Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det verkar också som skolorna har blivit mindre försiktiga. I våras så hade barnen ingen gymnastik inne i gymnastiksalen och de fick inte duscha ihop ej heller ha simundervisning i simhall. Utan de spelade fotboll eller brännboll ute och utan att byta om och duscha. Men nu verkar allt vara tillbaka till innan vi hade en pandemi.
Förstår inte riktigt själv varför de släppt på försiktighetsåtgärderna. Men om de släpper på försiktighetsåtgärderna så känns det osannolikt att de skulle införa nya. Jag trodda att de skulle bli mer försiktiga i höst och kanske ha mindre elever i skolmatsalen, gå olika tider osv. Men i mitt barns skola har man släppt allt och återgått till det normala istället.
Jaså, har du åkt runt till alla skolor och kollat deras åtgärder eller drar du i bästa fall en anekdot från en skola.
Jag kan också göra det. I mina barns skola är idrotten ute på obestämd framtid. Lunch serveras till färre åt gången (vilket är skit för det innebär att vissa klasser måste äta lunch redan kl 10) och läggs på tallrik av mattant, alltså ingen självbetjäning för att minimera gemensamma kontaktytor. Föräldrar får inte under några omständigheter gå in i skolan, om de följer sina barn så är det hej då på skolgården som gäller. Alla barn går direkt och tvättar händerna, vilket de gör efter varje rast också, organiserat av lärarna.
Det gäller en låg-/mellanstadieskola.
Så min anekdotiska bevisföring gör gällande att skolorna tar väldigt allvarligt på situationen.