2020-08-23, 21:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hur kommer det sig att Tom Britton fortfarande är relevant?

Hans beräkningar har varit helt åt helvete ända sedan denna pandemin startade.

För att han är beredd att ge dig en siffra.

För övrigt är det få som fått rätt när det gäller denna pandemin.
Citera
2020-08-23, 21:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Yes, och finns ju studier som tyder på att viruset muterat, och på så sätt blivit mer smittsamt men mindre dödligt.
Andra alterantiv är att sjukvården blivit bättre på att behandla viruset, och att en stor majoritet av de som blivit smittade är unga personer. Men det är påfallande låga dödstal, vilket förstås är mycket positivt.
Ja, det är förstås positivt.

Men jag är lite bekymrad över att rapporter om allvarliga fall samt dödsfall kan komma med fördröjning.
Citera
2020-08-23, 21:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
4897 nya fall men bara 1 nytt dödsfall. Och till alla som pratar om förskjutning, så var det ett par tusen fall per dag för några veckor sedan också, och dödstalen ligger konstant lågt. Visserligen inte så lågt som 1 varje dag, men 10-20 per dag är verkligt lågt för en befolkning som är mer än fem gånger större än Sveriges.

På 5000 fall borde man ha iaf 25 döda.
Detta givet en IFR på 0,5% och att man hittar alla fallen.

Det vore intressant att se CFR för Italien, Spanien och Frankrike. Från typ 1 juli och framåt.
Citera
2020-08-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hur kommer det sig att Tom Britton fortfarande är relevant?

Hans beräkningar har varit helt åt helvete ända sedan denna pandemin startade.

Nja, han verkar ha hamnat ganska rätt får man nog säga.

"Tom Britton har jämfört Folkhälsomyndighetens bedömning av hur många i Stockholms län som beräknades vara smittade för omkring tre veckor sedan, med hur många som har avlidit i dag, eftersom det ofta tar så lång tid innan en smittad person avlider. Tom Brittons slutsats är att dödligheten ligger på ungefär 0,4 procent.

– Vi har räknat oberoende men kommit fram till ungefär samma siffror. Jag önskar att jag kunde säga under 10 000, men jag skulle nog säga 10 000 eller 8 000 upp till 20 000, säger Britton."

https://www.svd.se/berakning-8000-20000-coronadoda-i-sverige
Citera
2020-08-23, 21:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det hänger ihop vare sig man vill eller inte.

Man kan inte som Tegnell stå och påstå att vi varit dåliga på att skydda de äldre, samtidigt som man tillåter en samhällsspridning i "lagom takt" och förespråka öppna skolor för att det då går snabbare att uppnå flockimmunitet. Det ena innebär tyvärr automatiskt det andra (hög smitta=många döda). Tror man något annat är man antingen helt dum i huvudet, eller så är man så naiv att det borde vara brottsligt.

Jaså. För det ser ju inte riktigt ut som om
dödsfallen sticker iväg igen i södra Europa. Trots ett ganska stort antal smittade så verkar det vara få som dör.
Citera
2020-08-23, 21:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det jag säger är att det inte fanns vetenskapligt stöd för vad undersökning du hänvisar till visar när beslut togs.
Dvs det var en chansning.
Du håller med men döljer fakta om det i svar som liknar noveller.
Och vad man skulle gjort istället?
Stänga skolan tills definitivt vetenskapligt stöd framkommit.
Hur menar du att det ska komma definitivt vetenskapligt stöd när det gäller smittspridning i skolor om alla skolor hålls stängda 🤔?
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, han verkar ha hamnat ganska rätt får man nog säga.

"Tom Britton har jämfört Folkhälsomyndighetens bedömning av hur många i Stockholms län som beräknades vara smittade för omkring tre veckor sedan, med hur många som har avlidit i dag, eftersom det ofta tar så lång tid innan en smittad person avlider. Tom Brittons slutsats är att dödligheten ligger på ungefär 0,4 procent.

