2020-08-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det var ett fall för några år sedan med en tjej som fått pengar felaktigt swishade till sig som sen vägrade betala tillbaka, det slutade med en dom i tingsrätten för bedrägeri för den tjejen så att göra ingenting är inget bra alternativ. Men jag skulle ta det kallt och kontakta banken.

Är inte ditt personliga ansvar lösa detta. Om du ska behöva göra detta har du rätt ta betalt för din tid att lösa detta.

I flesta fall finns domar i liknade är det person spenderat upp pengarna. Men finns inget som säger du måste jobba gratis för betala tillbaka pengarna. Det blir isåfall bankens jobb.

Nej du har inget personligt ansvar behöva bry dig alls så länge du inte spenderar upp pengarna som inte är dina.
Citera
2020-08-22, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Verkar finnas en hel del olika tillvägagångssätt om man googar "bankID + bedrägeri"

Ett sätt är att svara på (exempelvis) en köp och säljsida och ha tillgång till offrets personnummer genom att ha googlat det innan (varför ligger personuppgifter ute som offentlig handling ?). "kunden" låtsas ha problem med överföringen och frågar om offret kan logga in på sitt konto för att se om pengarna överförts, men har innan påbörjat en annan session som offret loggar in på istället och ger bedragaren full access till kontot som töms på några sekunder.

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
Lämna aldrig ut dina personuppgifter eller kortuppgifter via internet eller telefon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polisen-varnar-for-swisch-bedragare
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/bedragarnas-fr%C3%A4cka-metod-%E2%80%93-varning-f%C3%B6r-nya-bluffen/ar-AAJhtIL

Fast ringer man banken tex dem brukar vilja att man fyller i med Bankid för att verifiera, men antar det är lugnt ifall man är den som ringer banken? Men inte om scenariot är omvänt att man blir uppringd och ombedd av detta
Citera
2020-08-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duffle
Jag fick i torsdags en swish på 400kr av en okänd person, Efter att jag fick en notis för den så loggade jag in på swish igenom BankID och när jag klickade på att logga in så fick jag ett meddelande att mitt BankID redan var aktivt i ett annat ärende. Loggade in ändå utan problem. Jag sökte upp numret och kunde se att det hade sökts efter 18 gånger denna månaden, det söktes främst ifrån Västernorrland, Östergötlands, och Stockholm. Jag tycker att det är skumt och frågar därför här om det finns någon chans för bedrägeri.

Kan jag skicka tillbaka pengarna direkt eller borde jag fråga min bank om något är lurt? borde inte kunna bli lurad men har inte så bra koll på swish.

Citat:
Ursprungligen postat av lisagomman
Har du kollat om pengarna sitter på ditt konto? tänker att själva bedrägeriet kan vara att skicka fejkade "swishbetalningar" och att genom dom komma åt ditt bank id.

Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Ett klassiskt scam är en felaktig insättning.

Sedan hör någon av sig, förklarar att de gjort en felaktig öveföring och ber dig skicka pengarna till hans konto vilket många naiva gör.

Sedan hör banken av sig och vill att du skickar tillbaka pengarna som felaktigt kommit in på ditt konto. Att du redan skicakt samma belopp till en vilt främmande människa är inte deras problem.

Det låter också lite oroväckande att "ditt bank-ID var aktivt i ett annat ärrende". Jag hoppas att du noga kollade vad du godkände för inloggning. Vem som helst kan skriva in ditt personnummer på inloggningssidan och sedan vänta på att du godkänner inloggningen med Bank-ID i tron att det är någon egen aktivitet du godkänner.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Enligt Efterlyst hör bedragarna först av sig till sina offer och säger att de av misstag råkat swisha över pengar. De ber sedan offren att logga in på sin bank och se om de fått pengar överförda.

I samband med att offren loggar in via Bank-ID, länsar sedan bedragarna kontot på pengar.

”Vissa som har hört av sig har förlorat tiotusentals kronor”, skriver Efterlyst och fortsätter: ”Bedragarna kan exempelvis röra sig i köp- och säljgrupper på Facebook”.

Inte säkert att det är så för dig, men var på din vakt i alla fall.

Först och främst - Tack för att du skapade tråden. För nu ser man hur det kan gå till med bedrägerier. Det är sannolikt så att ditt konto blivit kapat på det viset som beskrivs här.

Det är så låg säkerhet på dessa tjänster - Bankkort Swish Blippning - allt har så ofattbart låg säkerhet. Man slår sig för pannan och undrar hur det är möjligt att stora banker är så dumma och inte kollar.
Folk kan gå omkring på stan och bli elektroniskt fjärrbestulna! (blippa)
Bankkortens säkerhet är så låg.
Swish går att kopiera och skapa identiska bilder, som visas upp - Och nu detta att någon kan logga in från en annan dator..
Alltså vad är det för nivå på nya betaltjänster?
Citera
2020-08-22, 19:45
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duffle
Jag fick i torsdags en swish på 400kr av en okänd person, Efter att jag fick en notis för den så loggade jag in på swish igenom BankID och när jag klickade på att logga in så fick jag ett meddelande att mitt BankID redan var aktivt i ett annat ärende. Loggade in ändå utan problem. Jag sökte upp numret och kunde se att det hade sökts efter 18 gånger denna månaden, det söktes främst ifrån Västernorrland, Östergötlands, och Stockholm. Jag tycker att det är skumt och frågar därför här om det finns någon chans för bedrägeri.

Kan jag skicka tillbaka pengarna direkt eller borde jag fråga min bank om något är lurt? borde inte kunna bli lurad men har inte så bra koll på swish.

