Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Mannen bör bli skyldig att betala underhåll i de fall han är orsak till skilsmässa. Är istället kvinnan orsaken får hon klara sig själv. Dessa orsaker bör tydligt formuleras.
Jag fick en brudgåva jag kan leva på om något händer min make. Bra män ser om att deras kvinna inte riskerar att sättas i armod.
Läs Bibeln, så hittar du alla svar på hur man "löser" kvinnornas utsatta position.
Ok så när en kvinna vill skilja sig för att henens man våldtar henne så får hon "klara sig själv" eller förlåt skylla sig självt att hon ställt upp med gratis hemmafruarbete i 30 år?
Och har hon råkat gifta sig med en "dålig" man som inte är rik nog att betala henne en förmögenhet i brudgåva, så samma sak?
vad nice! hörredu. VEM är en sån pantad idiot att hen ställer upp på de villkoren år 2020?
Ingen! kan jag tala om för dig.
Bibeln skrevs för knappt 2000 år sen, det var en helt annan tid och samhälle än idag vore ju fullständigt barockt att gå efter den i dessa saker.
vad mer ska vi åtlyda?.. offra duvor vid mens?
Och för övrigt, bibeln kryllar ju av omsorg kring kvinnor....hela religionen bygger ju på en förmodad våldtäkt av en 14 åring och fullständigt omöjliga och inkonsekventa krav för någon kvinna att ens kunna uppfylla....som nu ex. att vara oskuld OCH föda barn. Föråt Gossebarn ska det vara naturligtvis, flickebarn är ju värda skit i bibeln, de kan man ju sälja för att våldtas. Hela poängen med existensen av kvinnor i bibeln, för övrigt är ju att de ska våldtas.