2020-08-24, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med.

Jag trodde för det första inte, att det skulle gå så fort i det "humanistiska" Sverige, att utveckla sådana attityder. Detta har fått mig att förstå, hur Tredje Riket kunde inträffa. Hur det kunde gå så fort, och varför nästan alla tyskar jamsade med. Människan är i grunden väldigt egoistisk, och är beredd att snabbt offra människor i grupper som de inte själva tillhör, och inte själva har någon relation till. Och då inte bara om det handlar om liv för den ena gruppen och död för den andra, utan man offrar även gladeligen andras liv bara för sitt eget materiella välstånd...

Det här var bland det mest självgoda skitsnacket jag läst i tråden hittills. Alla som inte håller med mig är skrämmande egoister som offrar sina medmänniskor men det är tur att jag finns som minsann står upp för det goda och räddar liv.

Jag är säker på att du menar väl och vill ha så få drabbade som möjligt men du bör krypa ut ur din egen röv och inse att det vill vi alla.
Citera
2020-08-24, 08:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Du får väl byta jobb,

som varsvarbetarna fick göra under varvskrisen.

Vi behöver ett datum när Sverige ska öppnas igen
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/vi-behover-ett-datum-nar-sverige-ska-oppnas-igen/
Citera
2020-08-24, 08:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Argh. Skämskudde som vanligt när Tegnell pratar i TV, som i Agenda ikväll.
Vad avundsjuk man blir på Tyskland. Ett rationellt land där saker blir gjorda. Saker som verkar helt omöjligt här.

Ett par pärlor från ikväll:
Man visar ett exempel på en person där ingen smittspårning skedde alls för 3 veckor sedan.

Tegnell:s respons:
1) Detta är lagreglerat och smittspårning måste ske.
30 sekunder senare:
2) Jaja för 3 veckor sedan hade vi ingen smittspårning, men nu är det på plats.
Jaha - så lagregleringen gällde inte för 3 veckor sedan?

Fråga från reportern:
"Varför kan vi inte inspireras av Tyskland som har kontroll, ordning och reda på smittspårningen och mycket lägre smittspridning än oss"?
Tegnell: Så jobbar vi inte i Sverige. Vi kan inte införa ett nytt sätt att jobba nu.

Då påminner man sig om det han sa någon minut tidigare igen (se punkt 2 ovan, vi har alltså nyss startat med detta).

Blir så matt av att lyssna på hans svammel.
… [ Visa mindre ]

Hon gjorde bra ifrån sig reportern på Agenda!

Hon visste att han skulle förneka godtycklig brist,

och hade förberett inspelning som punkterade lögnen.

EDIT: Smittspårning i Sverige är en kuliss,

staten frånsäger sig ansvaret och lägger det på medborgaren,

smitsskyddslagen är "reformerad",

Carlson är ansvarig för smittskyddet,

och även tidigare tjänstemän inom smittskydd som tagit oss dit där vi är nu.
Äntligen har några journalister vaknat ur koman. Det tog bara ett halvår

Som sagt, Tegnells ovilja till att vidta åtgärder förklaras av att han kör mot flockimmunitet (men ljuger om det).
Citera
2020-08-24, 08:51
Medlem
Citat:
Du får väl byta jobb,

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/vi-behover-ett-datum-nar-sverige-ska-oppnas-igen/

Otroligt trött på den fjanten. Tror han att det bara är kulturarbetare som har det svettigt?
Citera
2020-08-24, 08:55
Medlem
Citat:
Du får väl byta jobb,

Finns bara ett datum för när det kan gå tillbaka till normalt och det är när en tillräckligt stor del av befolkningen är vaccinerad. Medan andra länder successivt kan öppna upp evenemang kmr det patetiska skämtet Sverige inte kunna det, för då riskerar man att det exploderar TOTALT och den risken vågar man inte ta. Just därför nämns dessa stödpaket eftersom det är enda sättet att hålla igång kultur och idrott. Den här hanteringen visar Sverige i sitt rätta jag, totalt överskattat med världens svagaste befolkning. Har man någon som helst respekt för politiker och myndigheter så säger jag lycka till, det lär ni behöva. Jag var redan påväg från Sverige innan detta och nu finns det verkligen ingen som helst tvekan.
Citera
2020-08-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Finns bara ett datum för när det kan gå tillbaka till normalt och det är när en tillräckligt stor del av befolkningen är vaccinerad. Medan andra länder successivt kan öppna upp evenemang kmr det patetiska skämtet Sverige inte kunna det, för då riskerar man att det exploderar TOTALT och den risken vågar man inte ta. Just därför nämns dessa stödpaket eftersom det är enda sättet att hålla igång kultur och idrott. Den här hanteringen visar Sverige i sitt rätta jag, totalt överskattat med världens svagaste befolkning. Har man någon som helst respekt för politiker och myndigheter så säger jag lycka till, det lär ni behöva. Jag var redan påväg från Sverige innan detta och nu finns det verkligen ingen som helst tvekan.

Fel.

Sverige har börjat prata om att lätta på reglerna medan flera andra stora länder pratar om att strama åt.
Citera
2020-08-24, 09:07
Medlem
Madagascars avatar
Jaha, hur går det för NZ då? De är fortfarande inte nere på noll igen. Just idag rapporterade de 9 nya smittade, vilket är lika många som de rapporterade förra måndagen. Förr övrigt ser det ut som om det går mot noll (ourworldindata).

