2020-08-23, 19:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det stämmer.
Du anklagade Anders Tegnell för att fabulera fritt utan underlag när han pratade om en minskning.
Jag har just visat att du hade fel.
Det hävdar jag fortfarande. Två dagars nedgång i slutet där mätfelen är uppenbara är inte underlag till att säga att r-talet minskar.
Citera
2020-08-23, 19:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, alla länder gjorde en bedömning baserat på den fakta som fanns.
Eller tror du länderna singlade slant?
Helt rätt, alla länder tittade på tillgängliga fakta.
Nästan alla beslutade då att stänga skolorna för säkerhets skull tills vi vet mer.

Sverige tänkte tvärtom.
Men svenska barn kanske mår sämre än andra av att vara hemma?
Citera
2020-08-23, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Helt rätt, alla länder tittade på tillgängliga fakta.
Nästan alla beslutade då att stänga skolorna för säkerhets skull tills vi vet mer.

Sverige tänkte tvärtom.
Men svenska barn kanske mår sämre än andra av att vara hemma?
Och Sverige gjorde en annan bedömning baserat på tillgängliga fakta. En bedömning som också visade sig vara rätt.

Du ser, det är fördelen med att tänka själv och inte bara rätta sig i ledet och göra som alla andra.
Citera
2020-08-23, 19:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så inte säkert det varit uppe på 1.2? Eller vilket daturn är gränsen för "slutet"?
En fördröjning kan ju tolkas olika men det brukar i det här fallet med COVID19 betyda att det tillkommer fall. Siffrorna brukar inte gå ner iaf.

Och hursomhelst har han inga korrekta underlag den sista tiden för att säga bu eller bä,
Citera
2020-08-23, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Värdena av Rt vid slutet ska tolkas försiktigt eftersom resultat kan påverkas av fördröjning i rapportering.
Även detta
Citat:
Exkluderar lindriga fall.
så då är talet ännu större.
Citera
2020-08-23, 20:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Så här skrev du:

Han har inte presenterat något underlag för minskningen. De underlag som finns tillgängliga visar tvärtom på ökning. Så vad baserar han sina uttalande på?

När jag ber om ett underlag för ditt påstående att det ökar så svarar du mig med att antal smittade är samma som förra veckan.

Du är oärlig när du diskuterar. Glid inte undan, stå för vad du säger och erkänn om du gör ett misstag.
v.32:
Undervecka 32 ökade antalet rapporterade laboratoriebekräftade fall av covid-19 med 26 procent jämfört med vecka 31, till drygt 2000 fall.Nationellt var incidensen 20 fall per100000 invånare för vecka 32.Andelentester som var positiva i laboratorieanalysen ökade något från 3 till 4 procent. Det är i åldersgrupperna20-49 år samt50-59 år som ett ökat antal fall främst ses.
v.33:
Undervecka 33 rapporterades drygt 2 000bekräftadefall, vilket är ungefär lika många som vecka 32.Fallen i åldersgrupperna30-39 år samt 40-49 år fortsätter att öka och ökningen sesäven i åldrarna 18-19 år, se ytterligare analys under Ålder-och könsfördelning.Nationellt var incidensen 20 fall per 100000 invånare under vecka 33. Antalet utförda testerökade någotjämfört med föregående veckaoch andelen tester som var positiva i laboratorieanalysen var oförändradpå fyra procent.
Så hade vi en ökning i början av augusti? Har vi haft en minskning sedan dess? Eller rättare sagt, har vi några underlag för det?
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även detta

så då är talet ännu större.

Naturligtvis, och jag tror att man testar väldigt lite i åldersgrupper under 18 år. Tyvärr!
Senast redigerad av arbetet 2020-08-23 kl. 20:05.
Citera
2020-08-23, 20:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det hävdar jag fortfarande. Två dagars nedgång i slutet där mätfelen är uppenbara är inte underlag till att säga att r-talet minskar.
Jo, det är ett underlag. Om det är ett bra underlag eller inte är en annan fråga.
Sannolikt har Tegnell även ett opublicerat underlag gällande senaste perioden, men det är enbart ett antagande från min sida.
Citera
2020-08-23, 20:16
Medlem
Citat:
Nä. Det är inget ideologiskt med att när hundratusentals barn måste vara hemma så kommer någon behöva passa dom.
Att anse att staten måste ta hand om barn som inte klarar sig annars är ideologi.
Visa gärna statistik på sjuka och döda barn för länder som stängde skolan.
Citera
2020-08-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, alla länder gjorde en bedömning baserat på den fakta som fanns.
Eller tror du länderna singlade slant?
Sveriges strategi ter sig som slantsingling i detta.
Övriga länder tog den säkraste vägen i brist på fakta.
Citera
2020-08-23, 20:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Även om det inte passar in i Skolverkets mall så är barn faktiskt olika. De mognar olika snabbt. Jag säger inte att man ska lämna alla 7-åringar ensamma. En del klarar av att vara ensamma hemma. En del föräldrar jobbar hemma. En del jobbar i skift. En del kan gå ned i arbetstid. En del kan få hjälp av släktingar. En del har äldre syskon som kan hjälpa till. Det finns ett närmast oändligt antal lösningar. Det är ju inte precis så att alla ensamstående föräldrar har 10 veckors semester under sommarloven heller. Ändå klarar barnen av att ha sommarlov. Märkligt, inte sant?

Om man stänger ner all form av skolverksamhet (inklusive förskolor) så kan man inte bara anta att det löser sig för att en del gör si eller så.

Angående sommarlov så tar man överlappande semester och därutöver så blir det fritids eller förskola.
Det märks att du inte har barn...
Citera
2020-08-23, 20:25
Medlem
Håll i er nu

"Statistikprofessorn Tom Britton kommer nu med en positiv prognos för hösten.

– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han till TT.

Hittills under pandemin har 5 810 människor dött av corona i Sverige. Brittons prognos innebär därmed ”bara” runt 200 nya dödsfall de återstående månaderna av år 2020."
Citera
2020-08-23, 20:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om man stänger ner all form av skolverksamhet (inklusive förskolor) så kan man inte bara anta att det löser sig för att en del gör si eller så.

Angående sommarlov så tar man överlappande semester och därutöver så blir det fritids eller förskola.
Det märks att du inte har barn...

Jag har barn. Det har aldrig varit några problem och vi har inte tagit "överlappade semestrar". Däremot har jag ofta tagit långa semestrar. Ofta 7 eller 8 veckor. Det tycker jag är bra. Andra kör andra lösningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in