– Vi har räknat oberoende men kommit fram till ungefär samma siffror. Jag önskar att jag kunde säga under 10 000, men jag skulle nog säga 10 000 eller 8 000 upp till 20 000, säger Britton."

https://www.svd.se/berakning-8000-20000-coronadoda-i-sverige

Syftar på hans siffror gällande immunitet som han tryckte upp i våra ansikten i våras.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det har FHM gjort, det är just därför dina domedagssiffror framstår som aningen komiska. Har du ens tagit reda på hur många 70+:are det finns i Sverige kan man fråga sig...

"I gruppen 70 år och äldre var dödligheten 4,3 procent, medan den var 0,1 procent bland personer yngre än 70 år."

1,6 miljoner ger vid ca 4,3 procent dödlighet ca 68 800 döda. Sedan sjunker ju inte dödligheten till 0,1 procent för de som är 69 år, utan den avtar succesivt med åldern.

Sedan tillkommer, förstås de ca 8 700 i övriga åldersgrupper. Det ger 77 600 döda i covid-19, sammanlagt, om vi inte gjort något. Det är ändå en anmärkningsvärt hög siffra som tangerar massdöd, även om jag erkänner att jag drog till med lite väl uppblåsta siffror, som hade sin grund i mina tidiga uppfattning om pandemin och dess dödlighet.

Men den stora dräparen, om vi släppt allting fritt, hade inte varit covid-19, i sig, utan konsekvenserna av en totalt kollapsad sjukvård. Så jag vidhåller att covid-19 är en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Regeringen och myndigheterna gjorde rätt i Sverige när de satte in vetenskapligt grundade, men balanserade åtgärder.
Citera
2020-08-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur menar du att det ska komma definitivt vetenskapligt stöd när det gäller smittspridning i skolor om alla skolor hålls stängda 🤔?
Du anser att det är ok att använda barnen i Sverige som en kontrollgruppen för detta?
Förmodligen eftersom det är vad som skett och du framhåller det som positivt
Citera
2020-08-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det är förstås positivt.

Men jag är lite bekymrad över att rapporter om allvarliga fall samt dödsfall kan komma med fördröjning.

Visst är det fördröjning. Men det är ju inte så att det rapporterades extremt få fall för två-tre veckor sedan. I Frankrike rapporterades ett par tusen fall dagligen då också. Det är de som riskerar att dö nu. Men det gör de inte i någon stor utsträckning alls.
Citera
2020-08-23, 22:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det hänger ihop vare sig man vill eller inte.

Man kan inte som Tegnell stå och påstå att vi varit dåliga på att skydda de äldre, samtidigt som man tillåter en samhällsspridning i "lagom takt" och förespråka öppna skolor för att det då går snabbare att uppnå flockimmunitet. Det ena innebär tyvärr automatiskt det andra (hög smitta=många döda). Tror man något annat är man antingen helt dum i huvudet, eller så är man så naiv att det borde vara brottsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jaså. För det ser ju inte riktigt ut som om
dödsfallen sticker iväg igen i södra Europa. Trots ett ganska stort antal smittade så verkar det vara få som dör.

Om det blir dödsfall kommer de ca tre veckor efter smittfallen.

Har det hänt än?
Citera
2020-08-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
På 5000 fall borde man ha iaf 25 döda.
Detta givet en IFR på 0,5% och att man hittar alla fallen.

Det vore intressant att se CFR för Italien, Spanien och Frankrike. Från typ 1 juli och framåt.

Det skulle vara 0,5% döda av bekräftade fall. Vilket är en helt annan sak än andelen döda av totala fall, då alla länder fortfarande har ett mörkertal av lindriga fall. På worldometers kan man gå en på enskilda länder och se både bekräftade fall och bekräftade dödsfall varje dag i varje land. Har varit inne och kollat på ett antal länder, och tycker mig inte se någon betydande dödlighet någonstans, i vart fall inte i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in