis" och vetenskapliga bevis. Det som bekymrade mig var att en vettig debattör, faktiskt, verkade ta anekdotiska sk "bevis" ifrån en annan debattör på allvar, så jag svarar den senare ovanligt bryskt och lämnade samtidigt ut mina tidigare personliga erfarenheter och den risk för felbedömningar sådant kan ge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in