2020-08-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt Worldometers rapporterar Frankrike idag 4897 nya fall. Det är det mesta de rapporterat en enskild dag på 4+ månader.

På en söndag...

4897 nya fall men bara 1 nytt dödsfall. Och till alla som pratar om förskjutning, så var det ett par tusen fall per dag för några veckor sedan också, och dödstalen ligger konstant lågt. Visserligen inte så lågt som 1 varje dag, men 10-20 per dag är verkligt lågt för en befolkning som är mer än fem gånger större än Sveriges.
Citera
2020-08-23, 21:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
4897 nya fall men bara 1 nytt dödsfall. Och till alla som pratar om förskjutning, så var det ett par tusen fall per dag för några veckor sedan också, och dödstalen ligger konstant lågt. Visserligen inte så lågt som 1 varje dag, men 10-20 per dag är verkligt lågt för en befolkning som är mer än fem gånger större än Sveriges.
Det är sant. Dödsfallen i de länder som nu har "en andra våg" är förvånansvärt få jämfört med hur det var i våras.
Citera
2020-08-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Min åsikt?

FHM baserade sitt beslut från de data som fanns vid tidpunkten när det gällde smittspridning via barn (vilket visade sig vara helt rätt).

Att det blir kaos om en förälder i alla hushåll med barn yngre än 10 år måste vara hemma i ett par månader är inte så mycket att diskutera om.
Vid tidpunkten fanns mig veterligen inga vetenskapliga fakta.
Det enda är en rapport från WHO som du och FHM refererar till, denna rapport har inget vetenskapligt stöd.
Och att det blir kaos är självklart mål för diskussion.
Och att man anser att visa familjer inte ska få kaos trumfar smittskydd i en pandemi finner iaf jag extremt anmärkningsvärt.
Och igen, visa gärna på detta kaos du påstår uppstår.
Det verkar som sagt ha fungerat smärtfritt överallt där detta prövats.
Citera
2020-08-23, 21:29
Medlem
Varnas för Sverige i Nya zeeland igen
https://twitter.com/melulater/status/1296892608225009664
Citat:
Jesse Mulligan: It's bollocks to say New Zealand should adopt Sweden's COVID-19 response
Citera
2020-08-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så har det fungerat. Nu i år är vi många som jobbat hemma. Jag är flexibel av mig. Har jobbat idag även fast det är söndag. Barnen har lekt med varandra. Har tom jobbat mellan varven jag skrivit på flashback och kollat filmer på tuben. Har även hunnit med och äta och ta hand om disken. Tänk vad det går om man bara vill.
Synd att många jobb, speciellt de samhällsviktiga, inte går göra hemifrån.
Citera
2020-08-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är sant. Dödsfallen i de länder som nu har "en andra våg" är förvånansvärt få jämfört med hur det var i våras.

Yes, och finns ju studier som tyder på att viruset muterat, och på så sätt blivit mer smittsamt men mindre dödligt.
Andra alterantiv är att sjukvården blivit bättre på att behandla viruset, och att en stor majoritet av de som blivit smittade är unga personer. Men det är påfallande låga dödstal, vilket förstås är mycket positivt.
Citera
2020-08-23, 21:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Risken? Att många blir smittade och får men för livet, alternativt dör. Ser man inte det som något problem så förstår jag att man inte ser något problem med att hålla skolor öppna och köra på som vanligt.

Men borde vi inte titta på IVA och dödsfall då istället? Istället för antal fall?
Citera
2020-08-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, jag har tvärtom varit tydlig om att det inte finns något facit. Jag uttrycker en åsikt om den svenska strategin.