Låter märkligt att det är en så liten summa men som alla andra redan sagt ska du inte göra någonting mer än att säga till banken att det skett en felaktig insättning.
Citera
2020-08-22, 20:03
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Först och främst - Tack för att du skapade tråden. För nu ser man hur det kan gå till med bedrägerier. Det är sannolikt så att ditt konto blivit kapat på det viset som beskrivs här.

Det är så låg säkerhet på dessa tjänster - Bankkort Swish Blippning - allt har så ofattbart låg säkerhet. Man slår sig för pannan och undrar hur det är möjligt att stora banker är så dumma och inte kollar.
Swish går att kopiera och skapa identiska bilder, som visas upp - Och nu detta att någon kan logga in från en annan dator..

Hade det inte varit ”smart” att swisha 5kr och beredd när personen öppnar bank-id för att logga in på Swish ? Eller är det något sånt som hänt i det här fallet? Frågan är bara varför 400kr
Citera
2020-08-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Är inte ditt personliga ansvar lösa detta. Om du ska behöva göra detta har du rätt ta betalt för din tid att lösa detta.

I flesta fall finns domar i liknade är det person spenderat upp pengarna. Men finns inget som säger du måste jobba gratis för betala tillbaka pengarna. Det blir isåfall bankens jobb.

Nej du har inget personligt ansvar behöva bry dig alls så länge du inte spenderar upp pengarna som inte är dina.

Vad svara du på och varför svarar du mig? Exemplet jag tog upp så vägrade tjejen betala tillbaks, vad har det med att jobba gratis att göra?
Citera
2020-08-22, 20:43
Medlem
Jofs avatar
Fick en inbetalning på 1 krona idag via swish av okänd. Fattar nada.
Citera
2020-08-22, 20:45
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Funkar det verkligen så med mobilt bankid? Jag testade med mina föräldrars mobiler och inte fanken godkänner den mig att logga in med något annat än mitt eget ID/personnummer då licensen eller vad man nu vill kalla det är låst till mig på min mobil. Jag får inte ens något val om att ändra personnummer i processen. Jag har Handelsbanken så kanske skiljer sig hos andra.

Du får tänka åt andra hållet. De har ditt personnummer och trycker in det på bankens inloggningssida som skickar signal till bank-id att ditt personnummer väntar på bekräftelse. Strax innan har de skickat något meddelande eller notifikation som du kan misstolka som att du fått någon betalning som promptar dig att använda DITT bankid från din mobil (det är endast du som har tillgång till denna vilket du märkte när du "testade" med föräldrarnas).

Nu öppnar du alltså till DIN mobilapp och ska logga in med DITT bankid för att se vad som har kommit in på Swish/bank/etc. Men eftersom bedragarna redan har skickat en förfrågan till din bank är det denna som kommer upp först innan du kan skicka en ny förfrågan. Många som använder bankid läser inte vem som har skickat förfrågan till bankid (vilket står i appen innan man godkänner). Du tror att du loggar in på Swish men i appen står det att du kommer logga in på Handelsbanken. Om du missat detta har du nu godkänt en inloggning på din bank till okänd användare. Om du tror något är fel är det bara att avbryta godkännandet av bankid och inget händer.

Om de loggat in någonstans som bara kräver 1 bankid godkännande för full tillgång så är du körd (dålig säkerhet på denna sida btw, funkar om det inte är något viktig). De flesta kräver dock att du godkänner bankid en gång till för överföringar och liknande. Men om du helt missat att du loggat in någon annan person så kanske du bara tror att bankid misslyckades att logga in dig på första försöket och sen försöker du logga in igen. När du försöker logga in en andra gång har de redan lagt in en överföring till sig själva och skickat för godkännande. Om du förfarande inte ser att något är fel så har de lyckats att "länsa" ditt konto (med ditt godkännande) - du som användare kommer dock skylla på bankid för att du inte läst vad du godkänt och tror att du blivit "hackad".

TLDR: social engineering och mottagare som är slarviga/okunniga.
Citera
2020-08-22, 20:47
Medlem
Har redan förklarat i en tidigare tråd:

När jag fick ett större belopp och frågade Swedbank varnade de för att Swish är vanligt för penningtvätt, att även om du bara studsar tillbaka pengarna så har du blivit "en del i ledet" att krångla till det med många transaktioner... du kan vara ofrivillig (del)målvakt
Citera
2020-08-22, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Enligt Efterlyst hör bedragarna först av sig till sina offer och säger att de av misstag råkat swisha över pengar. De ber sedan offren att logga in på sin bank och se om de fått pengar överförda.

I samband med att offren loggar in via Bank-ID, länsar sedan bedragarna kontot på pengar.

Hur kan De komma åt mina pengar bara för att Jag Är Inne På Mitt Bankkonto hemma hos mig
på min stationära dator?
Citera
2020-08-22, 20:52
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo

Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Hade det inte varit ”smart” att swisha 5kr och beredd när personen öppnar bank-id för att logga in på Swish ? Eller är det något sånt som hänt i det här fallet? Frågan är bara varför 400kr
Ja 400 är rätt mycket. Många skulle inte bry sig om någon liten summa. Särskilt om den som "fiskar" på det här viset har kollat upp vem den är som han/hon ska lura. Någon med mer pengar än vanligt folk - och så behövs ett bättre lockbete. Ju större fisk han/hon vill ska nappa desto större krok och bete.
Citera
2020-08-22, 21:06
Medlem
Doctors avatar
Säkerhetshålet där du luras att logga in på ditt mobila bank-ID samtidigt som bedragaren sitter på en dator på en annan plats och är den som blir inloggad är ju löst sen rätt länge.
När du försöker logga in med mobilt bank-ID så måste du idag skanna en QR-kod som visas på datorn. Det är ju inte möjligt om inte telefonen och datorn befinner sig på samma plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in