2020-08-21, 21:19
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Mycket oroande att MP och L växer, det får vi hoppas inte fortsätter. Bra emellertid att S minskar. Övriga förändringar är små och egentligen obetydliga.

Det är ändå märkligt, givet samhällsutvecklingen och den allt annat än händelselösa sommaren, att inte regeringspartierna tappar mer. Men, det säger också något om delar av väljarkåren. Härvid skall det fö bli intressant att se om de nya utlänningspartierna kommer att börja sätta avtryck under i OU under hösten.
Det är nog inte så konstigt att Mp och L ökar i SvD opinionsmätning med säte i Sthlm.
Opinionsmätningen i SvD var väl också låst. Tror det kostar runt 120kr för att ta del av den.
2020-08-21, 22:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Varför får Liberalerna ökat stöd?

Det kan vara mätfel. Så lite som 0,4% upp eller ner skall man nog ta med en stor nypa salt.

Det enda jag tror man kan utläsa är att S backar kraftigt. Och andra sidan betyder det att dessa förlorade väljare måste tagit vägen någonstans. Just V, MP och L tror jag många sossar kan tycka är näst bästa partiet.

Så även om jag ogillar S och alltid glädjs när de minskar brukar det dessvärre också medföra att andra partier ökar. Dessa brukar vara just MP, V och L, partier som annars riskerar att åka ur riksdagen (kanske inte V, men åtminstone L och MP). Så egentligen är det kanske tvärtom negativt att S tappar då deras förlorade väljare kanske kommer rädda kvar något minst lika dåligt/än värre parti?
2020-08-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det kan vara mätfel. Så lite som 0,4% upp eller ner skall man nog ta med en stor nypa salt.

Det enda jag tror man kan utläsa är att S backar kraftigt. Och andra sidan betyder det att dessa förlorade väljare måste tagit vägen någonstans. Just V, MP och L tror jag många sossar kan tycka är näst bästa partiet.

Så även om jag ogillar S och alltid glädjs när de minskar brukar det dessvärre också medföra att andra partier ökar. Dessa brukar vara just MP, V och L, partier som annars riskerar att åka ur riksdagen (kanske inte V, men åtminstone L och MP). Så egentligen är det kanske tvärtom negativt att S tappar då deras förlorade väljare kanske kommer rädda kvar något minst lika dåligt/än värre parti?
S minskning verkar ha gått jämnt fördelat till C, L, M och SD. En ganska konstig blandning.
2020-08-21, 22:57
Medlem
Citat:
S minskning verkar ha gått jämnt fördelat till C, L, M och SD. En ganska konstig blandning.
Nej inte konstigt. Väljarna går tillbaka till de partier de röstade på innan Corona. Det kommer antagligen att fortsätta några månader till, tills S är tillbaka på 23-25 procent och SD har 22-23.

Sedan kommer senhösten och den tidiga vintern då SD nästan alltid ökar i opinionen.
2020-08-21, 23:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är nog inte så konstigt att Mp och L ökar i SvD opinionsmätning med säte i Sthlm.
Opinionsmätningen i SvD var väl också låst. Tror det kostar runt 120kr för att ta del av den.

Möjligen, eller så är det blott "brus", såsom det stundom är vid små opinionsförändringar. I vilket fall är det oroande när det "brusar" uppåt istället för neråt.
2020-08-21, 23:16
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Möjligen, eller så är det blott "brus", såsom det stundom är vid små opinionsförändringar. I vilket fall är det oroande när det "brusar" uppåt istället för neråt.
Tror inte att ni behöver vara orolig.
2020-08-22, 07:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tror inte att ni behöver vara orolig.

Det tror jag. Även om det är brus, så riskerar även en svag ökning för M och L att leda till att några fler kan få för sig att rösta på dem, om det inte anses vara en bortkastad röst på grund av 4-procentspärren. Att ettdera eller båda av dessa partier blir kvar i Riksdagen är till stort förfång för Sverige, liksom om S alltfort bibehåller att vara största parti.
2020-08-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 10-20/8 6094 personer tillfrågades

S 27,8% (-2,2)
V 9,2% (-0,4)
Mp 3,6% (+0,1)

C 7,8% (+0,8)
L 4,2% (+0,8)

SD 19,7% (+0,8)

M 20,3% (+0,8)
Kd 6,3% (-0,5)

Övriga 1,1% (-0,2)

https://www.svd.se/s-backar-i-ny-matning--coronaeffekten-bruten

Bättre att länka till Sifos egna publicering än en låst artikel på SvD
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometer-augusti-2020

En förändring i förhållande till föregående mätning skall, för att vara utanför den statistiska felmarginalen, vid vägda basen 5.640 intervjuer vara större än

±1,6 procentenheter för s (-2.2)
±1,5 procentenheter för m (+0,8) = inom felmarginal
±0,7 procentenheter för mp (+0,1) = inom felmarginal
±0,7 procentenheter för l (+0,8)
±1,1 procentenheter för v (-0,4) = inom felmarginal
±1,0 procentenheter för c (+0,8) = inom felmarginal
±1,5 procentenheter för sd (+0,8) = inom felmarginal
±0,9 procentenheter för kd (-0,5) = inom felmarginal

Hur dom har bedömt vart felmarginalen ligger begriper jag inte riktigt.
Senast redigerad av Macbajs 2020-08-22 kl. 09:00.
2020-08-22, 13:52
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Det tror jag. Även om det är brus, så riskerar även en svag ökning för M och L att leda till att några fler kan få för sig att rösta på dem, om det inte anses vara en bortkastad röst på grund av 4-procentspärren. Att ettdera eller båda av dessa partier blir kvar i Riksdagen är till stort förfång för Sverige, liksom om S alltfort bibehåller att vara största parti.
Det är endast en opinionsmätning två år innan val. 0,1% för L och Mp är inte något att tänka på.
Var skulle L och Mp hitta nya väljare?
2020-08-22, 18:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är endast en opinionsmätning två år innan val. 0,1% för L och Mp är inte något att tänka på.

Lämnade sosseväljare, möjligen. Det är svårt att ibland tolka OU på båda sidor, ty väljarna simmar ibland runt mellan partierna på märkliga vis, när de istället borde byta block. Men, vi får väl se. Det lär komma fler OU i någorlunda närtid.
2020-08-22, 23:16
Medlem
Citat:
Varför får Liberalerna ökat stöd?

Sabuni skåpade ut en vänsterpartist i aktuellt angående jämställdhetskommissionens rapport. Det gjorde hon bra. Kan påverka, kanske inte ge några nya väljare, men åtminstone få en och annan gammal att komma tillbaka.
2020-08-22, 23:22
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Sannolikt främst missnöjda sossar. Eller tidigare L- och MP-väljare som går tillbaka.

Vidare finns personer som inte tidigare fått rösta, d.v.s. invandrare som fått svenskt medborgarskap samt de som nyss fyllt 18.

MP är kända för att vara starka bland förstagångsväljare. Dock har de haft svårt att behålla dem.

Men jag håller med dig, någon promille upp eller ner två år före ett val skall man nog inte bry sig så mycket om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in