Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Nej, du säger att det finns facit och att vi enligt det gjort rätt.
Jag anser att det var ett högt spel med barn i potten som turligt nog ser ut att ha fått ett bra utfall.
Även du erkänner att detta var en chansning.
Ändå hyllar du.
Om vi lägger hela vår stadsbudget på rött och bollen landar på rött har vi då utmärkt hantering av våra finanser?
Nej, jag har tvärtom varit tydlig om att det inte finns något facit. Jag uttrycker en
åsikt om den svenska strategin.
Som alla kan se har jag ställt en rad motfrågor till dig, men du ignorerar dem och tar till halmgubbar i stället. Det är billigt att, som du gör, kritisera en strategi utan att ha svar på
hur man skulle gjort i stället.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det är lustigt att så många fortfarande verkar tro att flockimmunitet är en strategi. Det är det inte.
Flockimmunitet är ett bevisat vetenskapligt fenomen som vi kommer att nå förr eller senare. Utan flockimmunitet kan inte pandemin stoppas. Vi kommer att nå flockimmunitet genom en kombination av tillfrisknade personer med immunitet, förbättrad hygien och social distansering, samt ett eventuellt framtida vaccin.
Jag gissar att du tänker på ett av Tegnells mejl där han nämner skolan och spekulerar kring vilken påverkan öppna skolor kan ha på smittspridningen. Även om SARS-COV-2 är en ny smitta är det rimligt att tro att barn påverkas minst med tanke på vad vi vet om andra sjukdomar.
FHM har flera gånger talat om hur betydelsefull skolan är för Sveriges barn och man har gjort en avvägning mellan risker och fördelar. FN och Unicef har också i skarpa ordalag betonat att öppna skolor måste prioriteras.
Så jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du säger att det bara handlar om tur och gissningar. Eller vad du menar med "misslyckande".
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Går det att få slut på pandemin utan flockimmunitet, menar du?
Så vitt jag vet är det inte möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
FHM beskriver den svenska strategin på sin hemsida.
Jag vet inte var du fått informationen om att den svenska strategin går ut på att medvetet öka smittspridningen för att snabba på flockimmuniteten.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/
Det är i denna kontext Anders Tegnells mejl om skolorna ska ses. Han spekulerar kring att öppna skolor kan ha en marginellt ökande effekt på smittspridningen, men slutsatsen som FHM drog var att även om skolorna skulle bidra till ökad smittspridning så skulle det ändå vara värt det. För barn som grupp är öppna skolor så viktigt att man var villig att ta risken med öppna skolor. Ingen visste ju då, även om Tegnells åsikt var att öppna skolor inte drev smittan.
Den brittiska studien är positiv eftersom den bekräftar att Sverige gjorde rätt som höll skolorna öppna.
Studien säger också att barn smittas framför allt i hemmet och då spelar det ingen roll om skolorna är stängda.
Självfallet vill jag ha ett slut på pandemin. Varför skulle jag inte det?
Jag tror att den förnuftigaste strategin är att minska smittspridningen och fördröja pandemins förlopp just som vi gör i Sverige. IFR minskar i takt med bättre behandlingsmetoder. För människor under 50 års ålder är covid-19 inget stort hot; det har avlidit 58 personer eller 1% av det totala antalet döda i covid-19.
Det finns ingen quick fix utan vi kommer att få leva med pandemin tills flockimmunitet är uppnådd, antingen genom naturlig immunitet eller vaccination. Lockdowns får inte pandemin att försvinna utan den skjuter bara upp den.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Nej, jag skrev att den brittiska studien bekräftar att Sverige gjorde rätt som höll skolorna öppna.
"Bekräfta" betyder att det görs i efterhand.
Du kallar den svenska strategin för ett roulettespel.
Är du inte medveten om att den massiva och långvariga lockdowns som vi sett världen runt i så fall också är ett roulettespel utan given utgång? Oavsett vad du än tycker så existerar det inget facit oavsett vilken strategi man valt.