2020-08-23, 23:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Någon som kan förklara varför just naturister drabbas hårdare än de som campade på vanliga campingar?

Du tror inte det ligger närmare till hands för naturisterna, att ha sådant umgänge med främmande personer som inte tillåter 1,5 meters avstånd..?
Senast redigerad av Merwinna 2020-08-23 kl. 23:29.
Citera
2020-08-23, 23:25
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Svenska barn har skolplikt och rätt till utbildning.
Ska vi avskaffa skolplikten och barns rätt till utbildning så att barn och föräldrar ska få göra som de själva vill, eller vad menar du?

Vi kan byta ut skolplikt mot läroplikt. Rätten till utbildning kvarstår.
Senast redigerad av Testonio 2020-08-23 kl. 23:28.
Citera
2020-08-23, 23:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Barn är inte skyddade från smitta bara för att de inte går i skolan.

Barn är bättre skyddade från smitta om de inte går i skolan.

Allt är inte svart eller vitt.
Citera
2020-08-23, 23:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Vi kan byta ut skolplikt mot läroplikt.

Ja. Det har de i Finland, och där är skolresultaten mycket bättre. I Sverige är huvudsaken, att eleverna ska förvaras i skolan ett visst antal timmar varje dag, måndag-fredag. Inte att de lär sig något där, eller att de trivs och mår bra där. Detta märktes väldigt tydligt nu i coronadebatten - det var den barnpassande funktionen, och att hålla de äldre barnen "borta från gatorna för att inte skapa oro i samhället", som var skolans viktiga uppgift.
Citera
2020-08-23, 23:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tegnell sa ju att det inte är FHM:s uppgift att ens informera äldrevården, än mindre att hjälpa dem. Kan fortfarande inte fatta att han sa så. Trodde en hälsomyndighet var just till för att t ex informera och hjälpa. Vafan sitter de där annars för?

Orkar inte tänka på de gamla mer. Eller på folk som säger att det gjorde inget att de dog för de skulle ju dö snart ändå. Jag menar, i det stora hela är ett människoliv yngkligt kort, då kan man säga det om alla egentligen. För vi ska ju ändå snart dö. Sedan kan ekonomin pågå... utan människor. Eller?

Ibland undrar man om man vaknat upp i den verkliga världen eller om man skenvaknat och fortfarande drömmer...

Så har vi det allihop.
Citera
2020-08-23, 23:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Anders Tegnell om smittspårningen

Mannen är helt galen, ingen gör smittspårningen på det sättet med ett potentiellt dödligt virus!

Det blir allt tydligare varför det går åt helvete i Sverige.

Ska vara helt ärlig. Vet inte vad mannen säger mer. Ser jag hans fula nuna i TV stänger jag av. Jag orkar inte med honom mer. Han agerar som han skiter i allt och har från början varit likadan. Det är alltid folkets fel, personalens fel.

Om vi nu ska ha det ansvaret, varför har vi ens förbud i Sverige? Tror ALLA vet om, utan lagar, att man inte ska mörda varandra. T ex.

Jag vill ha stor personligt ansvar och frihet. Men då ska det vara över hela fältet, inte bara att skylla på oss sedan om det går åt helvete. Vi får ju inte ens köra ihjäl oss utan bälte eller knarka ihjäl oss, även om det inte ens drabbar någon annan som en smitta gör.

Någon mer som inte klarar av att se Tegnells nuna något mer?
Citera
2020-08-23, 23:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är nog du som inte kan se utanför din ideologiska övertygelse.

Ja precis. Så är det nog.
Citera
2020-08-23, 23:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Anders Tegnell om smittspårningen

Mannen är helt galen, ingen gör smittspårningen på det sättet med ett potentiellt dödligt virus!

Det blir allt tydligare varför det går åt helvete i Sverige.

Det är så fruktansvärt naivt. Man undrar ju hur många av de där smittspårnings-samtalen, som aldrig blir av. Särskilt när det gäller klamydia, men även med corona som kan smitta över vid samma slags kontakter. Folk skäms när de har kört ut sina engångsragg i gryningsljuset, och vill absolut inte ringa upp dem fler gånger.
Citera
2020-08-23, 23:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med.

Jag trodde för det första inte, att det skulle gå så fort i det "humanistiska" Sverige, att utveckla sådana attityder. Detta har fått mig att förstå, hur Tredje Riket kunde inträffa. Hur det kunde gå så fort, och varför nästan alla tyskar jamsade med. Människan är i grunden väldigt egoistisk, och är beredd att snabbt offra människor i grupper som de inte själva tillhör, och inte själva har någon relation till. Och då inte bara om det handlar om liv för den ena gruppen och död för den andra, utan man offrar även gladeligen andras liv bara för sitt eget materiella välstånd...

Att folk som du säger, jamsar med, är nästan det värsta. Hur kan mitt syskon med IQ på 145 och mycket folkvett säga att Tegnell är bra och kunnig? Att FHM gjort allt rätt? Ser vi inte ens samma värld? Det verkar som han är lurad. Alla är nog inte bara lurade, en del är nog mer med på det hela. Hur vanliga människor reagerar är nog det allra vidrigaste med det hela. Jag har aldrig fattat varför folk hängde på Hitler så fort, han hade noll pengar men en skalle som kunde spotta ut propaganda. Men känns som inser på ett annat sätt hur folk kan bli "swayed" på kort tid, man ser det framför sig.

Inte för att jag likställer omfattningen av övergrepp Hitler och Tegnell, men övertalningsförmågan och framför allt, folkets reaktioner, det är samma grej. Inte kul att förstå hur sårbara folk är för att "ondskan" ska ta över.
Citera
2020-08-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ska vara helt ärlig. Vet inte vad mannen säger mer. Ser jag hans fula nuna i TV stänger jag av. Jag orkar inte med honom mer. Han agerar som han skiter i allt och har från början varit likadan. Det är alltid folkets fel, personalens fel.

Om vi nu ska ha det ansvaret, varför har vi ens förbud i Sverige? Tror ALLA vet om, utan lagar, att man inte ska mörda varandra. T ex.

Jag vill ha stor personligt ansvar och frihet. Men då ska det vara över hela fältet, inte bara att skylla på oss sedan om det går åt helvete. Vi får ju inte ens köra ihjäl oss utan bälte eller knarka ihjäl oss, även om det inte ens drabbar någon annan som en smitta gör.

Någon mer som inte klarar av att se Tegnells nuna något mer?

Samma här, jag brukade följa mer vad som sagts efter presskonferenser etc men nu orkar jag inte. Han är bara envis hela tiden och vägrar lyssna in.
Citera
2020-08-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men då är det i alla fall upp till barnen själva samt deras föräldrar, att bestämma vilka risker de ska utsätta sig för. Idag tvingar ju kommunerna barnen till skolan (på order av FHM och regeringen), med hot om socanmälan annars. Det är hemskt.

Statistiskt sett är det mindre chans att dö idag än för femtio år sedan. Skulle man då ha hållit barn hemma?

Folk dör, och väldigt få dör av COVID numera, att ha sämre utbildning är med säkerhet dödligare än COVID för folk under 40.

En COVID död är inte på något sätt sorgligare än någon annan död, tycker jag iaf.
Citera
2020-08-23, 23:43
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
att ha sämre utbildning är med säkerhet dödligare än COVID för folk under 40..

Det där är ju ett argument att inte gå i svensk skola...

Hur tänkte du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in