Som alla kan se har jag ställt en rad motfrågor till dig, men du ignorerar dem och tar till halmgubbar i stället. Det är billigt att, som du gör, kritisera en strategi utan att ha svar på hur man skulle gjort i stället.
Det jag säger är att det inte fanns vetenskapligt stöd för vad undersökning du hänvisar till visar när beslut togs.
Dvs det var en chansning.
Du håller med men döljer fakta om det i svar som liknar noveller.
Och vad man skulle gjort istället?
Stänga skolan tills definitivt vetenskapligt stöd framkommit.
Citera
2020-08-23, 21:41
Medlem
tjallepetters avatar
Hur kommer det sig att Tom Britton fortfarande är relevant?

Hans beräkningar har varit helt åt helvete ända sedan denna pandemin startade.
Citera
2020-08-23, 21:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Synd att många jobb, speciellt de samhällsviktiga, inte går göra hemifrån.

'Ja, det är ju tråkigt. Sedan tror jag att förbaskat många ser både sig själva och sina jobb som förbannat samhällsviktiga, men faktum är att världen nog många gånger inte skulle rasa samman vare sig utan dem, eller de jobb de ev utför.

Men visst - man kan diskutera vad som utgör ett samhällsviktigt jobb. Mitt är det knappast i vart fall, men jag får lön ändå. Mer än vad de flesta andra får. Det funkar för mig.
Citera
2020-08-23, 21:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du kan nästan ställa klockan efter den här sjukdomen Covid-19

Ett typiskt sjukdomsförlopp från smittad till avliden:
5 dagar inkubationstid
9 dagar sjuk hemma
två veckor på sjukhus

Så om folk testar sig när de känner sig sjuka,

så har de ca 7-9 dagar fram till om de hamnar på IVA,

så bland nya fall som upptäcktes i slutet på förra veckan

så kommer de som behöver sjukhus

att börja trilla in i slutet på kommande vecka 35.

Det beror ju på ålder på de som smittats,

om det är yngre som smittats som inte behöver sjukhus,

men de smittar äldre nu,

så trillar de äldre i sin tur på sjukhus in 5-7 dagar senare,

mitten-slutet på vecka 36.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Det här har du helt rätt i och det är också anledningen till att det tar så lång tid att "bromsa". De effekter som man vidtar idag dröjer minst en månad innan de ses i dödsstatistiken. Förra veckan öppnade de flesta skolor. Först kommer eleverna behöva smitta ned varandra. Det dröjer väl någon vecka. Därefter ska de gå hem och smitta ned sina föräldrar. Det dröjer också någon vecka. Därefter går föräldrarna till sina arbeten, butiker, köpcentrum, krogar och smittar ned inom kollektivtrafiken, där andra resenärer sitter. Resenärer som kanske jobbar inom vården. Sedan ska de smitta ned på äldreboenden och inom riskgrupper. Det tar 5 dagar innan de blir sjuka och ytterligare 10 dagar innan de hamnar på intensiven. Om 1-3 månader har vi en ny peak. Skulle gissa att den kanske infaller mitt i. Säg 7-8 veckor. Där någonstans blir det nog som värst denna gång.

Bra beskrivning av hur smittkedjor funkar!

Om vi antar smittkedjorna du beskriver så gissar jag IVA siffror syns

som en ökning 2a veckan i september cirka,

äldre får ju inte intensivvård i Sverige,

de syns väl isåfall som avlidna nån vecka senare.

Länderna i Europa lär väl följas åt mer eller mindre

kan man gissa.

Jag bara hoppas det inte blir så.
Citera
2020-08-23, 21:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men borde vi inte titta på IVA och dödsfall då istället? Istället för antal fall?

Det hänger ihop vare sig man vill eller inte.

Man kan inte som Tegnell stå och påstå att vi varit dåliga på att skydda de äldre, samtidigt som man tillåter en samhällsspridning i "lagom takt" och förespråka öppna skolor för att det då går snabbare att uppnå flockimmunitet. Det ena innebär tyvärr automatiskt det andra (hög smitta=många döda). Tror man något annat är man antingen helt dum i huvudet, eller så är man så naiv att det borde vara brottsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in