Den hårda lockdown de har i Auckland förlängs från onsdag till söndag. Ardern menar att klustret är avgränsat:

The largest cluster is based in Auckland, which was part of the reason for extending the lockdown, Ms Ardern said.

‘This is a contained cluster. But it is our biggest one. And that means the tail will be long, and the cases will keep coming for a while to come,’ she said during the media briefing on Monday.

https://usatodaysun.com/new-zealands-covid-19-lockdown-is-extended-by-four-days/, idag

Jag är ingen olyckskorp. Jag hoppas NZ lyckas att komma ned till noll igen. Men det måste vara ett tufft beslut att förlänga den hårda lockdown i Auckland. Om det uppstår ett nytt kluster i NZ så ska nog Ardern hoppas på att det sker i en annan stad än Auckland - att genomföra hård lockdown på samma plats flera gånger skulle kosta mycket politiskt kapital.
Senast redigerad av Madagascar 2020-08-24 kl. 09:10.
Citera
2020-08-24, 09:42
Medlem
arbetets avatar
Inte konstigt att man inte har koll på smittspårningen eller huruvida barn är smittade eller smittar. Är det fler regioner som har haft åldersgräns för test? Misstänker det:

Region Uppsala börjar testa barn för covid-19-infektion

Nu börjar Region Uppsala att provta barn från årskurs 4 och uppåt för pågående covid-19-infektion.
- Vi har testat alla vuxna med symtom i stor skala redan i juni och har nu relativt liten smittspridning i länet. Men det betyder inte att vi kan slå oss till ro. Vi behöver göra allt vi kan för att fortsätta att bekämpa covid-19, säger Emilie Orring (M), ordförande för regionstyrelsen.

Hittills har Region Uppsala haft en åldersgräns på 16 år för den som själv har velat boka provtagning för pågående covid-19-infektion, PCR. Barn har i vissa fall också provtagits i särskilda fall, efter läkarbedömning. Men nu utökas provtagningen och från måndag den 24 augusti testas även barn från årskurs 4 och uppåt, 9 eller 10 till 15 år.

- Genom att provta barn i de här åldersgrupperna kan vi tidigare upptäcka och sätta stopp för vidare smittspridning i familjer eller andra miljöer. Varje upptäckt fall följs upp och smittspåras, och det ger oss viktig information för att kunna sätta in extra åtgärder där det behövs, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare i Region Uppsala.
https://via.tt.se/pressmeddelande/region-uppsala-borjar-testa-barn-for-covid-19-infektion?publisherId=3235664&releaseId=3281112

Så det där med smittspridning bland barn och i skolan var bara en massa killgissningar. Det ante mig.
Citera
2020-08-24, 09:46
Medlem
arbetets avatar
Låt Stockholmarna invadera turistpärlorna i sommar! Det är lugnt! (Hälsningar: Tegnell):

Larmet från Västkusten när sommarfirarna lämnat
Nära 20 000 fall av covid-19 har konstaterats i Västra Götaland sedan pandemins början – i Halland handlar det om drygt 2 000.

På flera håll i Västsverige har antalet smittade ökat något de senaste veckorna.

Värst drabbade är kustpärlor som lockat många semesterfirare.

– Vi är på tårna nu för att se vart detta tar vägen. Smittan har fått fäste bland bofasta på turistorter, säger Eva Lindhusen Lindhé, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götaland.
https://www.expressen.se/gt/larmet-fran-vastkusten-nar-sommarfirarna-lamnat/
Citera
2020-08-24, 09:51
Medlem
Tegnell är så inkompetent alltså!
Citat:
Jag såg alltså Agenda igår och där framgår det att smittspårningen inte fungerar, men vad värre är - FoHM har ingen som helst aning om huruvida smittspårningen fungerar eller ej i regionerna. Det vore intressant att veta vad FoHM gjort inom smittspårning under jun-jul-aug.
Citat:
Den 4 juni gav regeringen FoHM i uppdrag att skyndsamt utöka smittspårningen. Den 1 augusti fungerade smittspårningen inte. Det är dags att utvärdera hur FoHM klarat regeringsuppdragen.
https://twitter.com/KennethBodin/status/1297634475648704512

Dessutom vet inte Tegnell vad han pratar om när det kommer till Tyskland
Citat:
Tegnell säger i @svtagenda
att Tyskland inte har regler för restaurangbesöken och därför har gästlistor i stället. Vad menar han? Reglerna för München: Max tio personer i sällskapet, 1,5m avstånd, munskydd utom vid bordet, max 100 gäster inne, 200 ute.
https://twitter.com/akutdoktorn/status/1297787132463939584
Citera
2020-08-24, 10:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Precis

All vetenskap är egentligen spekulation.

Men vi får se om Tegnell står emot när kvarvarande åldringar börjar dö med eller av Corona i höst. Kanske kommer det ett meningslöst maskkrav för att lugna massorna även om det räcker med att undvika kollektivtrafik.
Och hur ska det gå till?
Citera
2020-08-24, 10:05
Medlem
Maduros avatar
Omvärlden och de grannländer vi ska vara solidariska mot har flera gånger frågat efter det beslutsunderlag Sverige haft för sina "strategier" men inga har fått svar.

OM det visar sig att Sverige gjorde rätt, vilket är då värst för Tegnell?

1. Att han bara chansade och riskerade medborgarnas liv utan att ha något underlag i form av data, rapporter eller annat.

2. Att det FANNS underlag, data mm som man baserade sina strategier på men vägrade dela med sig av det till omvärlden och grannländer när de upprepat frågat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in