Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Jämför med Finland.
I Finland stängde man skolorna. Man stängde krogar. Den växande generationen drabbades direkt och de kommer att drabbas när de skall betala kalaset. Finlands linje är dyrare. Man offrade ungdomen för att rädda ett år åt ett par tusen gamlingar.
I Sverige hade man ambitionen att sätta ungdomarna och barnen främst. Man offrade gamlingar till förmån för kommande generationer. Tegnell offrade sin egen generation. Han är själv på gränsen till riskgrupp.
Jag är mycket mer tillfreds med den svenska linjen. Den finska linjen var att få tillfälligt cred och ryggdunkar för sina låga dödstal. Ett sorts egoistiskt kortsiktighetstänkande. Tegnell har fått bära hundhuvudet för höga dödstal men han stod upp för den yngre generationen.
Jämfört med finska ledare som polerar sin egen fasad och lämnar notan till kommande generationer är Tegnell en sann hjälte.
Jag tror att även de svenska ungdomarna kommer att stå för notan.
Jag menar, vi har stängt ner en hel del, permitterat en massa osv. Det kostar. Sedan har vi vårdskulden som byggts upp, alla som förlorat jobben, inkomster i småföretag och en hel hög med växande kostnader. Jag antar att vi kommer att betala av detta i en herrans massa år.
Hurvida våra ungdomar kommer billigare undan än Finlands lämnar jag osagt, kan inte mycket om sånt.
Bara lite tankar från mig.
Att Tegnell stod upp för den yngre generationen.. Han ville väl snarare skydda den äldre han också? Det gick väl inledningsvis sådär men för tillfället går det ju bättre. Det kommer nog en kostnad här också lite längre fram som ungdomarna får ta.
Sveriges regering har ju helt lämnat över till FHM. Lyckas FHM är det nog ryggdunk bonanza, misslyckas de så är man relativt fri från skuld då man lyssnat till experterna.
Vilka som kommer ut som "vinnare" får vi nog vänta på att se men att det kommer bli dyrt, oavsett strategi är jag säker på och som alltid är det de yngre som får ta det. Det är väl så det fungerar tyvärr.