• 1
  • 2
2020-08-24, 02:41
Medlem
Pekka-s avatar
Hej!

Har letat runt på Flashback men hittar inget som stämmer överens mot vad jag känner. Har även kollat 1177/vårdguiden, är för envis att ringa vårdcentralen då jag vet att jag kommer få vänta flera veckor och smärtorna är över.

I lördags eftermiddag så kände jag efter jag varit och tränat och ätit att jag hade ont i magen. Antog då bara att jag var hungrig, men 30minuter efter jag ätit så börjar jag känna en spänning i magsäcken. Den var inte så allvarlig utan mer mot en bajsnödighetskänsla, gick på toa och det var borta. Åkte iväg till jobbet och kände att det började igen och blev värre och värre. Var kvar på jobbet i 2 timmar och fick sedan åka hem. Direkt när jag kom hem så la jag mig i fosterställning i sängen och det var en smärta som var mellan 4-5 av 10. Lyckades somna en timme ungefär och kände mig lite bättre, gick upp och åt igen då jag åt en extremt liten lunch. Men kände fortfarande att det gjorde ont, smärtan var fortfarande likadan, kändes som att man hade något pressande i magen. 15 minuter efter jag ätit så blir smärtan för hög så jag behöver spy, sagt o gjort så spyr jag flera gånger nästkommande timmar för att det gjorde så djävulskt ont. Smärtan var då uppe på 6-7 av en 10 skala. La mig i sängen och kunde ligga i en position i Max 2-3 minuter sen vrida sig i smärtor. Drack lite vatten då och då, men då var det bara att spy upp det. Bestämde mig att inte äta eller dricka på 2 timmar då. Och sen tog några klunkar vatten när det gjorde ont, så blev det lite bättre och behövde inte spy. Och lyckades aldrig somna, kämpade på att kunna få sova lite, men låg i sängen i 6-7 timmar och drog mig bara av smärtor och drack lite vatten då och då. Vaknade upp idag och hade kvar smärtor men som kanske är på en nivå mellan 2-4 under hela dagen. Det har pendlat fram och tillbaka, ibland försvunnit helt och ibland kommit som ett slag i magen.

Hade exakt samma sak i vintras. Hade jobbat natt och varit hungrig hela natten, men jag har aldrig viljat äta på nätter för att inte ha det som vana. (Visst en drick yoghurt eller en proteindryck har man tagit ibland på nätterna men inget mer.) När jag kom hem på morgonen så kändes det bara som en hungerkänsla så tänkte att jag sover några timmar och ska vända tillbaka dygnet så kan gå upp och äta då. Vaknade och kände mig extremt hungrig, gick upp och åt en matlåda. 30 minuter efter jag ätit upp så kommer det brutala smärtor i magen. Jag var tvungen att springa till toan och spy för att det gjorde så ont. Gick och la mig och sov i 2 timmar. Drack vatten och gick o spydde igen. Somnade om igen och gick upp och kände mig bättre. Åt soppa till kvällsmat kändes bra, efter en timme var smärtorna tillbaks. Var bara att spy och sen gå o lägga sig igen. Sov hela natten och vakande dagen efter med lite smärtor kvar. Kunde äta utan att spy, så åt soppa och annat lätt och drack mycket vatten för att återfukta kroppen. Tredje dagen så var nästan smärtorna borta, de kom till och från. Och sen fjärde dagen så var det helt borta.

Ber om ursäkt ifall jag skrivit något oklart eller andra tokigheter. Skriver på telefon mitt i natten med ögonen i kors.

Någon som varit med om något liknande?
Citera
2020-08-24, 03:04
Medlem
MrMadoffs avatar
Låter mer som tarmvred eller blindtarmsinflammation. Uppsök vård!
Citera
2020-08-24, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Kan vara svår magsjuka också, eller en massa annat.
Jag skulle absolut ringa 1177, och förbereda mig på att åka in! Du har det ju mycket jobbigt, samt vet inte vad det är, det kan vara något farligt.
Citera
2020-08-24, 06:27
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag själv har haft mycket mer lindrigare symptom i magen i natt och bara det har fått mig att vilja uppsöka vård!

Åk in till akuten med dig!
Citera
2020-08-24, 07:35
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Jag tycker att det du beskriver stämmer rätt bra in på de symptom jag hade när det blev dags att operera bort blindtarmen. Du bör söka läkare omgående.
Citera
2020-08-24, 08:33
Medlem
ps870s avatar
Jag har haft magkatarr två gånger. Symptomen stämmer bra överens men det kan såklart vara något annat.
Smärtorna var rejäla och jag kallsvettades. Funkade bara att ligga i fosterställning. Ingen aptit och det enda jag kunde äta var broccoli och morötter som kokat i osaltat vatten så länge att allt textur och smak var borta. Vit fisk som också kokat länge gick bra. Dock helt utan kryddor och salt.
Jag fick snabbt tid hos vårdcentralen där de tog tester. Sedan remiss med kort väntetid för gastroskopi.
Efter det fick jag Losec eller liknade tabletter och rätt snart blev jag bättre.
Ring vårdcentralen omgående.
Citera
2020-08-24, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Någon som varit med om något liknande?

Inte personligen men en f.d vän beskrev något liknande och de misstänkte att han hade en tumör i magen, det blev ganska dramatiskt och så men gick bra med operationer och sånt.
Vet dock inte riktigt vad man kom fram till att de var, om de var en godartad tumör eller något annat.

