2020-08-23, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du hänvisar till en artikel där Tegnell menade på att smittan ökade under en period i början av Augusti men är nu under den magiska 1:an återigen varvid den antas minska. Skärp dig och läs artiklarna du länkar istället.

Är du dum i huvudet eller? Det framgår klart och tydligt att smittan ökar!
Citera
2020-08-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Har du inget mer att komma med 🤔?
En anekdot i på en koreansk site säger ingenting.
Tunga motargument från någon som påstår man blir enklare smittad med munskydd.
Jag är ingen förespråkare men blir less på dessa argument mot som är i stort sett rena lögner.
Citera
2020-08-23, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är inte vad "länder" säger.
Det är vad vetenskapsmän, forskare och experter säger.
Du verkar helt insnöad på att detta är någon form av landskamp där du stöttar "Team Sweden" oavsett.
Vi svenskar är ett smart folk och jag stöttar svenska folkets rätt att själva besluta vad vi tycker är vettigt att göra oavsett vilka som tycker att vi borde rätta oss i ledet och göra som alla andra.
Citera
2020-08-23, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kanske lite tidigt att räkna på dom ekonomiska konsekvenserna?
En skillnad är iaf att dom inte använde barn som spelpjäser.
Fast om vi hade tur så hade väl de otur?
Citera
2020-08-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är du dum i huvudet eller? Det framgår klart och tydligt att smittan ökar!
Enligt artikeln du hänvisade till så var R talet uppe och vände vid 1.2. Enligt Tegnell är vi nu återigen under 1. Vi får se om den trenden håller i sig.
Citera
2020-08-23, 14:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Vi kan i efterhand konstatera att dom hade tur och att utfallet av gissningen blev som dom hoppats trots att någon vetenskap inte fanns tillgänglig tidigare?

Detta om vi inte väger in möjligheten att FHM ville sprida smittan genom skolan för att snabba på flockimmuniteten.
Dom har dessutom uttalat att det är bra att utsättas för liknande smitta vid ung ålder, detta kan ha varit ytterligare ett mål.
Om så är fallet är det ett misslyckande man nu försöker vända till en seger.
Det är lustigt att så många fortfarande verkar tro att flockimmunitet är en strategi. Det är det inte.
Flockimmunitet är ett bevisat vetenskapligt fenomen som vi kommer att nå förr eller senare. Utan flockimmunitet kan inte pandemin stoppas. Vi kommer att nå flockimmunitet genom en kombination av tillfrisknade personer med immunitet, förbättrad hygien och social distansering, samt ett eventuellt framtida vaccin.

Jag gissar att du tänker på ett av Tegnells mejl där han nämner skolan och spekulerar kring vilken påverkan öppna skolor kan ha på smittspridningen. Även om SARS-COV-2 är en ny smitta är det rimligt att tro att barn påverkas minst med tanke på vad vi vet om andra sjukdomar.
FHM har flera gånger talat om hur betydelsefull skolan är för Sveriges barn och man har gjort en avvägning mellan risker och fördelar. FN och Unicef har också i skarpa ordalag betonat att öppna skolor måste prioriteras.
Så jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du säger att det bara handlar om tur och gissningar. Eller vad du menar med "misslyckande".
Citera
2020-08-23, 14:56
Medlem
Citat:
Nu har även Tegnell insett att smittan ökar igen.

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-r-tal-okade-tegnell-inte-oroad/

Någon som är förvånad över att det sker? Skolorna har öppnat och folk är tillbaks från sina semestrar. Det är också hos "unga" som smittan ökar mest. Ska vi gissa bland 15-50 åringar. Dvs, de som antingen går i skola/gymnasium/universitet eller har barn som gör det.

Inte jättekonstigt att det ökar och värre lär det väl bli. Om en månad eller två lär det väl vara fullt på IVA - igen.
Har ju sjunkit sedan skolorna öppnade.
"Efter ökningen i början av augusti har dock talet sjunkit igen, och enligt Anders Tegnell ligger det än en gång under den uppmärksammade 1.0-gränsen."
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-23/sveriges-r-tal-okade-tegnell-inte-oroad
Citera
2020-08-23, 14:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Förra veckan började skolorna och därmed är minskningen över. Frågan är om vi ens hunnit halvvägs.

Nu ökar antalet smittade igen och därmed antalet som läggs in på sjukhus.
Fast antalet smittade sjunker ju... du kan nog inte läsa statistiken så bra .
Citera
2020-08-23, 14:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det låter osannolikt för att inte säga orimligt. Uppskattningsvis 8-12 tusen döda om inga åtgärder hade vidtagits visar de matematiska modellerna vilket verkar mer rimligt.

Det du påstår innebär i praktiken att vi skulle haft en IFR på 3.5%-5%* i Sverige vilket är rena fantasier.

"The World Health Organisation has estimated the IFR at 0.6%. " vilket får ses som en övre gräns. Högst sannolikt är IFR betydligt lägre än så.

https://en.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

*Beroende på vid vilken andel immuna som flockimmunitet inträder (60%-40%)

Det är kanske smart att titta på dödligheten i/med covid-19 för olika åldersgrupper innan man diskuterar det övergripande IFR.
Citera
2020-08-23, 15:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Nej, den ökar. Varifrån har du fått att smittan minskar när den i själva verket ökar? Det verkar ju väldigt konstigt.
I artikeln DU länkade till står det ju att R- talet är under 1

Citat:
Tunga motargument från någon som påstår man blir enklare smittad med munskydd.
Jag är ingen förespråkare men blir less på dessa argument mot som är i stort sett rena lögner.
Jag blir så less på dessa användare som inte kan läsa ordentligt utan gissar.
Jag skrev att smittspridningen kan öka med munskydd, inte att man enklare blir smittad med munskydd än utan.
Stannar här eftersom jag riskerar att hamna OT annars. Det finns trådar för munskyddsdiskussion.

Citat:
Om människor kladdar med munskydden och slänger dem lite här och var alt stoppar ned dem i fickan så kan de tvärtom öka smittspridningen.
I teorin är munskydd bra, men så vitt jag vet finns det inte så mycket kunskap om hur effektiva de är i praktiken.
Citera
2020-08-23, 15:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kanske för att det blev restriktioner även i Sverige? Kanske en följd av att gymnasier och högskolor började med distansundervisning i mitten av mars?
Kanske för att det var i mars som svenska folket fattade det här med att distansera sig mer i sina sociala kontakter?

Kanske kommer samma sak fungera i höst också?
Citera
2020-08-23, 15:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast antalet smittade sjunker ju... du kan nog inte läsa statistiken så bra .

Japp, R-talet har nu sjunkit under ett. Jag hoppas att inbromsningen av smittspridningen fortsätter. Att den ökade, tidigare, under några veckor beror på att19-40 åringarna börjat slarva med avstånd. Alltså inga skolbarn var inblandade i den, tillfälliga, ökningen av R-talet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-23 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in