2020-08-23, 19:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
I december börjar helvetet, pga av Sveriges öppna skolor, och håller i sig till kring mars om vi inte har fungerande vaccin runt årsskiftet. Sedan är vi slutkörda både mentalt, fysiskt och ekonomiskt. Mot nästa sommar ser vi ett ljus. Den som inser detta kan också förbereda sig.

Skulle tro att peaken kommer något tidigare, men visst kan det dröja ända till december, men någon gång under senhösten lär det nog ske. Förhoppningsvis börjar vaccinationen redan i januari, men det är ju högst osäkert. Både vad gäller om vaccinet blir godkänt, vilket jag visserligen tror, men också vad gäller kapacitet att få ut alla doser. Vill minnas att man fick hålla på ett bra tag under 2009 när vi vaccinerades mot svininfluensan. Någon gång under våren 2021 hoppas jag ändå att vi kan återgå till någon form av normalläge. Fram till dess gäller det att försöka minska smittan så mycket som möjligt, men det känns onekligen som att 80% av befolkningen inkl de styrande inte är med på tåget. Det känns oroande för att uttrycka sig milt.
Citera
2020-08-23, 19:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du anser tydligen att det är en ökning eftersom du svarade med det där när jag bad om en källa.
Mitt ursprungspåstående är att Tegnell fabulerar fritt när han pratar om en minskning. Det har han inga underlag på.
Citera
2020-08-23, 19:17
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det har ingen likhet med roulette.

Precis som allt annat i livet så är det inte allt eller inget (som med roulette). FHM baserade sitt beslut att inte stänga skolor på två saker:
- Rapporten från WHO
- Vetskapen om de stora negativa följderna av att stänga skolor.

Det finns ingen likhet med roulette och det var ingen chansning. Man tog ett beslut på de fakta man hade för tillfället.
Glöm inte bort Barnkonventionen, som sedan 1 januari är lag i Sverige.
Citera
2020-08-23, 19:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mitt ursprungspåstående är att Tegnell fabulerar fritt när han pratar om en minskning. Det har han inga underlag på.
Jo, det finns en skattning av R-värdet till den 18 augusti. Den visar att värdet minskar.
Varfor bortser du från information på FHM:s hemsida?

http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/
Citera
2020-08-23, 19:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nä. Det är inget ideologiskt med att när hundratusentals barn måste vara hemma så kommer någon behöva passa dom.

Klart det är ideologiskt. När jag var 7-8 år klarade jag av att vara hemma själv på dagarna när jag var sjuk. Många har äldre syskon som kan ställa upp och fixa mat. Att värma mat i en microugn klarar också de flesta.

Dessutom jobbar väldigt många hemma nu för tiden och det finns alltid luckor att både förse barnen med mat, samt hjälpa dem med studierna. Man kan tillämpa flexibla arbetstider och jobba kvällstid. Föräldrar kan gå lite i skift. Finns bara viljan så går det och mycket längre än vad man tror. Däremot känns det som att viljan har varit kompakt mot en sådan lösning. Staten VILL att skolan, inkl Skolverket ska vara de som drar i trådarna. Man ser det som ojämlikt att vissa barn skulle kunna få en bättre undervisning om de har mer bildade föräldrar. Man ser hellre att 30 elever sitter i samma klassrum som damp-barnen än att någon ev skulle kunna få en bättre studiero hemma. Man väljer därför bara att prata om nackdelarna. Man får det att låta som att barnen inte får någon mat hemma. Att alla föräldrar bara sitter och super om dagarna och misshandlar sina barn. Hur barnen klarar sig under sommarlovet är det ingen som pratar om. Jag hör aldrig staten eller Folkhälsomyndigheten uttrycka någon oro över hur många barn som kommer förlora sina föräldrar i Covid19. Nej, då är jämlikhetssaspekten tydligen viktigare. Att motverka klassamhället, samt att Skolverket får stå för indoktrineringen. DET är viktigt. Om så 8-10 tusen dör på kuppen tycks vara mindre viktigt.
Citera
2020-08-23, 19:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, det finns en skattning av R-värdet till den 18 augusti. Den visar att värdet minskar.
Varfor bortser du från information på FHM:s hemsida?

http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/
Rapporten har det datumet men senaste värdet är från 14/8 en fredag. Vist ser man en nedgång de sista två dagarna men:

Värdena av Rt vid slutet ska tolkas försiktigt eftersom resultat kan påverkas av fördröjning i rapportering.
Citera
2020-08-23, 19:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart det är ideologiskt. När jag var 7-8 år klarade jag av att vara hemma själv på dagarna när jag var sjuk. Många har äldre syskon som kan ställa upp och fixa mat. Att värma mat i en microugn klarar också de flesta.