Tycker du borde söka upp vård i vilket fall, du kan ju ångra att du inte gjorde de tidigare.
Citera
2020-08-24, 11:06
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff

Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Jag tycker att det du beskriver stämmer rätt bra in på de symptom jag hade när det blev dags att operera bort blindtarmen. Du bör söka läkare omgående.

Tarmvred kan jag också utesluta, för då hade jag troligtvis inte kunna bajsa och min spya hade luktat avföring. Gällande blindtarm så blev idiotförklarad av en kompis han sa "hade det varit blindtarmen så hade du inte suttit i Discord och pratat med oss nu!" Tror han tagit bort sin, men ifall det var likadant för 6-7 månader sen och dyker upp igen så känns det som jag borde vara död nu iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Kan vara svår magsjuka också, eller en massa annat.
Jag skulle absolut ringa 1177, och förbereda mig på att åka in! Du har det ju mycket jobbigt, samt vet inte vad det är, det kan vara farligt.

Ringer 1177 nu, sitter i kö. Återkommer vad som sker

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Inte personligen men en f.d vän beskrev något liknande och de misstänkte att han hade en tumör i magen, det blev ganska dramatiskt och så men gick bra med operationer och sånt.
Vet dock inte riktigt vad man kom fram till att de var, om de var en godartad tumör eller något annat.

Tycker du borde söka upp vård i vilket fall, du kan ju ångra att du inte gjorde de tidigare.

Ringer 1177 nu, men det finns alltid någon som känner någon som haft cancer. Min far hade cancer i mage/tarmar, han upptäckte det enbart på hans avföring. Och min avföring är inte mörkfärgad så kan utesluta cancer ganska snabbt, samt inte trött.

Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag har haft magkatarr två gånger. Symptomen stämmer bra överens men det kan såklart vara något annat.
Smärtorna var rejäla och jag kallsvettades. Funkade bara att ligga i fosterställning. Ingen aptit och det enda jag kunde äta var broccoli och morötter som kokat i osaltat vatten så länge att allt textur och smak var borta. Vit fisk som också kokat länge gick bra. Dock helt utan kryddor och salt.
Jag fick snabbt tid hos vårdcentralen där de tog tester. Sedan remiss med kort väntetid för gastroskopi.
Efter det fick jag Losec eller liknade tabletter och rätt snart blev jag bättre.
Ring vårdcentralen omgående.

Kallsvettades som fan i lördags av smärtor, gick upp och ner hela tiden. Tänkte hela tiden ifall det är någon dålig bakterie jag fått i mig eller vad det kan vara. Eller ifall det kan vara magkatarr.
Citera
2020-08-24, 11:09
Medlem
Citat:
Tarmvred kan jag också utesluta, för då hade jag troligtvis inte kunna bajsa och min spya hade luktat avföring. Gällande blindtarm så blev idiotförklarad av en kompis han sa "hade det varit blindtarmen så hade du inte suttit i Discord och pratat med oss nu!" Tror han tagit bort sin, men ifall det var likadant för 6-7 månader sen och dyker upp igen så känns det som jag borde vara död nu iaf.

Ringer 1177 nu, sitter i kö. Återkommer vad som sker

Ringer 1177 nu, men det finns alltid någon som känner någon som haft cancer. Min far hade cancer i mage/tarmar, han upptäckte det enbart på hans avföring. Och min avföring är inte mörkfärgad så kan utesluta cancer ganska snabbt, samt inte trött.

Kallsvettades som fan i lördags av smärtor, gick upp och ner hela tiden. Tänkte hela tiden ifall det är någon dålig bakterie jag fått i mig eller vad det kan vara. Eller ifall det kan vara magkatarr.
Bra att kontakta vården. Låt dem hjälpa dig. Det är bra att fundera själv, men det kan bli för mycket debatterande och diagnostiserade i sitt eget huvud som inte leder framåt och som fördröjer den riktiga hjälpen.
Lycka till!
Citera
2020-08-24, 11:12
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bra att kontakta vården. Låt dem hjälpa dig. Det är bra att fundera själv, men det kan bli för mycket debatterande och diagnostiserade i sitt eget huvud som inte leder framåt och som fördröjer den riktiga hjälpen.
Lycka till!

Tack så mycket! Uppdaterar tråden med vad som händer senare efter samtalet. Förbannat lång kö.
Citera
2020-08-24, 11:20
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Uppdaterar tråden med vad som händer senare efter samtalet. Förbannat lång kö.
Vet inte om det skulle gå snabbare, men man ska kunna logga in och ställa sin fråga och få svar inom någon timme. Men då blir det ju ingen live-diskussion, och nu är du ju redan i telefonkö, så kanske bäst att bara vänta kvar. Eller göra båda sakerna parallellt.
Citera
2020-08-24, 12:16
Bannlyst
Citat:

Det har inte uteslutit ett skit bara för att du inte har blod i avföringen, tarmarna är en sak och magen är en annan.
Och jag säger det inte för att skrämma upp dig, men du ska inte slänga ur dig sånt hur som helst.

Citat:
Blödningar
Sårbildning i tumören kan ge smärta eller blödningar. Vid stora blödningar kan blodkräkningar och svart avföring förekomma. Men det är vanligare med mindre blödningar, som bara kan upptäckas med avföringsprov eller genom lågt blodvärde – blodbrist, anemi.

Där ser du själv..
Senast redigerad av twigdoll 2020-08-24 kl. 12:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in