2020-08-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är så fruktansvärt naivt. Man undrar ju hur många av de där smittspårnings-samtalen, som aldrig blir av. Särskilt när det gäller klamydia, men även med corona som kan smitta över vid samma slags kontakter. Folk skäms när de har kört ut sina engångsragg i gryningsljuset, och vill absolut inte ringa upp dem fler gånger.

Kan tänka mig att många skäms över att eventuellt utsatt någon för covid. Om än oavsiktligt. Har de medvetet känt symptom lär de skämmas än mer.

O andra sidan är det väl numera status att ha genomgått viruset och skaffat sig immunitet. Kanske kan vara en morot till att ringa runt. Fixade så du kan besöka mormor på hemmet, varsågod.

Jag ställer mig skeptisk till att alla smittspårar, precis som att alla följer rekommendationerna.
Citera
2020-08-24, 00:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Anders Tegnell om smittspårningen

Citat:
...
– Att lägga ansvaret på individen får bra effekter. Känner man personen som ringer upp tar man det på allvar. Är någon för dålig för att sköta smittspårningen då gör sjukvården det.

Mannen är helt galen, ingen gör smittspårningen på det sättet med ett potentiellt dödligt virus!

Det blir allt tydligare varför det går åt helvete i Sverige.
Och hur vet man om nån är för dålig på att sköta smittspårningen, dvs säkerstället att personen verkligen gör sitt jobb..?
Eller menar AT bara att sjukvården tar över det om personen ifråga är i för dåligt skick att göra det?
Citera
2020-08-24, 00:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Anders Tegnell om smittspårningen

Mannen är helt galen, ingen gör smittspårningen på det sättet med ett potentiellt dödligt virus!

Det blir allt tydligare varför det går åt helvete i Sverige.

Så om någon har varit på en restaurang o varit smittad så ska den smittade kolla upp vilka andra som varit där?

Tengele är en fullständig dåre.
Citera
2020-08-24, 00:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Du tror inte det ligger närmare till hands för naturisterna, att ha sådant umgänge med främmande personer som inte tillåter 1,5 meters avstånd..?
Eller annars kan man konstatera att baddräkt är ett ypperligt komplement till att hålla avstånd, tvätta händerna samt bära munskydd när man är ute bland folk ...
Citera
2020-08-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så om någon har varit på en restaurang o varit smittad så ska den smittade kolla upp vilka andra som varit där?

Tengele är en fullständig dåre.
Det följer samma mönster som hanteringen i övrigt.
Gör i stort sett ingenting.
Delegera ansvar till enskilda individer.
Spendera tid på att informera hur överlägsen vår strategi är.
Citera
2020-08-24, 00:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eller annars kan man konstatera att baddräkt är ett ypperligt komplement till att hålla avstånd, tvätta händerna samt bära munskydd när man är ute bland folk ...

Jag utgår ifrån att du skojar..? Aerosolerna utsöndras inte genom huden.

Men en baddräkt är alltid att rekommendera, ja... inte minst av etiska skäl.
Citera
2020-08-24, 00:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Kan tänka mig att många skäms över att eventuellt utsatt någon för covid. Om än oavsiktligt. Har de medvetet känt symptom lär de skämmas än mer.

...
Det är också min spontana tanke. ”Eh, du ... jag tror jag har smittat dig ... med covid.”
Funkar detta med klamydia? Det borde väl allraminst också vara skämmigt.

Sen så kan ju som sagt covid leda till allvarliga konsekvenser, så man vill väl inte flagga med att man utsatt nån för risken att - om det vill sig riktigt illa - hamnar på IVA.
Citera
2020-08-24, 00:30
Medlem
Finns det någon siffra på hur många som dör per 100 000 smittade?
Citera
2020-08-24, 00:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, vi kan avsluta med att experiment är en kortare synonym för dina egna ord här.
"slutsatsen som FHM drog var att även om skolorna skulle bidra till ökad smittspridning så skulle det ändå vara värt det. För barn som grupp är öppna skolor så viktigt att man var villig att ta risken med öppna skolor. Ingen visste ju då, även om Tegnells åsikt var att öppna skolor inte drev smittan"
Det jag beskriver är beslutsfattande där för- och nackdelar vägs mot varandra med utgångspunkt i den kunskap man har och det man saknar kunskap om.
Du påstår att detta är ett experiment. Alltså är det du som har bevisbördan.
Förklara för oss på vilket sätt detta är ett experiment?

Du ska få en ledtråd:
Citat:
Experiment med människor betecknar inom medicin, psykologi, pedagogik, sociologi och marknadsföring en vetenskaplig metod för att studera om en viss variabel har en påverkan, i kausala termer, på en annan variabel. Till skillnad från många andra undersökningsmetoder för att studera människors reaktioner kännetecknas experiment av att undersökaren aktivt utsätter experimentdeltagare för påverkan som inte skulle ha inträffat i frånvaro av den aktuella undersökningen.
Citera
2020-08-24, 00:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att du skojar..? Aerosolerna utsöndras inte genom huden.

Men en baddräkt är alltid att rekommendera, ja... inte minst av etiska skäl.
Nu är ju det här viruset oberäkneligt, så bara det faktum att nudister drabbas mer måste ju stämma till eftertanke. Det kanske smittar via transpirosoler ...
Sverige, vi har en ny riskgrupp: Nudister.

Inte för att det kopuleras frisk på nakenbadarstränder, men sker det så kan det ju vara nån som är underliggande ...

(Och ja, jag skojar ...)
Citera
2020-08-24, 00:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nu är ju det här viruset oberäkneligt, så bara det faktum att nudister drabbas mer måste ju stämma till eftertanke. Det kanske smittar via transpirosoler ...
Sverige, vi har en ny riskgrupp: Nudister.

Inte för att det kopuleras frisk på nakenbadarstränder, men sker det så kan det ju vara nån som är underliggande ...

(Och ja, jag skojar ...)
Det är väl inget faktum att nudister drabbas mer. Det var en enda strand, och det kan ha varit en slump att det var en för nudister. Du har inte ett mönster bara för det, så sluta sprid vilseledande lögner.
Citera
2020-08-24, 01:08
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Folkmängd, trängsel, antal sociala kontakter etc. påverkar den nivå som erfordras men tycker nog inte att man kan kalla det för en absolut flockimmunitet om den förutsätter att samhället är halvt nedstängt. Partiell möjligen då, eller temporär. Men visst, det kan funka hyfsat tills man fått fram ett vaccin men man lär nog ändå få svårt att undvika vissa lokala utbrott. Det lär visa sig om en månad eller två om det håller.
Precis

Citat:
Ja, när smittan var ett stort faktum.
Hade garanterat blivit värre om man inte stängt ner ...
Ser f ö inget vetenskapligt i deras uttalande, utan det är bara spekulationer från den som skrivit artikeln.

Vi får se vad som händer framledes, inte omöjligt att de som kunnat gå åt här i Sverige har gjort det och att det mer eller mindre är slut på potentiella dödsoffer.
De mörkhyade har man väl vis av skadan lyckats ”stuvat undan”.
All vetenskap är egentligen spekulation.

Men vi får se om Tegnell står emot när kvarvarande åldringar börjar dö med eller av Corona i höst. Kanske kommer det ett meningslöst maskkrav för att lugna massorna även om det räcker med att undvika kollektivtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in