Dessutom jobbar väldigt många hemma nu för tiden och det finns alltid luckor att både förse barnen med mat, samt hjälpa dem med studierna. Man kan tillämpa flexibla arbetstider och jobba kvällstid. Föräldrar kan gå lite i skift. Finns bara viljan så går det och mycket längre än vad man tror. Däremot känns det som att viljan har varit kompakt mot en sådan lösning. Staten VILL att skolan, inkl Skolverket ska vara de som drar i trådarna. Man ser det som ojämlikt att vissa barn skulle kunna få en bättre undervisning om de har mer bildade föräldrar. Man ser hellre att 30 elever sitter i samma klassrum som damp-barnen än att någon ev skulle kunna få en bättre studiero hemma. Man väljer därför bara att prata om nackdelarna. Man får det att låta som att barnen inte får någon mat hemma. Att alla föräldrar bara sitter och super om dagarna och misshandlar sina barn. Hur barnen klarar sig under sommarlovet är det ingen som pratar om. Jag hör aldrig staten eller Folkhälsomyndigheten uttrycka någon oro över hur många barn som kommer förlora sina föräldrar i Covid19. Nej, då är jämlikhetssaspekten tydligen viktigare. Att motverka klassamhället, samt att Skolverket får stå för indoktrineringen. DET är viktigt. Om så 8-10 tusen dör på kuppen tycks vara mindre viktigt.

Jag gjorde massa saker när jag var ung som jag aldrig hela helvetet skulle låta mina barn göra.

Det finns inga normala föräldrar som lämnar en 7-åring ensam hemma. Är du helt verklighetsfrånvänd?

Majoriteten av alla barn som hade tvingats stanna hemma från skolan hade blivit passade av sina mor eller farföräldrar.
Citera
2020-08-23, 19:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Rapporten har det datumet men senaste värdet är från 14/8 en fredag. Vist ser man en nedgång de sista två dagarna men:

Värdena av Rt vid slutet ska tolkas försiktigt eftersom resultat kan påverkas av fördröjning i rapportering.
Det stämmer.
Du anklagade Anders Tegnell för att fabulera fritt utan underlag när han pratade om en minskning.
Jag har just visat att du hade fel.
Citat:
Citera
2020-08-23, 19:36
Medlem
Citat:

Så inte säkert det varit uppe på 1.2? Eller vilket daturn är gränsen för "slutet"?
Citera
2020-08-23, 19:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Så här skrev du:

Han har inte presenterat något underlag för minskningen. De underlag som finns tillgängliga visar tvärtom på ökning. Så vad baserar han sina uttalande på?

När jag ber om ett underlag för ditt påstående att det ökar så svarar du mig med att antal smittade är samma som förra veckan.

Du är oärlig när du diskuterar. Glid inte undan, stå för vad du säger och erkänn om du gör ett misstag.
Citera
2020-08-23, 19:48
Medlem
Ja är det någon som vet?
Citat:
Förlåt att jag stör @SwedishPM
och @lenahallengren
, men hur går det med uppdraget till @Folkhalsomynd
att smittspåra? Var det på riktigt eller gör det inget om de bara struntar i det?
https://twitter.com/AndreiaSaveSwe/status/1297258227118243849

Speciellt viktigt om det börjar öka mer nu.
Citera
2020-08-23, 19:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag gjorde massa saker när jag var ung som jag aldrig hela helvetet skulle låta mina barn göra.

Det finns inga normala föräldrar som lämnar en 7-åring ensam hemma. Är du helt verklighetsfrånvänd?

Majoriteten av alla barn som hade tvingats stanna hemma från skolan hade blivit passade av sina mor eller farföräldrar.

Även om det inte passar in i Skolverkets mall så är barn faktiskt olika. De mognar olika snabbt. Jag säger inte att man ska lämna alla 7-åringar ensamma. En del klarar av att vara ensamma hemma. En del föräldrar jobbar hemma. En del jobbar i skift. En del kan gå ned i arbetstid. En del kan få hjälp av släktingar. En del har äldre syskon som kan hjälpa till. Det finns ett närmast oändligt antal lösningar. Det är ju inte precis så att alla ensamstående föräldrar har 10 veckors semester under sommarloven heller. Ändå klarar barnen av att ha sommarlov. Märkligt, inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in